Elämän suunnittelu

Myös minä kuulun niihin, joilla parin kympin iässä oli helvetin isot suunnitelmat itsestään ja tuntui, että ovet on avoinna joka suuntaan jos vain oikein kunnolla yrittää ja tekee duunia. Viisi vuotta sitten päätin lähteä kouluttamaan itseäni paksumman tilipussin ja siistin pukumiestyön perässä. Kaikki hommat on mennyt tähän saakka oikeastaan niin putkeen kuin mennä vain voisi ja tuntuu edelleen siltä, että niitä lähtöalustoja hienolle uralle olisi tarjolla hyvinkin, kunhan pitää mielensä avoimena.

Kesäkuussa saan paperit ulos koulusta ja pitäisi lähteä taas kunnolla työelämään mukaan. Nyt kolmenkympin iän tietämillä muuttuneet elämänarvot sotii jonkin verran aikaisempia johtotason urasuunnitelmia vastaan. Valtavirran snobailu ja rahan perässä juokseminen on alkanut suoraan sanottuna vituttaa kun itsestä on alkanut pikkuhiljaa paljastua se maanläheisempi ja vuosi vuodelta enemmän niitä perinteisiä ja häviä arvoja kuten maaseutua, luontoa, vapaa-aikaa ja arjen turvallisuutta kunnioittava puoli. On se kumma miten ihminen muuttuu... saas nähdä missä ollaan 10vuoden päästä kun elämä on ollut yksi suuri seikkailu ja tähänkin asti :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä tuossa sitku -hommassa on juuri se että nykypäivänä ihmiset eivät osaa olla onnellisia ja nauttia arkipäivän pienistä hetkistä. Mainosmaailma ja ympäristön paineet on luoneet sen että sitku on auto/vene/ulkomaanmatka niin sitten nautitaan. Tänään on perjantai ja mulla on aivan taivaallisen hyvä fiilis, kävin aamulla lenkillä ja illalla vois käydä vielä heiluttaan punttia. Viikonloppu tulossa eikä mitään pakollista ohjelmaa. Tosi jees, mitä sitten että asun loskaisessa suomessa omakoitalossa josta on velkaakin, kotona odottaa vaimo ja muksuja ja pihalta löytyy jopa se V70:nen. Olisinko muka onnellisempi jos ois uudempi auto tai asuisin jossain coolissa maassa jota voisi kavereille kehua. Ehkä olisin, ehkä en. Mutta ei se fiilis ainakaan parane jos tähän alkaa aatteleen että sitte kun on kesä niin oon vielä onnellisempi.

Kyllähän siinä elämässä onnistuu jos on tahtoa ja halua (eli kyynärpäiden ja röyhkeyden ja suhteiden käyttöä). Se vaan yleensä tarkoittaa sitä että niitä oman elämänsä sankareita kohti tulee yhtä monta ellei enemmän niitä jotka jäävät näiden sankareiden jalkoihin tallottavaksi, niitä jotka joustavat ja jäävät sinne töihin paikkailemaan toisten sapattivuosia, isyys- ja äitiys- ja vanhempainlomia. Tämä maa(ilma) olisi täydessä kaaoksessa jos jokainen tekisi ja eläisi vain oman tahtonsa mukaan. Näitä oman elämänsä sankareita ja tahtonsa mukaan eläviä ihaillaan ja arvostellaan, mutta miksei koskaan kiitetä ja arvosteta meitä kilttejä ja joustavia ja nöyriä ihmisiä jotka teemme sen mahdolliseksi.

Ammatin suhteen mulla on ollut päämääriä. Päädyin lopulta siihen ammattiin, josta haaveilin "pidemmän kaavan mukaan" välietappien kautta. Valmistuttuani ammattiin minulla oli tietty päämäärä siitä, mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. No, nyt olen siinä päämäärässäni. Nyt päämääränä on se, että haluan viihtyä työssäni eläkeikään saakka ja laajentaa osaamistani horisontaalisella tasolla eri tavoin kouluttautumalla sekä tutustumalla myös muihin ammattini osa-alueisiin. Tavoitteita uralla etenemisen suhteen esimiestason hommiin minulla ei ole ikinä ollut, vaan viihdyn ruohonjuuritason hommissa.

Nuorempana minulla oli jotain päämääriä treenaamisen suhteen, mutta nekin tavoitin. Ne eivät ikinä ole olleet mitään kilpailemiseen liittyviä tavoitteita, sillä en ole kovinkaan kilpailuhenkinen. Lähinnä tavoitteet ovat liittyneet itsensä voittamiseen. Nyt minulle riittää pitää itseni perushyvässä kunnossa siten, että en päätyisi eläkeikäisenä vuodepotilaaksi ihan helpolla ja terveyteni pysyisi suht' hyvänä.

Myös muiden harrastusten suhteen minulla on pieniä tavoitteita. Haluan esimerkiksi matkustella paljon ja mahdollisimman monessa maassa. En kuitenkaan varaile matkoja vuotta aiemmin, vaan menen sinne, minne tuntuu hyvältä kulloinkin mennä ja mistä saa edullisia matkoja.

Ihmissuhteiden suhteen minulla ei ikinä ole ollut sen suurempia päämääriä, sillä olen huomannut sen, että niihin en voi kauheasti vaikuttaa ja että aina kaikki toiveet eivät toteudu. Se, että päätyy vaikkapa naimisiin, ei ole pelkästään minun päätösvallassani, vaan siihen tarvitaan myös toinen halukas ihminen. Tosin naimisiinmeno ei ikinä ole ollut minulle sellainen pakomielle. Tärkein toiveeni ihissuhteiden osalta on ollut se, että haluaisin löytää tasapainoisen ihmissuhteen, jossa moelmmat kunnioittavat ja rakastavat toinen toisiaan. Sellainen suhde, jossa on hyvä olla loppuelämä. Ymmärrän kuitenkin, ettei näitä tule tilaamalla. En myöskään ryhdy ihmissuhteisiin vain siksi, että sellainen tulee olla. Tärkeää on se, että kumppani on juuri minulle se oikea. "Huonoa" ei tarvitse ottaa.

Lapsista en ole ikinä haaveillut eivätkä ne ole olleet minulle mikään päämäärä.

En myöskään ole pitänyt minään erityisenä päämääränä saada jotain tietynlaista asuntoa. Toisaalta olen saanut itselleni ihan mukavan kodin ja olen tyytyväinen siitä.

Ehkä tärkein osa-alue päämäärissä minulla on ollut se, että olen aina pitänyt tärkeänä sitä, että olen onnellinen noin yleisesti ja että olen itseni kanssa sinut. Henkinen tasapaino ja itselleen mieluisten asioiden tekeminen sekä niihin pyrkiminen on ollut minulle kaikkein tärkeintä. En ikinä ole ollut mitään miellyttäjätyyppiä enkä halua sellainen ollakaan omalla kustannuksellani. Tiedän mitä haluan elämältäni ja kuka olen. Se riittää ja auttaa aika pitkälle.

Vaikka pidänkin omassa elämässäni turvallisuudesta ja tasapainosta, niin en silti halua "pakkositoutua" kaikkiin asioihin. Tykkään joissain asioissa, ettei minun tarvitse päättää vuotta aiemmin, mitä teen milloinkin. Haluan olla riippumaton ja tehdä asioita ex-tempore. Tämän takia inhoan esimerkiksi pakkojäsenyyksiä. Tämä tietynlainen "sitoutumiskammo" tiettyihin asioihin (sitoutumiskammoa ei ole kuitenkaan ihmissuhteissa) saattaa johtua myös siitä, että olen hirvittävän vastuuntuntoinen ja teen aina sen, mitä lupaan ja välillä enemmänkin. Siksi minusta on mukavaa pitää elämässäni joitain osa-alueita, joissa en ole kellekään tilivelvollinen ja joissa voin elää hetkessä tehden mitä minua kulloinkin huvittaa.

Tulee mieleen vielä, että mitä enempi sitoo itseään rahan kahleisiin niinku siihen rivarikämpän ja V70:n lainoihin, sitä vaikeampi on enää muuttaa suuntaansa. Itselläni kun ovat opinnot muutamalla vuodella lykkääntyneet matkan varrella, ni olen seurannut vierestä parin lapsuudenkaverin keski-ikäistymistä. Volvot o kohta maksettu, rivaripääty vielä kesken, ja pari koiraa jaloissa pyörimässä avovaimon kanssa tietty :) Noista on paha ponnistaa eroon muutaman kuukauden säteellä, jos tulee muutoshaluja.

Tulee mieleen vielä, että mitä enempi sitoo itseään rahan kahleisiin niinku siihen rivarikämpän ja V70:n lainoihin, sitä vaikeampi on enää muuttaa suuntaansa. Itselläni kun ovat opinnot muutamalla vuodella lykkääntyneet matkan varrella, ni olen seurannut vierestä parin lapsuudenkaverin keski-ikäistymistä. Volvot o kohta maksettu, rivaripääty vielä kesken, ja pari koiraa jaloissa pyörimässä avovaimon kanssa tietty :) Noista on paha ponnistaa eroon muutaman kuukauden säteellä, jos tulee muutoshaluja.

Tuo voisi päteä myös toisin päin. Ne jotka ovat koko elämänsä tulleet, menneet ja seikkailleet eivät varmasti osaa sitoutua siihen parisuhteeseen, työpaikkaan ym. silloin kun se pitäisi tehdä.

Tuo voisi päteä myös toisin päin. Ne jotka ovat koko elämänsä tulleet, menneet ja seikkailleet eivät varmasti osaa sitoutua siihen parisuhteeseen, työpaikkaan ym. silloin kun se pitäisi tehdä.

No toi voi olla yksilöllinen ongelma (ja miksi pitäisi "osata sitoutua", jos on onnellinen muutenkin?) , mutta kyllähän se sanonta koskee vain sitä tyypillisempää suuntaa, jonka proileri esitti. Eli "Things you own end up owning you." Och samma på finska.

Ja sitähän se oravanpyörä on. Kaikkee pitää olla, mutta loppupeleissä se tärkein eli oma vapaus menetetään. Eli ehkä jos ei oo koskaan kyseenalaistanut ratkasujaan, ei edes huomaa menettäneensä mitään, mutta silti yrittää paikata tyhjää oloa mm. materialla. Tai viinalla.

Täsmälleen näin! Ei siinä ole mitään pahaa haluta perhettä ja kotielämää, jos ne kerran on asioita, jotka tekee onnelliseksi.

Mä voin itse paremmin kuin koskaan nyt, kun on perhettä. Ensimmäistä kertaa elämässäni tunnen, että elämässä on jotain merkitystä ja tarkoitusta. On ihana mielenrauha, mitä ei ollut silloin nuorempana, kun oli vain kauhea tarve kokea mahdollisimman paljon kaikkea erilaista. Tuolloin olin myös onneton, sekava ja tein kaikenlaisia tyhmyyksiä.

Onko ihan mahdoton ajatus, että joku asia ei tunnu enää hyvältä, koska on muuttunut ihmisenä eikä ENÄÄ halua sitä. Aiemmin on voinut halutakin, mutta ei enää.

Mä en pidä siitä, että niin monet halveksuu tuota "pakettia" ja ihmisiä, jotka sitä tavoittelee. Eikö se ole jokaisen oma asia, mikä tekee elämässä onnelliseksi ja jokaisella on oikeus tavoitella sitä omaa onneaan (lain rajoissa tietenkin). Jos sinä et siitä paketista tykkää niin ihan vapaasti, mutta älä väitä toiselle, että se on huono ratkaisu.

Sitäpaitsi tuo paketti on ainakin itselläni tavoittamattomissa, koska ei riitä pääoma. Toki jos muutan johonkin metsään niin voisin sen saadakin, mutta en halua asua missään tuppukylässä. PK-seutukin välillä ahdistaa pienuudellaan. Täällä taas ei yh 2800e bruttotuloilla saa mitään lainaa pankista. Tsägällä ehkä sen 100k, jolla saa kolmion Hyvinkäältä, mutta ei autoa.

Mitä tulee SITKU-elämään niin ei se kannata. Pitää tehdä nyt kaikkea, mitä voi, koska sitä SITKU-vaihetta ei välttämättä koskaan saavuta. Tai jotkut mahdollisuudet on poisluettu siinä vaiheessa. Mä en ainakaan pidä lapsia esteenä. Aion harrastaa, kouluttautua ja kehittyä ihmisenä edelleen. Aion matkustellakin. Kunhan lapset tuosta hiukan kasvaa niin sitten lähdetään reilaamaan perheen kesken. Katselemaan maailmaa ehkä kauemmaksikin. Ensi kesänäkin matkustetaan, vaikka lapset onkin ihan pieniä.

Moni tuntuu täällä kehuvan lasten impulsiivista ja aitoa toimintatapaa, mutta kuitenkin toisaalla kritisoidaan aikuisia, jotka tekee (isoja) ratkaisuja lapsenmielellä.

Edelleen täysin eri mieltä pääpointeista.

Ensinnäkin ite ainakin kritisoin niitä ihmisiä jotka luopuu unelmistaan. Se vaan on niin, että usein se okt+volvo on se, mitä unelman tilalle tulee. Ei niissä itsessään ole mitään vikaa tietenkään. Sä värität sen mitä mä kutsun luovuttamiseks aika ruusunpunaseks ja kutsut sitä "unelmien muuttumiseks". Mut mä en tuu ikinä hyväksymään, että sen alkuperäisen unelman jättämän tyhjiön täyttäis joku juttu mitä kaikki muut ja niiden naapurit on jo toteuttanu. Unelmat ja tavotteet voi muuttua, mutta siinä on iso ero luovuttamiseen.

Ja mä en tuu ikinä uskomaan, että kukaan sisimmässään kokee missään vaiheessa, että okt+volvo on oman elämän tarkotus ja niiden saavuttaminen on minkään täyttymys. Kriittisesti tarkasteltuna sehän on vielä ihan helvetin itsekäs lähtökohta. Ja tää on osa sitä tabua. "Eihän se ketään haittaa, jos mun tavotteet on tollaset." No, en mä muitakaan kunnioita, joiden elämän tavotteet lähtee yksikön ensimmäisestä persoonasta. Mä kunnioitan niitä, jotka tavottelee menestystä ensisijaisesti muita auttaen. Tässä mielessä mulle on ihan sama onko ihmisen kontribuutio muulle maailmalle negatiivinen vai nolla. Arvostusta lähtee vasta ihmiselle, jotka tavoittelee parempaa myös muille ihmisille.

Ja mitä päätöksentokoon yleisesti tulee niin en mä ainakaan puhu minkään impulsiivisuuden puolesta. Mä puhun sen puolesta, että kuuntelee itteään eikä anna muiden mielipiteiden ohjata omaa elämää. Ei toki tarkota muiden mielipiteiden dumaamista täysin, vaan lähinnä, että kriittisesti suhtautuu kaikkeen ja ottaa itselleen parhaan tiedon käyttöön. Lapset tekee kaikkea hölmöä, koska ei vielä osaa kunnolla kaikkia tarpeellisia asioita, mutta se motivaatio eri asioihin mitä skidit tekee on tietyllä tapaa puhdasta ja korruptoimatonta. Lapset menee ja tekee, uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa. Eivät stressaa turhasta. Se on sitä luonnollisuutta, jota jää vain harvalle aikuiselle lapsuuden jälkeen (ns. luonnonlapset).

Suurimman virheen moni tekee luullessaan että kaikkia ihmisiä motivoi samat asiat kuin itseä.

Täsmälleen.

Mut joo, eihän se menemistä kuitenkaan haittaa jos on reipas vaikka niitä kersoja olisi jaloissa enemmänkin. Katsokaa Huppea, menee niin maan vitusti mukanaan vaimo ja kaksi kersaa. Mut Huppe onkin reipas, kaikki eivät ole. Mut mitä kaikkea Huppeli duunaisi, jos sillä ei olisi kersoja? Mies varmaan kiipeäisi vaimonsa kanssa Everestille.

Jep, aina on helppo syyttää jotakuta toista omasta saamattomuudestaan. Oli se sitten huono palkka, perhe, asuntolaina, koira tai mikä tahansa.

asiat
53_hiihto.jpg

Mulla on aina ollu sellanen "no-worries"-asenne, ja usko siitä, että asioilla on tapana järjestyä. Mitä siis meinaan, on että en jaksa ressata erilaisista asioista, stressaaminen kun ei koskaan ainakaan paranna asioita. Kuulun myös kastiin, joka ei suunnittele liikaa eteenpäin, vaan elää hetkessä, poikkeuksena kuitenkin, että aion koulun ja intin jälkeen lähteä pallon toiselle puolelle pysyvästi. Siihen tähtään kaikessa opiskelussani ja osin myös muilla elämän osa-alueilla. Mukaani lähtee jotain/joku tai sitten ei, ei sitä kannata murehtia. En väitä, etteikö Suomessakin hyvää olisi, mutta haitat ovat itselle hyötyjä suuremmat, varsinkin kun katsoo mihin päin maa on menossa kaikkine kauaskantoisine ratkaisuineen. Mutta juurikin nämä "kauaskantoiset" ratkaisut tai korjauskeinot, miksi ikinä niitä tahtoo kutsua vaikuttaisivat juuri minuun työikäinesä ihmisenä sitten 10 vuoden päästä. Kaikenkaikkiaan nään suomalaisen elämäntavan liian stressaavana itselleni.

Kiitos ja anteeksi.

Edelleen täysin eri mieltä pääpointeista.

Eihän se ole mielipidekysymys onko se oikein vai väärin, jos joku tykkää perhe-elämästä tai toinen seikkailuista. Ihmiset tulevat onnelliseksi eri asioista, koska ihmiset ovat erilaisia.

Ensinnäkin ite ainakin kritisoin niitä ihmisiä jotka luopuu unelmistaan. Se vaan on niin, että usein se okt+volvo on se, mitä unelman tilalle tulee. Ei niissä itsessään ole mitään vikaa tietenkään. Sä värität sen mitä mä kutsun luovuttamiseks aika ruusunpunaseks ja kutsut sitä "unelmien muuttumiseks". Mut mä en tuu ikinä hyväksymään, että sen alkuperäisen unelman jättämän tyhjiön täyttäis joku juttu mitä kaikki muut ja niiden naapurit on jo toteuttanu. Unelmat ja tavotteet voi muuttua, mutta siinä on iso ero luovuttamiseen.

Mä halusin 8-vuotiaana delfiininkouluttajaksi. 12-vuotiaana näyttelijäksi, mikä muokkasi jonkin verran mun koulunkäyntiäni ja harrastuksiani. 14-vuotiaana halusin lastenpsykiatriksi, minkä pohjalta tein töitä koulussa opintomenestyksen eteen ja valitsin lukiossa pitkän fysiikan, kemian ja matikan. Kun lukio alkoi olla lopuillaan, tajusin, ettei minusta tule lääkäriä (ei riittänyt koulumenestys, en ymmärtänyt lääkiksen pääsykokeista mitään). Sitten katselin rikospsykologian opintoja ulkomailla, kun mietin, että olisi mielenkiintoista olla profiloija. Elokuvaohjaajaksikin olisin halunnut, niin paljon, että hain Taideteolliseen lukion jälkeen. Loppujen lopuksi ei ollut mitään hajuakaan, mikä minusta tulee isona. 21-vuotiaana tein opettajan sijaisuuksia elääkseni ja tajusin, että siinä on mun kutsumus, kasvatustyössä. Sitten alkoikin rumba opettajaksi pääsemiseksi. Vei muutamia vuosia ennen kuin pääsin opiskelemaan ja tässä kuussa saan maisterin paperit. Olenko luovuttaja, kun en olekaan delfiininkouluttaja, näyttelijä, profiloija, elokuvaohjaaja tai lääkäri? Että mä en vaan oikeasti halunnut noihin ammatteihin päästä, kun en niissä ole. Ei se ole ihan noin yksinkertaista kuitenkaan. Jos ei esimerkiksi riitä taidot. Mä en tajunnut kemiasta yhtään mitään lukiossa. Olisiko pitänyt käyttää vuosia ja vuosia ja vuosia siihen, että haen oppilaitokseen, johon en välttämättä koskaan pääsisi? Vain siksi, etten olisi luovuttaja? Onko luovuttamista, että ymmärtää omat kykynsä? Ei ammattilaisballerinaksikaan pääse, jos aloittaa baletin 10-vuotiaana, se on liian myöhäistä. Fyysiset edellytykset balettitanssijan ammattiin luodaan jo hyvin nuorena. Näin jälkikäteen ajateltuna mä en edes halua olla lääkäri, mutta kyllä mä silloin nuoruudessani halusin ja näin vaivaa tavoitteeni eteen. Nuorena mua ei kiinnostanut opettajan työ. Ei se ollut koskaan semmoinen asia, jota ajattelin tekeväni. Nyt olen sitä mieltä, että se on yksi parhaita duuneja ikinä. Aion kouluttautua lisää, pätevöityä useamman eri aineen opettajaksi ja tehdä väitöskirjan. Ne on nyt mun tavoitteita. Ei aiemmin kiinnostanut yhtään. Olenko siis vain luovuttaja, joka tyytyy vaihtoehto B:hen, joka on siis kompromissi. Vai onko mahdollista, että olen ihmisenä muuttunut verrattuna siihen, mitä olin 8-, 12-, 14-, ja 19-vuotiaana? Että minut tekee onnelliseksi tänä päivä ihan eri asiat kuin 20 vuotta sitten.

Ja on asioita, joille ei vaan mahda mitään. Esimerkiksi lapsettomuus. Jos joku ei voi saada lapsia niin siihen ei mikään tahto auta. Asia ei muutu miksikään, vaikka kuinka kovasti haluaisi. Tai jos jollain puuttuu kädet niin siinä on vähän paha ryhtyä kirurgiksi, vaikka kuinka haluaisi. On vain sopeuduttava elämän realiteetteihin, hyväksyä omat puutteensa ja keksittävä jotain muuta. Onneksi maailmalla on tarjota hyvin paljon erilaisia sisältöjä ihmisten tavoiteltavaksi.

Ja mä en tuu ikinä uskomaan, että kukaan sisimmässään kokee missään vaiheessa, että okt+volvo on oman elämän tarkotus ja niiden saavuttaminen on minkään täyttymys. Kriittisesti tarkasteltuna sehän on vielä ihan helvetin itsekäs lähtökohta. Ja tää on osa sitä tabua. "Eihän se ketään haittaa, jos mun tavotteet on tollaset." No, en mä muitakaan kunnioita, joiden elämän tavotteet lähtee yksikön ensimmäisestä persoonasta.

Kuka sanoo, että tuo perhe/talo/auto olisi elämän tarkoitus, vaikka sitä tavoitteleekin? Mulle se on taloudellisen hyvinvoinnin tavoite. Ei henkisen pääoman tavoite, vaan yksinkertaisesti tavoite siihen, että elämän puitteet olisivat kohdallaan. Yksi tavoite monien muiden tavoitteiden joukossa. Ja mitä itsekästä siinä on? Mikä sinä olet arvottamaan ihmisten tavoitteita? On väärin tavoitella vakaata taloutta? Eikö kaikki ihmisen tavoitteet ole enemmän tai vähemmän lähtöisin yksikön ensimmäisestä persoonasta? Jokaisen tavoitteet ovat juuri hänen itsensä tavoitteita: "mitä MINÄ haluan".

Mä kunnioitan niitä, jotka tavottelee menestystä ensisijaisesti muita auttaen. Tässä mielessä mulle on ihan sama onko ihmisen kontribuutio muulle maailmalle negatiivinen vai nolla. Arvostusta lähtee vasta ihmiselle, jotka tavoittelee parempaa myös muille ihmisille.

Mitä sinä teet asian eteen?

Sä puhut paljon, mutta et kerro juuri mitään itsestäsi. Kuka olet, mitä tavoittelet. Kovasti kritisoit muiden ihmisten valintoja. Et hyväksy sellaista onnea, joka ei perustu sun määritelmääsi onnesta. Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia ja siksi myös kokevat elämän eri tavalla. Ei ole yhtä universaalia totuutta, jolla voi saavuttaa onnen, vaan se on subjektiivista ja yksilöstä kiinni.

Ja mitä päätöksentokoon yleisesti tulee niin en mä ainakaan puhu minkään impulsiivisuuden puolesta. Mä puhun sen puolesta, että kuuntelee itteään eikä anna muiden mielipiteiden ohjata omaa elämää. Ei toki tarkota muiden mielipiteiden dumaamista täysin, vaan lähinnä, että kriittisesti suhtautuu kaikkeen ja ottaa itselleen parhaan tiedon käyttöön. Lapset tekee kaikkea hölmöä, koska ei vielä osaa kunnolla kaikkia tarpeellisia asioita, mutta se motivaatio eri asioihin mitä skidit tekee on tietyllä tapaa puhdasta ja korruptoimatonta. Lapset menee ja tekee, uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa. Eivät stressaa turhasta. Se on sitä luonnollisuutta, jota jää vain harvalle aikuiselle lapsuuden jälkeen (ns. luonnonlapset).

Sä puhuit lasten tavasta toimia. Lapset elävät hetkessä ja toimivat impulsiivisesti ja lyhytnäköisesti ajattelematta sen kummemmin seurauksia. Lapset ovat myöskin tietyssä iässä hyvin tarkkoja siitä, että ovat samanlaisia kuin muutkin lapset. Lapset stressaavat myös turhasta ja erityiset jäävät jumiin asioihin, jos on huono päivä. Tietynlainen lapsellisuus on hyvä asia, mutta nämäkin ovat asioita, joita ei kannata mustavalkoisesti ajatella. Sinäkin ihailet lasten yhtä puolta. Lapset ovat kuitenkin paljon monimuotoisempia ja maailma olisi kyllä aikamoinen sekasotku, jos kaikki tehtäisiin niin kuin lapsilla on tapana tehdä.

Se, mikä nyt on se tärkein pointti on se, että ihmiset on erilaisia. Vaikka on välillä vaikea ymmärtää toisen ihmisen tarkoitusperiä ja tavoitteita niin järjellä se kuitenkin onnistuu. On minunkin vaikea ymmärtää, miksi kukaan ei halua lapsia, koska omat lapset on jotain niin uskomattoman upeeta, ettei sitä voi sanoin selittää. Se pitää kokea itse. Ymmärrän kuitenkin järjellä, että jotain ihmistä ei vaan kiinnosta ne omat lapset. Sellaista se vaan on. Ihmiset on erilaisia.

Arvostusta lähtee vasta ihmiselle, jotka tavoittelee parempaa myös muille ihmisille.

Jätkä on niin asian ytimessä :thumbs:
Joku viisas on sanonut että ihminen, jonka onnellisuus perustuu muilta riistämiseen ei voi koskaan olla oikeasti onnellinen.
Ja että vasta kun pystyy tuomaan onnea ympärilleen voi olla oikeasti onnellinen.
Uskon että tuossa on vinhaa perää. Eli onnellinen ihminen voi myös jakaa onneaan muille :)

Ja tuosta farmari+okt:stä olen sitä mieltä että se ei ole ollenkaan paha, kunhan se ei ole siis valtava pankkilaina ja edellämainittu.
Jos se ei onnistu ilman sitä lainaa, kannattaa miettiä tarkkaan että onko oma onni sitä että elää lyhentääkseen lainaa... Sillä täällä pääsee vähemmällä taposta kuin maksamattomista veloista. Jos tuntuu siltä että laina on pakko ottaa, kannattaa miettiä että onko se omasta mielestä pakko vai ehkä sukulaisten tai yhteiskunnan?

Jos tuntuu siltä että laina on pakko ottaa, kannattaa miettiä että onko se omasta mielestä pakko vai ehkä sukulaisten tai yhteiskunnan?

Lainan suuruuteen ottamatta kantaa, mutta itse maksan vuokraa 800e/kk. Se on PK-seudun vuokramarkkinoilla hyvä hinta kolmiosta. Samalla rahalla voisin maksaa asuntolainaa takaisin ja siitä sentään jäisi omaan taskuun edes jotain, mitä ei tällä hetkellä jää. Meidän ikäpolvella ei ole kovin loistava tulevaisuus edessä, koska meillä ei ole näillä näkymin tarpeeksi jälkeläisiä maksamaan veroja, jotta hyvinvointiyhteiskunta pysyisi kasassa. Olen ajatellut, että oma asunto on ainakin joku turva sitten eläkkeellä. Asumiseen ei mene sitten niin paljon rahaa, kun on pelkät vastikkeet maksettavana.

No siis oishan delfiinikouluttaja aivan tajuttoman cool ammatti :)

Totta haastat! Pitäsköhän pistää ammatinvalinta taas uuteen uskoon ;)

Toimitusjohtajalle, tuotantopäällikölle, pankille sekä tyttöystävälle ;)

Kun on tullut nuorena otettua opintolainaa että selviää kesälomien yli kun ei tärpännyt töitten hakemisessa. Nyt niitä sitten on makseltava takas monen vuoden ajan. Kaikista meistä ei tule "oman elämänsä sankareita" sillä ilman meitä ikuisia kakkosia ei olisi niitä voittajiakaan. En puhuisi haaveista luopumisesta vaan realiteettien tajuamisesta.

Nyt ainoastaan teettää kovasti työtä hyväksyä se että amk-inssi tittelillä ja itsensä fakki-idiootiksi lukeneena sekä epäsosiaalisena ihmisenä voi heittää hyvästi paremmille työpaikoille ja palkoille (varsinkin kun ei ole suhteita). Kovasti haaveilin tuotekehittelyn/-suunnittelun hommista, mutta ei niin. Taantuma vei toistaiseksi sen mahdollisuuden töissäkin. Duunari hommilla jatketaan vaan. Tosin en tiedä haluanko sitä ylennystäkään. Sillä pallilla on miehien/naisien vaihtuvuus ollut aikaa tiheää. Muutenkin firmassa ollaan tj:n ja tuotantopäällikön mielivallan alla ja jaksaminen on sen vuoksi tiukilla. Se on opettanut olemaan haaveilematta turhista ja tyytymään kohtaloonsa perusduunarina siellä harmaassa massassa.

Kyllähän siinä elämässä onnistuu jos on tahtoa ja halua (eli kyynärpäiden ja röyhkeyden ja suhteiden käyttöä). Se vaan yleensä tarkoittaa sitä että niitä oman elämänsä sankareita kohti tulee yhtä monta ellei enemmän niitä jotka jäävät näiden sankareiden jalkoihin tallottavaksi, niitä jotka joustavat ja jäävät sinne töihin paikkailemaan toisten sapattivuosia, isyys- ja äitiys- ja vanhempainlomia. Tämä maa(ilma) olisi täydessä kaaoksessa jos jokainen tekisi ja eläisi vain oman tahtonsa mukaan. Näitä oman elämänsä sankareita ja tahtonsa mukaan eläviä ihaillaan ja arvostellaan, mutta miksei koskaan kiitetä ja arvosteta meitä kilttejä ja joustavia ja nöyriä ihmisiä jotka teemme sen mahdolliseksi.

Ei tässä ole kyseessä voittaminen ja häviäminen. Ei se omien haaveiden toteuttaminen tarkoita (välttämättä) sitä että muutetaan jonnekin Goalle polttamaan pilveä. Esim. sä voisit suunnitella, säästää ja myöhemmin toteuttaa sen haluamasi maailmanympärysmatkan sen sijaan että "uhraudut". Anonymityn postaus on hyvä esimerkki siitä mitä tarkoitan.

Lainan suuruuteen ottamatta kantaa, mutta itse maksan vuokraa 800e/kk. Se on PK-seudun vuokramarkkinoilla hyvä hinta kolmiosta. Samalla rahalla voisin maksaa asuntolainaa takaisin ja siitä sentään jäisi omaan taskuun edes jotain, mitä ei tällä hetkellä jää. ...

Juuri näin. En tiedä onko tässä nyt joku sukupolvien välinen kuilu mutta ihmetyttää kun porukka toteaa että asunto + asuntolaina on jotenkin kaikki haaveet tuhoava yhtälö. Jossakinhan sitä on ihmisen asuttava. Voi olla ihan kivaa asua opiskeluaikana solussa mutta jossain vaiheessa alkaa tekemään mieli omaa rauhaa, uskokaa pois vain, ja silloin se oma koti + laina ei olekkaan ollenkaan huono vaihtoehto vuokrakämppään verrattuna. Sen voi ainakin myydä sitten viiskymppisenä pois ja käteen jääneillä rahoilla lähteä maailmanympäri matkalle toisin kuin jos on ikänsä maksanut vuokraa...

Asuntojen hinnoissa on kupla ja korot on toistaiseksi alhaalla. Puhutaan myös veronkorotuksista. Vieläkö asunto on hyvä sijoitus kun hinta on putoaa 20%, korot nousee 6% ja veroja nostetaan? Kun on vielä 30v laina niin ollaan kusessa. Asunto on huono sijoitus. Entäpä jos sijoittaisi sen pari sataa euroa kuussa osakkeisiin? Sinulla olisi 50 vuotiaana jo aikamoinen salkku.

Kun sinulla on valtavasti velkaa niin olet käytännössä pankin orja. Siinä ei paljoa lähdetä maailmanympärysmatkoille kun velat painaa niskaan. proileri asuu naulan kantaan.

Asuntojen hinnoissa on kupla ja korot on toistaiseksi alhaalla. Puhutaan myös veronkorotuksista. Vieläkö asunto on hyvä sijoitus kun hinta on putoaa 20%, korot nousee 6% ja veroja nostetaan? Kun on vielä 30v laina niin ollaan kusessa. Asunto on huono sijoitus. Entäpä jos sijoittaisi sen pari sataa euroa kuussa osakkeisiin? Sinulla olisi 50 vuotiaana jo aikamoinen salkku.

Jos ei pidä asuntoa sijoituksena, vaan välttämättömänä elinkustannuksena. Voihan lainaa maksaa takaisin silleen, että koron noustessa laina-aika muuttuu. Silloinhan joka kuukausi maksaa aina saman verran. Onhan se selvää, että korot nousee vielä, mutta eipä ne ikuisuutta siinä 6% pysy.

Kun sinulla on valtavasti velkaa niin olet käytännössä pankin orja. Siinä ei paljoa lähdetä maailmanympärysmatkoille kun velat painaa niskaan. proileri asuu naulan kantaan.

Miten lähdet maailmanympärysmatkalle, jos on kallis vuokrakämppä? Lainan kanssa voi sentään ottaa niitä maksuvapaita kuukausia, mitä vuokran kanssa ei voi tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom