Elämänne rankin kokemus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Örkki
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo alkoholismi tuntuu olevan yleisempää perheissä kun mitä luuliskaan. Siitä vaan vaijetaan yleensä, ja kun se sattuu omalle kohdalle niin syyttää siitä aina itseään. Oma äiti tuossa lähti ihan viikko sitten lätkimää, ei ilmottanut mitään. tuli 5 päivänpäästä kotiin, asunu ja dokannu hotellissa 3000e edestä. Nyt mäkää Meilahden sairaalassa sydänlihastulhduksen takia ja jotain vakavampaakin odotettavissa.... :itku:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Äidin veli ampui itsenäs tuossa jokunen viikko sitten. Oli kyll ihme homma, kun kaikki oli elämässä "kohdallaan" sillä. Oli rahaa, perhe paljon maata yms. Vaikka en kovin monesti siellä käynyt kyläilemässä, niin silti melko oudolta tuntui, kun vielä pari viikkoa ennen tuota soitteli tänne päin yms, eikä mitenkään olisi voinu aavistaa, että olis itteään tappamassa.

nCh sanoi:
... Nyt mäkää Meilahden sairaalassa sydänlihastulhduksen takia ja jotain vakavampaakin odotettavissa.... :itku:

Pidetään peukkuja ja toivotaan parasta. Kaikille muillekkin jaksamista!

Äijä sanoi:
Kuoleminen ei ole normaalia. Jos olisi niin siitä ei pidettäisi niin suurta meteliä. Kuoleminen ei ole normaalia. Piste. Sitä ei pidä hyväksyä. Kuolemaa vastaan pitää taistella. Kukin tehköön sen parhaaksi katsomallaan tavalla. Joku uskoo jatkoaikaan jossain muodossa, toinen koittaa pitkittää elämäänsä ja kolmas ottaa vähästä ajasta mahdollisimman paljon irti. Se on vapaa valinta. Kunhan jollain tavalla vastustaa.

Tukka putkella kuolemaa pakoon.
R.I.P
faija 1976
vaari 1982
mutsi 2000
isoäiti 2002

lukemattomia tutun tuttuja ja muita sukulaisia...

kyllä se kuolema on normaalia.

Rankin kokemukseni on ollut seurata mutsini hidasta riutumista pois syövän myötä.Lähti "naisten" taudeista ja levisi sisuskaluihin.Ei pysynyt kiinteä ruoka sisällä ja nesteytyskin loppujen lopuksi letkulla.3 vuotta tuota taistelua oli ja syöpä voitti.
Tuon tapahtuman aikana oli karmaiseva kokemus huomata ajattelevansa "kuolisi nyt vekes ettei tartte kärsii".Eutanasia saa minulta kannatuksen.

kenenkään kokemuksia väheksymättä muitakin normaaleja jubia löytyy.
-avioero
-tietämättäni tehty lapseni abortti (olin avoliitossa)
-puukkoa,nyrkkiä jne jne

Tapahtumista ois jo toistakymmentä vuotta enkä vieläkään osaa niitä tekstiks muuttaa joten tavallaan on ollut "mukava" lukea että eugenilla, aylahilla ja muutamilla muilla on ollu samantyyppisiä kokemuksia.

Mutta eriteltyinä hetkellisesti mikä on pahin tunne mitä olen kokenut oli kun oltiin kävelemässä bileisiin ja kaveri puhui juuri pari kuukautta sitten tapahtuneesta isänsä itsemurhasta ja ikävästään, sanoi haluavansa isänsä luokse ja hyppäsi metrin sivuun ohiajavan pikajunan alle. Se ei unohdu vaikka siihen saikin kriisiapua ja muuta kaikkee.

vision sanoi:
Mutta eriteltyinä hetkellisesti mikä on pahin tunne mitä olen kokenut oli kun oltiin kävelemässä bileisiin ja kaveri puhui juuri pari kuukautta sitten tapahtuneesta isänsä itsemurhasta ja ikävästään, sanoi haluavansa isänsä luokse ja hyppäsi metrin sivuun ohiajavan pikajunan alle. Se ei unohdu vaikka siihen saikin kriisiapua ja muuta kaikkee.

:( Rankka juttu, uskon.

Oma isäni kuoli kun olin 14, ja ei-niin-mukavalla tavalla. Kyllä siinä välillä tuli olo että haluaa isän luo [ tärkein ihminen minulle, kirkkaasti ], mutta jotenkin sen yli jaksoi asenteella "ei vittu kiinnosta enää mikään".

Taha sanoi:
Hain kaverin sukellusreissulla 71 metristä ilmalla. Kaverille ehkä vielä rankempaa, ku mulle.

Huhhuh... voitkos vähän selventää? Aivan hullu syvyys tuo 71m! :eek:

Onhan näitä..

- Parhaan/läheisimmän ystävän itsemurha, kaverin äidin auttaminen ruumiin hakemisessa yms. järjestelyissä.
- "Selkäsauna" eron jälkeen ex avomieheltä, naaman ja murtumien paranteluun meni aikaa.
- Äidin ja tädin peräkkäiset sairastumiset syöpään, diagnoosit tehtiin parin viikon välein. Äiti sinnittelee edelleen, "terve" toistaiseksi. Täti kuoli syksyllä parin vuoden sairastamisen jälkeen, mikä toisaalta oli helpotus leukemia uusi parin vuoden aikana neljä kertaa. Hautajaisten järjestäminen ja kaikki se muu touhu oli melko rankkaa henkisesti, jonkun oli ne hoidettava kuitenkin.

Rock^ sanoi:
Huhhuh... voitkos vähän selventää? Aivan hullu syvyys tuo 71m! :eek:

Suuniteltiin syvä sukellus, mutta kaveri meni vähän päästää sekaisin, meni suuniteltua syvemmälle, eikä päässyt (tai tajunnut tulla) omin avuin ylös.

Happea naamaan ja sukellukset loppui siihen.

Yhden parhaimman kaverin kuolema 15-vuotiaana. Asuin eri paikkakunnalta ja aamulla äidiltä kuulin, että rekka ajanut kaverin yli keskellä päivää Turun keskustassa. Pahimmalta tuntui se, että yliajajaa ei ole tähän päivään mennessä tavoitettu. Poliisi-TV:ssä sitä haettiin silloin vuosia sitten. Sukulaisten hautajaisissa on tullut juostua, mutta ei ne niin pahalta tuntuneet koska ihmiset olivat vanhoja. Nuoren kuolema on aina niin paljon julmempi.

Kaikennäköistä sitä on elämän varrella sattunut, mutta rankin ja varmaankin eniten arpia jättänyt tapaus sattui joskus 14-15 vuotiaana (erinäisistä systä en tarkkaan muista) , kun ammuin vahingossa silloista parasta kaveriani käsiaseella päähän.

Tsemppiä threadin aloittajalle kuntoutumiseen. Ja muillekin tietysti, mikäli se on mahdollista.
Oma tiivistetty elämä, josta yritän selviytyä edelleen:
vanhempien velkakierre -> dokaaminen -> perheväkivalta -> äidin mielenterveysongelmat -> köyhyys -> yläasteen päivittäinen koulukiusaus -> sosiaalisten tilanteiden pelko -> lintsaus -> lapsuudenkodin pakkohuutokauppa -> äidin joutuminen hoitoon -> levoton murrosikä, ei mitään väliä millään -> masennus, itsariajatukset, lähes toteutettu hengenriisto. Muutin mieleni kuitenkin. Päivälleen vuotta myöhemmin sain lapsen, joka onkin kaikista tärkein asia elämässäni. Nyt sitä alkaa jo näkemään asioita valoisammin, toki musta huumori kukkii aika usein, mutta sitä ei kaikki ymmärrä. Ehkä se onkin parempi niin. :)

Eipä liity oikeastaan minun elämän rankimpiin kokemuksiin, mutta laitetaan nyt tänne. Tuossa 4 - 5 tuntia sitten 500m päässä kotoani täräytti porukka (4 tai 5 henkeä) kaupungin taajama-alueella 40 km/h rajoitusalueella, kohdassa, missä on 4 eri hidastetöyssyä 200 m matkalla, noin 120 - 130 km/h vauhdilla pihalle ja kylki edellä päin koivua. Tuloksen jokainen tietänee. Ainakin kaksi kuoli, loput vakavasti loukkaantuneena sairaalaan. Olipa kivannäköinen auto. Ei auttanut 4 sairaankuljetusyksikköä, lääkärikopteri, kolme paloautoa - alumiiniarkkuja kannettiin. Kyllä sen ymmärtää, että joskus vähän kokeillaan autoa, mutta tuo paikka ja aika...

Miksi? Olikohan vika nytkin tielaitoksen? Siinä tuli elämän rankin kokemus moneen perheeseen lopuksi iäksi. Onneksi ei juuri sillähetkellä kukaan sattunut vastaa tai lapset leikkineet ko. tien varressa, kuten monesti tapahtuu. Ei jummara.

Ei mulla niin kovia kokemuksia ole, mitä nyt olen dyykannut rahojen puutteessa ruokaa roskiksista.

Pahinta on ollut katsoa vierestä juoppohullun suvun käsittämättömiä tekosia sisältäen parit: "Vaimosta + 3:sta kakarasta ilmat pihalle ja itsestä kanssa" -ammuskelut, erään sukulaistytön insesti ja siitä syntynyt lapsi.

Henkilökohtaiset kokemukset ovat kevyitä muihin kirjoittajiin nähden kuitenkin.

Aylah sanoi:
.... mutta ei vain voi käsittää sitä tuskaa ja häpeää jota kannan sisälläni. mutta toisaalta mä kuitenkin välitän vanhemmista ja veljestäni, on tuskaisen ristiriitaisia tunteita, kun omaiset tekevät tuollaista paskaa omassa elämässä mutta myös mun. .

Mulla tuli tästä vielä mieleen, että olen monessa tapauksessa törmännyt ajatukseen, että usein vielä naispuolisen ihmisen on jollain tasolla vaikeampi päästä läheisistään irti siinä irrottautumisvaiheessa. Siis ehkä naisilla on huolehtimisvietti keskimäärin korkeampi kuin miehillä, mutta mulla on paljon esimerkkejä miehistä, jotka ovat kerralla päättäneet jättää paskan taakseen ja eivät ole juuri missään tekemisissä lapsuudenperheensä kanssa sekä vastaavasti naisista, jotka kantavat jatkuvasti tuskaa läheisten selviämisestä perhehelvetissä... Tämä ei tarkoita, että mies selviäisi yhtään sen helpommin tilanteesta, vaan kantaa taakkaa eri tasolla. Tämä tietysti voi olla seurausta opituista sukupuolirooleista - miehen pitää olla a-perheessä vahva, vaieta ja suojella ulkoisesti perheen ulkokuorta sekä vastaavasti naisen hoivata, piilottaa pulloja, aseita tms. ja suojella ikäänkuin "sisäisesti", perheen sisällä. Näin käsittääkseni, jos isä tai molemmat vanhemmat ovat alkoholisteja. Tilanne voi olla erilainen jos vain perheen äiti olisi alkoholisti ja isän tehtävä olisi hoitaa ja suojella.

Mulla itsellä ei ole kovin suurta kokemusta alkoholistien omaisten terapiasta, mutta yksi kai keskeinen lähestymistapa on hoivaajaomaisten päästäminen "eläkkeelle", eli pikku hiljaa vahvistaa heille tunnetta siitä, että perheen elämä ei ole enää heidän vastuullaan.

Aylah sanoi:
.... mut toisaalta sitä on kuullut lapsuudesta asti, kun faija haukkuu mutsia milloin huoraksi ja lesboksi ja että kaikki on tän vikaa, alkaa sitä pakostakin miettimään, että tää kaikki on mun vikaa. tai niinhän sitä helposti alkoholismin uhrien ajatusmaailmaan kuuluu, että jos mä oisin sitä ja tätä, ei toi yksi enää joisi.

Joo, tämä on yksi juttu, mikä on alkoholistin läheiselle hyvin keskeinen ja jota on vaikea ymmärtää, jos ei ole sitä itse kokenut. Alkoholistin selitykset ovat taatusti loppumaton luonnonvara. Asian voisi kai lyhyesti selostaa ja määritellä niin, että Jepellä on olemassa joku sisäinen malli ja ihanne normaalista alkoholinkäytöstä (=A) ja hän sisämmässään tajuaa, että nykyinen juopottelu (=B) poikkeaa huomattavasti tästä mallista. Jepen minäkuvalle olisi kohtalokasta, jos hän joutuisi myöntämään, että hän ei pysty kontrolloimaan juomistaan... Siispä pitää keksiä selitys (=C), jolla B-C=A. Eli pitää juoda, kun on tuollainen vaimo; ei kestä tätä hemmetin työtä, jos ei juo; perhana, kun pitää olla tollainen poika; jne...jne... Henkilölle vaan jostain syystä ei paina yhtään mitään se, mitä tämä aiheuttaa näille läheisille? Seurauksena on monimutkainen ketju, joka lopulta johtaa siihen, että läheiset alkavat etsimään syytä itsestään.

Aylah sanoi:
sori, taas avautuminen. täytyy sopia terapia-aikoja tiheämmin ja säästä kanssaihmisiä mun tilityksiltä.

Heh, no sovitaan niin, että tämä on pakkiksen vertaistukiryhmä, jossa saa vapaasti tilittää tuntojaan. Jos joku jossain vastaavanlaisessa tilanteessa elävä saa näistä jotain, niin hyvä. En tiedä oliko tämän tyyppinen keskustelu viestiketjun aloittajan tarkoitus, mutta niinkai se on, että elämässä on erilaisia kriisejä - akuutteja, kuten onnettomuuksia. Joskus akuutista kriisistä, kuten vaikka perheen ongelmista, voi tulla krooninen - kriisistä tuleekin normaalia elämää.

Rankimpana kokemuksena minulle on isän kuolema noin kaks vuotta sitten, ja varsinkin sitä edeltäneet ongelmat, kuten alkoholismi. Ei ole myöskään mukavaa mennä kylään omalle isälle joka on ympäripäissään ja kertoo hankkineensa aseen, mutta ei ketään ulkopuolista varten... Ja siinä sekin etten mitenkään sillon teininä osannut auttaa tai ees sanoo että "perkele, ota faija ittees niskast kiinni ja lopeta tuo ryyppääminen!!" Nyt kyllä huomaa että suhtautuminen viinaan ja yleensäkkin elämään on muuttunut erittäin kypsäksi tapahtuman ansiosta..Mutta kun kesällä taas menee yksin kalaan ja muistelee kun sitä teki ennen isän kanssa, niin ei voi olla miettimättä ettei tapahtuman tuoma kypsyys ja aikuistumiseni ole kuitenkaan ollut ihan hintansa väärti.. Myöskin pieni pelko alkoholismista, joka oli siis isällä ja isänisälläkin, omalle kohdalle on vaikuttanut ja vähentänyt viinan kanssa läträämistä lähes ns. straight edge linjalle, mutta vielä ei ole "rohkeus" antanut myöten siihen.

Mutta muillekkin vaikeuksista kärsineille toivotan jaksamista!!

Äijä sanoi:
Kuoleminen ei ole normaalia. Jos olisi niin siitä ei pidettäisi niin suurta meteliä. Kuoleminen ei ole normaalia. Piste. Sitä ei pidä hyväksyä. Kuolemaa vastaan pitää taistella. Kukin tehköön sen parhaaksi katsomallaan tavalla. Joku uskoo jatkoaikaan jossain muodossa, toinen koittaa pitkittää elämäänsä ja kolmas ottaa vähästä ajasta mahdollisimman paljon irti. Se on vapaa valinta. Kunhan jollain tavalla vastustaa.

Tukka putkella kuolemaa pakoon.

Olen samaa mieltä. Kuoleminen EI ole normaalia, ei ainakaan nuorilla tai "äkkikuolemat". Se ei ole normaalia, eikä reilua.
Tämän filosofisemmaksi en nyt jaksa ruveta..

Esim. alkoholismi ja menetykset+järkytykset kaikki kulkevat käsi kädessä, ruokkivat toisiaan ja periytyvät. Miettikääpä asiaa hetki.... Yhdellä sanalla; depressio.

Mikä on kaikista inhottavinta koko jutussa, on se, että ne objektiivisesti katsottuna ns. hyvät asiatkin mitätöityvät, jos eivät suorastaan muutu paskaksi. Elämässä ei ole mitään muuta kuin ajelehtiminen päämäärättömästi päivästä toiseen, jollain tavalla selviytyen. Millään ei ole mitään väliä. Itse saatat tiedostaa asian ja koko kuvion teoreettisella tasolla, mutta käytännössä et kykene tekemään mitään tilanteen korjaamiseksi. Mitä enemmän ajattelet asioita, sen vaikeammalta ja toivottomammalta kaikki tuntuu; kaikkihan on omaa syytäsi. Ehkä siksi niin moni tässä "hyvinvointivaltiossa" päätyy narkomaaniksi, alkoholistiksi tai itsemurhaan.

Yhtään väheksymättä kenenkään järkytyksiä ja/tai menetyksiä, enempää ei voi menettää kuin oman elämänsä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom