Käykää kaupungin saleilla,niin ei ole mitään tuollaista.Ei ole myöskään näitä "kattokaa mua" naisia treenaamassa.
Paitsi että kaupungin/kunnan saleilla tulisi olla sekä ylä että ala- ikäraja. Sali joka on lähes ilmainen, houkuttelee paikalle kaikki kakarat ja 60 - R.I.P ikäryhmän jotka sitten joko mellastaa tai istuu koneissa puhumassa paskaa. Kävin toissakesää odotellessa läpi kaikki keskisen helsingin kunnalliset salit, joista stadikan sali oli tarkoituksenmukaisin, paitsi että siellä kokoontuva eläkeläisrinki saa hihat tuleen keneltä hyvänsä, samoin kuin pikkuväki joka pitää salia leikkipaikkana. Laitteita ja painoja noissa on keskimäärin hyvin vähän, joten nuo ei kilpaile kaupallisten salien kanssa kuin aloittelijoiden kohdalla. Jos pitää saada kyykkytankoon 150 kiloa ja joku toinen on prässissä, niin täytyy käyttää painoja vuorotellen, tai vääntää ne jokaiselta salilta löytyvät viidenkympin limput käyttöön. Muutoin hyvä, mutta noitten punnertaminen kyykkytankoon vie aika paljon terää treenistä, sillä noitten nostelu on hivenen hankalaa hikisin käsin.
Anyway, nykyään näyttää että saliyrittäjän elämäntehtävä on todistaa että voimailijat on tyhmiä. Liitytään ketjuun, omaksutaan ketjun säännöt kyselemättä, maksetaan jopa rahaa jäsenyydestä ja siitä ettet saa enää päättää oman salisi asioista oman mielesi mukaan. Eletään muodista kumpuavan liikuntabuumin varassa täysin ajattelematta sitä, mitä tapahtuu kun buumi loppuu ja jupit lakkaa uusimasta sopimuksiaan. Sitten kun perustreenaajat on ajettu muualle, ollaan hienostuneesti klubi mutta talous on sellaisen porukan varassa joka treenaa, koska se on muodikasta. Tuo on aika lyhytnäköistä, sillä treenibuumit tulee ja menee, ja entäs kun tilanne muuttuu?
Joku ihmetteli miten PT:t pystyy pätevöitymään parin viikon kurssilla, mutta tuo on kyllä härskisti yläkanttiin. Taluksen vetämä PTA- kurssi kestää pari iltaa, maksaa pari tonnia ja pätevöittää suorastaan uskomattoman täydellisesti. Hivenen tälläisestä peruskateellisesta tuo kenties haiskahtaa rahastukselta, mutta mitäpä minä mistään tietäisin, kun olen tyhmänsorttinen; vasta toistakymmentä vuotta harrastanut vastusharjoittelua enkä vieläkään osaa kaikkea. Minä en pääsisi kurssillekkaan kun en ole ylioppilas, se nimittäin on PTA:lla vaatimuksena.
Tilanne on sikäli persiistä että ympäri tätäkin kaupunkia salit toimii vajaateholla kun mr. klubi-isäntä on hinnoitellut perusporukan ulos, eikä juppejakaan riitä joka paikkaan. Toisaalta klubin organisaatio painostaa edelleen vaikeuttamaan oikeitten harrastajien elämää, organisaatio kun on muualta eikä edes yritä käsittää paikallisia olosuhteita. Lopputulos tulee olemaan se, että saliyrittäjä jää ahtaalle ihan omaa tyhmyyttään ja ahneuttaan, ja syyttää siitä treenaajia jotka äänestää jaloillaan vain siksi, että on tyhmää maksaa liikaa. Kenen on se lopullinen hyöty? Organisaatioiden kuten sats, joka saa rahaa vaikkei salin mr.klubi- isäntä saisikaan. Veikkaan nimittäin että sats kerää klubeiltaan hiukan suuremmat kymmenykset kuin esim. kotipizza omilta orjil...khm...jäseniltään.