Lainausta wikipediasta: Instituutiot ovat sosiaalisen järjestyksen ja yhteistyön rakenteita ja mekanismeja, jotka ohjaavat kahden tai useamman yksilön käyttäytymistä.Mikä on taikauskoinen instituutio?
Taikauskoinen instituutio on ylläolevan tekstin kuvailema instituutio, johon on liitetty taikauskoa. Mun ymmärtääkseni kristillisissä suuntauksissa Jumala nähdään avioliiton asettajana ja "Avioliiton vihkimisessä syntyy kahden ihmisen liitto maan ja taivaan valtakunnan välille."
Esimerkiksi evankelis-luterilaiseen tapaan:
Näyttääkö tämä mielestäsi sekulaarilta instituutiolta? Minun mielestäni ei, ei ainakaan näin kirkon ajamana.Rakkaat ystävät, NN ja NN. Te olette tulleet Jumalan kasvojen eteen pyytämään avioliitollenne Jumalan siunausta. Raamatussa sanotaan: »Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät.» (1. Moos. 1:27–28.)
TAI
Rakkaat ystävät, NN ja NN. Olemme Jumalan edessä pyytämässä avioliitollenne hänen siunaustaan. Jeesus sanoo: »Maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.» (Mark. 10:6–9.)
Mjoo ei avioliitto varmaan perustu taikauskoon mutta kirkko tahtoo sitoa tähän instituutioon mukaan taikauskoa. On olemassa myös sekulaari avioliitto, joka tehdään maistraatissa jne jne.Avioliitto ei perustu taikauskoon kuten aiemmin kirjoitin.
Ja kirkko pyrkii turvaamaan tätä avioliiton ja ydinperheen käsitettä taikauskolla, esimerkiksi pelottelemalla: aviorikkoja joutuu helvettiin, esiaviollinen seksi on synti jne.Monissa kulttuureissa tunnetaan avioliitto kautta historian, niin pakanallisissa kuin uskonnollisissa ja kaikissa siltä väliltä. Miehen ja naisen sitoutuminen yhteiselämään ja lapsen kasvatukseen on edellytys ydinperheille. Kun elämme yhteiskunnassa jossa tarvitaan lakia sopimusten tehostamiseksi, tarvitaan avioliittoa ydinperheiden säilyttämiseksi.
En minä missään muotoa ole ydinperhekäsitystä vastaan mutta kyllä sen rinnalle mahtuu kahden samaa sukupuolta olevan ihmisenkin virallistettu liitto. Niin kauan kuin meillä on valtionkirkko, niin näen erittäin ristiriitaisena perustuslain yhdenvertaisuuskäsityksen ja kirkon avioliittokäsitykset.
Tähän on kaksi ratkaisua:
a) Kirkko erotetaan valtiosta, jolloin avioliiton käsitys on puhtaasti uskonnollisen liikkeen sisäinen kysymys, eikä ulkopuolisilla pitäisi olla asiaan enää mitään puuttumista.
b) Tapahtuu teologisen tulkinnan reformi, joissa Pelle-Paavalin tekstit todetaan mitättömiksi nykyaikana.
Nämäkään tosin eivät poistaisi sitä tosiasiaa, että olemassa uskovaisia homoja, joilla on varmaan se kaikkein vaikein tilanne tässä suhteessa.