Asuntojen hinnoissa on kupla ja korot on toistaiseksi alhaalla. Puhutaan myös veronkorotuksista. Vieläkö asunto on hyvä sijoitus kun hinta on putoaa 20%, korot nousee 6% ja veroja nostetaan? Kun on vielä 30v laina niin ollaan kusessa. Asunto on huono sijoitus. Entäpä jos sijoittaisi sen pari sataa euroa kuussa osakkeisiin? Sinulla olisi 50 vuotiaana jo aikamoinen salkku.
Kun sinulla on valtavasti velkaa niin olet käytännössä pankin orja. Siinä ei paljoa lähdetä maailmanympärysmatkoille kun velat painaa niskaan. proileri asuu naulan kantaan.
Nojaa, pitkällä aikavälillä epäilen että omistusasunnon osto on huono sijoitus. Toki pitää olla tarkkana mitä ostaa ja että pystyy lainat hoitamaan. Itse olen toisessa omistusasunnossa, tehnyt mielestäni aika hyvät kaupat ensimmäisen kanssa ja tämän sain halvalla kun pankilta ostin konkurssipesästä. Tällä hetkellä jos möisi pois ja kuittais velat niin about 150-170 tEur jäisi käpälään. Lainanhoitokuluja on ollut nyt yhteensä kahdeksan omistusasunnossa vietetyn vuoden aikana aina noin 800 eur / kk. Jos olisin asunut vuokralla, sijoittamiseen olisi jäänyt 100-200 eur kuussa vuokran jälkeen. Olisko mulla nyt 150 teur sijoitussalkku 8 vuoden jälkeen tuolla sijoitetulla rahalla, epäilen.