Elämän suunnittelu

Meikäläinen on aina suunnitellut kaikenlaista ja aika pitkälti ne realistiset suunnitelmat ovat toteutuneetkin. Ei tullut LaihaLohtusta NHL-ammattilaista eikä lottomiljonääriä, mutta muuten on kyllä mennyt kaikki lähes suunnitelmien mukaan. Vielä olisi 1-1,5v koulua jäljellä ja sitten pitäisi iskeä avovaimon (tai kenties jopa vaimon) kanssa kiinni siihen rivitalonpätkään. Olisihan se omakotitalo oikein mukava, mutta semmoista ei kovin järkihintaan pääkaupunkiseudulta saa. Sitten eläisin tuota unelmaa: rivitalo-BMW-vaimo-labradorinnoutaja (ei tärkeysjärjestyksessä). Lapsia ei vielä tässä vaiheessa suunnitelmissa ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En todellakaan aio suunnitella elämää huomista pidemmälle koska se on vitun pelottavaa. Haluun kokee asiat niinku ne tulee ihan sama hyvät ja pahat. Suunnittelu on buu.
Mua ei kauheemmin kiinnosta toi rivitalo-volvo-lapset-kultainennoutaja unelma, mutta sen näkee sitten 5-10 vuoden päästä josse kiinnostaa. Eka haluan kokea asioita.
Kattelin tossa Ironmanin ja sen elämä kiinnostais. Tosin se voi olla aika vaikeeta. Pitää alkaa ritsoja parempia aseita väsäillä.

+1

Siis eiks tuo suunnitelmallisuus ole jo aika last season:wtf:

Siis eiks tuo suunnitelmallisuus ole jo aika last season:wtf:

Pojat, pojat... tämä on noidankehä. Se alkaa siitä, kun vuokraat 1. kämppäsi ja sen vuokra pitää maksaa joka kuukausi. Sitten on lisäksi ruoka, auto, sähkö, netti ym. No vähän aikaa olet vuokralla ja huomaat, ettei sitä kannata olla ja sitten pankkiin hakemaan asuntolainaa. Siinä sitä sitten ollaan. Pakko olla töissä tuosta alusta lähtien. Ja siihen päälle tyttöystävä, tai jopa kihlattu, on ruinannut naimisiin menoa jo useamman vuoden. Ja hän haluaa sen koirankin. Sitten mietit, että sinulla on vuodessa 5 viikkoa lomaa, että mitä sitä tekisi.

Näin se menee...

Monenlaista suunnitelmaa ja unelmaa oli nuorempana.
Eipä vaan oikein toteutuneet. Tosin jossakin välissä näytti jo aika hyvältä, mutta niin se vaan elämä osaa yllättää ja vetää maton jalkojen alta just silloin kun sitä vähiten odottaa.
Nyt kun mietin, että olen ehkä karkeasti ottaen 50% käytettävissä olevasta ajasta jo käyttänyt, niin enpä ole elämässäni siellä päinkään missä aikanaan kuvittelin olevani.
Työura on ainoa, joka nyt on suurin piirtein mennyt suunnitelmien mukaan nousevalla käyrällä.
Lähes kaikki muu sitten onkin enemmän tai vähemmän reisillä.
"Päiväkään en vaihtaisi pois".... Paskat, vaihtaisin aika helvetin monta päivää toiseen, aika helvetin monta väärää päätöstä korjaisin ja aika helvetin monta asiaa tekisin toisin, jos siihen mahdollisuus annettaisiin.
Mutta kun ei anneta, niin näillä korteilla mennään ja katsotaan loppuun asti.
Ehkä se vielä tästä....

Vituikshan ne suunnitelmat yleensä menee kuitenkin, työ ja koulu nyt vaativat jonkun verran järjestelyä mutta muuten ihan fiiliksen mukaan seilataan. Sovituista menoista pidetään kiinni mutta muuten vaan sinne minne hyvältä tuntuu. Jos ihan tavallista päivääkin ajattelee, menoa löytyy joka päivälle vaikka kuinka mutta suurinta osaa en ole edes aamulla miettinyt. Oon huomannut että olen sitä iloisempi, mitä vähemmän "täytyy" mennä johonkin tai saavuttaa jotain.
Tässä maassa ihmiset suunnittelee aivan liikaa muutenkin lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.

Tässä maassa vaivaa sitku -syndrooma. Sitku on opiskelut opiskeltu, sitku saan tuon duunin, sitku talo on maksettu, sitku olen eläkkeellä. Se tekee ihmisen tyytymättömäksi kun kokoajan tulee selityksiä. Keskiluokan luoma oma sitku -vankila.

Ja samanlaisia on nämä nuoret jotka naureskelee rivari-lapset-koira-volvo -meiningille. Sitku on opiskelut opiskeltu lähden maailmalle seikkailemaan jne jne. Kannattaa alkaa tekemään heti eikä sitku...

Maailman laidalla käyminen ei sovi kaikille. Tunnen monia, jotka ovat ihan onnellisia siinä missä ovat eivätkä halua mihinkään pois. Mä olen omalla tavallani kateellinen, koska itse olen ihan päinvastaista tyyppiä. Haluan koko ajan vaan pois, haluan lähteä kauas ja tehdä asioita, koska paikallaan pysyminen ahdistaa jo ajatuksena niin paljon.

Tossa täytyy sanoa että kiteytyy meikänkin elämä ja suunnitelmista tärkeimmät. Mä en ole sen osalta tippaakaan luovuttanut, vaan päinvastoin ottanut välitavoitteita, ja ihan toteutumiskelpoinen roadmap niistä. Mulle ehkä se tärkein tavoite on aina ollut muuttaa ulkomaille. Ihan toteuttamiskelpoinen edelleen.

Sitäkään ikästressausta en ymmärrä, ehtiihän sitä "vakiintua" 40 vuotiaanakin? tai 50? Enkä luovuttamista esimerkiksi taloudellisen tilanteen parantamisen suhteen.. Todennäköisyydetkin puhuu sen puolesta että ei 30-vuotiaana olla vielä elämän rikkaimmillaan taloudellisesti, eikä vielä olla saavutettu uran huippua / yrittäjät eivät vielä ole henkilökohtaisen vastuuaikansa huipulla yrityksessään (siis monen menestys ei tule kuin vasta myöhemmin). Ei se ettei juuri esimerkiksi 28 vuotiaana tai 34 vuotiaana ole vielä vaurastunut tai päässyt johtotehtäviin tai menestynyt yrittäjänä tai muuttanut vaikka sveitsiin, tarkoita sitä etteikö niin voisi tapahtua vanhempana, 45-vuotiaana sama ihminen voi olla edennyt urallaan todella paljon, palkka voi olla 3-kertaistunut, kotimaa on voinut vaihtua muutamaan kertaan, yrityksen liikevaihto voi olla 20-kertaistuntut ja kannattavuus parantunut. Ei tää elämä ole kaikki tänne heti nyt-paikka vaikka monien mielestä niin ehkä on.

Itse aika läheisestikin olen ikäni tuntenut ihmisen joka on mm. toiminut toimialansa johtajana listatussa yrityksessä, käynyt koulutuksissa singaporea myöten firman rahoilla, nykyään vähän eri alan yrityksessä johtoportaassa (=ihan oikea johtaja eikä mikään 2500e/kk toimistopäällikkö) ja kolmekymppisenä hän oli ihan rivitoimistoduunari jonka ura oli aivan alkutekijöissään, eikä autokaan ollut kovin hieno. Se on mulle aina tähdentänyt, että hanki kunnon koulutus kovalta alalta (koska sillä ei kovin erikoinen tausta ole ja se on sanonut että oisi se helpottanut jos olisi, vaikkakin suurin osa ei tarvitsisi ihme lappuja, voi siitä tulla lasikatto jos niitä ei ole), äläkä koskaan tuudittaudu olemaan paikoillasi ja kuvittelemaan että nyt tässä elämässä ja tällä uralla vallitsee status quo (ei se bändi), vaan ole aina valmis muutokseen ja haasteisiin. Eikä se elämä ole ohi kun täyttää 30-vuotta. Työura on kuitenkin vasta aika kehitysvaiheessa. Koskaan ei saa luovuttaa, koska ikinä ei tiedä mihin sitä päätyisi jos jaksaisi sinnikkäästi yrittää eteenpäin. Elämä jatkuu kuolemaan asti..

Sukulaismies oli aikoinaan nuorenpana iso johtaja listatussa yrityksessä, johti kokonaista tuotantolaitosta. Sitten yli nelikymppisenä päätti alkaa itsenäiseksi konsultiksi alallaan, perusti yrityksen, ja ennenpitkää tienasi aivan tuhottomasti enemmän kuin toisten duunissa ikinä. Ei varmaan ekaa kertaa kesätöissä TKK:n kesälomilla duunarihommissa samassa firmassa oisi ajatellut että 25v päästä on jo siirtynyt uusiin haasteisiin, ja alkanut varttuneemmalla iällä oikeinkin menestyneeksi osoittautuneeksi yrittäjäksi. Oli sillä varmasti ihan kohtuulliset palkat, mutta rikas siitä tuli vasta keski-ikäisenä.

En halua nyt vaikuttaa miltään jarisarasvuolta, että kuhan tekee kaikkensa, niin kaikki on mahdollista.. mutta ainakaan ei menesty jos ei edes alitajuisesti sitä halua.
Toki henkilökohtaista menestymistä on monenlaista. Toisille menestys on 5 keskiarvo oikiksessa, ja kiitettävä gradu, toisille se on kunnialla lähihoitajaksi päätyminen ja laupeudentyö paikallisessa seurakunnassa vapaa-ajalla, kolmas haluaa tositeeven, oman kodin ja pienen perheen, joku haluaa pääministeriksi ja joku muuttaa amerikkaan. Mutta ei noista mitään saavuta jos ei uskalla edes yrittää menestyä, ei pääse lähihoitsuksi jos ei uskalla hakea kun ajattelee etten ainakaan pärjää. Ei saa perhettä jos ei uskaltaudu pyytämään mahdollista tulevaa vaimoa ulos, eikä senkoommin pääse pääministeriksi jos ei uskalla liittyä puoluetoimintaan mukaan. Taloudellinen menestys ihan samaa, ei sitä voi saada jos ei uskalla ottaa riskiä.

Joo ja tosta sitku-meiningistä oon vähän samaa mieltä. Tosin ymmärrän sillälailla myös että opiskelija helposti sanoo että sitku valmistun meen ulkomaille, kun opiskeluaikana ei oo rahaa välttämättä yhteen viikkoon edes syödä ruokaa, niin milläs rahoilla sitten kierretään australia myötä ja vastapäivään?

Toisaalta sitten tosta ulkomaille muuttamaanpyrkimisestä: Ei sinne ainakaan helpompi ole lähteä mitä vanhempi on, siksi mäkin lopetin vaihteeksi sitkuttelun kun mietin mitä kesäksi.

Mä hokasin joku vuosi sitten, jos vedän mutulla/sisäisellä fiiliksellä/perstuntumalla eli vaistollani, niin hyvä siitä tulee ja on tähen asti tullutkin. Tietysti mulla on suuren suuri kuva mitä elämältäni haluan, mikä taas muovautunut mun omien mieltymysteni ja moraalisäännösten mukaan.

Elämä muuttuu kovin paljon helpommaksi kun unohtaa juurikin tuon yhteiskunnan luoman värisuoran asuntolainasta farmarivolvoon.

Itsekkin elin aluksi sitä perinteistä lukio, 18v inttiin ja vlv:n jälkeen korkeakouluun jne. tarkoitus oli olla karvan alle 23 vuotiaana insinööri...
Hyvältähän se vaikutti "olen onnellinen ja tyytyväinen sitku". Sitten yksi päivä tajusin että nyt riitti sillä minä en ole sellainen ihminen jonka onnellisuus on millään tasolla kiinni siitä mitä muut minun elämästäni ovat mieltä(=statuksesta) tai maallisesta mammonasta.
Lopetin koulun siltä istumalta ja nyt asuskelen vuokralla, "työharjoittelijana" eli sen 30h viikossa rentoa duunia ja vastineeksi saan ruan ja katon mitä enempää ihminen tarvitsee, no aikaa harrastaa sekä tavata ystäviä ja sitähän jää kun työt ei tule kotiin eikä ole liikaa tunteja. Useita vuosia jatkunut(5+) unettomuus on tipotiessään ja pahimmat masennukset ja muut on voitettu. Syksyllä sit hankkimaan huonopalkkaista ammattia, josta voisin tykätä vaikka läpi elämäni :)

Kaikki on siis jotakuinkin niin hyvin kuin voi, kun päätin etten anna muiden ohjailla enempää elämääni. Suomalainen kulttuuri on ankea kun lapsesta asti identiteettiä rakennetaan sen varaan että "mitä sinä aiot tehdä työksesi koko elämäsi?". Työtä en karta enkä väheksy, aion tehdä itsekkin tulevaisuudessa ihan suomessa töitä jos ei nyt enempää natsisaksaksi mene meininki, mutta se ei saa olla itse tarkoitus! Töillä pysytään hengissä ja niitä on pakko tehdä joten tehdään :) ei yhtään enempää eikä vähempää kuin selviytymisen kannalta on tarpeen, kaiken muun ajan voi käyttää paremminkin.
Nykyään suunnitelmallisuus rajoittuu lähinnä treenaamiseen ja rahankäyttöön, joista jälkimmäinen ei edes vaadi ajattelua vaan tapahtuu aivan automaatilla.

Elämä muuttuu kovin paljon helpommaksi kun unohtaa juurikin tuon yhteiskunnan luoman värisuoran asuntolainasta farmarivolvoon.

Itsekkin elin aluksi sitä perinteistä lukio, 18v inttiin ja vlv:n jälkeen korkeakouluun jne. tarkoitus oli olla karvan alle 23 vuotiaana insinööri...
Hyvältähän se vaikutti "olen onnellinen ja tyytyväinen sitku". Sitten yksi päivä tajusin että nyt riitti sillä minä en ole sellainen ihminen jonka onnellisuus on millään tasolla kiinni siitä mitä muut minun elämästäni ovat mieltä(=statuksesta) tai maallisesta mammonasta.
Lopetin koulun siltä istumalta ja nyt asuskelen vuokralla, "työharjoittelijana" eli sen 30h viikossa rentoa duunia ja vastineeksi saan ruan ja katon mitä enempää ihminen tarvitsee, no aikaa harrastaa sekä tavata ystäviä ja sitähän jää kun työt ei tule kotiin eikä ole liikaa tunteja. Useita vuosia jatkunut(5+) unettomuus on tipotiessään ja pahimmat masennukset ja muut on voitettu. Syksyllä sit hankkimaan huonopalkkaista ammattia, josta voisin tykätä vaikka läpi elämäni :)

Kaikki on siis jotakuinkin niin hyvin kuin voi, kun päätin etten anna muiden ohjailla enempää elämääni. Suomalainen kulttuuri on ankea kun lapsesta asti identiteettiä rakennetaan sen varaan että "mitä sinä aiot tehdä työksesi koko elämäsi?". Työtä en karta enkä väheksy, aion tehdä itsekkin tulevaisuudessa ihan suomessa töitä jos ei nyt enempää natsisaksaksi mene meininki, mutta se ei saa olla itse tarkoitus! Töillä pysytään hengissä ja niitä on pakko tehdä joten tehdään :) ei yhtään enempää eikä vähempää kuin selviytymisen kannalta on tarpeen, kaiken muun ajan voi käyttää paremminkin.
Nykyään suunnitelmallisuus rajoittuu lähinnä treenaamiseen ja rahankäyttöön, joista jälkimmäinen ei edes vaadi ajattelua vaan tapahtuu aivan automaatilla.

Täs oli kyl hyvää asiaa. Hieno asenne:thumbs:. Musta on kans todella erikoista että täällä puhutaan pienestä pitäen "mikä susta tulee isona?" ja aika nuorena pitää päättää seki.

Mulla on ehkä vähä erilainen asenne. Mulla ei oikeestaan oo tavotteita, mut enemmänki unelmia joihin koitan tähdätä. Enemmänkin haluaisin olla vaan jotai muuta ku se perusduunari joka vetää viikonloppusin kännit paetakseen arkea. Rokkitähteä mustakaan ei todennäköisesti tule, mutta aion käydä kitaratunneilla jatkossakin ja tehdä musaa ja katsoa mihin sillä pääsee. Pelailen pokeria silloin tällöin netissä kokoajan kasvattaen rahakassaa, josko siitä erkanis vielä ura. Mulla on pari kaveria tolla ihan hyvin rikastunut ja niiltä saa hyviä neuvoja:). Tommoset M-E paperit ois tulossa nyt lukiosta (alustavasti), joten kai sitä voi johonkin päästä opiskelemaanki. Ehkä muusikoks, psykologiks tai poliisiks. Saa nähä, mut eka käyn armeijan pois alta ja teen tässä vähän töitä.

Jos päädynki rivitaloon vaimon ja lasten kanssa niin sitte pelailen kavereiden kanssa pokeria, soittelen niiden kanssa musaa ja ajelen jollai kivalla autolla. Eipä tuo tunnu miltään luuserin vaihtoehdolta:)

Enemmänkin mietin elämän mahdollisuuksia ja mihin kaikkeen sitä voi päästä. Todennäköisestihän musta tulee samaa massaa ku muistaki, mutta mitä jos kaikki rokkistaratki ajattelis noin;). Mua lohduttaa suuresti esim. Jimi Hendrix, joka ei käyny kitaratunneilla, soitti kitaraa väärinpäin ja oli kaiken lisäks aika hyvin ruskettunu. Vaikka musta ei todennäkösesti tuukkaan mitään ikonia missään elämän osa-alueella, antaa tuo lohtua että elämässä voi sattua kaikennäköstä, vaikka se ei olisikaan todennäköistä. Musta vaan tuntuu että musta ei koskaan tuu osa sitä harmaata massaaa ku oon aina erottunu muista, välillä hyvällä ja yleensä huonolla tavalla:D

minä en ikinä ole elämältä mitään odottanut enkä liiemmin haaveillut mistään:D olen menny vaan minne nokka näyttää ja onnellisestihan tässä on mennyt ei ehkä aina ihan raha-asioiden kanssa (toimeen tulee kumminkin) mutta muuten kyllä jos osaa arvostaa niitä asioita mitä elämässäsi jo on ja se on mukavaa kun ikinä ei tiedä mitä huominen tuo mukanaan.. :D

Omaksi yllätyksekseni nyt täytyy kyllä kompata RidAH:ta!

Varo ettei tuu tavaks :D

Pätkin ja poimin nyt sun viestistä vähän mitä sattuu, anteeksi jos kontekstista irrottaminen hukkaa täysin pointtisi. Tästä kanssa vahva komppaus, eli hyvin samoin ajattelen myös minä. Muutenkin mulle on ainakin elämän suunnittelu ollut aina ns. itsestäänselvyys. Koulutus yms. on ollut jo pienestä pitäen selvänä ja tavoitteita on aina asetettu ja myös saavutettu. Jotenkin itsellä tuntuu ainakin auttavan, kun kirjaa ne tavoitteet ihan paperille asti, pitää ne kirkkaana mielessä ja tarvittaessa jakaa osatavoitteisiin.

Tää nyt ehkä vähän lähtee rönsyilemään, but who cares... Ite tarkotin tolla, että "pitää oikeesti haluta" ehkä päällimmäisenä yksinkertaisesti sitä, että jos joku asetettu tavote ei tunnukaan hyvältä myöhemmin, niin mä ymmärrän nyt, että sillon se on kiinni siitä, että mä en halua sitä oikeesti, ei siitä, että en oo tarpeeks hyvä tai jotain muuta pessimististä.

Mitä tohon ihan konkreettiseen suunnitteluun tulee, niin se on siinä mielessä jännä juttu, että saman asian voi tehdä hyvin toimivasti ja sitten täysin perseelleen. Ihminen ei osaa ennustaa, joten on suorastaan harvinaisen idioottimaista, jos kuvittelee jonkun monivuotisen planin toteutuvan sellaisenaan. Tavotteiden asettaminen on kuitenkin tärkeää ja erityisesti toi niiden kirjaaminen on psykologisesti tehokas keino niiden saavuttamisessa. Hyvän ja paskan suunnittelun ero onkin mun mielestä lähinnä kyvyssä hyväksyä se suunnitelmien dynaamisuus ja epävakaus ja kyvyssä muuttaa niitä kun siltä tuntuu.

Mä muutenkin pidän enemmän vain sanan "tavoite" käyttämisestä, koska suunnitelma kuullostaa sellaselta alusta loppuun hommalta, joka ei todellakaan oo mitenkään dynaaminen ja lennossa viilattava. Tavoite on mulle taas enemmän sellanen suunta tai välietappi, jonka muuttaminen oikeista syistä ei tunnu mitenkään fataalilta vaikka homma jäisikin kesken.

Voisin jopa jalostaa tota ajatusta sen verran, että ehkä se "harmaa massa" voidaan määritellä ihmisiks, jotka ei oo saavuttanu sitä alkuperäistä tavotettaan/unelmaa, mutta ei myöskään ole osannut muuttaa kurssia. Yhteiskunnalla on sitten tarjota tää "Vaimo-perhe-Volvo-okt-koira" -paketti, jonka melkein kuka vaan voi saavuttaa pankin avustuksella ja jonka suhteen on tabu antaa henkilökohtaista kritiikkiä selvinpäin. Ja vain Anssi Kela saa laulaa asiasta.

Se "sitku" -meno nivoutuu musta tähän siten, että ihminen, joka tuntee kulkevansa oikeeseen suuntaan elämässään ei varmasti ajattele sitku-style. Oikea suunta on se perimmäinen tavoiteltava asia elämässä. Life's a journey, not a destination. Eli jos huomaat sitkun kuuluvan sanavarastoosi, ota se varoitusmerkkinä. On ainaki toiminu mulle.

Ja loppuun vielä animaatio ;)

Music & Life

Joo ja tosta sitku-meiningistä oon vähän samaa mieltä. Tosin ymmärrän sillälailla myös että opiskelija helposti sanoo että sitku valmistun meen ulkomaille, kun opiskeluaikana ei oo rahaa välttämättä yhteen viikkoon edes syödä ruokaa, niin milläs rahoilla sitten kierretään australia myötä ja vastapäivään?

Toisaalta sitten tosta ulkomaille muuttamaanpyrkimisestä: Ei sinne ainakaan helpompi ole lähteä mitä vanhempi on, siksi mäkin lopetin vaihteeksi sitkuttelun kun mietin mitä kesäksi.

Jos ulkomaille haluaa, sinne on kaksi vaihtoehtoa. Yksi, tee kotimaassa töitä kuin hullu, kerää rahaa ja painu reissuun. Kaksi, hanki opiskelu- tai työpaikka ulkomailta ja lähde sinne. Kaikki muu on sitkuttelua. Helevetin harva opiskelupaikka varmistaa ulkomaille pääsyn, ei siitä kerry muuta kuin opintolainaa mitä pitää sitten duunilla alkaa maksamaan opiskelun jälkeen ja ulkomaille lähtö on jälleen yhden sitkun kauempana.

Jos ulkomaille haluaa, sinne on kaksi vaihtoehtoa. Yksi, tee kotimaassa töitä kuin hullu, kerää rahaa ja painu reissuun. Kaksi, hanki opiskelu- tai työpaikka ulkomailta ja lähde sinne. Kaikki muu on sitkuttelua. Helevetin harva opiskelupaikka varmistaa ulkomaille pääsyn, ei siitä kerry muuta kuin opintolainaa mitä pitää sitten duunilla alkaa maksamaan opiskelun jälkeen ja ulkomaille lähtö on jälleen yhden sitkun kauempana.

Olen tästä samaa mieltä. Helpoin tie on ehkä opiskelupaikka ulkomailta, koska niitä ei ole kovin vaikea saada. Lisäksi jos haluaa rakentaa tulevaisuutensa muualle kuin Suomeen, ei tänne oikeastaan kannata jäädä edes koulun ajaksi. Riippuu tietty vähän alasta, mutta näin yleisesti ottaen.

Loppupeleissä se lähtö kysyy vain uskallusta. Sitä, että on valmis irtisanomaan kämpän, myymään kamat ja pakkaamaan laukut ilman selkeää tietoa siitä, viihtyykö tai pärjääkö uudessa paikassa.

Niihä mä just teen. Duuniin tälläkertaa. kyl mä ton tiiän;) Sitäpaitsi samallaha sitä voi ulkomailla maksaa opintolainojaan (jota en oo muuten penniäkään ottanut ikinä, kopkop (koputtaa puuta))

Työkokemustakin sieltä kannattaa hankkia mahdollisimman aikaisin, että on sitten edes jotain mahdollisuutta työllistyä sinne oikeaan maailmaan.

Mulla on kanssa enemmänkin lista tavotteista kuin mitään mestarisuunnitelmaa koko elämälle. Yks tavote onkin että olis mahdollisimman paljon vapautta ja joka aamu voisi päättää mitä haluaa tehdä.
Niitä voi sitten parin kuukauden välein käydä kattomassa ja ihmetellä että tästähän voi ruksata taas yhden.

Lyhyellä aikavälillä tulee tehtyä aika tarkkojakin suunnitelmia talouden suhteen esim. auton ostoa varten tai jos aikoo matkustella.

Yhdellä kaverilla oli just tosi pinttynyt sitku-asenne ja se oli vielä kaikkein pahinta "sitku voitan lotossa niin kaikki ongelmat korjaantuu" sorttia. Sitä voi sitten lopun elämäänsä odotella ja katella kun elämä menee ohi.

Vaimo/mies - 2 lasta - V70 - okt - koira ei olisi kaiken sen pilkan kohde, ellei se olisi oikeasti monen käsitys hyvästä elämästä. Nyt nuoriso on kääntänyt homman päässään nurinniskoin ja pitää tuota jonkin sortin kauhukuvana. Siinä on selvää tarkoitushakuisuutta kun Zen Cafe lauleskelee aiheesta ivalliseen sävyyn. Samuli Putro nauraa koko matkan ajellessaan Volvolla pankkiin.

Moni toki lankeaa siihen luuloon että sitten kun toi on saavutettu, kaikki on hyvin ja olen onnellinen. Mutta se on eri asia. Ihminen pääsääntöisesti joko on onnellinen tai ei, riippumatta ympäröivistä olosuhteista.

Suurimman virheen moni tekee luullessaan että kaikkia ihmisiä motivoi samat asiat kuin itseä.

Suurimman virheen moni tekee luullessaan että kaikkia ihmisiä motivoi samat asiat kuin itseä.
Juuri näin. Yleisön paine on valtava etenkin lasten hommaamisessa. Moni hämääntyy tästä ja luulevat haluavansa lapsia ja niitä veivataan kun kaikki muutkin tekee, äitikin kokoajan vinkuu että koska. Veikkaisin, että pieni osa on harkinnut vakavasti asiaa, joka muuttaa elämän pysyvästi ja kuten Lost in translationissa sanottiin "elämä jonka ennen tunsit, on poissa ikuisesti". Ahdistavaa ajatella, se todellakin on noin. Vastineeksi saa toki jotain, mitä ei muuten saisi, mutta mitä menettää, kelataanko sitä tarpeeksi?

Mut joo, eihän se menemistä kuitenkaan haittaa jos on reipas vaikka niitä kersoja olisi jaloissa enemmänkin. Katsokaa Huppea, menee niin maan vitusti mukanaan vaimo ja kaksi kersaa. Mut Huppe onkin reipas, kaikki eivät ole. Mut mitä kaikkea Huppeli duunaisi, jos sillä ei olisi kersoja? Mies varmaan kiipeäisi vaimonsa kanssa Everestille.

Täsmälleen näin! Ei siinä ole mitään pahaa haluta perhettä ja kotielämää, jos ne kerran on asioita, jotka tekee onnelliseksi.

Mä voin itse paremmin kuin koskaan nyt, kun on perhettä. Ensimmäistä kertaa elämässäni tunnen, että elämässä on jotain merkitystä ja tarkoitusta. On ihana mielenrauha, mitä ei ollut silloin nuorempana, kun oli vain kauhea tarve kokea mahdollisimman paljon kaikkea erilaista. Tuolloin olin myös onneton, sekava ja tein kaikenlaisia tyhmyyksiä.

Ite tarkotin tolla, että "pitää oikeesti haluta" ehkä päällimmäisenä yksinkertaisesti sitä, että jos joku asetettu tavote ei tunnukaan hyvältä myöhemmin, niin mä ymmärrän nyt, että sillon se on kiinni siitä, että mä en halua sitä oikeesti, ei siitä, että en oo tarpeeks hyvä tai jotain muuta pessimististä.

Onko ihan mahdoton ajatus, että joku asia ei tunnu enää hyvältä, koska on muuttunut ihmisenä eikä ENÄÄ halua sitä. Aiemmin on voinut halutakin, mutta ei enää.

Voisin jopa jalostaa tota ajatusta sen verran, että ehkä se "harmaa massa" voidaan määritellä ihmisiks, jotka ei oo saavuttanu sitä alkuperäistä tavotettaan/unelmaa, mutta ei myöskään ole osannut muuttaa kurssia. Yhteiskunnalla on sitten tarjota tää "Vaimo-perhe-Volvo-okt-koira" -paketti, jonka melkein kuka vaan voi saavuttaa pankin avustuksella ja jonka suhteen on tabu antaa henkilökohtaista kritiikkiä selvinpäin. Ja vain Anssi Kela saa laulaa asiasta.

Mä en pidä siitä, että niin monet halveksuu tuota "pakettia" ja ihmisiä, jotka sitä tavoittelee. Eikö se ole jokaisen oma asia, mikä tekee elämässä onnelliseksi ja jokaisella on oikeus tavoitella sitä omaa onneaan (lain rajoissa tietenkin). Jos sinä et siitä paketista tykkää niin ihan vapaasti, mutta älä väitä toiselle, että se on huono ratkaisu.

Sitäpaitsi tuo paketti on ainakin itselläni tavoittamattomissa, koska ei riitä pääoma. Toki jos muutan johonkin metsään niin voisin sen saadakin, mutta en halua asua missään tuppukylässä. PK-seutukin välillä ahdistaa pienuudellaan. Täällä taas ei yh 2800e bruttotuloilla saa mitään lainaa pankista. Tsägällä ehkä sen 100k, jolla saa kolmion Hyvinkäältä, mutta ei autoa.

Mitä tulee SITKU-elämään niin ei se kannata. Pitää tehdä nyt kaikkea, mitä voi, koska sitä SITKU-vaihetta ei välttämättä koskaan saavuta. Tai jotkut mahdollisuudet on poisluettu siinä vaiheessa. Mä en ainakaan pidä lapsia esteenä. Aion harrastaa, kouluttautua ja kehittyä ihmisenä edelleen. Aion matkustellakin. Kunhan lapset tuosta hiukan kasvaa niin sitten lähdetään reilaamaan perheen kesken. Katselemaan maailmaa ehkä kauemmaksikin. Ensi kesänäkin matkustetaan, vaikka lapset onkin ihan pieniä.

Moni tuntuu täällä kehuvan lasten impulsiivista ja aitoa toimintatapaa, mutta kuitenkin toisaalla kritisoidaan aikuisia, jotka tekee (isoja) ratkaisuja lapsenmielellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom