Elokuva-arvostelut!

Van Cogh (2018)
van-gogh.jpg

800px-VanGogh-starry_night_ballance1.jpg

Halusin katsoa Vincent Van Coghista tehdyn leffan, normisti ei kiinnosta oikeastaan yhtään taidemaalarista kertovat elokuvat, mut Van Cogh on poikkeus koska ainut mitä hänestä ennestään oon tiennyt on se hänen kuuluisin? hyvin surrealistinen maalaus jossa on noita pyörremäisiä kuvoita taivaalla maalauksessa ja toinen asia minkä tiesin Coghista oli että hän sairastui mieleltään ja se loi mielenkiintoa paljon koska se hänen hulluus näkyi mm kuvan maalauksessa ja kiinosti täten nähdä et millä tavalla hän sai inspistä omasta mielenterveyden järkkymisestä tohon maalaukseen. Se innosti myös katsomaan vielä tuon lisäksi koska Dafoe joka on yks mun suosikkinäyttelijöistä, niin esittää Coghia.

Hienosti leffa alkaa kun noin 10 minsan päästä kun Cogh lähtee Etelä-Ranskaan, että saisi sieltä väriloistosta inspistä maalauksiinsa, niin tosi hienosti tehty maalauskohtaus tulee tuossa alussa kun ulkona on kova tuuli, mutta muuten aivan täysin hiljaista kun hän maalailee huoneessa. Tuossa kohtaa jo huomasi hulluuden ilmapiirin, ei vielä Coghin käytöksestä ollenkaan tossa, vaan kohtauksesta itsestään kun on tehty tunnelmaltaan sellaiseksi, joka enteili leffassa myöhemmin tulevaa hulluutta. Miljöö on kanssa upean näköistä leffassa siellä Ranskassa jota kuvataan tosi hienolla tavalla, erikoisista kuvakulmista ja usein heiluvalla kameralla + tuohon sävelet jotka oli tosi hienon kuuloisia.

Ekoja merkkejä hänen mielensä järkkymisestä huomasi leffassa siinä vaiheessa, kun hän luovalla mielellään rupesi miettimään maisemien kautta ikuisuutta ja olemassaoloa ja mm kun hän maalaa puunjuuria ja jotkin lapset tulee haukkumaan niitä maalattuja juuria madoiksi ja tuossa kohtaa Cogh tuntuu hermostuneelta ja hyvin ahdistuneelta ja kohtaus on jollain tavalla kaoottinen, kun kuvataan Dafoen silmistä ympärillä olevia maalausta haukkuvia lapsia, jossa kuvaus on myös kaoottista äänimaailman kanssa. Hienosti toteutetusti hänen mielen maisemansa alkoi horjua. Mm myös siksi kun kuulee päänsä sisällä kaoottista sekavien höpötysten aiemmin hänen todellisuudessa puhumiaan asioita ja muiden hänelle puhumien asioiden sekoituksia ja variaatioita sekoittuen nykyhetken ajatteluun ja puheeseen ja hänen katseestaan välillä kuvataan miten hän näkee sumuisena maailman, joka loi siistiä surrealistisuutta leffaan ja tukien entisestään sitä Coghin sekavaa mielen tilaa leffassa.

Todella hienosti muuten Cogh sai luotua oman mielensä sisällön hänen maalauksiinsa etenkin siihen, jossa on tosiaan niitä pyörremäisiä kuvioita, kun hän mietti vääristyneessä ajatusmaailmassaan mm luonnon, maalauksien, mielen, todellisuuden ja ikuisuuden suhteesta toisiinsa ja niiden yhteyksiä joiden tuloksena oli mm tuo hienon surrealistinen ja häiriintyneen psykoottinen maalaus. Tosin tuon maalauksen mitä se loppujen lopuksi tarkoitti ja mistä se kaikkeudesta hänen mielen syvyyksistään se kumpusi, niin tiesi vain ja ainoastaan Van Cogh itse, mutta leffassa paljastetaan katsojalle että mm just noista mainitsemistani hänen oman vääristyneen ajatuksen sisällön suhteesta luontoon, maalauksiin ja ikuisuuden pohdiskeluun jne. Sit tuosta Coghin vääristyneestä kuvasta millä hän näki maailman niin tuli mieleen, et onkohan jollain tasolla oikeasti totta se kuuluisa sanonta et luovuus ja hulluus kulkee käsikädessä. En muista miten tuo sanonta tarkalleen meni mut anyway.

Ihan hemmetin hienosti pohdiskeleva leffa / henkilö ollut tuo Van Cogh, jotain niiiin diippiä kamaa oli ne hänen höpinät et leffassa onnistutaan siksi yllättävänkin hyvin pääsemään jollain tasolla miehen pään sisälle, koska se oli niin diippiä, että voisi sanoa siksi monologin ja dialogin olevan tosi kovaa tasoa leffassa. Niin diippiä ne hänen höpinänsä et putosi oikeasti välillä kärryiltä leffassa, mut ei varmaan ole tarkoituskaan tietää kaikkea sitä hänen ajatusmaailmaansa joiden tuloksena oli ne maalaukset / varmasti mahdotonta edes pystyä tajuamaan mitä hän päässänsä kelaili. Dafoesta pitää sanoa että vetää kyllä ehkä elämänsä roolin tässä.

Se mikä itseä jäi ainoastaan harmittamaan leffassa oli, että odotin tuon kuvassa olevan maalauksen toteutuksesta, sen maalaamisesta paljon enemmän ollen asiaa leffassa ja odotin ennen leffan näkemistä tuon maalauksen olevan leffan kohokohta ja sit toivoin leffan olevan paljon paljon surrealistisempi et tyyppi ois vaikka nähnyt tuollaisia ihmeellisiä kuvioita taivaalla ollen kunnon psykedeelistä menoa. Vaikka tuo jäi harmittamaan että noin ei ollut, mutta siitä ei voi antaa leffalle kuitenkaan miinusta, sillä jos Van Cogh ei oikeasti nähnytkään taivaalla moista psykedeelistä tykitystä, niin ymmärrän täysin miksi sellaista ei leffassa ollut koska kuitenkin tositarinaan perustuva leffa.

9+

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Van Cogh (2018)

Pitäis katsoa tämä. :)

Loving Vincent (2017)

Visuaalisesti upea ja ainutlaatuinen, sillä elokuvassa esiintyvien hahmojen osuudet on ensin näytelty ja sitten materiaali on maalattu käsin elokuvaksi - van Gogh -tyyliin.
Surrealistinen tunne nähdä yleensä staattisen öljyvärimaalauksen heräävän eloon.
Tuttuja teoksia on myös mukavaa bongailla elokuvasta.

Valitettavasti koin, että uniikista ja upeasta toteutustavasta huolimatta tarinankerronta tuntui tylsältä.

86a0a1b791f118c054e4185927bc64f6.gif

tumblr_owps8uwfWa1sa5fyqo1_500.gif

1bbc51e31db3354241f2b2a63cb4cc25cf98e3d8_hq.gif

tumblr_p6bt97egZ01qi0pl0o2_540.gif

5/10

Viimeksi muokattu:
A Prayer Before Dawn (2017)

Elämänmakuinen kuvaus huumeriippuvaisen nyrkkeilijän selviytymisestä thaimaalaisessa vankilassa.
Ei moralisoida eikä kikkailla metaforilla.
Tämä elokuva ei ole katsojalle diippii shittii, mutta kokija epäilemättä on käynyt diipeissä keloissa vankilassa ollessaan useammankin kerran.
Elokuva perustuu päähenkilön omaelämänkerralliseen kirjaan.

Bonus:
Sisältää thaimaalaisten jännämiesten tatuointitaidetta.

prayer-before.jpg

Billy.png

image.jpg

Viihdyttävä, vaikka ei tällaista leffaa katsoessa varmaankaan ole moraalisesti oikein viihtyä. Silti.

Saattaa vähentää mahdollista Thaimaahan kohdistuvaa matkakuumetta.

8/10

Viimeksi muokattu:
Ohjaaja Sam Mendes osaa työn. Hieno kuvaus sodasta sellaisena kuin se on. Raaka ja julma ilman sankareita. Miehet vain tekivät sen mitä piti tehdä. Elokuva pitää otteessaan ja parituntinen menee sukkelaan jännittäessä mitä seuraavan nyppylän tai juoksuhaudan kulman takana odottaa. Pääosan esittäjä George Mackay tutustuu todenteolla ja käsituntumalla niin pölyyyn, mutaa, veteen kuin mätäneviin ruumiisiin. Kun miettii samalla että kaikki tuo on ollut jollekin ihmiselle totta ja joskus vieläpä kovemman kanssa niin oppii arvostamaan itsenäisyyttä ja rauhaa....

1917.jpg

- For Lance corporal Alfred H.Mendes 1st battalion King's Royal rifle corps who told us the stories -

9+/10

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Give, by Kurt Vonnegut)

Venailen kanssa tota 1917, ensi-ilta suomessa 24.1, laittomasti löytyy paskalla kuvalla, mutta en suosi tai harrasta kyseistä touhua, joten elokuviin katsomaan toi tottakai heti kun tulee.

Face-Off 7,5/10

Tuli eilen pakottava tarve katsoa tämä. Muistelin että olisi "osunut" kovemmin, mutta vähän jäätiin maalista. Kuitenkin hyvä toimintaleffa vaikka näyttelijät ei nyt miun suosikkeja olekkaan.

The Ides of March 4/10

En ees ala yrittää kertoa tästä mitään. Siis huippunäyttelijöitä leffa täynnä, ja aivan mitään sanomaton tekele! Euron maksoi vuokraus, ja ottaisin heti euron takaisin jos se olisi mahdollista!

Red Heat 9/10

Pienen pettymyksen jälkeen (yllä oleva leffa), valittiin seuraavaksi elokuvaksi VARMA VALINTA! Tämä ei petä ikinä! Ehdottomasti yksi Arskan parhaita! Alun kylpyläkohtaus ja alasti hangessa painimiset tuovat elävästi mieleen omat jätkäporukan saunaillat. Eiku täh?!?!

Jos et ole nähnyt, suosittelen kovasti! Siis elokuvaa, en meidän saunailtoja ja hangessa painimista.

6. Päivä 8/10

Tää on miusta ehkä Arskan aliarvostetuin leffa Last Action Heron kanssa. Muistan miten paljon tätä dissattiin kun tämä tuli. En ikinä osannut hypätä siihen dissausjunaan, vaan miusta tää on oikein viihdyttävä "futuristinen" Arskaleffa. Ei vedä vertoja tietenkään esim Total Recallille, joka on ehdotonta kärkeä "futuristisissa" elokuvissa.

Cobra 8/10

Tämän katsoin pitkästä aikaa! Ehdottomia suosikkejani Syltyn leffoista! Soundtrack toimii, syltty loistaa, eikä edes naiset pysty tätä leffaa pilaamaan! Nielsenistä en ole nimittäin ikinä pitänyt. Jotenkin koppavan oloinen akka, eikä näyttelijätaidot vakuuta.

Nyt katotaan kyllä sellaista leffaa että hyi helevetti soikoon mikä leffa. Midsommar - Loputon yö... Syy miksi keskeytin vähäks aikaa on et pumppu hakkas niin epämiellyttävästi tätä katsoessa et oli pakko ottaa beetasalpaajaa ja oottaa vähän aikaa et sydän rauhoittuu ennenkuin jatkan tuon katsomista... Arvostelua myöhemmin.

Nyt katotaan kyllä sellaista leffaa että hyi helevetti soikoon mikä leffa. Midsommar - Loputon yö... Syy miksi keskeytin vähäks aikaa on et pumppu hakkas niin epämiellyttävästi tätä katsoessa et oli pakko ottaa beetasalpaajaa ja oottaa vähän aikaa et sydän rauhoittuu ennenkuin jatkan tuon katsomista... Arvostelua myöhemmin.

Ei Hereditaryn veroinen, mutta silti yksi parhaita elokuvia viime vuosina. Ari Aster on aivan huikea visionääri ikäisekseen, jona tulee tekemään vielä upean ja merkittävän uran.

Midsommar - Loputon yö (2019)
midsommar.png

Suht hajalla oleva pariskunta lähtee yhden tutun luokse syrjäiseen Ruotsalaiseen kylään viettämään juhannusta...

Leffa alkaa kun ruutuun tulee jokin erittäin häiriintyneen oloinen piirros... Tuosta sit aletaan kuvata synkkää pimeää metsää ja joku nainen laulaa jotain ihme uilutusta. Tuossa kohtaa jo aaivsti et tää leffaa tulee olee jotain tosi kauheeta... Tai oikeastaan jo ennen leffan katsomista kansikuva, leffan nimi, juonenkuvaus viaplayssa ja etenkin Ari Asterin ohjaamana enteili jotain karmivaa ja mua oikeasti alkoi jo tossa kohtaa ahdistamaan koko leffa...

Tuo häiriintyneisyys vaan kasvaa ja kasvaa tuosta. Aika helkkarin nerokkaasti tehtyä jälkeä leffan ohjaustyyli kun KAIKKI koko leffassa alkoi riipiä mua enemmän ja enemmän mitä pidemmälle se etenee. Alun hiljaisuus, sit eräs kaoottisesti toteutettu onnettomuus kohtaus myös alussa, jossa oli aivan käsittämättömän luontaan työntävä tunnelma. tuossa kohtaa pimeys, palokunnan tullessa punaisena välkkyvä ruutu, onnettomuuden sisältö mitä siinä oli tapahtunut ja kaikkein tehoikkaampana ne ihan hirveät musiikit ja naisen tuskan huuto kun kuuli onnettomuudesta ja tuo oli vasta tosi pientä sille mitä leffa toi tullessaan kun lähdettiin sinne ruotsiin...

Tuonne kun sitten mentiin niin etenkin siitä kohtaa tunnelmaa osataan rakentaa pahaenteisimmäksi koskaan mitä leffoissa oon imo nähnyt jossa intensiteetti vaan kasvaa aina loppuminuuteille asti kiitos Ari Asterin Hereditarysta tutunlaisen ohjaustyylin. Alla olevat jutut siellä paikassa karmi mua aivan perhanasti ja tässä kohtaa vielä painotan että kaikki nuo allaolevat kertomani - merkityt jutut on luotu Ari Asterin kädenjäljellä jotka jo paperilla karmivista jutuista teki aivan saamaristi niistä vieläkin paljon karmivampia. Allaolevat jutut yritän kirjoittaa niin ettei spoilaa oleellisesti mitä kauheutta siellä ruotsissa tapahtuu:

- Suurin erityismaininta leffalle pitää antaa siitä, että leffassa oli todella paradoksaalisesti niin että kun yleensähän uskoisi että pimeys on ahdistavampaa, mutta tässä imo se lähes koko aikainen auringon paistaminen / valoisuus oli ihan saatanallisen riipivää. Vaikka leffassa siellä paikassa ollaan monta päivää ja yötä, niin tosi kummallisesti leffassa tuntui siltä koko keston siellä paikassa että se olisi sitä samaa yötä, valoisaa saatanallista yötä koko leffan ajan kun sinne mentiin. ihan kuin leffan nimikin, en tiedä tarkoitettinko leffan nimellä tota asiaa mut itestäni tuntui se aika siellä paikassa tosiaan jatkuvalta valoisalta karmivalta yöltä joka ei lopu. Tuo asia kävi eniten mun mielen syvyyksiin tehden äärimmäisen ahdistavan ja pahan olon. tuon karmivan loputtoman valoisan yön tunteen lisäksi leffassa oli vaikka kuin helkkaristi vielä ton asian lisäksi karmeita asioita jotka tehostivat vaan sitä tunnelmaa.

- Voimakkampana tuon asian tukijana on karmivimmat musiikit missään leffassa ikinä. Aikalailla samantyylistä kuin ohjaajan Hereditaryssa eli siis ihan riipivää musiikkia. Muukin äänimaailma kanssa ihan karseeta settiä, jotain tuon yhteisön veisaamia virsuja ja säveliä ja kuorossa kun se yhteisö huutaa jotain tuskalta kuulostavaa huutoa ja muita järjettömiä ölinöitä ja sekavan ahdistavia kulttimaisia puheita.

- Koko miljöö, jossain hevon kuusessa tosi syrjäisessä paikassa, se koko erittäin luontaantyöntävä yhteisö, valkopukuisiin pukuihin ja kukkasommitelmiin päässä pukeutuneita täysin tuntemattomia ihmisiä ja rumia tuijottavia hyytäviä katseita, sit siellä miljöössä olevia puistauttavia lavasteita, mm se puolikas aurinko portti sinne paikkaan joka tuki sitä ahdistavaa valoisaa jatkuvaa yötä ja mm iso risti siellä jossain keskellä ja muitakin tosi häiriintyneen näköisiä rakennelmia ja riimuja. Eräälle kuvasarjalle joka roikkui jossain pyykkinarulla erityimaininta.

- Välillä henkilöiden etenkin päähenkilönaisen tripin vaikutuksen alaisena oleminen tuolla paikassa loi myös paljon ahdistavuutta jolloin mm metsä vääristyi ja muutti muotoaan.

- Osaltaan leffaan loi hyvin myös ahdistavuutta hyvä tehokeino, sellainen että päähenkilö naisen pikkuhiljaa kasvavasta suuresta ahdistuneisuudesta paikkaa kohtaan, tuli katsojassa olevaa ahdistuneisuutta paikkaa kohtaan.

- Kuvaustyyli, hitaat kameran lähestymiset mm jonkin kaukana olevan tyypin pään kääntymisestä ja katseen ottamisesta päähenkilönaista kohti.

- Kaikenmaailman seremoneja jotka olivat jo itsestään ja visuaalisesti kuvastoltaan äärimmäisen sairaita / häiriintyneitä. Sit se yks päähenkilönaisen näkemä eräs painajaisunikin jossa ne näyt oli sellaisia jotka paloivat mun verkkokalvoille varmaan pysyvästi + eräs kohtaus kanssa jota en saa enää näkemättömäksi, leffan nähneet varmaan tietää mitä kohtausta meinaan.

Muistan kun @descent sä joskus täällä kerroit Hereditaryn kohdalla jotenkin et "mun psyyke ei ehkä kestä tällaista" niin mulla oli tässä leffassa just tollainen olotila. mun kohdalla tää ahdisti jopa Hereditaryakin enemmän johtuen osittain paljon siitä, että tää leffa oli aiheeltaan jotenkin aidomman tuntuinen, joten sitäkin kammottavampi siksi mun mielestä. Tai no eihän Ruotsissa tulisi koskaan tuollaista tapahtumaan, mutta tiedä sit onko joskus toooooooosi kauan sit tapahtunut tyyliin vuonna kivi ja keppi ollut jotain seremoneja. Tää oli myös ahdistavampi kuin Antichrist ja Antichrist on mulla ehkä Hereditaryn kanssa ollut jaetulla ykkösijalla leffojen ahdistavuudessa. eli tää meni siis mun omissa kirjoissani kaikkein ahdistavimmaksi leffaksi mitä oon koskaan nähnyt.

Ei ollut kyllä yhtään nautittava leffakokemus, jopa liian ahdistavaa kamaa mulle, en tiedä tuunko siis koskaan katsomaan tätä uudelleen... MUTTA tuosta huolimatta leffa on voimakkain leffakokemus minkä olen koskaan nähnyt, joten pakko antaa täydet pisteet ja heittämällä top kymppiin meni, leffa onnistui kyllä siinä mitä yrittikin, saada ahdistumaan erittäin pahasti... leffa jätti loputtuaan aivan kauhean olon muhun ja tiedä miten pitkää se vielä kummitelee mielessä. Piti tosiaan kesken leffan katkaista poikki ja ottaa sydänlääkettä suuhun, meinaan tosiaan hakkas pumppu leffan takia siihen malliin.

10

Viimeksi muokattu:
Hyi hemmetti miten ahdistunut olo on tälläkin hetkellä tosta leffasta kun pyörinyt ja muhinut päässä nyt iltaa kohden vaan tuo leffa. En käsitä vieläkään miten valoisuus voi olla niin järjettömän luontaantyöntävä asia. Varmasti mukavat unet tulee ensi yönä... Ja veikkaan et tulevana juhannuksena saan jonkin flashbackin ton leffan aiheuttamaan tunnelmatilaan kun vietän yötöntä valoisaa yötä. xD Oikeasti. Mut muhun leffa iski niin voimakkaasti, et jos meinaatte jotkut katsoa tuon niin ei kannata odottaa liikoja koska en ihan oikeasti yritä ylihehkutella leffan ahdistavuutta millään tavalla, kun se on vaan minä keneen tuo henkilökohtaisesti iski niin syvälle johonkin mieleen. Voi olla et joistakin tuo ei oo välttämättä niin ahdistava tai joistakin sit on.:)

...miten valoisuus voi olla niin järjettömän luontaantyöntävä asia...

...Ja veikkaan et tulevana juhannuksena saan jonkin flashbackin ton leffan aiheuttamaan tunnelmatilaan kun vietän yötöntä valoisaa yötä...

Tuossa on varmaan juurikin tuo, kun on kokenut Suomen kesän valoisat yöt. Kun se aurinko tosiaan paistaa yölläkin.
Ja tuossa leffassa näkyvä luonto on niin samanlaista kuin täällä Suomessa, niin leffa tulee niin "lähelle" omaa kokemusmaailmaa.

Oliko leffassa sääskiä/hyttysiä (Culicidae)?
Minun kesäkuvastossani nuo liittyvät valoisiin öihin, varsinkin kun ollaan metsän keskellä, joten antaisin varmaan miinuspisteen jos yhtään yksilöä ei ollut. :ROFLMAO:

Vähintäänkin s**tanallista sääsken ininää pitäis kuulua muutamaan otteeseen.
Ja yksityiskohtana vielä se, kun se lentävä ärsyke tulee jonnekin korvan lähelle ja ininä lakkaa, kun se verenhimoinen narttu alkaa tunkemaan kärsäänsä ihoon.

Kesää odotellessa. :hyper:

Kiitos arvostelusta!
Hyi, en katso. :)

Jätän ihan suosiolla tämän ahdistuksen tilaamatta.
Tykkään valoisista kesäöistä ja haluan tykätä niistä jatkossakin.

Ei Hereditaryn veroinen, mutta silti yksi parhaita elokuvia viime vuosina. Ari Aster on aivan huikea visionääri ikäisekseen, jona tulee tekemään vielä upean ja merkittävän uran.
Samaa mieltä, omasta mielestäni Hereditary oli paljon paljon parempi tekele, Midsommar oli jopa vähän pettymys itselleni isojen odotusten jälkeen.

Juu todella hyvin voi ymmärtää esim sun ja descentin tuon et Hereditary oli parempi kuin Midsommar. Niin makuasioita nää ja toisia ahdistaa toiset jutut enemmän ja toisia toisenlaiset.:) Ja se on aina mukavaa lukea et miten porukkaan uppoaa erilailla leffat tai esim ahdistuu niistä eritavalla.(y)

'The Irishman'

...Scorsese, De Niro, Pesci ja Pacino yhdessä...

...tuntuu jopa siltä, kuin Scorsese ja De Niro käyttäisivät tietoisesti metatason kerrontaa. Tämä on kuitenkin vain tunne, ei varmastikaan tekijöidensä varsinainen tarkoitus...

...yhden ajanjakson päätös. Hyvästely ja summaus... ...kokonaisuus enemmän kuin osiensa summa.

The Irishman: Tähdet keskustelevat

Olipa mukava kokemus. :giggle: (y)

Osittain siksi, kun kyseessä ovat juuri nämä legendat ja kurkistus leffan kulissien taakse, mutta myös siksi,
kun sen näki/kuuli/aisti miten hyvässä hengessä ja toisiaan kunnioittaen he ovat tehneet yhteistyötä - joka on enemmän kuin osiensa summa.

Vuosikymmenten kokemus yhdessä tekemisestä ja itsekin tiedostavat, että tämä yhteistyö loppuu joskus.
Ystävyys heillä varmaan säilyy niin kauan, kun henki kussakin pihisee.
Ja vaikka keskustelussa on hyväntahtoisen leikinlaskun ohessa tietynlainen lopullisuus ja haikeuskin läsnä,
niin se mitä on tehty - elokuva - sen aika ei ole samalla tapaa rajoittunut, kuin tekijöidensä, ihmisten aika.

Katsojana toki itse täydennän näkemääni ja kuulemaani, mutta ainakin minulle tuo leffan jälkeen katsottu keskustelu antoi paljon.

Pitikin kysyä tyhmä kysymys että onko tuossa tähdet keskustelevat paljon spoilereita, mutta varmasti paljon järkevämpää olisi katsoa ensin tietysti elokuva ja sitten tuo. Tylsä vkloppu tulossa niin muuten 3h rupeama maistuisi, mutta oon dietillä niin 3h elokuvaa ilman mitään herkkua :sleep::sick::sleep:

...onko tuossa tähdet keskustelevat paljon spoilereita...

No ei kovin paljoa tule spoilereita, etenkään kun keskustelu kestää reilun 20 minuuttia ja itse leffa 209 minuuttia.
Siltikin suosittelen katsomaan jälkikäteen.

Mulla on ennakkoinformaation suhteen jonkin verran leffakohtaista variaatiota.
Joskus harvoin katselen etukäteen trailereita ja saatan muutenkin perehtyä leffaan.
Toisinaan, niin kuin tämän The Irishmanin kohdalla, välttelen ihan tarkoituksella jopa traileria.
Luin etukäteen hehkutuksia, niin tuli sellainen fiilis, että "Älä nyt taas odota liikoja, kun petyt sitten kuitenkin." 😅

Tuossa keskustelussa on roolit tiputettu pois päältä, kun ovat tietenkin omana itsenään siinä.
Olenhan minä heidän haastatteluitaan ennenkin nähnyt, mutta silti halusin katsoa leffan ns. puhtaalta pöydältä ja vasta sen jälkeen täydentää kokemusta.

Leffaherkuksi jotain suht terveellistä?
Porkkanat ovat liian äänekkäitä syötäviä, mutta hedelmäsalaatti tms.?
Sokeritonta colaa?

😁

* Tekee henkisiä muistiinpanoja: Hereditary, Midsommar, mikä tahansa Ari Asterin ohjaama leffa => ennen kuin painat play-painiketta, niin tarkista onko genressä mainittu horror... *

😁

Juuh, ja nuohan ovat ainoat ohjaajan pitkät elokuvat. Hereditary oli Ari Asterin ensimmäinen pitkä elokuva, mikä on mielestäni aivan uskomatonta. Olen myös miehen lyhärit katsonut, ja ovat sen arvoisia. Suosittelen lämpimästi kaikille.

Ari Asterhan on kertonut, että on täysin sattumaa, miten kaksi ensimmäistä elokuvaa olivat näin kauhuvetoisia. Hän ei itse näe itseään missään nimessä ko.genren ohjaajana, vaan esikoinen ja Midsommar olivat monen sattuman tulosta. Hereditaryhan ei ollut edes vielä ulkona, kun Aster on ollut jo Midsommarin kimpussa.

Häneltä oli aiemmin pyydetty jotain Hostel-elokuvan tyylistä kauhuelokuvaa Ruotsiin sijoittuen, mutta hän ei nähnyt itseään tällaisen genren taitajana. Mutta hän saikin yllättäen todella vapaat kädet itse toteutuksen suhteen ja se mahdollisti oman vision säilyttämisen ja toteutuksen. Sillä kyllähän hän myös on kertonut, ettei hänellä ole varaa tässä vaiheessa uraa tyrmätä kaikkia tarjouksia ja samalla kuvitella menestyvänsä ohjaajana.

Mutta pelkäänpä, ettei Asteria nähdäkään enää tulevaisuudessa kauhuelokuvien parissa, vaan genre tulee muuttumaan täysin. Mies ei selvästikään halua profiloitua ns.genre-ohjaajaksi, vaan hän puhuu genrestä vain viitekehyksenä kullekin tarinalle. Tuo "pelkäänpä" siksi, että tietysti sitä toivoisi vielä kauhua ohjaajalta, joka on ohjannut kaikkien aikojen parhaan kauhuelokuvan ja samalla omaan Top 5 elokuviin kuuluvan taideteoksen (Hereditary). Ja itse olen plärännyt kauhua todella syvältä eri maista ja eri aikakausilta, eli näkemystä ja vertailupintaa löytyy mielestäni tässä asiassa melko paljon. Tämä vain toteamuksena, jolla koitan painottaa elokuvan harvinaisuutta ja erinomaisuutta.

Midsommar - Loputon yö (2019)
katso liitettä 215624
Suht hajalla oleva pariskunta lähtee yhden tutun luokse syrjäiseen Ruotsalaiseen kylään viettämään juhannusta...

Leffa alkaa kun ruutuun tulee jokin erittäin häiriintyneen oloinen piirros... Tuosta sit aletaan kuvata synkkää pimeää metsää ja joku nainen laulaa jotain ihme uilutusta. Tuossa kohtaa jo aaivsti et tää leffaa tulee olee jotain tosi kauheeta... Tai oikeastaan jo ennen leffan katsomista kansikuva, leffan nimi, juonenkuvaus viaplayssa ja etenkin Ari Asterin ohjaamana enteili jotain karmivaa ja mua oikeasti alkoi jo tossa kohtaa ahdistamaan koko leffa...

Tuo häiriintyneisyys vaan kasvaa ja kasvaa tuosta. Aika helkkarin nerokkaasti tehtyä jälkeä leffan ohjaustyyli kun KAIKKI koko leffassa alkoi riipiä mua enemmän ja enemmän mitä pidemmälle se etenee. Alun hiljaisuus, sit eräs kaoottisesti toteutettu onnettomuus kohtaus myös alussa, jossa oli aivan käsittämättömän luontaan työntävä tunnelma. tuossa kohtaa pimeys, palokunnan tullessa punaisena välkkyvä ruutu, onnettomuuden sisältö mitä siinä oli tapahtunut ja kaikkein tehoikkaampana ne ihan hirveät musiikit ja naisen tuskan huuto kun kuuli onnettomuudesta ja tuo oli vasta tosi pientä sille mitä leffa toi tullessaan kun lähdettiin sinne ruotsiin...

Tuonne kun sitten mentiin niin etenkin siitä kohtaa tunnelmaa osataan rakentaa pahaenteisimmäksi koskaan mitä leffoissa oon imo nähnyt jossa intensiteetti vaan kasvaa aina loppuminuuteille asti kiitos Ari Asterin Hereditarysta tutunlaisen ohjaustyylin. Alla olevat jutut siellä paikassa karmi mua aivan perhanasti ja tässä kohtaa vielä painotan että kaikki nuo allaolevat kertomani - merkityt jutut on luotu Ari Asterin kädenjäljellä jotka jo paperilla karmivista jutuista teki aivan saamaristi niistä vieläkin paljon karmivampia. Allaolevat jutut yritän kirjoittaa niin ettei spoilaa oleellisesti mitä kauheutta siellä ruotsissa tapahtuu:

- Suurin erityismaininta leffalle pitää antaa siitä, että leffassa oli todella paradoksaalisesti niin että kun yleensähän uskoisi että pimeys on ahdistavampaa, mutta tässä imo se lähes koko aikainen auringon paistaminen / valoisuus oli ihan saatanallisen riipivää. Vaikka leffassa siellä paikassa ollaan monta päivää ja yötä, niin tosi kummallisesti leffassa tuntui siltä koko keston siellä paikassa että se olisi sitä samaa yötä, valoisaa saatanallista yötä koko leffan ajan kun sinne mentiin. ihan kuin leffan nimikin, en tiedä tarkoitettinko leffan nimellä tota asiaa mut itestäni tuntui se aika siellä paikassa tosiaan jatkuvalta valoisalta karmivalta yöltä joka ei lopu. Tuo asia kävi eniten mun mielen syvyyksiin tehden äärimmäisen ahdistavan ja pahan olon. tuon karmivan loputtoman valoisan yön tunteen lisäksi leffassa oli vaikka kuin helkkaristi vielä ton asian lisäksi karmeita asioita jotka tehostivat vaan sitä tunnelmaa.

- Voimakkampana tuon asian tukijana on karmivimmat musiikit missään leffassa ikinä. Aikalailla samantyylistä kuin ohjaajan Hereditaryssa eli siis ihan riipivää musiikkia. Muukin äänimaailma kanssa ihan karseeta settiä, jotain tuon yhteisön veisaamia virsuja ja säveliä ja kuorossa kun se yhteisö huutaa jotain tuskalta kuulostavaa huutoa ja muita järjettömiä ölinöitä ja sekavan ahdistavia kulttimaisia puheita.

- Koko miljöö, jossain hevon kuusessa tosi syrjäisessä paikassa, se koko erittäin luontaantyöntävä yhteisö, valkopukuisiin pukuihin ja kukkasommitelmiin päässä pukeutuneita täysin tuntemattomia ihmisiä ja rumia tuijottavia hyytäviä katseita, sit siellä miljöössä olevia puistauttavia lavasteita, mm se puolikas aurinko portti sinne paikkaan joka tuki sitä ahdistavaa valoisaa jatkuvaa yötä ja mm iso risti siellä jossain keskellä ja muitakin tosi häiriintyneen näköisiä rakennelmia ja riimuja. Eräälle kuvasarjalle joka roikkui jossain pyykkinarulla erityimaininta.

- Välillä henkilöiden etenkin päähenkilönaisen tripin vaikutuksen alaisena oleminen tuolla paikassa loi myös paljon ahdistavuutta jolloin mm metsä vääristyi ja muutti muotoaan.

- Osaltaan leffaan loi hyvin myös ahdistavuutta hyvä tehokeino, sellainen että päähenkilö naisen pikkuhiljaa kasvavasta suuresta ahdistuneisuudesta paikkaa kohtaan, tuli katsojassa olevaa ahdistuneisuutta paikkaa kohtaan.

- Kuvaustyyli, hitaat kameran lähestymiset mm jonkin kaukana olevan tyypin pään kääntymisestä ja katseen ottamisesta päähenkilönaista kohti.

- Kaikenmaailman seremoneja jotka olivat jo itsestään ja visuaalisesti kuvastoltaan äärimmäisen sairaita / häiriintyneitä. Sit se yks päähenkilönaisen näkemä eräs painajaisunikin jossa ne näyt oli sellaisia jotka paloivat mun verkkokalvoille varmaan pysyvästi + eräs kohtaus kanssa jota en saa enää näkemättömäksi, leffan nähneet varmaan tietää mitä kohtausta meinaan.

Muistan kun @descent sä joskus täällä kerroit Hereditaryn kohdalla jotenkin et "mun psyyke ei ehkä kestä tällaista" niin mulla oli tässä leffassa just tollainen olotila. mun kohdalla tää ahdisti jopa Hereditaryakin enemmän johtuen osittain paljon siitä, että tää leffa oli aiheeltaan jotenkin aidomman tuntuinen, joten sitäkin kammottavampi siksi mun mielestä. Tai no eihän Ruotsissa tulisi koskaan tuollaista tapahtumaan, mutta tiedä sit onko joskus toooooooosi kauan sit tapahtunut tyyliin vuonna kivi ja keppi ollut jotain seremoneja. Tää oli myös ahdistavampi kuin Antichrist ja Antichrist on mulla ehkä Hereditaryn kanssa ollut jaetulla ykkösijalla leffojen ahdistavuudessa. eli tää meni siis mun omissa kirjoissani kaikkein ahdistavimmaksi leffaksi mitä oon koskaan nähnyt.

Ei ollut kyllä yhtään nautittava leffakokemus, jopa liian ahdistavaa kamaa mulle, en tiedä tuunko siis koskaan katsomaan tätä uudelleen... MUTTA tuosta huolimatta leffa on voimakkain leffakokemus minkä olen koskaan nähnyt, joten pakko antaa täydet pisteet ja heittämällä top kymppiin meni, leffa onnistui kyllä siinä mitä yrittikin, saada ahdistumaan erittäin pahasti... leffa jätti loputtuaan aivan kauhean olon muhun ja tiedä miten pitkää se vielä kummitelee mielessä. Piti tosiaan kesken leffan katkaista poikki ja ottaa sydänlääkettä suuhun, meinaan tosiaan hakkas pumppu leffan takia siihen malliin.

10

Loistavaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom