Elixia kieltää ulkopuolisten personal trainereiden toiminnan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Olen samaa mieltä. Väittäisin, että aika monelle sen salin asiakaskunnasta todellakin riittää se heidän perus PT-paketti. Ne harvat jotka sieltä salilta tarvitsevat toisenlaista ohjausta, niin mielestäni salien omistajat voisivat todellakin tulla siinä vastaan.

Näinpä ja voi olla että tulisivatkin jos olisi sellainen tarve? Joku voi kysyä jos huvittaa, voin toki itsekin jos vain muistan.

Ja mitä tulee noihin ohjaajiin, niin saa toki heiltä vinkkejä itse liikeratoihin ja voi vaikka pyytää varmistajaksi jos ei käyttäjäkunnasta ole siihen sopivaa tai menee vaikka aamulla jolloin ei välttämättä edes ole toista treenaajaa lähellä. Mutta ne itse ohjelmat mitä ne tekee, ihmetyttää ainakin minua. Se on ihan jees että tehdään koko kroppa kerralla ohjelma, mutta miksi rinta treenataan peck-deckissä ja selkä esim. jossain paineilmalaitteessa kun on kunnon taljat ja penkitkin olemassa? Ehkä kaikki mammat ei halua kyykkytangon alle, mutta vois sitä edes tarjota vaihtoehtoina niitä vapaitakin painoja joskus. Ja muutenkin ne ohjelmat on vähän epätasapainoisia, sillä ei niissä paljon painoteta isojen ja pienten lihasryhmiän eroja, vaan käsiä treenataan yleensä yhtä monella sarjalla kuin jalkojakin. Ehkä mä sitten vain olen vierestä kuullut ne huonot versiot, mutta vähän tämä pistää arveluttamaan ohjaajien ammattitaitoa...

Eikä ne miespuoliset ohjaajat ainakaan meillä ole sennäköisiä, että ne punttisalilla ois muuta tehnyt kun salin ilmaa hengittäneet, joten se uskottavuus sitäkauttakin puuttuu. Ei siis tartte olla mikään ratakireä bodari, mutta kyllä PUNTTISALIOHJAAJAN pitäisi edes vähän lihastakin omistaa...vai mitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan näitä vähemmän kaupallisia salejakin olemassa. Nykyisin ei tule käytettyä ollenkaan noita ketjujen saleja. Niissä kun ei se lihas tunnu kehittyvän yhtään sen paremmin, eikä jumpat sun muut extrat oikein kiinnosta. Käyttämilläni saleilla on kertakäynnin hinta tällä hetkellä ilmaisesta pariin euroon.

Sulla on ihan eri toiveet käyttämääsi kuntokeskusta kohtaan kuin esimerkiksi mulla. Mulle on tärkeää, että on ohjattuja tunteja tarjolla. Ja tärkeää on sekin, että samalla hinnalla voi treenata kahdessa kaupungissa.

Todellisuudessa aika monella taitaa nousta kertakäynnin hinta suuremmaksi noissa pitkissä sopimuksissa. Välillä ei jaksa treenata, toisinaan tulee pakosta taukoa ja monesti on muutakin tekemistä. Neljä kertaa viikossa ympäri vuoden on hyvä tavoite, mutta taitaa aika harvoin toteutua.

Onhan siinä tavoitetta, mutta esimerkiksi, kun olin Satsin asiakkaana, kävin heidän kuntokeskuksessaan 4-8 kertaa viikossa hyvin monta kuukautta putkeen, kuukausihintaan sisältyi myös solariumin käyttö. Sitten tuli pitempi tauko, kun kesäksi hyydyin täysin. En usko jääneeni kovinkaan pahasti tappiolle.

Mutta tuo pakkojäsenyyshän perustuu just siihen, että suurin osa porukasta maksaa, mutta ei käy. Liikeideana varsin toimiva :)

Ja tuo pakkojäsenyys on ohi vuoden kuluttua. Sen jälkeen ton saa katkoa miten haluaa. Ja jäsenyyden saa todellakin siirrettyä toiselle, eli aina löyty joku joka on tulossa reenaamaan ja parilla nimen vedolla paperiin se soppari on siiretty seuraavalle. Että ei tuo nyt niin iso kynnys voi kuitenkaan olla jos ihan tosissaan aikaa salilla käydä? Ja jos esim. teloo itsensä, niin sen sopparin saa määräajaksi poikki.

Mutta ne itse ohjelmat mitä ne tekee, ihmetyttää ainakin minua. Se on ihan jees että tehdään koko kroppa kerralla ohjelma, mutta miksi rinta treenataan peck-deckissä ja selkä esim. jossain paineilmalaitteessa kun on kunnon taljat ja penkitkin olemassa? Ehkä kaikki mammat ei halua kyykkytangon alle, mutta vois sitä edes tarjota vaihtoehtoina niitä vapaitakin painoja joskus.

Ei siis tartte olla mikään ratakireä bodari, mutta kyllä PUNTTISALIOHJAAJAN pitäisi edes vähän lihastakin omistaa...vai mitä?

Huh, kirjoitin ensin pitkän listan asioita miksi/miten asioita hoidetaan eräillä saleilla, mutta kun luin sen, niin se oli niin pahaa tekstiä salitoiminnasta, että päätin poistaa sen :nolo: . Joten en nyt sitten otakaan kantaa tuohon sinun ensimmäiseen kappaleeseen, mutta purkaukseni helpotti vaikka se ei tähän näkyviin tullutkaan :hyper: .

Joo ja kyllä, mielestäni punttisaliohjaajan tulisi olla itsekin lihaisa :D .

Olen kyllä vuosikaudet ihmetellyt kaikenmaailman personaltrainereita, jotka opastavat kirjekurssin käytyään ihan tosissaan saleilla. Ei personaltrainereissä mitään vikaa siinä tapauksessa ole jos on vuosien kokemus treenaamisesta käytännössä ja lisänä kurssi suoritettu mutta kyllä siinä mennään pahasti metsään kun pelkästään sen kurssin käytyä ihmiset luulevat olevansa jotain huippuvalmentajia. Liikunnanohjauksen peruskurssi kestää kolme vuotta ja sekin vasta tarjoaa ihan perustiedot liikkumisesta, joten on ihmeellistä kun muutaman viikon personaltrainer kurssi antaa valmiudet kuntosali neuvomiseen.

Suomessa on käsittämätöntä kun ilman mitään koulutusta voi ylipäätänsä pitää kuntosalia ja nimittää itseään kuntosaliohjaajaksi. Siinä on työkaluna ihmisen keho, jonka saa väärin neuvomalla pilalle ja ketähän vastuun ottaa?

Olen itse ollut monesti seuraamassa vieressä kun asiat neuvotaan ihan päin persettä ja kuntosaliohjaaja ihan tärkeänä ei tajua mistään mitään. Vieressä ihmettelee vuosikymmeniä treenannut kehonrakentaja, jolta ei vielä kuntosaliohjaaja edes tajua pyytää apua tietämättömyyteensä!

Huippuna on joku rinnallevedon neuvominen, jota jotkut alkavat opettamaan ilman mitään tietoa asiasta. Se kun kerran väärin oppii niin eipä helpolla enää tilannetta korjata ja suoritus pysyy virheellisenä aina... nimim. kokemusta on

Wääntäjä kirjoittaa asiaa. Tosin itse ihemettelen vielä enemmän, että miksei kokenut harrastaja ole mitään jos ei ole käynyt jotain ylihintaista PT kurssia? Mistä ihmisten päähän on tullut käsitys, että PT on salihommissa joku Ronsterista seuraava jonka kaikkea sanomaa voi pitää ylimpänä totuutena?

miksei kokenut harrastaja ole mitään jos ei ole käynyt jotain ylihintaista PT kurssia? Mistä ihmisten päähän on tullut käsitys, että PT on salihommissa joku Ronsterista seuraava jonka kaikkea sanomaa voi pitää ylimpänä totuutena?

Jep, tämähän se on se tuhannen taalan kysymys. Ei ole kerta eikä kaksi, kun on tullut väiteltyä esim. vanhempien kanssa näistä treenijutuista, kun he ovat vaikkapa lukeneet lehdestä jonkun "asiantuntijan" artikkelin, johon sitten tietenkin luotetaan kuin jumalansanaan :rolleyes:

Nimenomaan nämä vanhat jermut ovat testanneet käytännössä kaikemaailman ohjelmat ja oppineet kantapään kautta ehkä jotain, jota tietoa kannattaisi niiltä joskus kysellä. Tietysti jos luottaa viikonloppukurssituksena suoritettuun personalhöpönpömppään niin kysykää ihmeessä ja maksakaa vielä päälle 100 euroa niin johan se kondis sieltä löytyy.

Jos ei muuta näyttöä neuvojalla ole kuin personaltrainer kurssipaperi niin en ihan heti itse kyllä alkaisi kyselemään... saati lompakkoa kaivamaan. Kurssin voi käydä ketä tahansa hölmö ja tuskin sieltä kurssilta mitään luokallekaan jätetään?

Jännä, että tänään näkyi Elixiassa joku tyttö jolla oli luultavasti personal trainer mukana joka ei ollut Elixian omaa väkeä. Ainakin hyvässä kondiksessa se oli, joten sotii Elixian PT:n fysiikkamallia vastaan (:D ) ja se näytti todella osaavan asiansa eikä itse tehnyt mitään muuta kun sitä tyttöä opetti. Enpä siinä seurannut kun pari minuuttia lämmittelyjen puuskutuksesta toipuessani, mutta jos tuo tosiaan oli PT niin ihmetyttää vähän :) Eipä ne taida sitä kauheasti valvoa onko joku PT vai ei jos ei siitä erikseen oikein mainosta.. Eli kaikki PT:t vaan tutkan alta salille asiakkaidensa kanssa :)

ja vielä kerran PT!

PT

..

TeePee

Mitähän jos vaikka Tero Pitkämäki ja Leo Pusa menisivät Elixian salille.

-" Sori Leksa,meiltä löytyy valmentajia omasta takaa..."

Tuli vaan mieleen että eikös toi nyt oo aika samaa sarjaa kuin se että pakkiksella ei muut firmat ilmaseks saa omia tuotteitaan mainostella.

Meikäläistä ainakin vois vähän risoa jos joku tulis mun firmaan tarjoamaan palveluita jota mun firma myy.

Meikäläistä ainakin vois vähän risoa jos joku tulis mun firmaan tarjoamaan palveluita jota mun firma myy.
Mutta entä jos joku tulisi sun firmaan esittelemään sun tuotteita ja neuvomaan niiden käytössä? :jahas:

Vai mistähän asti personal training on ollut salin päätarkoitus..

Mutta entä jos joku tulisi sun firmaan esittelemään sun tuotteita ja neuvomaan niiden käytössä? :jahas:

Joo eihän se päätarkoitus olekaan. Ja varmaankin perin vittumaista jos joutuu salia vaihtamaan ton säännön takia. Mutta silti, tietenkin elixia haluaa ne personal trainerit tarjota itse jotta saa fyffet omaan taskuun.

Joo eihän se päätarkoitus olekaan. Ja varmaankin perin vittumaista jos joutuu salia vaihtamaan ton säännön takia. Mutta silti, tietenkin elixia haluaa ne personal trainerit tarjota itse jotta saa fyffet omaan taskuun.

Mutta pointti onkin se, että jos ei ole tyytyväinen kyseisen talin PT:n ammattitaitoon? Ei ole varmaan Elixiankaan etu se, että asiakas vaihtaa tämän takia salia ja varmaan vitutuksessaan vie muutaman kaverin mukanaan ja avaa vielä ketjun ehkä jopa usealle nettisaitille. Pitäs ehkä vähän ajatella pidempään tota. Luulis että esim. Elixian PT:lle löytyy sitä käyttäjäkuntaa ilman että pitää väkisin jokainen asiakas haalia...

Elixialla tuo ei taida edes riittää sopimuksen purkamisen, eli jos haluaa vaihtaa salia, pitää silti maksaa Elixialle sopimuskauden loppuun asti.

Se on ihan sama esitteleekö ulkopuolinen tuotetta ilmaiseksi tai maksua vastaan. Joka tapauksessa se kilpailee yrityksen palvelun kanssa ja vie yritykseltä rahaa pois. Personal training ei ole päätarkoitus, mutta se on niin iso bisness (ja kasvava sellainen), että siinä liikkuvaa rahamäärää ei kannata väheksyä. Isossa maailmassa pt:t maksavat suuria summia siitä, että pääsevät hyville saleille treenauttamaan asiakkaitaan. Joku voi koittaa onnistuuko se myös suomessa, eli esim 1000e/kk tiskiin elixialle. Kait suurin syy kitinään on se, että tähän mennessä pt:llä on ollut ilmaiset puitteet asiakkaidensa treenauttamiseen, mutta ajat muuttuu. Se, että kirpputorilla on tyhjä pöytä, ei tarkoita sitä, että siihen voi jokainen vaan mennä myymään kamojaan kun siltä tuntuu.

Elixialla tuo ei taida edes riittää sopimuksen purkamisen, eli jos haluaa vaihtaa salia, pitää silti maksaa Elixialle sopimuskauden loppuun asti.

Neuvottelemalla saanee tämän hoidettua. Mutta helpoimmalla pääsee kun siirtää jäsenyyden jollekin toiselle. Ja kyllä se henkilökunta tässä auttaa jos vain asiallisesti hommat esittää. Poikkeuksiakin varmaan on, mutta menee sitten keskuksen johtajan puheille jos ei muu auta.

Oma kokemus PT-koulutuksen saaneesta henkilöstä:

Hän oli yrityksessämme pitämässä kuntopiirityylistä harjoittelua työntekijöille. Satuin salille samaan aikaan ja näytin hänelle JTO:n mulle tekemään perusvoimaohjelmaa. Perusperiaatteeltaan ohjelma oli progressivinen ja joka neljäs viikko kevyt. Perusliikkeitä. PT katseli sitä hetken pää kallellaan ja kysyi:"mihin tää perustuu". WTF mihin tää perustuu???? Jätkällä liikunnanohjaajan koulutus. Onneksi on pakkotoisto.com.

Oma kokemus PT-koulutuksen saaneesta henkilöstä:

Hän oli yrityksessämme pitämässä kuntopiirityylistä harjoittelua työntekijöille. Satuin salille samaan aikaan ja näytin hänelle JTO:n mulle tekemään perusvoimaohjelmaa. Perusperiaatteeltaan ohjelma oli progressivinen ja joka neljäs viikko kevyt. Perusliikkeitä. PT katseli sitä hetken pää kallellaan ja kysyi:"mihin tää perustuu". WTF mihin tää perustuu???? Jätkällä liikunnanohjaajan koulutus. Onneksi on pakkotoisto.com.
Aivan liian tyypillistä touhua näillä ketjusalien "ohjaajilla". Silloin aikanaan kun gold's pantiin kiinni ja wellnes aukesi, kävin sitten viimemainitulla avajaistarjouksen verran (3kk). Olin sitä ennen käynyt goldsilla 8 vuotta eli en ollut ihan ensimmäistä kertaa raudoissa kiinni, vaikken miltään bodarilta näytäkkään. Tytteli sitten suunnitteli minulle ohjelmaa tyyliin "koko vartalo kolmesti viikossa" eikä yhtään tykännyt kun sanoin, että olen kyllä tottunut nelijakoiseen ja pitämään viikonloput vapaana. Samoin piti karsia liikevalikoimasta noita loitontaja-sarjoja ja pakaraliikkeitä, kun perse/reidet kasvaa ihan tarpeeksi kyykätessäkin. Sen jälkeen kun olin viivannut yli 80% sen tekemästä suunnitelmasta ja jakanut sen mieleisiini lihasrymiin per päivä, ei oltu ollenkaan kavereita enää...

Sen jälkeen alkoikin tämä klubittuminen oikein toden teolla ja salibisnes on ainakin käyttäjän kannalta mennyt alamäkeä siitä lähtien. Kubisalit on niin syvältä perseestä ettei sinne päivä paista, kaikkine typerine sääntöineen ja sopimuksineen voivat minun puolestani painua vittuun. Minä en nimeäni pistä mihinkään saatanan salisoppariin, ihan sama mitä sillä saa. Aivan vitun tyhmää sitoutua jonkun moukan lypsettäväksi, kun oman edun mukaista olisi pystyä vapaasti vaihtamaan treenipaikkaa tilanteen mukaan.

Sitäpaitsi nuo salisopparit ovat niin jyrkästi saliyrittäjän etujen turvaamiseen tähtääviä, että asiakas saa haistaa pitkän paskan. Noista on tullut laumoittain kuluttajajuttuja, eli saliyrittäjälle kuluttajansuojan säädösten noudattaminen on liian suuri haaste, enkä enää yhtään ihmettele miten voimailuharrastajia pidetään tyhminä. Saliyrittäjän pitäisi ahneuden maksimoinnin ja hintojen optimoinnin sijasta pyrkiä sellaiseen salihinnoitteluun, että sali täyttyy asiakkaista.

Tälläinen pelleily kuten elixian kohdalla toimii juuri päinvastoin; asiakas ei ole niin tyhmä etteikö se huomaisi tulleensa kusetetuksi ja menee muualle. Joku yritti minullekkin aikanaan tulla puputtamaan etten saa kaveria ohjeistaa, että se on henkilökunnan tehtävä. Sanoin sille että haistappa nyt kuule pitkä vittu ja sen jälkeen tuo minulle mustaa valkoisella, siis ei mitään itsekyhättyä sääntöä vaan lakituvassakin kestävä teksi joka laillisesti rajoittaa ilmaisunvapauttani tässä ja nyt. Ei ole tähän päivään mennessä tuonut, eikä tuo. Yritti tuoda pomonsa vahvistukseksi, mutta mainittuani että tiettävästi ko. säännöt eivät saa olla ristiriidassa maan lakien kanssa, hänkin menetti halunsa keskustella asiasta enempää. Oltiin kertamaksuilla kokeilemassa salia eikä varmaan tarvitse sanoa syntyikö tuosta kestävä askakassuhde...

Jos joku haluaa pähkäillä, niin miettikää vaikka tätä:

Suurhelsingin alueella on ehkä n. 40-60 salia joista n. kolmannes on kunnallisia. Ko. kolmannes ottaa 60-70% potentiaalisista asiakkaista, koska hinta on halpa. Kannattaako yksityisen saliyrittäjän a. nostaa hintaa ja samalla kunnallisten salien asiakasmäärää, samalla ottaakseen tienestinsä yhä harvempilukuiselta joukolta, vai b. kannattaisiko yksityisen saliyrittäjän pudottaa hintaa ja yrittää houkutella itselleen osa tuon kunnallisen puolen ottamista asiakkaista edullisilla hinnoilla ja hyvällä palvelulla. Tämä yhtälö on liian vaikea saliyrittäjän ratkaista, vaikkei tuo kovin vaikealta näytäkkään.

Amen. Onneksi en ole saliyrittäjä, vaan näätä joka kärkkyy halvimpia helsingin saleja (tällähetkellä opiskelijalta 100e 6kk) ja käy "tutustumis käynneillä" uber kaupallisissa kuntoklubeissa aina välistä puhumassa kauniita asioita ja samalla treenaamassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom