Elokuva-arvostelut!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
descentille pitkästä aikaa kyssäri. Ootko nähnyt koskaan Geishan muistelmaa? Mä kun katoin sen ekaa kertaa niin jysähti kyllä ihan helvetin kovaa. Leffassa on suunattomasti pohdiskelua asioista, kaikki se juonittelu. Sit see visuaalinen värikäs loisto tekee ihan uskomattoman tunnelman leffaan. Et mulla tuo leffa on ehkä jopa 5 sijalla kaikista leffoista mitä oon nähnyt. Ois kiva kuulla sun mietteet leffasta JOS oot nähnyt. Tai jos et oo nähnyt niin isot suosittelut! Ois mukava sun kirjallisella ulosannilla lukea mahdollinen arvostelu joskus, tai vaikka ihan mietteet.(y)

Tässä trailerissa näkyy todella hyvin se kaiki visuaalinen loisto. Siis hemmeti soikoon et on upean näköinen leffa. Musta tosin vähän liian pitkä traileri, kun on siinä ja siinä et spoilaako liikaa. En kuitenkaan usko et Jos descent katsot trailerin et menis mahdollinen katselukokemus pilalle.

descentille pitkästä aikaa kyssäri. Ootko nähnyt koskaan Geishan muistelmaa? Mä kun katoin sen ekaa kertaa niin jysähti kyllä ihan helvetin kovaa. Leffassa on suunattomasti pohdiskelua asioista, kaikki se juonittelu. Sit see visuaalinen värikäs loisto tekee ihan uskomattoman tunnelman leffaan. Et mulla tuo leffa on ehkä jopa 5 sijalla kaikista leffoista mitä oon nähnyt. Ois kiva kuulla sun mietteet leffasta JOS oot nähnyt. Tai jos et oo nähnyt niin isot suosittelut! Ois mukava sun kirjallisella ulosannilla lukea mahdollinen arvostelu joskus, tai vaikka ihan mietteet.(y)

Tässä trailerissa näkyy todella hyvin se kaiki visuaalinen loisto. Siis hemmeti soikoon et on upean näköinen leffa. Musta tosin vähän liian pitkä traileri, kun on siinä ja siinä et spoilaako liikaa. En kuitenkaan usko et Jos descent katsot trailerin et menis mahdollinen katselukokemus pilalle.

No tuo on vaimon lemppareita, niin olen nähnyt moneen otteeseen. Joku siinä ei vain sen enempää kolahda, kuin että on erinomaisen hieno, tyylikäs, tunnelmallinen ja rankka elokuva mielenkiintoisesta ja varsinkin näin länkkärille todella mystisestä aiheesta. Ei muistaakseni ole kyllä mitään pahaa sanottavaa kyseisestä elokuvasta, että ymmärrän erittäin hyvin sun ja vaimoni kokemukset ko.leffan suhteen. Kaikinpuolin merkittävä ja upea elokuva kyllä. Hienosti ohjattu, näytelty ja kuvattu elokuva. Erityisesti harvoin kovinkaan hyvin toimiva "kertojaääni", upea tunnelma sekä hieno ajankuvaus lavastuksineen ja puvustuksineen tulevat ensimmäisenä mieleen kyseisestä elokuvasta. Hieno elokuva ehdottomasti.

Tuli muuten eilen pitkästä aikaa katsottua
'I Saw The Devil'. On muuten yksi harvoja elokuvia, jossa äärimmäisen väkivallan suorastaan naurettavan pieni "damage" ei jostain syystä häiritse, koska se on niin selkeästi ohjaajansa tietoinen valinta. Yleensä itseäni vituttaa, jos väkivallan seurauksia vähätellään. Mun mielestä seuraukset pitäisi aina näyttää mahdollisimman aidosti/todenmukaisesti ja graafisesti, tyyliin Irreversible (palosammutin) ja sinulle luultavasti viimeisimpänä Midsommar (jos yritetään olla muilta spoilaamatta niin kohtaus, jossa "homma hoidetaan finaaliin"). Mutta I Saw The Devil on kyllä ns.vigilante-elokuvien aivan kirkkainta kärkeä; huikea teos ja katsojana saa jo vähän kyseenalaistaa omaa oikeustajuaan ja moraaliaan, kun nauttii noin suunnattomasti tällaisesta toiminnasta, kuin mitä itse taas eilen :D

Kiitos kattavasta vastauksesta.(y) Ja toi I Saw the Devil on kyllä tosiaan ihan pirun kova. Min-Sik Choi on ihan järjettömän pelottava tuossa leffassa. :eek:

Toiseen asiaan. Ite tykkään tänne tehdä aina välillä, ehkä 3kk välein muuttuvaa top listaani kuvineen. Se pitää mainita et vaikka sanoin et Midsommat menee heittämällä top kmppiin, niin nyt kun tarkemmin ajattelin, niin ei se ihan mahtunutkaan top 10iin, mut tosi lähelle sitä. Ehkä 12 sijalle menis. Anyway tässä mun tän hetkinen top 10 leffat.

1. Oldboy
D7L9ke4U8AAquyT.jpg

old1.jpg

2. A Tale of Two Sisters
900_tale_of_two_sisters_blu-raysubs.jpg

3. Battle Royale
B-0038_Battle_Royale_Batoru_Rowaiaru_quad_movie_poster_l.jpg

4. Tokyo Story
133D624751409083148876.jpg

5. Seven Samurai
IMG_0886.jpg

6. Memoirs of Geisha
memoirs-of-a-geisha-6.jpg

7. Enter the Void
7593598416906899283.jpg

8. The Handmaiden

maxresdefault.jpg

9. Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
mov_20030125_6714.jpg

10. Audition

4dfca0e83354efb2bba354513abeb0ca.jpg

Sulla on selkeä intohimo aasialaista elokuvaa kohtaan 👍 Täytyy oikein joku kerta katsoa, että olisiko sieltä joku harvinaisempi leffa, jota voisin suositella. Vaikka aika hyvin olet varmasti kolunnut tuota elokuvakulttuuria. Eli Enter The Void on ainoa länsimainen elokuva Top kympissä, mielenkiintoista.

Mulla itsellä olisi varmaan aika Eurooppa-painotteinen Top 10. Olisi kyllä muutaman päivän homma, jos haluaisi tehdä tuollaisen itse :) Ja sitten sieltä unohtuisi liian monta sinne kuuluvaa. Tehtiin velipojan kanssa pelkkien kauhuleffojen Top 10 ja siinäkin joutui molemmat muuttelemaan listaa, kun toisella olikin joku oma ihan Top 3 leffa, jota ei muistanut :D

Raid-elokuvat (siis indonesialaiset, ei suomalaiset 😁) olet tietysti nähnyt, mutta oletko Infernal Affairsin nähnyt? Itse valitettavasti en, vaikka syytä olisi, kun tuli taas tällä viikolla viimeksi The Departed katsottua.

Dersu Uzala, The Eye ja Ichi the Killer lienevät myös tuttuja? Etelä-Korealainen Parasite on kyllä itsellä kovan odotuksen alaisena, aika huikeaa palautetta saanut.

Ja normaalisti joku alkaisi pian kitisemään, että eikö tällaista kahdenkeskistä keskustelua voisi käydä muualla, niin ei voi. Täällä on muutenkin niin vähän keskustelua ja nämä kaikki mainitut elokuvat ovat yhtä lailla suosituksia kaikille muillekin.

Juu.:)

Muuten tuosta Enter the Voidista kun katoin ekaa kertaa niin voi vitja iski kovaa, siis ihan saamarin kovaa. Ihan älyttömän siistin visuaalinen, psykedeelinen ja surrealistinen leffa. Muutama syy miksi on noin korkealla listassa lukee spoilerissa. Tän kattomisesta on tosin pitkä aika et spoilerin tekstistä puuttuu vaikka mitä oleellista kun en kaikkia mm leffan teemoja muista jne. Mut jotain mietteitä.

Ei hitto se on karua kun se tyypin sielu jää vaeltelemaan Tokioon nähden kaiken kauheuden mitä siellä Tokion alamaailmassa ja siskolleen tapahtuu ja sielu näkee kaiken tuskan mm tulee sellainen muistelmien, takaumien ja vaikka minkä asian vyöry joka on kyllä karua, esim sielu näkee vanhempiensa kuolema autokolarissa. Sit se on mielettömän siistiä ja tosi ovelaa kekseliäisyydessään kun sielu lentelee ja menee kaiken maailman rei istä läpi toiseen kohtaukseen, esim lavuaarista eli tosi tosi kekseliäästi vaihtuu kohtaukset ja se on ajatuksena tosi ahdsitavaa et sielu jää siihen välitilaan lennellen pimeässä Tokiossa ja tosiaan nähden kaikenmaailman kauheuksien vyöryjä. Lopusta kanssa tosi isot pisteet, kun sielu uudelleen syntyy. Se oli jollain tavalla tosi veikeetä ja pirun siististi toteutettu.

Tänään leffoina toimii joko Cloud Atlas tai joko Black Swan ja sit ootan kun tulee yö niin katon sen Japanilaisen Kaunan jonka sain nyt lainaan ja vois tehdä noista molemmista arvostelun.

Raid-elokuvat (siis indonesialaiset, ei suomalaiset 😁) olet tietysti nähnyt, mutta oletko Infernal Affairsin nähnyt? Itse valitettavasti en, vaikka syytä olisi, kun tuli taas tällä viikolla viimeksi The Departed katsottua.

Dersu Uzala, The Eye ja Ichi the Killer lienevät myös tuttuja? Etelä-Korealainen Parasite on kyllä itsellä kovan odotuksen alaisena, aika huikeaa palautetta saanut.

Ja normaalisti joku alkaisi pian kitisemään, että eikö tällaista kahdenkeskistä keskustelua voisi käydä muualla, niin ei voi. Täällä on muutenkin niin vähän keskustelua ja nämä kaikki mainitut elokuvat ovat yhtä lailla suosituksia kaikille muillekin.

Juu Raidit on nähty ja tosi viihdyttäviä leffoja ja ne tappelukohtaukset on aivan huikean hyvin toteutettu ja näyttelijöillä ihan mielettömät tappelu skillsit. Sit tuon Infernal Affairsin oon nähny ja mahtuis jopa top 20een. Hakkaa The Departedin 10-0. Paljon intensiivisempi tunnelma ja tikittävä tunnelma koko ajan, ihan pirun kauniit musiikit etenkin yhteydessä muistelukohtauksiin. Siinä myös todella hienosti yhden tyypin omatunto kolkuttaa ja leffa loppuu ajatuksellisillla sanoilla ja leffan on muutenkin tosi hienon ajatuksellinen ja kestoltaan tosi napakka, jossa tunnelma ei lässähdä missään vaiheessa. The Departed on imo sellaista ylämäki, alamäki. ylämäki, alamäki, siis sen leffan taso on sellaista et se on välillä laahavaa ja tosi tasapaksua toteutusta, et antain The Departedille 8 ja Infernal Affairsille täyden 10. Suosittelen erittäin vahvasti sua katsomaan. Ihan vitun kova on leffa kyseessä. Sit tuon The Eyen oon nähnyt noista.

Ja samaa mieltä tosta kahden välisestä keskustelusta!:)

Juu Raidit on nähty ja tosi viihdyttäviä leffoja ja ne tappelukohtaukset on aivan huikean hyvin toteutettu ja näyttelijöillä ihan mielettömät tappelu skillsit. Sit tuon Infernal Affairsin oon nähny ja mahtuis jopa top 20een. Hakkaa The Departedin 10-0. Paljon intensiivisempi tunnelma ja tikittävä tunnelma koko ajan, ihan pirun kauniit musiikit etenkin yhteydessä muistelukohtauksiin. Siinä myös todella hienosti yhden tyypin omatunto kolkuttaa ja leffa loppuu ajatuksellisillla sanoilla ja leffan on muutenkin tosi hienon ajatuksellinen ja kestoltaan tosi napakka, jossa tunnelma ei lässähdä missään vaiheessa. The Departed on imo sellaista ylämäki, alamäki. ylämäki, alamäki, siis sen leffan taso on sellaista et se on välillä laahavaa ja tosi tasapaksua toteutusta, et antain The Departedille 8 ja Infernal Affairsille täyden 10. Suosittelen erittäin vahvasti sua katsomaan. Ihan vitun kova on leffa kyseessä. Sit tuon The Eyen oon nähnyt noista.

Ja samaa mieltä tosta kahden välisestä keskustelusta!:)

No saas nähdä mikä oma mielipide tulee olemaan 😊 Mun mielestä The Departed erittäin kova leffa. Joskin ihan hyvää analyysiä sulta dynamiikan vaihtelun suhteen 👍 Pitää kyllä hommata jostain, saa kuitenkin kaikki creditit käsikirjoituksesta.

Aasialaisissa elokuvissa vain joskus on aika rajua ylinäyttelyä, jota mun on vaikea sietää. Yllätyksenä esim.todella kehutussa The Wailing leffassa erityisesti alkupuolella sen päähenkilö-poliisin munattomuus on jo ääneen naurattavaa, aivan totaalinen nahjus, joka menee jo vähän hämmentävän/luultavasti tarkoituksettoman koomisen puolelle. Ei kukaan poliisina voi toimia tuolla luonteella missään.

Myönnän, että mun oli pakko pistää leffa kesken, kun olin niin hämmentynyt ko.roolista ja hänen totaalisesta kyvyttömyydestä. Meni oikein hermo 😁 Pitää rauhallisemmilla fiiliksillä aloittaa uudestaan. En halunnut tuhlata kokemusta, kun olin niin affektoitunut tuosta roolista, joka oli surkuhupaisa esitys sen noin 30-45min mitä pystyin katsomaan.

Silti pakko uskoa, että kyseessä on merkittävä teos ja mun oma mieliala ei nyt vaan sopinut silloin. Ei halunnut tuhlata potentiaalista huippuelokuvaa...

Tuo on kyllä totta joissakin tapauksissa tuo ylinäyttely, parhaimpana esimerkkinä musta on The Forest of Love... Siis se näyttely niiden kolmen kaveruksen kesken on jotain ihan käsittämätöntä PASKAA. Repäisty näyttelijät jostain ö luokasta... Se mikä oli vielä surkeaa näyttelyäkin karmeempa on se dialogi leffassa. Mun sanat ei riitä kuvaamaan sitä. Ei siis yhtään mitään mm logiikkaa ole siinä dialogissa. :ROFLMAO:

Sitten Kurosawan samurai leffoissa on myös ylinäyttelyä ja tarkoitan tällä niissä jokaisessa leffassa oleva pääosaa esittävä Toshiro Mifunea, jonka näyttely on jotain ihan ihmeellistä. Enkä tarkoita hyvällä tavalla ihmeellistä.:LOL: Mut perhana vie että tuolla Toshiro Mifunella on sitten karismaa ja sellainen hiton möreä ääni ja se hänen näyttelynsä on huonoudesta huolimatta jollain tavalla todells ahauskaa katsottavaa ja repeilin välillä siitä hänen näyttelystä ja tosi paradoksaalista musta se ylinäyttely ei haittaa noissa Kurosawan leffoissa. Ne on aivan jäätävän kovia leffoja ja syvällistä ajatusta sisältäviä sellaisia. Vaikkapa Rashomon - Paholaisen temppeli niin hitto siinä on diippiä pohdiskelua sen leffan asioista.

Toshiro Mifune on kuin Japanin Arnold. Molemmat huonoja näyttelee, mutta molemmilla ihan pirusti karismaa.

Kiitos kattavasta vastauksesta.(y) Ja toi I Saw the Devil on kyllä tosiaan ihan pirun kova. Min-Sik Choi on ihan järjettömän pelottava tuossa leffassa. :eek:

Toiseen asiaan. Ite tykkään tänne tehdä aina välillä, ehkä 3kk välein muuttuvaa top listaani kuvineen. Se pitää mainita et vaikka sanoin et Midsommat menee heittämällä top kmppiin, niin nyt kun tarkemmin ajattelin, niin ei se ihan mahtunutkaan top 10iin, mut tosi lähelle sitä. Ehkä 12 sijalle menis. Anyway tässä mun tän hetkinen top 10 leffat.

1. Oldboy
katso liitettä 215680
katso liitettä 215691
2. A Tale of Two Sisters
katso liitettä 215681
3. Battle Royale
katso liitettä 215682
4. Tokyo Story
katso liitettä 215683
5. Seven Samurai
katso liitettä 215684
6. Memoirs of Geisha
katso liitettä 215685
7. Enter the Void
katso liitettä 215686
8. The Handmaiden

katso liitettä 215688
9. Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
katso liitettä 215687
10. Audition

katso liitettä 215690
Voin yhtyä tähän listaan täysin ja ensimmäisenä oleva elokuva myös ehdoton #1 itsellä, ehkä pientä järjestelyä numero järjestelyssä loppujen osalta, mutta muuten kohtaa hyvin omaa elokuva makua. Eli Tigre sinulla on loistava ellei jopa täydellinen ymmärrys laatu elokuvien suhteen😊

Dronningen (2019)

Anne (Trine Dyrholmo) on asianajaja, joka on naimisissa ja hänellä on kaksostytöt.
Puolison 17-vuotias poika Gustav (Gustav Lindh) muuttaa saman katon alle asumaan.
Hiljalleen Annen ja Gustavin välillä alkaa olla jännitettä ja he aloittavat salasuhteen.

Upea kesäinen luonto, vanha mutta hieno talo desing-huonekaluineen, puvustuksen valitsemat kroppaa hyväilevät asut, viileältä ja raikkaalta maistuva valkoviini...
Tässä on heti alkuun paljon herkullisia elementtejä sekä jännittävä ja kielletty hedelmä.

EEWXteOWkAU85eo.jpg

Screenshot_20191017-074756.png

Screenshot_20191017-074816.png

Pian kaikki muuttuu ikäväksi.
Annen valehtelu ja Gustavin tuska, raskasta ja kiusallista seurattavaa.

Anne työssään kannustaa ahdisteltuja tyttöjä kertomaan asiasta ja kun tytöt epäilevät, ettei heitä uskota, niin Anne tsemppaa, että "tottakai uskotaan, kerro kaikki".
Annen sisko näki Gustavin suutelevan Annea ja paljastumisen pelossa Anne lopettaa suhteen yhtäkkisesti ja kylmästi.
Gustavin sydän särkyy.

Screenshot_20191017-081114.png

Murtunut Gustav kertoo suhteesta isälleen. Anne kieltää kaiken.

2004102_Dronningen_still_dron-1034_org_print-768x512.jpg

Gustav uhkaa Annea poliisilla, johon tämä vastaa, että "kukaan ei usko sinua".
Katsoja toivoo loppuun saakka, että Anne tunnustaa puolisolleen Gustavin puhuneen totta, mutta ei, ei tunnusta.

Tämä on pahan mielen elokuva.
Hyvillä näyttelijöillä.

7/10

Viimeksi muokattu:
1917 (Taistelulähetit) oli kyllä paras leffakokemus pitkästä aikaa. Hieno tarina ystävyydestä, joka piti kyllä otteessaan alusta loppuun ilman poikkeuksia. Sota tässä oli mun mielestä kuvattu ankean raadolliseksi kohellukseksi, jota se lienee ihan todellisuudessakin ollut. Todella ahdistava leffa omalla tavallaan, mutta silti kaunis ja koskettava. IMDB:n 8,6 arvosana on omasta mielestäni jopa vähän alakanttiin.

Mitäs vähän harvinaisempia tärppejä mä nyt vielä ennen nukkumaanmenoa voisin tälle melko pienelle, mutta aktiiviselle elokuvaporukalle suositella...

The War Zone (1999), https://m.imdb.com/title/tt0141974/?ref_=m_nmfmd_dr_1

Tim Rothin jostain käsittämättömästä syystä ainakin toistaiseksi ainoaksi ohjaukseksi jäänyt mestariteos on elokuva, joka nimestään huolimatta ei käsittele sotaa vaan perhesuhteita. Todella kipeitä ja sairaita sellaisia. Aivan huikea mestariteos. 10/10

Calvaire/The Ordeal (2004), https://m.imdb.com/title/tt0407621/?ref_=m_nmfmd_dr_7

Fabrice du Welzin aivan huikea kauhuelokuva, joka kuuluu "uuden eurooppalaisen kauhuaallon" suunnannäyttäjiin ollen samalla aivan mestarillinen elokuva, ja erittäin häiriintynyt ja uskomattoman toimiva sellainen. 10/10

Lilya 4-ever (2002), https://m.imdb.com/title/tt0300140/?ref_=m_nmfmd_dr_7

Lukas Moodysonin huikean uran tärkein ja vaikuttavin elokuva. Missään näkemässäni elokuvassa ei ihmiskauppaa ole koskaan kuvattu yhtä järkyttävästi, ahdistavasti ja graafisesti kuin tässä mestariteoksessa. Seksikohtaukset ovat ällöttävintä ja oksettavinta katsottavaa mitä olen koskaan nähnyt.

Tästä huolimatta elokuva ei ole sensaationhakuinen, vaan ainoastaan aito. Todella monitasoinen elokuva, joka ei mässäile, vaan elokuva toimii myös elokuvana täydellisesti ja jättää katsojansa miettimään elokuvaa pitkään ja sen teemat ja graafisuus vaivasivat itseäni todella pitkään, kuten oli varmasti tarkoituskin.

Yksi parhaita pohjoismaisia elokuvia koskaan. Varmaankin nimestään johtuen teini-elokuvaksi mielletty teos on paras seksiorjuutta käsittelevä elokuva mitä olen koskaan nähnyt, eikä sitä oikein edes voi ylittää.

Äärimmäisen rankasta aiheestaan huolimatta elokuva on vielä paljon enemmän kuin poliittinen ja moraalinen kannanotto. Se on samalla myös täydellinen elokuva. 10/10

En nyt leiki mitään elokuvagurua, mutta jos jollakin on halu/tarve saada suosituksia jonkin tietyn genren, maan/maanosan, aikakauden tai muun "rajauksen" elokuvia koskien, niin aina kun on aikaa, niin koitan mieluusti auttaa.

Tosin mikäli puhutaan aasialaisista elokuvista, niin on parasta kääntyä @tigren puoleen 😁

Viimeksi muokattu:
Kiitos @descent noista!

Oon muuten tästä leffasta tosi ylpeä, että se löytyy omasta leffahyllystä.:giggle: Siis aivan tykkileffa. Leffassa on perkuleen nerokkaasti kirjoitettu juoni, koska juonessa on 2 isoa teemaa jotka kulkevat molemmat eteenpäin ollen ristiriidassa keskenään ja lopulta selviää kumpaan niistä loppuratkaisu kääntyy. Lisäksi vielä se, että leffa on todella aistillinen, koska leffassa kaikilla eleillä ja katseilla on aivan hitosti osuutta ja merkitystä et miten niiden kautta kohtauksissa päätty joku asia. descent sulle kun suosittelin Infernal Affairsia niin tässä on toinen mielettömän kova leffa vinkki.
PART_1579984437000.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom