Elääkö poken palkalla oikeesti?

Juuri näin. Enemmän arvostan ihmistä, jolla ei oikeasti ole paljoa rahaa (jos tiedän tyypin tai sen näkee päällepäin), kuin sellaista joka kulkee fiinissä puvussa pikkusikaria sauhutellen. Tämä köyhä jättää ravintolaillan päätteeksi euron taskustaan kiitokseksi hyvästä palvelusta, ja ökyherra tunkee kouraan kympin ylimielisesti tyyliin "ei tunnu missään". Vaikka ökymiehen jättämä kymppi lämmittääkin ja on tervetullut palkanlisä, niin silti vähistään antava tuntuu paremmalta.

Köyhempi jättää kiitoksesta, ökymies siksi koska se on tapana. Vaikea ehkä uskoa tätä mielipidettäni, mutta oikeasti se menee niin. Kyllä ovella huomaa kuka jättää kiitoksen, kukan tavan takia. Loppussa kiitos seisoo. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Oletko ajatellut, etteivät portsarit aina keksi ravintolan sääntöjä, vain valvovat niitä?

Olen itsekin ollut sellaisissa hommissa missä on tarkoitus seurata ja valvoa jonkun määrätyn säännön noudattamista (tietoturvahommissa...). Aina välillä tosin sattuu tilanteita jolloin terve järki sanoo, että niistä täytyy väliaikaisesti joustaa. Asiakaspalvelutehtävissä uskoisin tälläisiä olevan aika paljonkin. En tietenkään tunne paikan omistajaa, joka voi olla joku aivan saatanan natsi pikku führer, joka ottaisi vitunmoiset pultit pokelle jos näkisi mun tallustelevan sisään ja samantien ulos kassi kädessä. Tuollaisessa tilanteessa voisi tietysti ottaa sen kassin vaikka ilmaiseksi, jolloin voisi vaatia multa sen 3 egeä mikäli nyt olisin jäänyt sinne ravintolaan istumaan.

Niin ja jollekin sitä huonoa palautetta on annettava. :)

No ootas kun joku aikaisemmin tullut asiakas katsoo kun sinä tallustelet pussi kädessä baariin. Sitten alkaa itku, että miksi mun piti maksaa repun narikkaan jättämisestä kun toikin tulee pussin kanssa. Sama juttu on takkien kanssa "mä käyn vain hakemassa kaverin", se takki jätetään sinne, koska se kuuluu sinne narikkaan jättää, tätä eivät vain jotkut tajua. Itse päästin aluksi aina jengin käymään sisällä ilman narikkaa, mutta se loppui lyhyeen kun sain jokatoisen hakea tunnin päästä takaisin. Ärsyttää narisevat asiakkaat, jotka luulevat olevansa oikeassa. Katsovat vain omasta vinkkelistään asiaa, eivät osaa miettiä, että ehkä tuon portsarin jutuille on oikeasti jokin peruste.

itse annan tippiä joka kerta muutamassa kantapaikassani, koska toivon saavani etuuksia: Ei tarvitse jonottaa, ei sisäänpääsymaksua, mahdollisuus tuoda kaveri tai muutama myös jonon ohi, mahdollisuus hakea kaveri tai naisseuralainen jonon ohi ja mahdollisesti myös kutsu joihinkin pienen piirin pippaloihin. Mielestäni nämä etuudet ovat jo sen arvoisia, että voin maksaa joka kerta lähtiessäni. Setelin suuruus riippuu aina miten kauan viihdyin baarissa, oliko minulla hauskaa, oliko sen iltaiset etuudet keskimääräistä paremmat jne.
Tippaan myös random-paikoissa, jos olen saanut hyvää palvelua ja jos ilta on ollut onnistunut. Näissä mestoissa en kuitenkaan odota saavani seuraavalla kerralla mitään etuuksia, sillä en koe yhden illan jälkeen olevani yhtään sen parempi asiakas baarille kuin kukaan muukaan, jätin sen rahan tai en.
Ja noista pokejen palkoista: kyllähän vaikkapa kaivohuoneen poke/poket saavat paljonkin tippiä, mutta on heitä siellä myös iso kööri töissä, enkä usko että vippi-puolen poke niitä kaikkia rahoja saa, vaan muutkin pääsevät osingoille.

Way to go hiliviuskas! :thumbs:

Näin se menee!
Tosiaan, kaikki tipit menevät samaan kassaan, josta ne sitten jaetaan työtuntien mukaan kaikille ketkä ovat olleet duunissa. Joissain paikoissa jopa tarjoilijat saavat osansa tipeistä.. aika harvassa paikassa kuitenkin.

Oma elämini on ainakin hieman helpottunut, kun olen käynnyt käyttämään tippiä. Toinen elämää helpottava asia on kun juttelee pokeille muutamalla muullakin sanalla kuin moi.

1. Ei tarvi jonottaa
2. Ei tarvi maksaa sisälle, eikä narikkaa (Nätti narikka tyttö sanoo aina jotain nättiä, yleensä illan kohokohta)
3. Palvelu on parempaa
4. Ei tarvi papereita näyttää joka paikassa ja pääsee sisälle vaikka olisi alaikäinen kyseiseen paikkaan.

mirkku sanoi:
Niin elaako tyon teolla oikeesti,kokemuksia?

Tyonteolla kylla elaa, riippuu duunista. Jos tekee pokenhommia vaikka 3 iltaa viikossa, niin kylla silla saa ruokaa poytaan ja proteiinit palautusjuomiin Sirenin verkkokaupasta.

Siivoja elaa palkallaan, kaupan kassa elaa palkallaan, tyoton insinoori elaa korvauksillaan, niin miksei portsarikin saisi elantonsa kaitsemalla kannisia ja valvomalla asiakkaiden turvallisuutta tyopaikallaan.

Itse kylla elaisin mieluummin tekematta tyota, jos siihen olisi mahdollisuus. Koyhan on vaan pakko yrittaa...

Poser sanoi:
Tyonteolla kylla elaa, riippuu duunista. Jos tekee pokenhommia vaikka 3 iltaa viikossa, niin kylla silla saa ruokaa poytaan ja proteiinit palautusjuomiin Sirenin verkkokaupasta.

Siivoja elaa palkallaan, kaupan kassa elaa palkallaan, tyoton insinoori elaa korvauksillaan, niin miksei portsarikin saisi elantonsa kaitsemalla kannisia ja valvomalla asiakkaiden turvallisuutta tyopaikallaan.

Itse kylla elaisin mieluummin tekematta tyota, jos siihen olisi mahdollisuus. Koyhan on vaan pakko yrittaa...

Suurin osa niistä tuntemistani ihmisistä jotka elää pelkällä oven tekemisellä, käyttää kaiken ylimääräisen rahan juhlimiseen ja ovat koko ajan perseaukisia, vaikka tienaakin saman verran kuin normi työläinen.
Poikkeuksia löytyy, mutta jotenkin näillä lähtee mopo käsistä helpommin kun suurin osa tekee 2 vuoroa viikossa ja arkipäivät aina vapaita.

Ps. köyhän on oltava nöyrä ;)

en ole kuin kerran suoraan sanoen vittuillut pokelle narikan maksusta...miksi?

menin baariin katsoin että narikka maksaa 1.5 e. ok ei se mitään mutta kun narikka oli TÄYNNÄ, niin piti ottaa takki mukaan ja silti maksaa sen 1.5e. Olin vähän aikaan et oletko tosissas :rolleyes:

sen jälkeen palo hihat ja tää spede poke sai kuulla muutaman kirosanan.

Ihan vihjeeksi: joissain paikoissa, missä ei ole sisäänpääsymaksua, se 1,5e saattaa myös olla eteispalvelumaksu, josta poken palkka muodostuu.
Narikka sisältyy hintaan.

neutraali sanoi:
No vitut sitä niin moni kakkostyönään/päätyönään tekis jos he eivät siitä jollain tavalla tykkäisi, toki moni tekee sitä lisä tienestien takia, mutta varmasti moni siitä omalla tavallaan pitääkin.
Työtä voi toki jokainen arvostella, mutta on törkeää väheksyä työtä tekevää tyyppiä ihmisenä, tyyliin :kahva apina yms

Niin no, joillain ei ole muuta työtä tai tekevät sitä tosiaan kakkostyönä. Eihän työstään tarvi tykätä vaikka sitä tekee. Rahaahan poketkin sieltä on tienaamassa. Tottakai tässäkin on poikkeuksia, eli on varmasti kavereita jotka tykkäävät ainakin jossain määrin ja silloin tällöin työstään.
Niitä vaan on ehkä vähemmän kun en ole ite vielä tavannut :)

Työntekijöitä ei tosiaan voi arvostella työn perusteella, työtä kyllä voi.

Tuli muuten näistä narikkajutuista mieleen:
Kerran Hämeenlinnassa tuli sanaharkkaa poken kanssa eteismaksusta(=narikkamaksu) joka oli eri kuin sisäänpääsymaksu ja tämä eteismaksu oli pakollinen maksu, vaikkei jättänyt mitään narikkaan. Eli se oli pakollinen tippi.
Se laittoi vituttamaan ihan periaatteesta, vaikkei se tietenkään ovimiesten keksintö ollut vaan varmasti takana oli joku vitun pihi pomo/ravintolapäällikkö joka ei halunnu maksaa kunnon palkkaa tms.
Muuten kyllä itekin tippaan varsinkin kotopaikkakunnalla tietäen kuinka mukava on saada tippiä.

neutraali sanoi:
Todennäköisesti :anssi tai ainakin liioiteltu oikein kunnolla.
Kolmannella sivulla olevissa kuvissa hampit olivat ainakin kadonneet kauniisti. Eli mikä johti tapahtumaan on epäselvää mutta lopputulos ei.

mirkku sanoi:
Niin elaako tyon teolla oikeesti,kokemuksia?

6 vuotta täyspäiväisenä pokena 5-7 vuoroo viikossa kokemus, elää herroiks tai säästää paljon rahaa. Jos ratkeaa ryyppäämään, niin se vie yleensä mukanaan kaiken.

Nykysin viimeset 2 vuotta opiskellut ja viikonloput ovella, tulee toimeen ihan hyvin , tietysti vapaa-aikaa ei ole liikaa, mutta mun elämän tavalla tulee toimeen ihan hyvin.

lepex sanoi:
Tuli muuten näistä narikkajutuista mieleen:
Kerran Hämeenlinnassa tuli sanaharkkaa poken kanssa eteismaksusta(=narikkamaksu) joka oli eri kuin sisäänpääsymaksu ja tämä eteismaksu oli pakollinen maksu, vaikkei jättänyt mitään narikkaan. Eli se oli pakollinen tippi.
Se laittoi vituttamaan ihan periaatteesta, vaikkei se tietenkään ovimiesten keksintö ollut vaan varmasti takana oli joku vitun pihi pomo/ravintolapäällikkö joka ei halunnu maksaa kunnon palkkaa tms.

Ei se eteispalvelumaksu oo mikään pakollinen tippi. Siinä nyt on vaan varmastikkin ollut kysymys siitä ettei ravintoloitsija maksa yhtään mitään järjestyksen valvojalle vaan palkka tulee suoraan asiakkaalta.
Kesä aikaan oli aika ohkasta tiliä eikä kauheesti tulis syötyy jos sitä ei kaikilta perittäisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom