- Ikä
- 44
Sanatarkasti en muista mutta jotenkin näin jesse sanoi uudessa testamentissa: "Minä en ole tullut uudistamaan vaan vahvistamaan, totisesti ei laista yksikään momentti tahi pykälä saatikka momentti ole vanheneva". Minusta tuo tarkottaa sitä että uhrialttareille lampaan rasva tirisemään ja sormi kiven varmistimelle. Toisaalta jeesus oli ilmeisen skitso julistaessaan rauhaa ja suvaitsevaisuutta yhdessä kappaleessa ja seuraavassa "En minä ole tullut rauhaa tuomaan vaan miekan"...tämäkin taas ulkomuistista kaivellen.
Raamattu ja uskon kiistoissa hauskinta on että vähiten kirjaa tuntevat uskovaiset...tästä oli joku tutkimuskin ameriikan maalta. Varmin tapa luopua uskosta on lukea raamatusta millaisen hullun legioonaan sitä on tullut kasteessa liittyneeksi.
Tosiaan jo sen Raamatun "hyvän" version, siis Uuden testamentin, ensimmäisessä luvussa Jeesus julistaa mm näin:
Matt 10:34
Lietsomista sotaan ja jopa perheidensisäisiä uskontaisteluita. Eikö krissen pitänyt olla se "family values"-tyyppi?34 "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35 Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. 36 Viholliset ovat oman talon väkeä...
Lisää rauhan ruhtinaalta......37 "Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. 38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. 39 Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.
Oma suosikkini vuorisaaranasta á la Matteus:
Tämä siis uuden testamentin ensimmäisestä luvusta (Matt 5:27) ja nimenomaan vuorisaarnasta, joka on juuri keskeisimpiä Jeesuksen saarnoista. Että puheet uuden testamentin erinomaisuudesta moraalinopettamiseen ovat hieman liioitellut. Vastaavia esimerkkejä on paljon.27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.