Ekimies sanoi:Mulla tuli tästä vielä mieleen, että olen monessa tapauksessa törmännyt ajatukseen, että usein vielä naispuolisen ihmisen on...
Jotain eroja sukupuolten väliltä näkyy jo tilastoista. Masennus iskee useammin naisiin kuin miehiin, itsemurhan taas tekee yleensä mies. Muistelen kyllä lukeneeni joskus, että itsemurhayrityksiä tapaahtuisi jotakuinkin samanverran miehillä ja naisilla. "Onnistumisprosentti" on vaan miehillä parempi (hiukan muuten hymyilytti tämä tieto minua).
Itse olen myös ongelmaperheessä kasvanut ja pitkän aikaa koittanut tapella menneistä irti. Matkaan on mahtunut sekin hetki kun oman poismenon mahdollisuus alkoi olla jo pelottavan lähellä. Nyt parempien aikojen vaikeimpia juttuja on ollut todeta oma kyvyttömyys oikeastaan minkäänlaiseen parisuhteeseen. Vaikeaa on katsoa kavereitten seurustelua, naimisiin menoa ynnä muuta kivaa, mitä itsekin elämäänsä haluaisi.
Olen kyllä onnekseni saanut muutaman perusasian (työ ja harrastus ainakin) elämässäni niin hyvään jamaan, että aikaa toipumiseen on. Paljon heikomminkin voisi vielä mennä. Zemppiä vaan kaikille kohtalotovereille.