Elääkö poken palkalla oikeesti?

SniffDaddy sanoi:
Katso peiliin. Kuten sanoin jo aikaisemmin, ei täällä pokena toimineet osaa nähdä kuviota kuin omasta vinkkelistään. Tervetuloa pohjoiseen :whip:

Joo, kiitos vaan tervetuloa-toivotuksesta. Olet kuitenkin viikon myöhässä asian suhteen, tulin jo pois Oulusta.

Ja lyhyellä visiitilläni huomasin, että oululaisetkin ovat ihan älykkään tuntuista sakkia, siis jopa sellaisia, että ymmärtävät elämän päälle jotain. Miksi he eivät ymmärtäisi sitten sitä, että jotkut vain saavat erityiskohtelua? :piis:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli mihin johtopäätökseen tässä asiassa päästiin?

Siihen, että muutamat (tästä threadista päätellen liian useat) portsarit ovat kusipäitä eivätkä tiedä asiakaspalvelusta tuon taivaallista. He pilaavat OIKEIDEN asiakaspalvelijoiden maineen täysin. Itse olen ollut vastuussa muutaman ravintolan turvallisuuspalveluista ja pidän aina huolta siitä, että asiakaspalvelu toimii. Jos duunirinkiin yrittää joku yltiöpäinen ja ylijumala-portsari - asiakkaidenhakkaaja - niin kyllä sellainen tulee selväksi jo yhdessä työvuorossa, eikä duuneja sille kaverille enää löydy.. yleensä sellainen kaveri ei näe itsessään mitään vikaa, vaan syyttää aina muita.

Suurin osa hankalista tapauksista ravintolan sisällä pystytään selvittämään puhuen. Turhien voimakeinojen käyttö on mielestäni liioittelua. Poikkeustilanteita tietenkin löytyy aina, mutta onneksi ei edes viikottain. Tällaiset ongelmanaiheuttajat kun pitää pystyä erottamaan jo ovella.
Toimiva asiakaspalvelu - tyytyväinen asiakas - jättää myös ylimääräistä palvelurahaa, tippiä, vahtimestareille.

Nuo viisi kohtaa jotka ensimmäisenä postasin, olivat vaan todella kärjistettyjä "syitä" miksi tipata ovea. Ja niinkuin joku mainitsikin, isojen tippien jättäjät ovat niitä joka viikko baarissa viihtyviä, ehkä "nousukkaita" jotka haluavat "nuolla" ja saada erityisetuisuuksia.
Itse olen tyytyväinen, kuten Mikekin, myös pieniin tippeihin, koska asiakas antaa silloin omistaan. Ja monesta pienestä syntyy yksi iso, ja ovimiehet saavat ansaittua palkanlisää onnettoman pieneen perusliksaansa.

Ja Oululaisille: Oletteko KOSKAAN käyneet Gigglin´ Marlinissa?
Tunnen henkilökohtaisesti monta ovimiestä sieltä, ja kyllä! Sielläkin tippikulttuuria esiintyy, ja tietyt ihmiset eivät jonota baariin... Ne ketkä ihmettelevät ja kyselevät miksi joku pääsee jonon ohi, on vastaus luultavammin, VIP-asiakkaat.

Over and Out...

...ja emmää teistä tierä, mut mää lähren ainaki ny baariin... :kippis1:

Poser sanoi:
Suurin osa hankalista tapauksista ravintolan sisällä pystytään selvittämään puhuen. Turhien voimakeinojen käyttö on mielestäni liioittelua.

Näinhän se on. Kuka tahansa pääsee painimaan jokaisessa työvuorossa, mutta kuka tahansa ei seiso ovella illasta toiseen painimatta ja silti hoida hommaa kunnolla.

Verbaaliakrobatia on eräs parhaista lajeista ovimiestä ajatellen...

Sumu sanoi:
Näinhän se on. Kuka tahansa pääsee painimaan jokaisessa työvuorossa, mutta kuka tahansa ei seiso ovella illasta toiseen painimatta ja silti hoida hommaa kunnolla.

Verbaaliakrobatia on eräs parhaista lajeista ovimiestä ajatellen...

Rupesin heti miettimään että mikä laji toi on mutta sit kelasin hieman lisää... :D

Poser sanoi:
Ja Oululaisille: Oletteko KOSKAAN käyneet Gigglin´ Marlinissa?
Tunnen henkilökohtaisesti monta ovimiestä sieltä, ja kyllä! Sielläkin tippikulttuuria esiintyy, ja tietyt ihmiset eivät jonota baariin:
Kyseiseen paikkaan oon muutaman kerran jonon ohi mennyt vaikka en ole tippiä antanut, mutta on ollut kertoja jolloin en ole päässyt jonon ohi, siihen ois varmaan se tipin maksu auttanut :(

Mike sanoi:
Muistan kun aikanani ennen duunia ovella, en koskaan antanut tippiä, ei vain tullut mieleen, varmaan ajattelin samoin kuin moni täällä. Kun taas vuosia tuli tehtyä, niin eipä ole pelkoa että baarista poistun ilman tippiä. Annan tarjoilijoillekin usein tasarahan, tällä en tarkoita mitään 6€ -> 10€, vaan ihan kymmeniä senttejä, baarimikot keräävät illan aikana ihan hyvän extra tilin näistä asiakkaista.

No eipä tule juurikaan tippiä ovimiehelle annettua. Hyvä tapa se varmasti on, mutta en vaan ole tottunut ja harvoin on edes rahaa baarista poistuessa :D.

Toisaalta tuon tasarahan kyllä allekirjoitan täysin, niissä muutamassa paikassa missä käyn on narikka 1,40€ (joka on paljon, jos ja kun sisään maksaa 7€). tuo 1,40€ on lähes aina mulle 2€. Ei sillä saa erikoiskohtelua, enkä edes sellaista oleta, mutta illan budjettiin verrattuna se on niin pieni raha ettei sitä jaksa ajatella.

Pöytiin tarjoilussa pätee sama homma 3.80€ bisse on aina 4€, jos se maailma kaatuu siihen 20c niin sitten se on jo kaatunut.. Toisaalta jos palvelu on mielestäni perseestä niin varmasti pidän huolen, että jokainen 'ylimääräinen' lantti tulee takaisin taskuun.

Reservoir dogs antaa täydellisen väitelyn aiheesta, suosittelen :)

Sumu sanoi:
Joo, kiitos vaan tervetuloa-toivotuksesta. Olet kuitenkin viikon myöhässä asian suhteen, tulin jo pois Oulusta.

Ja lyhyellä visiitilläni huomasin, että oululaisetkin ovat ihan älykkään tuntuista sakkia, siis jopa sellaisia, että ymmärtävät elämän päälle jotain. Miksi he eivät ymmärtäisi sitten sitä, että jotkut vain saavat erityiskohtelua? :piis:

Vai että oululaisetkin ihan älykkään tuntuista sakkia. Nyt kyllä huijaat :D
Ymmärtävät elämän päälle jotakin... ei saatana, tuo on kyllä pääkaupunkiseutulaiselta jo kohteliaisuus. On se mahtava, että te tsadilaiset uskotte, että näillä korkeuksilla pystytään muuhunkin kuin porojen anaalipenetrointiin :rolleyes: Minä kyllä voin sen ymmärtää, että jos joku maksaa pokelle hyviä tippejä, niin voi joskus päästä jonon ohi. No prob. Kuten jo aiemmin sanoin, kyllä minäkin hyviä pokeja tippaan. En siitä syystä, että haluaisin jatkossa päästä jonon ohi, vaan siitä että kohtelu on ollut asiallista. Niinpä kohtelen itsekin asiallisesti antamalla tippiä. En edes niin usein käy ravintoloissa, joissa olisi poke ovella, että edes odottaisin että hän muistaisi minun rumaa naamaani. Ja kuten aiemmin myöskin mainitsin, en todellakaan ole kiinnostunut jonottamaan ravintolan ovella. Ymmärrät kuitenkin toki varmaan itsekin, ettei sitä kovin moni hyvällä katso, jos joku menee heittämällä jonon ohi. Oli sitten kyseessä Oulu tai mikä tahansa muu kaupunki.

:piis:

Jakob sanoi:
Toisaalta tuon tasarahan kyllä allekirjoitan täysin, niissä muutamassa paikassa missä käyn on narikka 1,40€ (joka on paljon, jos ja kun sisään maksaa 7€). tuo 1,40€ on lähes aina mulle 2€. Ei sillä saa erikoiskohtelua, enkä edes sellaista oleta, mutta illan budjettiin verrattuna se on niin pieni raha ettei sitä jaksa ajatella.

Tässähän on nyt juuri kyseessä tippaaminen, jos pyöristät 1,40 kahteen egeen. Narikassa ollessa ollaan kyllä tyytyväisiä, jos joku pyöristää maksut ylöspäin. Tinkijöitäkin kyllä riittää... :rolleyes:
Kyllä siinä duunikaverille aina sanotaan, että taas tuli tipsua 60senttiä... :thumbs:

neutraali sanoi:
Kyseiseen paikkaan oon muutaman kerran jonon ohi mennyt vaikka en ole tippiä antanut, mutta on ollut kertoja jolloin en ole päässyt jonon ohi, siihen ois varmaan se tipin maksu auttanut :(

Ei helvata. Neutraaliko käy muka Giglissä? :hyper: Kantikseen sieltä ja äkkiä ;)

Mike sanoi:
HYVÄT NAISET JA HERRAT, TÄSSÄ TÄYDELLINEN ESIMERKKI HUONOSTA ASIAKKAASTA JOKA EI OIKEASTI TAJUA.

Osaatko sä naksu yhtään arvioida kuinka jumalattoman usein tuo sama juttu tulee poken eteen? Onko sulla mitään havaintoa? Eli poken siis pitäisi riskeerata oma duuninsta sun takia? Pitäisi päästää sisään sen pussin kanssa edes kahdeksi minuutiksi? Kerro yksikin hyvä syy miksi? Itse olen lukemattomia kertoja hakenut baarista "olen vain 2 min sisällä" tyypit jotka löytyvätkin sitten pöydästä tuopin kanssa. Ootas kun sitten siellä pussissa sattuukin olemaan kossupullo, siellä sitten asiakas litkii omasta pullosta ja jos vielä sattuu tarkastajat paikalle, niin se on varoitus baarille ja mahd kenkää pokelle. Ja tämä kaikki vain sen yhden takia, jolla ei löytynyt sitä hikistä 3€ narikkarahaa ja poke hyvää hyvyyttään tämän sisään päästi. Ihan tosissaan, naksu, onko susta siis ihan oikeutettua haistattaa vitut tuon asian takia? Mieti sitä, että ainoa mitä sä kykenit tekemään tilanteessa, oli vitun haistattaminen, huusit varmaan vielä että "tapan sut". Sitten ihmettelet täällä että olipas paska poke, kato hei kaveri peiliin ja opettele tapoja.

Toi oli keskellä päivää ja olin silloin aivan raitis. Tarkoitus oli silloin mennä leffaan, joka alkoi 30min päästä. Sanoin sen heti sille pokelle ja lisäsin, että haen kaverin baarista ulos ja sanon samalla moi muulle porukalle, joka oli siis jäämässä baariin. En siis olisi halunnut laittaa heitä juoksemaan ovelle asti, jotta olisivat voineet moikata mua. Näytin vielä pokelle pussin sisällön, joka oli kurssikirja. Sanoin sitten vaan, että kiitti vitusti ja soitin kaverin kännyyn, joten se siitä. En siis uhannut tappaa. Joku tuossa puhui siitä poken pelisilmästä ja tuo oli minusta loistava esimerkki siitä miten jollain _ei_ sitä ollut.

Poser sanoi:
Tässähän on nyt juuri kyseessä tippaaminen, jos pyöristät 1,40 kahteen egeen. Narikassa ollessa ollaan kyllä tyytyväisiä, jos joku pyöristää maksut ylöspäin.

No komiaa on jos se 60c tippi lämmittää mieltä! Mä nyt oon ollut siinä käsityksessä, että lähes kaikki tämän saman tekee. Asia ei sitten taida kuitenkaan olla ihan näin?

Jahas, mä lähen jakamaan sitä 60c tippiä ;)

Jakob sanoi:
No komiaa on jos se 60c tippi lämmittää mieltä! Mä nyt oon ollut siinä käsityksessä, että lähes kaikki tämän saman tekee. Asia ei sitten taida kuitenkaan olla ihan näin?

No juu ei ole, välillä on potkuillakin uhattu jos on kymmensenttinen jäänyt antamatta takaisin, toiset eivät muista tai halua ottaa vaihtorahaa kympistä. Ihmisiä on moneen junaan.

SniffDaddy sanoi:
Ymmärrät kuitenkin toki varmaan itsekin, ettei sitä kovin moni hyvällä katso, jos joku menee heittämällä jonon ohi. Oli sitten kyseessä Oulu tai mikä tahansa muu kaupunki.

Ei minulle tuota minkäänlaista ongelmaa se, jos joku menee jonon ohi ravintolaan. Olen täysin tietoinen siitä faktasta, että jotkut saavat erityiskohtelua keskimääräiseen asiakkaaseen verrattuna, oli syy erikoiskohtelulle sitten raha tai joku muu asia. Se vaan on kateellisten ulinaa ja panettelua tässäkin asiassa. Kaikki haluaisivat jonon ohi, kukaan ei halua jonottaa.

Että juupas eipäs... :piis:

Jakob sanoi:

Ei tosiaankaan kaikki tippaa tuonkaan vertaa. Monesti on käyty suuria henkien taistoja siitä, että 1e narikka on liikaa ja "onks pakko maksaa?". Mä en ihan oikeasti jaksa ymmärtää ihmisiä jotka tulevat pääsymaksuttomaan ravintolaan kitisemään 1-1,5e narikasta. Jos illan budjetin kestävyys kulminoituu tuohon summaan, niin kannattanee harkita ihan suosiolla sitä kotiin jäämistä.

Mutta tosiaan, kaikki tippi on saatua ja tervetullutta, eli lämmittää mieltä. Silloin tippi ei lämmitä kun sen 1e-kolikon heittää lattialle joku vatipää wannabe-erittäin-tärkeä-henkilö tyyliin "ota siitä POJU".

SniffDaddy sanoi:
Ei helvata. Neutraaliko käy muka Giglissä? :hyper: Kantikseen sieltä ja äkkiä ;)
Juu siellähän sitä, kantikseen en jaksa mennä kun poket katsoo aina vähän silleen että päästettäskö tota sisälle vai ei(syytä en oikein tiedä) , giglin on hyvä paikka ja mukavat poket, Oulun paras menopaikka mielestäni.

Jakob sanoi:

Kylläpä taas Jaakopin pojalla välähtää... AIKUISTEN OIKEESTI... Ei hyvää päivää... ;)

Sulla noi käsitykset taitaa olla ihan mitä sattuu? Niinkuin Sumu-sumbero tuossa mainitsikin, eipä niitä liiemmin ole noita "pyöristelijöitä". Enemmän ollaan sitä pers´aukista tinkijäporukkaa... "Tarviiko tähän aikaan vielä maksaa narikka?" Johon vastaan, "menetkö kauppaankin 5 vaille sulkemisaika tinkaamaan, että tarviiko tästä maidosta nyt maksaa kun kauppakin menee kohta kiinni?" Tai "Tuossa viereisessä baarissa on narikka 1,2€ ja teillä puolitoista... saanko samaan hintaan kuin tuolla toisessa?" -Asiakas on hyvä ja menee sitten siihen halvempaan paikkaan. "No kun mun kaikki frendit on täällä..." :david:

Miksi ihmeessä jengi tulee persaukisina ravintolaan? Ravintolan asiakaskunnasta tuollaiset tinkaajat ovat ei-toivottuja. Miksi? Koska ravintolan pyörittäminen on bisnestä. Ei sinne kaivata mitään tuvantäytettä vaan ihmisiä jotka ostavat ja maksavat kitisemättä... tällaiset köyhät illanviettäjät jotka vaan tulevat ravintolaan olemaan ja kitisemään kun on niin kallista, voisivat täyttää joitain hiljaisia kahviloita tai muita työttömien kerhotupia. Silloin jäisi enemmän tilaa maksaville asiakkaille, ja ehkä jonotkin olisivat lyhyemmät.

Ja jos Jaakopin mukaan kaikki jättäisivät esim tuon 60snt, ja illassa kävijöitä 1000, niin neljälle portsarille jää ihan mukavasti jaettavaa kakkua. Valitettavasti näin se ei kyllä mene... :jahas:

Poser sanoi:
Miksi ihmeessä jengi tulee persaukisina ravintolaan? Ravintolan asiakaskunnasta tuollaiset tinkaajat ovat ei-toivottuja. Miksi? Koska ravintolan pyörittäminen on bisnestä. Ei sinne kaivata mitään tuvantäytettä...
Meinaatko, että köyhät pysykööt kotonaan, ja annetaan vaan varakkaiden tanssia tietyissä paikoissa ja pitää hauskaa...
Voi :david:

vilma-liina sanoi:
Meinaatko, että köyhät pysykööt kotonaan, ja annetaan vaan varakkaiden tanssia tietyissä paikoissa ja pitää hauskaa...
Voi :david:

Tuo ei ole minun mielipiteeni, vaan suurimman osan ketkä pyörittävät ravintolaa tai ovat esim. ravintolapäälliköitä.
Teitä tuollainen ajattelutapa varmasti kismittää, mutta minkä te totuudelle voitte?

Jos vilma-liina omistaisi itse ravintolan, niin olisitko onnellinen niistä asiakkaista jotka täyttävät ravintolan mutta eivät osta mitään? Ulkona olisi jono, jossa seisoisi maksuvalmiita ihmisiä. Sisään ei vaan voi ottaa, koska baarissa on jo täyttä. Pääasia että ihmiset viihtyvät ja heillä on hauskaa? Ravintolan pyörittäminen on edelleenkin bisnestä, jossa yritetään tienata myymällä alkoholia. Tyhjätasku ei tuo ravintolalle mitään, ainoastaan täyttää paikan maksavan asiakkaan sijasta. Tämä siis bisnestä ajatellen.

HENKILÖKOHTAISESTI minulle on aivan sama tuleeko ihminen ravintolaan vain esim. tanssimaan, ja niinhän suurin osa naisista tekeekin. Siideri tai pari, ja ilta melkein selvinpäin. Itse saan tuloni narikasta ja pienet tipit siihen päälle ovelta...jos niitä tippaajia sattuu käymään. Aina helpompaa se meille vahtimestareille on, jos jengi ei juo itseään kantokuntoon. Selvinpäin oleva asiakas kun lähtee ravintolasta melkein heti pilkun jälkeen, juopuneimmat notkuvat neljään asti.. (mitä en kyllä ymmärrä)

Ja tuolla edellisellä postauksella persaukisista tarkoitin niitä, ketkä tinkaavat ensin sisäänpääsymaksusta, senjälkeen narikasta. Jos tullaan ravintolaan niin pitäisi olla valmis myös maksaamaan ne vähimmäiskustannukset. Eli esim. lippu 7€ ja narikka 1,5€. Senjälkeen voi olla MINUN mielestäni vaikka juomatta. Ravintolahenkilökunnan mielipide vaan on toinen...

Ja jos vilma-liina satut joskus tulemaan siihen ravintolaan missä itse olen duunissa, tarjoan Sinulle kyllä sisäänpääsyn ja narikankin. ;)
Että voi :david: vaan.

Poser sanoi:
Tuo ei ole minun mielipiteeni, vaan suurimman osan ketkä pyörittävät ravintolaa tai ovat esim. ravintolapäälliköitä.
Teitä tuollainen ajattelutapa varmasti kismittää, mutta minkä te totuudelle voitte?

Jos vilma-liina omistaisi itse ravintolan, niin olisitko onnellinen niistä asiakkaista jotka täyttävät ravintolan mutta eivät osta mitään?

Ymmärrän kyllä mitä bisness on, ja tiedän myös miten sitä tehdään.
Halusin nimenomaan kuulla, että mikä on sinun henkikökohtainen mielipiteesi, ja tuossa jälkimmäisessä postauksessahan se tulikin selväksi. Ja jos ymmärsin oikein, niin henkilökohtaisessa elämässä et arvota ihmisiä heidän varakkuutensa perusteella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom