Elämänne rankin kokemus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Örkki
  • Aloitettu Aloitettu
itelläni on lähi aikoina ollu rankkaa vaan ku isän veli kuoli. äijä vasta 55v. ajattelin kirkossa,arkun vieressä että mitä vitun väliä on millään. putkahti myös mieleen että mitä jos omalle isälle kävis noin, samanikäsiä kun melkeen olivat. vieläki tulee kyyneleet silmiin ja pala kurkkuun. R.I.P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kovia on ihmisen tiet välillä...Kaikki kunnioitus teille jotka niistä selvinneet :worship:
suurin asia on mielestäni, että pystyy katsomaan asiat uusilta näkökulmilta, ja alkaa pohtimaan niitä itselleen tärkeimpiä asioita.
Itse olen omasta mielestäni suurimman taistelun käynyt n. vuosi sitten, kun jouduin sairaalaan rintakipujen vuoksi. Todettiin sydänlihastulehdus. Paljon siitä lääkärit vaotteli, ja asiasta sain tietoa. Pääsin säikähdyksellä...Mitään ei jäänyt ja reeni maistuu. Painoa tippui 15 kg, kun en voinut reenata kuukausiin.
Elämässäni olen kolunnut poluja jos toisia, ja nähnyt läheisten ihmisten poismenoja, mutta vasta viime keväinen pysäytti ajattelemaan.
Kerran täällä ollaan, niin ollaan kunnolla :thumbs:

0,2% Päässäni luin tuota Eugenin postausta. Voi herranjees. Sitä joka päivä miettii miten perseestä oma elämä on vaikka on saanut hyvän kasvatuksen ja läheisiä on vaikka millä mitalla. Ikäänkuin jotain puuttuisi kun on TYLSÄÄ. Olen kokenut yhden eron kihlatustani ja sekin tuska kesti noin 2 kuukautta, joten en todellakaan voi sanoa mitään siitä tuskasta mitä Eugen tai niin moni muu tässä maailmassa kärsii. In the end me kaikki kuolemme sehän on selvää, mutta koittakaamme kuitenkin elää surkeudesta voittoon! Mitä muuta meillä on?

Taivaan pilvet yhtyvät ja erkanevat.
Sisäpihan tuuli poistuu ja palaa taas.
Elämä on sellaista, siis rauhoittukaamme.
Kuka meitä voi estää juhlimasta.

Lu Yu

Täytyy varmaan sanoa että intin aikana diagnosoitu silmäsairaus olisi itsellä ollut rankin kokemus. Vaikka varsinaisesti elämää ei enää pahasti haittakaan (laseilla näen lukea hyvin ja pystyn ihan hyvin elämään hieman sumeassa maailmassa ilman laseja), aluksi oli rankkaa. Syy oikeastaan oli suurimmalta osalta epätietoisuudessa. Ensimmäisissä ammunnoissa vasta tajusin että jotain häikkää on, kun ei tauluja näkynyt tähtäimen läpi. Pala kyllä oli kurkussa, en pysty kieltämään. Tavallaan kuin sokea (jos ei olisi ollut kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa), ei tiennyt minkään olevan vikana koska ei ollut koskaan parempaa kokenut. Tai jos oli kokenut, näkö oli heikentynyt hiljalleen, eikä siihen ollut kiinnittänyt sen takia huomiota.

Rankkoja aikoja oli kun ramppasi silmälääkäriltä toiselle täysin tietätämättömänä esim. voiko sairaus viedä sokeuteen asti. Yleensäkin mies oli aika rikki ennen kun tilanteesta oli konkreettisia tietoja. Tämä toki vasta sen jälkeen kun diagnoosi pystyttiin tekemään - ei aluksi ollut varmuutta mistä on kyse vaikka epäilyjä oli. Epätietoisuus tappaa. Eikä varmasti intin jo stressaava ilmapiiri auttanut itseä.

Vaikka ei mitään parannusta kyseiseen ongelmaan olekaan vielä keksitty, eläminen asian kanssa on jo jopa helppoa. Elämä on asennekysymys, hyvin pitkälti. Vaikea kenenkään pistää itseään muiden housuihin ja tuntea samaa tuskaa. Kyllähän rankat kokemukset kasvattaa, jos niistä jotain positiivista pitää hakea. Eikä varmastikaan kukaan ole kivutonta elämää elänyt, kyse on enemmänkin vaan kuinka vaikeisiin tilanteisiin joutuu ja miten asiat käsittelee. Toiset on onnekkaampia, toiset epäonnekkaampia.

Ei muuta kun voimia kaikille. Ei ole olemassa ongelmaa, jota ei muiden tuella ja ajan kanssa pystytä ratkaisemaan. :thumbs:

Mulla on rankimpia kokemuksia ollut ku sain kirveestä päähän,jäi todella ikävännäköinen arpi loppuelämäks,onnea oli mukana ettei kuitenkaan mitään sen pahempaa vauriota tullut.Samaten faijan kuolema oli rankka,huusin jo lekureille että lopettakaa se elvytys ku oli kestäny turhan pitkään,mutta hyvä kuitenkin että pääs pois noin nopee ku oli sit näköjään pahasti sairas vaikka sen hyvin peittikin(oli viimeisenä päivänään vetämässä vielä punttistreeniä,en tiedä ohjasko se jotain ryhmää).Omilla valinnoillani ajauduin nuorempana älyttömiin ja hengenvaarallisiin sekoiluihin mutta onneks nyt elelen rauhallista perhe-elämää.

Kovia ovat monet täällä kokeneet joo... :( Itse törmään työni puolesta päivittäin hieman vastaavanlaisiin ihmiskohtaloihin. Se on aika jännä juttu, kuinka toiset pystyvät selviytymään erittäin vaikeista tilanteista, kun taas toiselle joku omasta mielestä naurettavan pieni juttu voi olla maailmanloppu...
Itselläni kovin kokemus tähän mennessä on ollut poikaystävän kuolema auto-onnettomuudessa muutama vuosi sitten...se tuli niin ennalta-arvaamattomasti ja tuskaa kesti kauan...mutta lopulta ajan kanssa sitä oppii elämään myös surun kanssa..nyt olen jo siitä melko hyvin yli päässyt. Voimia ja tsemppiä kaikille, joita on elämä enemmän tai vähemmän koetellut :thumbs:

Onhan täällä sentään muillakin tapahtunut.
Itselläni viimeinen vuosi & 4 kk on ollut yhtä tuskaa. Ensin kuoli äiti (54-vuotiaana, ihan yhtäkkiä..), sitten kuukauden päästä mummi, vuodenvaihteessa meni sitten vaari sekä äidin systeri. Piste kaiken päälle oli serkkuni, joka teki viikko sitten itsemurhan.
Aika pitkälti elämä menee nykyään siihen, että yrittää ymmärtää ja pysyä hengissä. Kaverit tosin on kaikonneet, paria HYVÄÄ ystävää lukuunottamatta. EIvät raukat osaa oikein suhtautua tällaseen, jolta kaikki vaan kuolee ympäriltä. Ja voitte uskoa, että on kamalaa, kun pitää koko ajan kelailla, että kukahan seuraavaks (kummitädillä todettiin syöpä kesällä, että sitä odotellessa..)!

Isäni kuoleminen, kun olin 4-6v ja unilääkkeiden loppu kesken leikkauksen (ja näköjään kipulääkkeidenkin). Onhan sitä vaikka mitä sattunu, mutta en jaksa edes muistella. Toi isän kuoleminen alko tosin vasta vituttaa joskus ala-asteella. Edit: jooh onhan tässä saman tyyppistä masennusta, kuin tuolla jonna84 (oliko 84?). Nyt on vähän parempia päiviä tullut.

Aikamoista tarinaa ja kohtaloa. Mun mielestä on ihan helvetin väärin, että yhdelle ihmiselle pitää osua kaikki paha. Se on niin väärin.

Aika optimistisia ihmisiä täällä on. Uskotaan siihen, että kaikesta selviää. Hengissähän sitä selviää kaikesta muusta paitsi kuolemisesta, mutta miten on sen henkisen puolen laita, onkin jo ihan toinen juttu.

Eugenille ja Aylahille yhteisvastaus :)

Molemmat olette varmaan jälkeenpäin käsitelleet ja pohtineet alkoholistiperheen elämää ja ainakin terapiassa siihen joutuu pureutumaan syvällekin, mutta se näkökulman muutos ikäänkuin ulkopuoliseksi tarkkailijaksi on ainakin mua helpottanut.

Alkoholistiperheessähän on tunnettuna perussääntönä yleensä se 1) älä tunne, 2) älä luota, 3) älä puhu. Perheessä elävälle tulee jossain vaiheessa tilanne, että sinänsä rankat asiat eivät "tunnu missään", mikä tarkoittaa sitä, että kriisitilanteesta tulee krooninen, osa normaalia elämää. Matti Nykänen sanoi, että toisilla perunat ostetaan syksyllä, mutta meillä keväällä. Lapsella on luontainen kyky suojautua häpeältä vaikenemalla ja piilottelemalla perheen ongelmia viimeiseen asti. Kaikkein suurin ongelma tästä voi seurata juuri siitä, jos lapsi suojautumismekanismina rupeaa perheessä "vahvaksi" - Kyllä minä pärjään elämässäni! Tässä sinänsä ei ole mitään pahaa ja tämä varmasti on hyvän itsetunnon kehittämisessä olennaista ja myös siinä, ettei itse jatka samanlaista elämää... Mutta mun käsitys on, että aikuisiällä omassa elämässään tulisi myös pystyä palauttamaan luottamus muihin ihmisiin, pystyä tunnustamaan oma heikkous, että ei aina pysty olemaan täydellinen eikä tarvitsekaan ja myös palauttamaan usko tulevaisuuteen, että elämä ei välttämättä ole ainaista kriisiä. Mä olen ainakin itse tämän kautta saanut tietynlaista "todellista" vahvuutta, eli rohkeutta elää elämäänsä, astua joskus tuntemattomaan tyhjän päälle ja haistattaa menneisyydestä tuleville peloille paskat. Rohkea ei ole se, joka ei pelkää, vaan se, joka tekee, vaikka pelkääkin.

Aylah: mulle itselle ei ole varsinaisesti mikään yllätys, että sä et ole saanut exältäsi tarvitsemaasi tukea. En tunne teidän suhteen tai ko. henkilön yksityiskohtia, mutta olen huomannut, että alkoholistiperheen menneisyyttä voi ymmärtää vain jotain vastaavaa itsekin kokenut. Voin kuvitella, että erityisesti terapian seurauksena menneisyydestä on alkanut irtoilemaan tuskaa, vihaa ja ahdistusta, jolle et välttämättä itsekään prosessin alkuvaiheessa ole pystynyt keksimään sanoja. Läheisen ihmisen tuki olisi ollut tärkeää, mutta saattaa olla, että juttu on voinut järkyttää exääsi pahasti?

Ihan yleisenä huomiona: mielenkiintoista, että hyvin monet rankan lapsuuden kokeneet päätyvät itse auttamistyöhön. Omista kokemuksista saa varmasti kosketuspintaa työhön ihan eri tavalla kuin kirjoista lukemalla, mutta edellytyksenä on, että omat kokemukset on kunnolla käsitelty. Tunteeton musta ahdistuksen möykky johonkin suuntaan työntävänä energiana ei ole kovin hyvä lähtökohta.

Mutta loppuun sanon vielä, että on hienoa lukea teidän kertomuksianne, myös muiden kuin Eugenin ja Aylahin. Selviytyminen on hienoa ja se, että myöhemmin ei väistetä niitä menneisyyden haamuja, vaan kohdataan ne silmästä silmään siitäkin huolimatta, että kohtaamisessa usein tekee kipeää.

/E

Täällä yksi pumpulissa kasvanut. Rankimpia kokemuksia ei oikein kannata vertailla yksilöiden välillä, koska emme pääse kenenkään pään sisälle tuntemaan toisen tunteita. Karrikoidusti toiselle kynnen katkeaminen voi olla helvetin rankkaa, kun taas joltain voi kuolla perhe ja ystävät, mutta seuraavalla viikolla väännetään vitsiä tapahtuneesta.

Kuolema on muutenkin meidän kulttuurissa vähän liian "iso numero", IMO. Se kun tapahtuu jokaiselle, ainoa johon voimme itse vaikuttaa, on suhtautuminen siihen. Itseltäni ei ole kuollut isovanhempia lähempiä ihmisiä, joten vaikea arvioida miten itse suhtautuisin jonkun läheisemmän ihmisen kuolemaan. Isovanhemmista kenenkään kuolema ei liikauttanut kyllä millään tavalla. Monesti varmaan ylipääsemisessä on kyse siitäkin, antaako siihen itselleen luvan.

Vaikka yritän miettiä, ei mulla ole sellaista yksittäistä rankkaa kokemusta, jota voisi kertoa "rankkana" ilman että kaikki nauravat kieriskellen lattialla. Rankinta on kai se, kun ei täytä nykymaailman "vaatimuksia" alkuunkaan, välillä vähän kaikki pelottaa ja haluaisi vaan maata sängyssä peiton alla. Eikö olekin rankkaa? :D

Ja vielä jaksamista niille, joilla oikein pahasti myllertää pään sisällä ja on oikeasti rankkaa tällä hetkellä, koittakaa selvitä.

Täällä tuntuu joillakin olevan samantyylisiä kokemuksia kuin itselläkin, joten ehkäpä mäkin voisin kertoa niitä asioita joita en ole kovin monelle ihmiselle kertonut.

Ensimmäinen rankempi kokemus kaiketi oli se, kun isä joutui työmaalla melko pahaan onnettomuuteen. Hän teki panostajan hommia ja eräänä iltana saatiin soitto, että tunneli oli romahtanut ja isä jäänyt kivien alle. Häneltä hajosi jalka ja olkapää, mutta on kuitenkin nykyään jo suht. ok kunnossa.

Sitten todettiin siskolla kasvain niskanikamien välissä. Siinä oli halvaantuminen varsin lähellä, mutta onneksi lääkäri osasi asiansa ja onnistui leikkauksessa täydellisesti ja viikkojen epätietoisuus laukesi.

Ehkä osittain noiden edellämainittujen takia kävi niin, että vanhemmilleni alkoi maistua alkoholi vähän turhan hyvin. Siinä oli sitten kaikenlaista siitä tavallisesta huudosta ja tappelusta, veitsen kanssa heilumiseen. Lukuisat kerrat lähdettiin siskon/siskojen kanssa pihalle pakoon ja oltiin poissa monta tuntia ennenkuin uskallettiin mennä takaisin.
Tuo kaikki "huipentui" ja samalla ratkesi erääseen puhelinsoittoon, jonka sain armeijassa ollessani. Isä soitti ja kertoi, että äiti on sairaalassa, kun oli yrittänyt tappaa itsensä. Se oli aika kammottava tilanne, mutta samalla se ilmeisesti oli välttämätön tapahtuma, koska kun äiti pääsi sairaalasta, kaikki tuntui kääntyvän paremmaksi.

Nykyään (noin 10 vuotta tuon jälkeen) kaikki on ihan hyvin. Vanhempani ottavat alkoholia niinkuin normaali-ihmiset tekevät ja olen saanut välit kuntoon heidän kanssaan.

Siskon kanssa tosin aina silloin tällöin mietitään minkälaista elämään sitä tuli useita vuosia vietettyä... no, ehkä se on yksi syy siihen, että itse on aina yrittänyt elää mahdollisimman hyvin ja olla rehellinen niin itselleen kuin muillekin.

Hgu sanoi:
Miten pääsit yli ja kauan kesti? Oma koira kohta 11 vuotias...

No, nyt alkaa helpottamaan. Kohta neljä vuotta tulee täyteen pojan lähdöstä.

Kaikista pahinta on ollut se kuva, joka säilyy muistissani hautaan asti; pidän kiinni koirasta lekurin pöydällä ja se tuikkaa nukutusaineen suoneen. Poika yrittää perääntyä, mutta levähtääkin sitten pöydälle.
Se saa vielä piikin sydämeen...

Se oli 12,5-vuotias ja olin jo jonkin aikaa pähkäillyt, että milloin sen aika on.
Se oli raastavaa aikaa ja syyllistän siitä vieläkin itseäni. Että olisiko voinut jotain tehdä vai pidinkö sitä liian pitkään?
Kun itse on niin lähellä, ei pysty objektiivisesti katsomaan tilannetta.

Tätä kun kirjoittaa, niin itku tulee... :(
Suru ja ikävä on helpottanut siten, ettei koiraa aina ajattele. Joskus tulee tilanne, mikä muistuttaa siitä ja ikävä vihlaisee.

Joka tapauksessa tuo koiruus oli minulle kuin oma lapsi. Ihmislapsia en koskaan pystynyt hankkimaan. Sen päätin jo pienenä. Johtuen tuollaisesta elämästä, mitä Aylah kuvailee, lisättynä muutamalla raiskauksella.
En ole koskaan osannut ketään ihmistä rakastaa, sitä koiraa vain...

Uskon, että ns. "normaali" ihminen pääsee koiran lopettamisesta yli vähän helpommin kuin meikäläisen tapaisen historian omaava... :rolleyes:

Rankin kokemus on oman alle 50 vuotiaan äidin äkillinen kuolema, ja hautajaiset jossa kannoin arkkua. Kasvattavia kokemuksia sellaiset.

Eugen sanoi:
Miten sitä silloin asian kohtaa, kun saa juosta jatkuvasti hautajaisissa ja asettaa kukkavihkoa arkulle, tuolle hyvälle ystävälle, jonka kanssa on nähty maailmaa? Suhtautuuko sitä siihen luonnollisena prosessina vai saako siitä traumoja?

Sitähän on varmaan miljoonia tapoja käsitellä kuolemaa. Jotkut käsittelevät luonnollisena prosessina, jotkut uskonnon kautta, jotkut suomalaiselle kulttuurille ominaisesti tekemällä "pakollisen vuosia kestävän surutyön" aina kuoleman kohdatessa, saattaapa joku tappaa kaupanpäälle itsensäkin. Kaikkia kyllä tavallaan ymmärtää, itsestä tuntuu, jos oma rakas elämänkumppani kuolisi, joutaisi itsekin mennä. Siinä omat suojamekanismit joutuisivat koville. Toisaalta en osaa kuvitella kenenkään muun kuoleman liikauttavan lähellekään samassa mittakaavassa. En usko myöskään oikein tuohon vuosia kestävään surutyöhön, että pitäisi oikein työn omaisesti surra ja ruoskia itseään vielä vähän lisää, ei se ole etu kenellekään. Paha mennä kuitenkaan neuvomaan ketään, miten asia pitäisi kohdata.

Eugen sanoi:
Suhtautuuko sitä siihen luonnollisena prosessina vai saako siitä traumoja? Joka tapauksessa se on meillä kaikilla edessä. Pitääpä yrittää elää niin, ettei sitten tarvitse harmitella, etten tehnyt sitä ja sitä.

Voisiko tuota enää paremmin sanoa? Tämä elämä pitäis tosiaankini elää niin hyvin ettei tarvitse jälkeenpäin miettiä etten tehnyt sitä tai tuota. Jos se oman elämänsä osaisi elää sillä tavalla niin ehkäpä on helpompi jättää ne viimeiset tervehdykset ja hyvästit niille hyvile ystäville ja rakkaille ihmisille.

Eugen sanoi:
Suhtautuuko sitä siihen luonnollisena prosessina vai saako siitä traumoja? Joka tapauksessa se on meillä kaikilla edessä. Pitääpä yrittää elää niin, ettei sitten tarvitse harmitella, etten tehnyt sitä ja sitä.

Kuoleminen ei ole normaalia. Jos olisi niin siitä ei pidettäisi niin suurta meteliä. Kuoleminen ei ole normaalia. Piste. Sitä ei pidä hyväksyä. Kuolemaa vastaan pitää taistella. Kukin tehköön sen parhaaksi katsomallaan tavalla. Joku uskoo jatkoaikaan jossain muodossa, toinen koittaa pitkittää elämäänsä ja kolmas ottaa vähästä ajasta mahdollisimman paljon irti. Se on vapaa valinta. Kunhan jollain tavalla vastustaa.

Tukka putkella kuolemaa pakoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom