Elixia kieltää ulkopuolisten personal trainereiden toiminnan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikka treenaisi kuinka helvetin kovaa tai olisi kuin helvetin lukenut, niin valmentaminen vaatii yksilöllistä keskittymistä, ei mitään "mulla on tossa 15 minuutin päästä seuraava mummo jota pitää ohjata".

En siis ymmärrä tätä, että ammattitaitoinen valmentaminen olisi jotenkin ristiriidassa jumppaohjaamisen kanssa. Elixian saleilla riittää ihan saleen satapäin niitä mummoja ja aloittelijoita, joita ns. PT:t voivat opettaa tekemään ylätaljaa. Täysipainoiseen yksilön huomioonottavaan toistuvaan treenauttamiseen eivät nämä PT:t kykene jos kerran heillä on satoja asiakkaita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Määrittele "kunnon sali"? Kaupungin/kunnan omistamille saleille pääsee usein allekin tuon kolmen euron (tai jopa ilmaiseksi!) ja minun&iivilin kokemukset näistä saleista ovat pääosin varsin myönteisiä.

Esimerkiksi se, että laitteita huolletaan säännöllisesti ja ovat hyvässä kunnossa. Olen käynyt suuren firman työsuhdesalilla ja se oli ihan kamala paikka. Sekä HUS:in salilla Helsingissä. Se oli myös karsea.

Kisahallin salin olen nähnyt eikä houkutellut yhtään käyttämään.

Tiedän, olen nirso, mutta minähän ne käyntini maksan.

Maksan ilomielin sen 3e kerta siitä, että on ohjattuja tunteja (jooga, aerobic, pilates, venyttely, spinning) sekä ilmastoitu, siisti, puhdas ja hyvin huollettu kuntosali.

^ Ok, mieltymyskysymyksiähän nämä hyvin pitkälti ovat, ja tosiaankin jos jumppia yms. kaipaa, ei varmaankaan tuon halvemmalla pääse.

Pointti oli mulla siis siinä, että hyviä PUNTTIsaleja kyllä löytyy halvemmallakin, siis myös niitä hyväkuntoisia ja huollettuja saleja. EDIT: Ja kaupungin saleilta muuten saattaa löytyä myös monenlaisia jumppia, ainakin Oulussa näin oli. Hinnoista en kylläkään osaa sanoa sitten mitään...

Btw. Kisahallin sali on jaettu moneen osaan, sekä vieläpä ylä- ja alakertaan. Ts. ne alakerran karunpuoleiset (hemmetin toimivat ja asialliset kylläkin, toim. huom.) voimailunurkkaukset eivät kerro koko totuutta ;)

Elixia tekee nimenomaan bisnestä. Tietty konsepti jolla vois myydä vaikka pesuainetta mutta tuotteena nyt sattuu olemaan liikuntapalvelut. Jotain ainakin mun mielestä sanoo ketjusta se että keskusjohtajiksi haetaan talousalan ihmisiä eikä haussa puhuta mitään liikunta-alan osaamisesta. Ymmärrä siinä sitten asiakaskunnan tarpeita ja kohderyhmiä.
Kun mennään tarpeeksi "ylös" minkä tahansa isomman firman portaita, ei siellä tarvitse tietää mitään (kärjistetysti) firman tuotannon toiminnasta. Ei Transpointin toimitusjohtajan tarvitse osata peruuttaa yhdistelmärekkaa laituriin tai purkaa kuormaa trukilla. Ajat jolloin juoksupojasta edettiin tehtaan johtajaksi ovat siltä osin nykyään ohi. Tärkeää on että johtoporras ymmärtää liike-elämän toimintaa, kyllä suorittavassa portaassa on tarpeeksi niitä yrityksen toimialan osaajia. Tietysti voidaan sitten miettiä, osaako yrityksen johto asettaa missiot ja visiot tässä tapauksessa ollenkaan kohdalleen.

Mutta jos saliketju Hyväolo (keksitty esimerkki) esim. keskittyy "40-60 vuotiaisiin henkilöihin, joilla on ensimmäistä kertaa rahaa (on edetty duunissa) ja vapaa-aikaa (on lapset kasvatettu) mutta siinä sivussa tullut vähän terveydellisiä ongelmia, ylipainoa ja selkäongelmia" niin ei kovin pahasti voi mennä metsään. Se ikäluokka on lähitulevaisuudessa, ei välttämättä vielä, kuitenkin se ihmisryhmä, joka tulee pitämään hienommat salit pystyssä. He eivät mieti onko salimaksu 40e vai 55e kuussa kunhan paikka miellyttää. Siihen sapluunaan ei sovi välttämättä hikisiä ärjyviä voimanostajia ja painojen kilinää.

Pahoittelen liiallista (sulkujen) käyttöä.

Mutta jos saliketju Hyväolo (keksitty esimerkki) esim. keskittyy "40-60 vuotiaisiin henkilöihin, joilla on ensimmäistä kertaa rahaa (on edetty duunissa) ja vapaa-aikaa (on lapset kasvatettu) mutta siinä sivussa tullut vähän terveydellisiä ongelmia, ylipainoa ja selkäongelmia" niin ei kovin pahasti voi mennä metsään. Se ikäluokka on lähitulevaisuudessa, ei välttämättä vielä, kuitenkin se ihmisryhmä, joka tulee pitämään hienommat salit pystyssä. He eivät mieti onko salimaksu 40e vai 55e kuussa kunhan paikka miellyttää. Siihen sapluunaan ei sovi välttämättä hikisiä ärjyviä voimanostajia ja painojen kilinää.

Pahoittelen liiallista (sulkujen) käyttöä.

Asiaa ! Jos joku voimanostaja/bödäri uhkailee olla käymättä jatkossa kun ei löydy yli 80 kg käsipainoja tai karjumista 200+ kg maastavetosarjoissa katsotaan vinoon...Hyväolon vastaus on varmaan "lupaat vaan"

Mutta entäpä jos ei olisi mitään "jäsenyyksiä". Salille vain mentäisiin ja maksettaisiin joka kerrasta kohtuullinen korvaus. Tällöin olisi aivan sama millä salilla käy, ja myös omassa kotikaupungissa olisi mahdollista käydä vuorotellen useilla saleilla. Tämä olisi todellista toiminnan laatua, eikä korulauseiden alle kätketkettyä kusettamista.
Yrittäjällä voi tosin vähän olla otsa hiessä jos joutuu joka päivä vaan avaamaan ovet ja katsomaan tuleeko asiakkaita. Eikä ole mitään mahdollisuuksia investoida esim. uusiin laitteisiin, kun ei ole tietoa tulorahoituksen jatkumisesta. Jos on esim. 300 vuosimaksuja maksavaa jäsentä, on yrittäjällä joka on salin pystyttänyt, kuitenkin tieto siitä, että perhe saa leipää huomennakin.

En tiedä antaako mikään kunnon sali käyntiä 3e kertahintaan. Se nimittäin on kerran hinta, jos käy neljä kertaa viikossa salilla 50 euron kuukausimaksulla.

Onhan näitä vähemmän kaupallisia salejakin olemassa. Nykyisin ei tule käytettyä ollenkaan noita ketjujen saleja. Niissä kun ei se lihas tunnu kehittyvän yhtään sen paremmin, eikä jumpat sun muut extrat oikein kiinnosta. Käyttämilläni saleilla on kertakäynnin hinta tällä hetkellä ilmaisesta pariin euroon.

Todellisuudessa aika monella taitaa nousta kertakäynnin hinta suuremmaksi noissa pitkissä sopimuksissa. Välillä ei jaksa treenata, toisinaan tulee pakosta taukoa ja monesti on muutakin tekemistä. Neljä kertaa viikossa ympäri vuoden on hyvä tavoite, mutta taitaa aika harvoin toteutua. Onhan niissä soppareissa jotain mahdollisuuksia pistää kortti jäihin siksi aikaa kun tulee joku pidempi tauko. Sekin on mielestäni aika nurinkurista, kun joutuu raportoimaan salille kun ei pääse treenaamaan. Erittäin huonoa palvelua.

Yrittäjällä voi tosin vähän olla otsa hiessä jos joutuu joka päivä vaan avaamaan ovet ja katsomaan tuleeko asiakkaita. Eikä ole mitään mahdollisuuksia investoida esim. uusiin laitteisiin, kun ei ole tietoa tulorahoituksen jatkumisesta. Jos on esim. 300 vuosimaksuja maksavaa jäsentä, on yrittäjällä joka on salin pystyttänyt, kuitenkin tieto siitä, että perhe saa leipää huomennakin.

Näissä isoissa ketjuissahan ei omistajat tiskin takana hikoile. Joka kerta kun olen käynyt näillä saleilla treenaamassa, niin siellä on tiskin ympäristössä useita joutilaana olevia työntekijöitä, jotka voisivat ihan hyvin ottaa maksun vastaan salilla käynnistä. Nykyisellään he kyttäävät ainoastaan mahdollisuuksia tehdä mahdollisimman sitovia ja pitkiä sopimuksia uusille ja vanhoille asiakkaille, provikkapalkkaa luonollisesti saaden. Ei olisi myöskään mikään amerikan temppu tehdä laskutusta vaikka täysin automaattisesti luottokortin avulla.

Totta kai on yrittäjän kannalta hieno juttu, kun asiakkaat lupautuvat maksamaan mukavan määrän euroja tiettynä kuukauden tiettynä päivänä. Mutta ei se sitä tarkoita, että se olisi välttämättömyys yritystoiminnalle. Kyllä niitä toimivia saleja oli ennen tätä nykyistä sopimusaikakauttakin. Hyvin tuntuu baaritkin parjäävän, vaikka asiakas on mukana toiminnassa vain yhden tuopin verran kerrallaan.

Jotenkin mielikuva perheensä kanssa nälkärajalla elävästä kuntosaliyrittäjästä sotii päässäni sanojen SATS ja ELIXIA kanssa...

Kun mennään tarpeeksi "ylös" minkä tahansa isomman firman portaita, ei siellä tarvitse tietää mitään (kärjistetysti) firman tuotannon toiminnasta. Ei Transpointin toimitusjohtajan tarvitse osata peruuttaa yhdistelmärekkaa laituriin tai purkaa kuormaa trukilla. Ajat jolloin juoksupojasta edettiin tehtaan johtajaksi ovat siltä osin nykyään ohi. Tärkeää on että johtoporras ymmärtää liike-elämän toimintaa, kyllä suorittavassa portaassa on tarpeeksi niitä yrityksen toimialan osaajia. Tietysti voidaan sitten miettiä, osaako yrityksen johto asettaa missiot ja visiot tässä tapauksessa ollenkaan kohdalleen.

Juuri näinhän se on. Ja se on hyvä asia, että tehdään eri asiakasryhmille suunnattuja tuotteita ja palveluita. Tällöin on paremmat mahdollisuudet saada omiin tarpeisiinsa paremmin sopivia palveluita ja tuotteita. Ja jos joku yrittäjä haluaa kehittää palveluaan huonoon suuntaan sun tarpeita ajatellen, niin silloin nopeasti sali vaihtoon.

No eikös tässä juuri olla ihmetelty tätä yhtälöä? Ammattimainen valmennus kielletään sillä perusteella, että salin omat satoja asiakkaita ohjaavat jumppamaikat hoitavat saman duunin.

Ammattimaista valmennusta eli yksilöllistä personal trainingia tai miksikä sitä nyt haluaa kutsua ja klubisalien "omaohjausta" ei voi mielestäni verrata keskenään, koska ne ovat sisällöltään ja kattavuudeltaan erilaisia kokonaisuuksia. Jos joku väittää, että nämä kaksi erilaista palvelupakettia ovat samanlaisia, niin kyllä on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Ja siihen miksi Elixia ei salli ulkopuolisia personal trainereita, en osaa ottaa kantaa.

Ammattimaista valmennusta eli yksilöllistä personal trainingia tai miksikä sitä nyt haluaa kutsua ja klubisalien "omaohjausta" ei voi mielestäni verrata keskenään, koska ne ovat sisällöltään ja kattavuudeltaan erilaisia kokonaisuuksia. Jos joku väittää, että nämä kaksi erilaista palvelupakettia ovat samanlaisia, niin kyllä on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Ja siihen miksi Elixia ei salli ulkopuolisia personal trainereita, en osaa ottaa kantaa.
Mitähän nyt selität? Kokoajanhan tässä on sanottu, ettei tuo salien tarjoama ns. pt juttu ole mitään valmentamista ja siksi on varsin omituista, että oikeat valmentajat blokataan saleilta pois.

Jollain tavalla ymmärrän kyllä sen, että jos salilla on omia trainereita, niin kilpailijat suljetaan ulos. Sitä en sen sijaan ymmärrä, että miten määritellään kilpaileva traineri. Mihin vetää raja? Jos firman puolesta lyödään haistapaska-ohjelma käteen, ja joku tunnin tutorointi laitteisiin, niin kyseessä ei tod. ole mikään henkilökohtainen ohjaus. Itseasiassa kyseessä ei ole edes mikään erityispalvelu, vaan pitäisi olla itsestäänselvyys, että opastetaan laitteisiin ja liikkeisiin, sekä annetaan joku ohjelma paperilappusella asiakkaalle, joka maksaa kovan hinnan.

Kavereita kuitenkin varmaan saa opastaa, ja ohjelmia tehdä, jos kyseessä ei ole kaupallinen toiminta? Eihän millään saliketjulla voi olla monopoliasemaa informaatioon punttien nostelusta!

Mitähän nyt selität? Kokoajanhan tässä on sanottu, ettei tuo salien tarjoama ns. pt juttu ole mitään valmentamista ja siksi on varsin omituista, että oikeat valmentajat blokataan saleilta pois.

Mä en nyt tajua yhtään mitä sä et tajua, heh :) ? Sä sanoit "Ammattimainen valmennus kielletään sillä perusteella, että salin omat satoja asiakkaita ohjaavat jumppamaikat hoitavat saman duunin." ja minä vastasin, ettei niitä voi edes verrata, kun ovat sisällöltään ihan erilaisia, eli miten sellaista voi edes väittää, että salin omat ohjaajat hoitavat saman duunin. Eli jos Elixialta tulee tälläinen perustelu, niin silloin heillä on puurot ja vellit sekaisin. Sitten totesin etten osaa ottaa kantaa miksi Elixia ei hyväksy ulkopuolisia trainereita.

Niin noh, mikä sitten on "tarpeeksi ylös". Mun mielestä yhden keskuksen johtaja on kuitenkin niin alhaalla organisaatiossa että se kaupattava tuote pitäis tuntea ja helvetin hyvin. Enkä nyt tarkoita että pitäis osata tehdä ne ohjelmat, suositella proteiinit ja hieroa lähentäjät. Jos keskusjohtajalla ei ole tuotteesta muuta käsitystä kuin se mikä fitness lehdestä saadaan niin heikolla ollaan. Minun mielestäni. Kehittäminen, henkilöstön palkkaaminen ja kaikki muu mikä tuotteessa näkyy vaatii kuitenkin osaamista, muutakin kuin talous. Niinhän taisitkin tossa myös todeta.

Jos nyt spekulaatiota vielä heittäs niin jotain, ainakin minulle, kertoo johtoportaan osaamisesta se että henkilökunta päästetään "kyykyttämään" viattomia potareita.

Mä en nyt tajua yhtään mitä sä et tajua, heh :) ? Sä sanoit "Ammattimainen valmennus kielletään sillä perusteella, että salin omat satoja asiakkaita ohjaavat jumppamaikat hoitavat saman duunin." ja minä vastasin, ettei niitä voi edes verrata, kun ovat sisällöltään ihan erilaisia, eli miten sellaista voi edes väittää, että salin omat ohjaajat hoitavat saman duunin. Eli jos Elixialta tulee tälläinen perustelu, niin silloin heillä on puurot ja vellit sekaisin. Sitten totesin etten osaa ottaa kantaa miksi Elixia ei hyväksy ulkopuolisia trainereita.
Elixian asiakkaana tähän vielä yksi kommentti: omaohjaaja ja personal training palvelut on Elixialla 2 eri asiaa. Ensinmainittu sisältyy soppariin (yhteensä pari tuntia eka vuonna) ja Personal Trainerin palvelut joita Elixia myös kauppaa on aivan eri juttu. Elixialta voi siis ostaa esim. 10 x 60 min PT palvelua, kuulostaa kovasti samalta kuin monet "ulkopuoliset" PT:t tarjoavat "peruspakettina". Elixialla on myös ainakin Sellossa vain 2 PT:tä (joilla paperilla pitkälti samat pätevyydet kuin monilla ulkopuolisilla eli FAF:in Personal Trainer koulutus, urheiluhierontaa jne.), noita omaohjaajia onkin sitten huomattavasti isompi liuta.

Elixia ei siis käsittääkseni ole missään vaiheessa antanut ymmärtää "että PT:itä ei tarvita, omaohjaajamme 2 tunnin vuotuinen ohjaus ajaa saman asian" vaan että heidän saleillaan tulisi PT-palvelut ostaa heiltä, koska heillä on tarjota kyseistä palvelua ja eivät halua kilpailijoita omalle hiekkalaatikolleen.

Pätevyyskeskustelu onkin sitten ihan toinen juttu.

Elixian asiakkaana tähän vielä yksi kommentti: omaohjaaja ja personal training palvelut on Elixialla 2 eri asiaa. Ensinmainittu sisältyy soppariin (yhteensä pari tuntia eka vuonna) ja Personal Trainerin palvelut joita Elixia myös kauppaa on aivan eri juttu. Elixialta voi siis ostaa esim. 10 x 60 min PT palvelua, kuulostaa kovasti samalta kuin monet "ulkopuoliset" PT:t tarjoavat "peruspakettina". Elixialla on myös ainakin Sellossa vain 2 PT:tä (joilla paperilla pitkälti samat pätevyydet kuin monilla ulkopuolisilla eli FAF:in Personal Trainer koulutus, urheiluhierontaa jne.), noita omaohjaajia onkin sitten huomattavasti isompi liuta.

Elixia ei siis käsittääkseni ole missään vaiheessa antanut ymmärtää "että PT:itä ei tarvita, omaohjaajamme 2 tunnin vuotuinen ohjaus ajaa saman asian" vaan että heidän saleillaan tulisi PT-palvelut ostaa heiltä, koska heillä on tarjota kyseistä palvelua ja eivät halua kilpailijoita omalle hiekkalaatikolleen.

Pätevyyskeskustelu onkin sitten ihan toinen juttu.

Ok, luulin Miken viittaavan näihin omaohjaaja PT, joilla on satoja asiakkaita. CMS ketjussa omaohjaajilla nimittäin on. My mistake, en lukenut ketjua kunnolla. Elixialla omaohjaus onkin sitten tosi supppeaa. Sitä en tiennytkään. Tekeekö nämä 2 PT myös tätä omaohjaustyötä vai keskittyvätkö he täysin näihin PT töihin?

vässy74 tossa yllä selitti saman minkä minä meinasin jo laittaa tänne. Mutta toinen kysymys onkin sitten, että saako joku kokeneempi mitään irti tuollaisesta Elixian PT:n paketista ja kokeilematta väitän että itse en ainakaan saisi. No ehkä jotain pientä, mutta ei todellakaan satojen eurojen arvoinen olisi. Pitäisihän sitä olla asiakkaalla mahdollisuus kilpailuttaa palvelu ja ottaa mieleisensä PT tai valmentaja jos tavoitteet on korkealla ja just sen salin just se valmentaja ei näitä kriteereitä täytä. No ehkä näitä tapauksia on sitten senverran vähän että ei voisi paskaakaan vähempää kiinnostaa jonkun klubisalin omistajaa.

vässy74 tossa yllä selitti saman minkä minä meinasin jo laittaa tänne. Mutta toinen kysymys onkin sitten, että saako joku kokeneempi mitään irti tuollaisesta Elixian PT:n paketista ja kokeilematta väitän että itse en ainakaan saisi. No ehkä jotain pientä, mutta ei todellakaan satojen eurojen arvoinen olisi. Pitäisihän sitä olla asiakkaalla mahdollisuus kilpailuttaa palvelu ja ottaa mieleisensä PT tai valmentaja jos tavoitteet on korkealla ja just sen salin just se valmentaja ei näitä kriteereitä täytä. No ehkä näitä tapauksia on sitten senverran vähän että ei voisi paskaakaan vähempää kiinnostaa jonkun klubisalin omistajaa.

Olen samaa mieltä. Väittäisin, että aika monelle sen salin asiakaskunnasta todellakin riittää se heidän perus PT-paketti. Ne harvat jotka sieltä salilta tarvitsevat toisenlaista ohjausta, niin mielestäni salien omistajat voisivat todellakin tulla siinä vastaan.

Olen samaa mieltä. Väittäisin, että aika monelle sen salin asiakaskunnasta todellakin riittää se heidän perus PT-paketti. Ne harvat jotka sieltä salilta tarvitsevat toisenlaista ohjausta, niin mielestäni salien omistajat voisivat todellakin tulla siinä vastaan.
Jep, juuri noin.
Mulle tuli juuri tekstiviesti, että voitaisiin päivitellä mun ohjelmaa. Mulla ei siis ole tuota PT:tä, vaan kyse on omaohjauksesta. Viimeksi kun tavattiin, pyysin häntä tarkastamaan liikeratani pystypunnerruksessa ja maastavedossa, ja hän korjasi niitä oikeaan suuntaan (ainakin olkapääkivut loppuivat kokonaan). Salin henkilökuntaa saa myös häiritä ja kysellä neuvoja & apua muutenkin. PT-palvelua en välttämättä ostaisi, mutta ehkä sille "profiloidummalle" käyttäjälle nuo palvelut toimivat kuin nenä päässä. Mielestäni tuo sali toimii hyvin sellaisena kuin se on suunniteltu. Ammattilaisia tai hc-bodareita kun tuolla ei juurikaan käy, paitsi yksi neito (+ minä tietty :D ). Hänen pt:nsä tosin ei käy paikan päällä valvomassa, vaan pitävät ilmeisesti ne valvontakerrat (vai mitkä ovatkaan) jossain muualla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom