Elokuva-arvostelut!

Eipä tullutkaan eilen katsottua mistä puhuin eilen eli Cloud Atlasia tai Black Swania kun ei oikein kerenny. Kaunaa tosin aloin katsoo yöllä mutta olin niiiin väsynyt et lopetin vartin jälkeen, (onneksi lopetin) koska jos on ihan väsynyt ja yrittää kattoo jotain leffaa niin siinä saattaa oikeasti mennä mahdollinen kovatasoinen leffa pilalle, et siitä ei saa oikein mitä irti. :LOL: Mut nuo leffat on nyt jonossa.

- Ju On The Grudge
- Black Swan
- Cloud Atlas
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä tullutkaan eilen katsottua mistä puhuin eilen eli Cloud Atlasia tai Black Swania kun ei oikein kerenny. Kaunaa tosin aloin katsoo yöllä mutta olin niiiin väsynyt et lopetin vartin jälkeen, (onneksi lopetin) koska jos on ihan väsynyt ja yrittää kattoo jotain leffaa niin siinä saattaa oikeasti mennä mahdollinen kovatasoinen leffa pilalle, et siitä ei saa oikein mitä irti. :LOL: Mut nuo leffat on nyt jonossa.

- Ju On The Grudge
- Black Swan
- Cloud Atlas

Black Swan on aivan käsittämättömän kova elokuva ja oli aikanaan taas uskomaton osoitus Darren Aronofskyn kyvyistä ja eritoten kyvystä muuntautua itse elokuvan mukaan (toisin kuin esim.Tarantinon tyylin tunnistaa minuutin katselun jälkeen, joskaan ei siinäkään vikaa ole). Mutta Pi, Unelmien Sielunmessu, The Fountain, The Wrestler ja lopulta Black Swan. Kaikki aivan täydellisiä elokuvia. Voittokulku loppui Noahiin ja Mother! oli selkeän kokeellinen. Saa nähdä mikä on miehen tulevaisuus...
 
Black Swan (2010) - IMDb 8,0
D8kIOr7WsAEC9pO.jpg

Leffa kertoo naisesta (Ninasta), joka käy balettikoulussa. Hän ja monet muut henkilöt tavoittelevat pääsevänsä kuuluisaan esitykseen esittämään valkoisen joutsenen lisäksi erittäin erittäin vaativaa mustan joutsenen roolia. Kilpailu on tosi kovaa muiden kilpasiskosten välillä ja kaikki tavoittelevat kovasti pääsevänsä tuohon rooliin / esitykseen. Kilpailu osoittautuukin paljon paljon kovemmaksi kuin miltä alussaa näyttää ja tanssin opettaja vaatii erittäin tiukkaa omistautumista tanssiporukalta. Nina elää aivan jäätävän paineen alla ja se alkaa ottaa hänen mielensä päälle.

Kuten descent sanoi, niin Darren Arofonsky tosiaan ihan älyttömän hyvä ohjaaja. Tää leffa on ihan ehdottomasti Arofonskyn kaikkein otteessa pitävin leffa, ei ehkä miehen paras työ tai sitten on, en tiedä mut, kaikki hänen leffansa on niiiin erilaisia ja omalla tavallaan erinomaisia että erittäin vaikea laittaa niitä järjestykseen. mutta jos puhutaan pelkästä otteessa pitävyydestä ja tiivistunnelmaisuudesta niin tämä on ohjaajan selkeä ykkönen tuossa asiassa.

Leffan kietoo jo alusta asti katsojan leffan mukaan ollen tosiaan äärimmäisen otteessa pitävä leffa joka menee vaan koko ajan tiukemmaksi ja tiukemaksi otteltaan ja tunnelmaltaan mitä pidemmälle leffa etenee. jos pitäisi tehdä lista otteessa pitävyydestä leffoissa niin tää menisi silloin top kymppiin ja helposti. Oon katsonut tän todella monta kertaa ja aina yhtä kova kokemus, leffa kestää varmaan tyyliin loputtomasti katselukertoja. Kuulu sellaisiin leffoihin jotka ei kulu.

Vähän toiseen asiaan. Erittäin hienosti luodaan kaikenlaisilla elementeillä leffaan koko ajan kasvavaa häiriintyneistä tunnelmaa. Ninan mielentilalla, mm kuuloharhoilla et muut naureskelevat hänelle ja verisillä haavoilla käsissä ja selässä, Tietynlaisilla musiikeilla joka kohtaukseen sopivilla kohtauksen riippuesta erilaisilla täydellisillä musiikeilla, humisevalla äänimaailmalla on myös iso osuus tunnelman luonnissa ja visuaalisesti tyylikkäästi välillä kaoottisella kuvauksella, sit peileillä, hämärillä balettikoulun käytävillä ja pimeydellä. Leffassa on aivan upea tunnelma. leffassa on jännästi myös etenkin joissain hiljaisissa kohtauksissa sellainen ihan saamarin hieno räjähdysherkkä tunnelma.

Loistavilla näyttelystuorituksilla on myös tosi paljon osuutta leffan otteessa pitävyyteen ja tuohon tiukkaan tunnelmaan. Natalie portman näyttelee roolinsa erionmaisesti ja voitti Oscarin roolistaan, mutta Vincent Cassel balettiopettajana varastaa shown tässä leffassa, vetää jopa vieläkin kovemman roolin tässä kuin Portman. Muistan etenkin jo kun ekaa kertaa tän aikoinaan näin niin Vincent Casselin roolisuoritus oli lähes mykistävän kovaa näyttelyä ja on edelleen kun tälä leffaa katsoo. aina tykännyt näyttelijästä, mm Irreversiblessa ja La hainessa vetää todella kovaa roolia, mutta tässä leffassa eritoten mies on aivan superkova kova näyttelijä. Sit tuossa kun kehuin sekä Portmanin että Casselin roolisuorituksia, niin heidän loistavan näyttelyn takia mm siksi dialogi on leffassa etenkin heidän välillään todella tasokasta ja henkilökemiat toimii heidän välillään kyllä täydellisesti leffassa. Leffa on näyttelyltään ja henkilöiden kemioiltaan myös erittäin aistillinen.

Hienoin juttu leffassa on se että todella monien asioiden summana Ninan mieli ei meinaa kestää. Kova kilpailu, täydellisyyden tavoittelu, epäonnistumisen pelko, muiden painostaminen, epäuskoisuus, muiden epäröinti ja naureskelu ja pelko petturuudesta sekä hermorauniona olevan äidin ja vaativan balettiopettajan liian kovat odotukset tytöltään, saavat kaikki nuo monet luettelemani asiat yhdessä Ninan mielen pikkuhiljaa todella tyylikkäästi horjumaan. Loppu menee kunnon pyörremyrskyksi sekä Ninan mielen horjumisen kautta että samalla leffan tunnelmaltaan.

Erikoismaininta pitää antaa siitä että leffan etenemistyyli ja tosi monissa kohtaa soivat musiikit ja tanssiminen saavat koko leffan tuntumaan jotenkin yhdeltä isolta teatterimaiselta näytelmältä, hienolta sellaiselta. Eli leffa on jo itsestään näytelmä Leffan juonen sisällön lisäksi, mikä on aika upea suoritus ohjaajalta et leffa kertoo juoneltaan näytelmästä ja sit leffa on itsekin yksi upea näytelmä.

tää leffa on taideleffa.
10
 
Nyt olis illalla äsken tehny mieli kattoa Cloud Atlas jonka sain lainaan, laitoin levyn sisään ja katoin et täähän bonus levy ja sit avasin kotelon ja huomasin et se levy missä on se leffa, niin se on hävinnyt. Ei katota sit Pilvikartastoa.☹ Ihan huippuleffa nimittäin niin kyllä harmittaa.
 
Päätin tehdä nyt top 20een asti listan. Kopion ton aiemmin tekemäni top 10 tähän, et olisi nyt kokonaisuudessaan top 20, KOSKA helkkarin hölmön näköistä jos lista olisi kahdessa eri osassa tänne kirjoitetttu imo.:LOL:

1. Oldboy
D7L9ke4U8AAquyT.jpg

2. A Tale of Two Sisters
900_tale_of_two_sisters_blu-raysubs.jpg

3. Battle Royale
B-0038_Battle_Royale_Batoru_Rowaiaru_quad_movie_poster_l.jpg

4. Tokyo Story
133D624751409083148876.jpg

5. Seven Samurai
IMG_0886.jpg

6. Memoirs of Geisha
memoirs-of-a-geisha-6.jpg

7. Enter the Void
7593598416906899283.jpg

8. The Handmaiden
maxresdefault.jpg

9. Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
mov_20030125_6714.jpg

10. Audition

4dfca0e83354efb2bba354513abeb0ca.jpg

11. Martyrs
MARTYR01ab.jpg

12. Rashomon - Paholaisen temppeli
img_0.jpg

13. Throne of Blood - Seittien linna
b01e1aa27eeca81a32e34862d655d243.jpg

14. Valhalla Rising
Valhalla-Rising-film-images-e24f3c0f-f3a3-4b71-bdae-64ad144059e.jpg

15. I Saw the Devil
i-saw-devil-83-copy.jpg

16. Memories of Murder
Memories-of-Murder-2003-01-53-27.jpg

17. Lust Caution
B001673P4E_LustCaution_UXNB1._RI_.jpg

18. Antichrist
antichrist-03.jpg

19. I Origins

eyes.jpg

20, Amores Perros
1271073.jpeg
 
Oon muuten muodostanut IMDb;hen jo pitkän aikaa ja hitaasti myllvarmasti niinä päivinä jolloin on tosi tylsää, niin top 100 listaa:LOL: sit kun se on valmis niin laitan listan linkillä tänne, kun en kehtaa tänne todellakaan 100 kuvaa putkeen laittaa:LOL:, Ihan helevetin vaikeeta pistää sataa leffaa järjestykseen, mutta ei mahdotonta.💪

Saa porukka nähdä miten huono yleistietämys mull
 
Repesin oikeesti tolle nukkuvalle hymiölle, koska siinä kävi juurikin tasan noin kun nukahdin kesken kirjoittamisen tohon mull kohtaan.:LOL: ja mikä helkkarin sana on "myllvarmasti":ROFLMAO:
 
Tulin sittenkin siihen tulokseen et ei tollaista top 100 vaan PYSTY tekemään, syitä on tosi monia mutta esimerkiksi se muunmuassa et vaatisi siis aivan hitosti leffojen uusinta katseluja muistinvirkistykseksi et muistaisi kunnolla miten kova joku leffa on ja mille sijalle se kuuluisi. Ei Jaksa muistinvirkistykseksi ruveta yli kymmenen kertaa katsottuja leffoja uusinta katselee leffoja listan teon takia.:LOL: top 20 vielä nyt oli helppo tehdä, et paljon mielummin katson leffoja ja teen niistä arvosteluja kuin että keskittyisin ja laittaisin hitosti aikaa rakentamaan noin massiivista ja mahdotonta listaa...
 
Unohtui muuten Lentävien tikarien talon lisäksi Midsommar:kin top 20 listalta.:LOL: no mut onneks ei niin maata kaatavata ole asia:)

Sit mä odotan mielenkiinnolla sitä kun tai JOS @descent katsot Infernal Affairsin et mitä mietteitä leffasta ja et upposiko paremmin kuin The Departed, vai sitten ei.:) Kiinnostaa muunmuassa siksi koska molemmat kertoo aivan samasta leffasta, et kumpi versio on parempi sun makuun.

Toiseen asiaan. Pitää muuten tilata nyt Sympathy for Mr Vengeance, joskus monia monia vuosia sit näin sen ja oli aivan uskomaton leffa kyseessä ja Chan-Wook Parkin tekemä leffa vielä.(y) En muista juonesta kuin vähäsen, mutta sen muista et tosiaan todella kova leffa kyllä.
 
The Assasin (2015)
MV5BOTQzZDgyNDgtODY2Yi00N2ZhLWE2ZGEtMmRjOTk1YTkyM2NmXkEyXkFqcGdeQXVyNDYxOTY1Njg@._V1_SY1000_CR...jpg

20151008-041421_U1004_M93460_ebea.jpg

hou-hsiao-hsien-the-assassin-adsd.jpg

Leffa alkaa aiheeltaan mielenkiintoisella juonenkuvaksella alla olevalla kursivoitun tekstin pätkällä:

700-luvun alussa Kiinassa Tang dynastin valta on hiipumassa. Keisarillinen hovi suojasi valtakuntaansa - rakentamalla linnakkeita alueiden rajoille. Vuosisataa myöhemmin - miehitettyjen alueiden uskollisuus hoville on heikentynyt. Jotkut niistä pyrkivät eroon keisarin vallasta. Weino on näistä provinsseista vahvin.

Eräs tyttö siepataan ja hänet siepannut nunna alkaa kouluttaa tämän salamurhaajaksi, jonka täytyy tappaa tiettyjä isokenkäisiä miehiä jotka ovat sekä pahoja että oman maansa pettureita.

Leffan nimestään ja juonestaan voisi päätellä että tää on toiminta elokuva, mutta tää on toiminta elokuvista erittäin kaukainen. Tää on hyvin ajatuksellinen taide-elokuva, eikä todellakaan mitään tekotaiteellista paskaa, vaan oikeasti ihan aidosti erittäin pohdiskeleva taideleffa.

Leffa alkaa kun ensin näytetään mustavalkokuvana kun päähenkilö salamurhaajanainen kylmänviileästi tappaa erään henkilön. Sanon jo tässä vaiheessa ennekuin alan tässä arvostelussa kehumaan leffan ulkonäköä, että siksi laitoin noin monta kuvaa tähän koska tää on ihan uskomattoman näköinen leffa, josta kerron nyt. Eli leffa tuon jälkeen värikuvaksi, josta olin tosi tyytyväinen ettei ollut tää mustavalkokuva, sillä leffassa on sellainen ihan omanlainen ollen todella värikylläs värimaailma ja erittäin dynaaminen valaistus joten leffa oli aivan upean näköinen yhteydessä upeaan kuvaukseen, miljöisiin mm heti kun leffa vaihtuu värikuvaksi kuvataan punertavan ilta auringon värjäämä tosi punaista vettä ja ruutun tulee myös punaisella tekstillä leffan nimi kera rumpujen pamahdukset, tuo verenpunainen väri ja rumpujen lyönnit yhdessä loivat todella siistin tylyn tunnelman leffaan tukien ja sopien erittäin hyvin salamurhaaja aiheeseen tuo punainen väri etenkin. Sit miljöö vaihtuu ja leffassa kuvataan alusta loppuun erilaisia maisemia ja oli muuten tyyliä siinä asiassa. Erittäin sillä dynaamisella valaistuksella ja runsaallavärikylläisyydellä Mm sumuista vuoristoa, vihreää rehevää laaksoa, pimeitä öitä soihtujen hehkuessa, avaria niittyjä, kuolleita puita jne. Ihan mielettömän upeita erilaisia maisemia ja kaikki ihmisten puvustukset ja lavasteet, Kiinalainen sisustus tuohon aikaan esim kullalla sisustettu huone olivat kaikki tosi makeen näköistä ja tyylikkällä silmällä ohjaaja käyttää lavasteita mm tuulessa heiluvia silkkiverhoja joiden läpi hohtaa aurino tehden osaltaan leffasta upean näköisen kaiken noiden muiden mainitsemieni asioiden lisäksi. Tuon täydellisen leffan ulkonäön lisäksi äänimaailma on huikea. Mm kaiken hiljaisuuden keskeltä kuuluva tuulen ulvominen, lintujen sirkutus, mielettömän hienot musiikit ja erityismaininta ne rummun lyönnit, jotka loivat ihan uber siistiä tunnelmaa tuon leffan ulkonäön kanssa ja kaikki tuo huikea audiovisuaalisuus yhteydessä leffan ajankuvaan ja aiheeseen sopien siihen täydellisesti. Noista upeasti tunnelmaa luovista rumpujen lyönneistä vielä pitää mainita vielä se koska ne soi todella monessa kohdissa lähes alusta loppuun luoden todella jännittävää ja sellaista hyvin odottavaa tunnelmaa et jotain on tapahtumassa.

Nyt itse pääasiaan eli leffan sisältöön. Dialogi on huipputasoa kanssa sillä se oli erittäin pohdiskelevaa asiaa dynastiasta, provinsseista, keisarillesta hovista jne ja mm näiden välisistä hankalista suhteistaan ja päähenkilö salamurhaajanainen, en muista nimeä kun niin perkuleen vaikea nimi, mut joka tapauksessa, tuo pääosanainen joutuu pahaan välikäteen liittyen keisarillisen hovin ja provinssien välien selvittelyjen kanssa ja nainen pohdiskelee omia motiiveistaan ja velvollisuuden tunteitaan ja sen huomaa hänen "työssään" että nainen päästä tunteet mukaan salamurhatehtäviin, niinkuin leffassa jotenkin sanotaankin "että sydämesi empii". Sitten toiseen asiaan joka eritoten vasta onkin pohdiskelevaa ja paljon ajatusta sisältävää. Salamurhaajanaisen pohdiskelut itsestään oli 10 tasoa. Dialogi sisältää vaikka minkälaisia koukeroita asioissa, jolla tarkoitan mm henkilöhahmojen välisiä tosi monimutkaisia asioita heistä ja heidän välisistä suhteistaan ja siinä et näkee sen kaiken pohdiskelun alta että leffassa asiat ei ole todellakaan ihan mustavalkoisia, vaan huomaa todella monessa kohtaa että nainen pohdiskelee paljon asioita hänestä itsestään ja hänen moraali on aika koetuksella. Nainen on myös hyvin rikki sisältä sillä hänellä on lapsuudestaan paljon tukahdettuja vaikeita muistoja. Mikään ei palaa enää ennalleen nykyisestä salamurhaajan olemisestaan, siltä naisesta ihan kuin oisi tuntunut niin aavistin.

Leffassa on todella paljon kuvallista kerrontaa ja sellaista omituista sanatonta kerrontaa jossa huomaa henkilöt kelailee asioita. Leffa muistuttaa muuten yhdeltä asialtaan Oldboyta. Tässä lähes leffan alussa se salamurhaajanainen laittoi syvällisen vihjeen eräälle miehelle, vihje oli kauas menneisyyten ulottuva ja tässä nainen halusi että ennenkuin hän uhkaa tappaa tuon miehen, että mies tietäisi tajuaisi syyn sille miksi nainen uhkaa tappaa hänet. Oldboyssa niinkuin monet tietää se eräs tyyppi halusi että päähenkilö tajuaisi syyn kantapään kautta että miksi tuo tyyppi vangitsi hänet 15 vuodeksi ja päästi sitten vapaaksi päähenkilön selvittämään syyn miksi hänet vangittiin. rässä assasin:ssa hienosti laitetaan tuo mies miettimään kyseenalaistaen menneisyyden käytöstään, tehtyjä valintojaan ja hänen omatunto kolkuttaa sen takia. Tässä leffassa ei tosin tuossa asiassa päästä lähellekään oldboyn tasoa, mutta silti loistavasti tehty tuo juttu leffassa.

Iso HUOM. Tässä ei oikein tapahdu sit mitään, leffa on nimittäin ihan äärimmäisen hidastempoinen. kuvataan paljon älyttömän hienoja maisemia kera sen rummun lyöntien ja mm tyyppien ratsastusta kaukaa jotka toki hemmetin hienoja, mutta sitten hahmojen liikkeet ja puheet on dialogissa erittäin hitaita, välillä jopa liian hitaita, tulee tunne joistakin hahmosta et "avaa nyt jo se suu!!!" äläkä seiso ja ihmettele siinä. Siitä vähän lefalle miinusta. mut muuten tykkäsin mielettömän paljon leffasta.

Leffan lopun kliimaksia odotin paljon koska niinkuin kerroin tässä leffassa oli mm niiden rumpujen lyöntien kautta todella odottava tunnelma, leffan kliimaksi osoittaui aivan täysin erilaiseksi tyyliltään, odotin jotain mielen päräyttävää tapahtuvan, mutta täysin spoilaamatta voi sanoa et leffan loppu on todella hienovarainen ja tuossa lopussa etenkin on sitä kuvallista ja sanatonta kerrontaa. Loppu loppuu erittäin paljon ajatusta sisältävä ja leffa jätti loputtuaan jotenkin mut miettimään sitä.

EI SOVI KAIKILLE. Siks painotan tota et jos tykkää enemmän toiminnallisesta salamurhaleffoista niin tää kannattaa jättää väliin. Ite tykkäsin taas mielettömästi tästä ja myös siksi koska tykkään näistä Aasialaisleffojen tyylistä. Tää leffa muistuttaa ajatuksellisuudeltaan ja siltä et leffassa ei oikein tapahdu mitään todella paljon Ida nimistä leffaa jota täällä aikoinaan hehkutin. Tosin aiheeltaan ja aikakaudeltaan aivan täysin eroaa nämä kaksi leffaa toisistaan.

10-
 
JU-ON The Grudge (2002)
ju-on-the-grudge.jpg

movie-ju-on-the-grudge-wallpaper-preview.jpg

Siis hyi helvetti. Jo alkuvalikossa puistautti ja pahasti ne musiikit... Mua pelotti oikeasti alkaa katsoa tätä leffaa kun kuuli nuo alkuvalikon musiikit...

leffa alkaa sanoilla:

Ju-On - Kuolleen kantaman kaunan synnyttämä kirous. Kauna kerääntyy kuolinpaikkaan. Sinne eksyneet kuolevat ja uusi kirous saa alkuna.

Musta toi on jäätävän siisti, tyylikäs ja karmiva idea kauhuleffalle, saati todella pelottava jo ajatuksen tasollakin tuollainen. Isot pisteet siis jo juonen ideasta. Alussa näytetään suttuisella mustavalkokuvalla mitä siellä talossa oli tapahtunut ja oli kyllä verinen saati tosi häiriintynyt tuo alun lyhyt kohtaus ja tyylikäs sellainen.

Leffa alkaa Aasialais leffoille tyypillisesti, todella mukavan hidastempoisesti / rauhassa etenevästi, myös jonkin asteinen yleinen hiljaisuus mikä on myös tyypillistä Aasialais leffoille näkyi tässä ja pakko sanoa et jo noiden kahden asian takia nautin paljon katselusta jo alusta asti. Juonen kulku ja kerronta harvinaisen tasokasta kauhugenressä kun vieläpä ollaan ja henkilöhahmot, heidän välinen dialogi ja näyttely oli laadukasta tasoa, jotka osasi pitää hyvin otteessa ja mielenkiinnon yllä. Leffa on myös siististi jaksotettu / rytmitetty hyvin mukavasti eri jaksoihin, kun aika ajoin ruutuun tulee esim Hitomi ja sit aletaan kertoo hänestä leffassa. se piti vielä mainita et nykykauhuista juonesta henkilöhahmoista jne on suurimmassa osassa aivan täyttä paskaa. Tän leffan juonesta pitää vielä mainita et hienoja on myös lopussa aukeavat palapelin palaset, takaumat ja muistelukohtaukset. Tulee sellainen hieno ahaa fiilis.

tunnelmaa osataan myös oikeasti rakentaa todella hienosti pelottavaksi, vertaa Amerikkalais nykykauhuihin, joista hyvin hyvin suurin osa on sellaisia, että tunnelmaa ei osata rakentaa ollenkaan vaan kaikki perustuu säikyttelyyn ja vieläpä epäonnistuneisiin säikäytyksiin ja sitä kautta yritetään saada leffa pelottavaksi. Ei näin. Tosin säikäytyskohtaukset kauhuleffoissa on erittäin mukavia lisämausteena JOS alla on leffassa laadukas pelottava tunnelma kuten tässä. Tässä en säikähtänyt kertaakaan eikä leffa musta yrittänytkään säikytellä, joten en voi antaa miinusta epäonnistuneista säikytyksistä, koska leffa ei tosiaan niihin panostanutkaan. Eikä haitannut siis tasan yhtään kun ei ollut säikytyksiä. Tunnelma on kauhuissa se kaiken pohja ei mitkään jumpsceret.

Aivan hyytävä tunnelma leffassa ja se idea juonessa on tosiaan ihan karmaisevaa kun sitä ajatteli leffassa. Se kirous mitä se saa aikaan ja sen kirouksen läsnäolo joka leijui siellä talossa on ihan karseen tuntuista ja suurin ahdistuksen aihe leffassa oli se KORINA jonka kaikki tietää. Hitto minua ahdisti milloin alkaa leffassa se saatanan luoma korina. Hirveän kuuloista ja kummituspojan maukuminen myös. Sit mm kaikki askeleiden äänet yläkerrasta, ovien raapiminen, revityt häiriintyneet valokuvat, pimeyden laskeutuminen taloon, sit hyvä esimerkki: kun tyttö kävelee peilin ohi niin peilissä tyttö näkyy kummituksena jota tyttö ei ite huomaa.., tehoelementtejä on vaikka minkälaisia, tuossa oli vain pienen pieni osa niistä. Sitten ne kummitukset on valkosinisen värisinä ja seisovineen silmineen saati äänineen... niin ihan helkkarin pelottavia ja musta pelottavimmat kohtaukset on mm tuo yllä kuvassa oleva. (Btw ihan kuin unihalvauksesta) sitten 2 pelottavinta kohtaa on kuvailen kohtauksen ei spoilaavasti, niin toiselle sijalle menee pelottavuudessa eräs peittoon liittyvä kohtaus kun nainen nukkuu sängyssä ja ykkössijalla on eräs rappus kohtaus joista tullaan alas. Tuo oli ihan kamala kohtaus oikeesti. Kohtauksista sen verran vielä plussaa ja paljon leffalle kekseliäästä mielikuvituksellisuudesta ja kekseliäästä visuaalisuudesta kauhukohtauksissa. Niitä pienen pieniäkin ihailtavan mielikuvituksellisia jippoja oli vaikka kuin vatusti. Myös vertauskuvauksellisuutta oli mukana esim loppu on musta tosi tyylikäs, kuvataan harmaata täysin autiota kaupunkia, joka oli toimi aivan selvänä vertauskuvana leffassa olevalle tietylle asialle, Sanoin ton kaupunki kohdan ilman spoiler tagia koska sehän ei nyt spoilaa mitään jos kuvataan kaupunkia.

Myös taitavalla silmällä toteutettu kuvaus, nimittäin kameran joissain kohdissa jopa ovelilla kuvakulmilla on paljon osuutta leffan pelottavuuteen, mm kun monissa kuvakulmissa siellä taustalla.... sit riipi myös se et mitä siellä kameran näkökentän ulkopuolella on, koska niin voimakas pahansuopan läsnäolo on leffassa. Sit ne musiikit... Ne olivat tehokkain veto yleisen tunnelman ja pelottavuuden luonnissa, siis oikeesti aivan helvetin kovatasoiset musiikit kauhuleffaan. Sit niitä oli todella paljon erilaisia leffan aikana, välillä esim pahansuopaa kovaa kilisevää musiikkia ja välillä tosi tehokkaita tömähtäviä äänitehosteita, jopa mieskuorohuutoa ja vaikka mitä monia monia minkäkinlaisia paljon lisää.

Yllätyin ja paljon leffan pelottavuudesta mutta eritoten jumalattomasti siitä miten laadukas leffa on elokuvallisesti. Voittaa Jenkki versiot tuossa asiassa jopa sen mukiin menevän ekan osankin mennen tullen ja pelottavuudessa myös.

Tyylikäs ja ihan helvetin pelottava kauhuleffa imo.

kauhugenressä
jopa kaikki genret mukaan laskien 9
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom