Oma kokemus PT-koulutuksen saaneesta henkilöstä:
Hän oli yrityksessämme pitämässä kuntopiirityylistä harjoittelua työntekijöille. Satuin salille samaan aikaan ja näytin hänelle JTO:n mulle tekemään perusvoimaohjelmaa. Perusperiaatteeltaan ohjelma oli progressivinen ja joka neljäs viikko kevyt. Perusliikkeitä. PT katseli sitä hetken pää kallellaan ja kysyi:"mihin tää perustuu". WTF mihin tää perustuu???? Jätkällä liikunnanohjaajan koulutus. Onneksi on pakkotoisto.com.
Aivan liian tyypillistä touhua näillä ketjusalien "ohjaajilla". Silloin aikanaan kun gold's pantiin kiinni ja wellnes aukesi, kävin sitten viimemainitulla avajaistarjouksen verran (3kk). Olin sitä ennen käynyt goldsilla 8 vuotta eli en ollut ihan ensimmäistä kertaa raudoissa kiinni, vaikken miltään bodarilta näytäkkään. Tytteli sitten suunnitteli minulle ohjelmaa tyyliin "koko vartalo kolmesti viikossa" eikä yhtään tykännyt kun sanoin, että olen kyllä tottunut nelijakoiseen ja pitämään viikonloput vapaana. Samoin piti karsia liikevalikoimasta noita loitontaja-sarjoja ja pakaraliikkeitä, kun perse/reidet kasvaa ihan tarpeeksi kyykätessäkin. Sen jälkeen kun olin viivannut yli 80% sen tekemästä suunnitelmasta ja jakanut sen mieleisiini lihasrymiin per päivä, ei oltu ollenkaan kavereita enää...
Sen jälkeen alkoikin tämä klubittuminen oikein toden teolla ja salibisnes on ainakin käyttäjän kannalta mennyt alamäkeä siitä lähtien. Kubisalit on niin syvältä perseestä ettei sinne päivä paista, kaikkine typerine sääntöineen ja sopimuksineen voivat minun puolestani painua vittuun. Minä en nimeäni pistä mihinkään saatanan salisoppariin, ihan sama mitä sillä saa. Aivan vitun tyhmää sitoutua jonkun moukan lypsettäväksi, kun oman edun mukaista olisi pystyä vapaasti vaihtamaan treenipaikkaa tilanteen mukaan.
Sitäpaitsi nuo salisopparit ovat niin jyrkästi saliyrittäjän etujen turvaamiseen tähtääviä, että asiakas saa haistaa pitkän paskan. Noista on tullut laumoittain kuluttajajuttuja, eli saliyrittäjälle kuluttajansuojan säädösten noudattaminen on liian suuri haaste, enkä enää yhtään ihmettele miten voimailuharrastajia pidetään tyhminä. Saliyrittäjän pitäisi ahneuden maksimoinnin ja hintojen optimoinnin sijasta pyrkiä sellaiseen salihinnoitteluun, että sali täyttyy asiakkaista.
Tälläinen pelleily kuten elixian kohdalla toimii juuri päinvastoin; asiakas ei ole niin tyhmä etteikö se huomaisi tulleensa kusetetuksi ja menee muualle. Joku yritti minullekkin aikanaan tulla puputtamaan etten saa kaveria ohjeistaa, että se on henkilökunnan tehtävä. Sanoin sille että haistappa nyt kuule pitkä vittu ja sen jälkeen tuo minulle mustaa valkoisella, siis ei mitään itsekyhättyä sääntöä vaan lakituvassakin kestävä teksi joka laillisesti rajoittaa ilmaisunvapauttani tässä ja nyt. Ei ole tähän päivään mennessä tuonut, eikä tuo. Yritti tuoda pomonsa vahvistukseksi, mutta mainittuani että tiettävästi ko. säännöt eivät saa olla ristiriidassa maan lakien kanssa, hänkin menetti halunsa keskustella asiasta enempää. Oltiin kertamaksuilla kokeilemassa salia eikä varmaan tarvitse sanoa syntyikö tuosta kestävä askakassuhde...
Jos joku haluaa pähkäillä, niin miettikää vaikka tätä:
Suurhelsingin alueella on ehkä n. 40-60 salia joista n. kolmannes on kunnallisia. Ko. kolmannes ottaa 60-70% potentiaalisista asiakkaista, koska hinta on halpa. Kannattaako yksityisen saliyrittäjän a. nostaa hintaa ja samalla kunnallisten salien asiakasmäärää, samalla ottaakseen tienestinsä yhä harvempilukuiselta joukolta, vai b. kannattaisiko yksityisen saliyrittäjän pudottaa hintaa ja yrittää houkutella itselleen osa tuon kunnallisen puolen ottamista asiakkaista edullisilla hinnoilla ja hyvällä palvelulla. Tämä yhtälö on liian vaikea saliyrittäjän ratkaista, vaikkei tuo kovin vaikealta näytäkkään.