Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sillä että pankki hoitaa sinun raha-asiat en tarkoita laskujen maksua, vaan sitä että nielet kaiken mitä pankista sinulle sanotaan. Asunto on aina loistava sijoitus ja asuntojen arvo ei voi pudota jne. Ei pankki tai kiinteistönvälittäjä ajattele sinun parastasi vaan omaa etuaan. Pankki haluaa että sinä otat heiltä mahdollisimman paljon lainaa kaikilla korkokatoilla ja takaisinmaksuturvilla ja kiinteistönvälittäjät haluavat myydä sinulle mahdollisimman kalliin asunnon. Sinun kannattaa laskea itse onko esim. asunnon osto kannattavaa ja tehdä päätökset sitä kautta eikä uskoa sokeasti pankin ja kiinteistönvälittäjän myyntipuheita.
Ostin Tampereelta 45.5 neliöisen asunnon, jossa on parveke ja sauna. Myyntihinta oli 149.000€, johon jouduin ottamaan lainaa 130.000€. Tällä hetkellä maksan kuukaudessa velasta korkoa 130€/kk, josta verohyvityksen jälkeen jää maksettavaksi 94€. Yhtiövastike 105€/kk. Kustannukset ovat siis 199€/kk. Vastaavan vuokra olisi luokkaa 800€/kk. Jos käyttäisin asumiseen saman verran rahaa kuin vuokraan, niin laina lyhenisi 601€/kk.Juuri pistin laskelman, että tästä minun kämpästä maksat saman verran lainan korkoja ja vastiketta kuin vuokraa. Eli se lainan lyhennys on ekstraa siihen päälle ja vuokralla sen voi pistää vaikka osakkeisiin.
Tämä tuli aiheesta heti mieleen..
Edit. pitkälti omista valinnoistahan se tulevaisuus ja onnellisuus riippuu.
Vuonna -94 tarjottiin minulle mahdollisuutta lähteä puoliksi ostamaan Jyväskylästä kolmiota, silloin hintaa tuolla asunnolla oli normaalit 300 000 mk. Empä lähtenyt kun koko 150 000 mk olisi pitänyt ottaa pankista (liekö edes saanut) mutta arvaappa mitä ko kämpät maksaa tällä hetkellä. Ei kaukana että puolet tuosta summasta mutta euroina. Sillon vain tuntui ettei tollanen kämppä voi koskaan maksaa yli 300 000 mk, aivan kuin sinusta tuntuu ettei nuo asunnot enää voi kallistua.
Itseltä löytyy vähän samanlaisia kokemuksia näistä pienistä, mutta ainakin itsestä hyviltä tuntuvista saavutuksista. Oltuani lapsesta asti pyöreänpuoleinen ja ehkä osittain vanhempien "ei tuohon kuntoon kaurapuurolla pääse"-tyyppisestä velliperseilystä johtuen oli aikamoinen valaistus joskus nuorempana kun tajusin ettei hyvään kuntoon pääsyyn oikeasti vaaditakaan mitään yli-inhimillisiä kykyjä tai mitään kaurapuuroa vahvempaa. Aiempaan verrattuna tuntuu mahtavalta saavutukselta kun muiden lihasten ohella myös ne aina niin tärkeät vatsalihakset ovat nykyään näkyvissä. Sen verran pulkannaru kuitenkin olen että kesän jälkeen olisi tarkoitus syödä kunnolla ja yrittää saada massaa vielä luiden päälle :DItselläni on niitä epärealistisia "musta tulee maailmanmestari, rockstara" jne, unelmia (enemmänkin haaveita), mutta sitten on sellaisia realistisia unelmia joita olenkin saavuttanut. Pieniä juttuja.
Mä aina skidistä asti haaveilin kehään nousemisesta, mutta kun en ollut ikinä urheilullinen niin uskoin sen "ei susta ole siihen" puheen. No sitten vasta joskus täysi-ikäisenä tajusin, että hitto, sitä voi oikeasti tehdä mitä tahansa! Tuli sitten sinne kehään noustua (useampaankin otteeseen), ihan amatööritasolla, mutta mulle se oli aika kova juttu.
No eikö tuo sinusta kuulosta kuplalta jos hinnat ovat ~6 kertaistuneet, vaikkei rahaa ole 6x nykyään liikkeellä?
Tämän maan asuntohinnoittelu perustuu siihen että rakennetaan liian vähän. Helsinkiä kun katsoo lentokoneesta niin mitä näkee? Aivan oikein, pelkkää metsää kaikkialla ja hinnat ovat sillä alueella kai ihan euroopankin tasolla kalleimmasta päästä(muistista mutua)?
Ostin Tampereelta 45.5 neliöisen asunnon, jossa on parveke ja sauna. Myyntihinta oli 149.000€, johon jouduin ottamaan lainaa 130.000€. Tällä hetkellä maksan kuukaudessa velasta korkoa 130€/kk, josta verohyvityksen jälkeen jää maksettavaksi 94€. Yhtiövastike 105€/kk. Kustannukset ovat siis 199€/kk. Vastaavan vuokra olisi luokkaa 800€/kk. Jos käyttäisin asumiseen saman verran rahaa kuin vuokraan, niin laina lyhenisi 601€/kk.
Tämä on kolmas ostamani asunto, ja olen aina saanut myydessä asunnon kaupaksi kahdessa viikossa, kun olen halunnut vaihtaa maisemaa ulkomaille. Viimeksi sain myydessä voittoa reilut 20.000€, joten vuokralla ollessa olisi tuokin voitto jäänyt saamatta.
Kaksi kysymystä:
1. Miksi minun kannattaisi asua mieluummin vuokralla?
2. Miksi asunnon omistaminen sitoo ihmisen pahemmin? Kahden viikon myyntiajalla paikkakunnan vaihto on ollut hyvin helppoa.
Kuka määrittelee mikä on "kuplaton" asunnonhinta taso. Voihan olla että juuri nyt, tai 10 vuoden päästä tulevaisuudessa asunnon realihinta on kohdallaan ja nousee enää kustannusindeksin verran. Katso millaisilla autoilla/moottoripyörillä/veneillä porukka ajelee vaikka asuu omistusasunnoissa. Ei se kaikki raha vieläkään mene omistusasunnon velanhoitokustannuksiin.
Lisäksi pitää huomioida uudisrakentamisen neliöhinnan. Jos uutta taloa ei pysty rakentamaan halvemmalla kuin vanhan talon ostamaan, niin missä kupla ?
(joo siitä olen samaa mieltä että asuntojen hinnat ovat kallistuneet suhteettomasti, mutta siitä en että jokin kupla puhkeasi lyhyellä aikavälillä ja pääsisi ostamaan asunnon merkittäväsi halvemmalla)
Eipä tuo minua veronmaksajana vituta ollenkaan. En jotenkin näe tuollaista elämää mitenkään kadehdittavana, päinvastoin.
Minua vituttaa, ei kuitenkaan kateudesta. Vitutus tulee lähinnä siitä, että itse maksetut verot menee "hyötyyn". Huoh...