Moi. Hiettäkää kirveellä, jos uppiminen on pahempi juttu kuin uuen threadin aloittaminen!
Haluaisin hieman käytännöntietoa tuosta itse opiskeluvaiheesta. Oman lukion opinto-ohjaaja on mitä on, ja internet on tietolähteenä liian suuri näin pienen ihmisen kahlattavaksi. Eli kertokaapa kaikkea yleistä tuosta opiskelusta, millaisia tenttejä, miten vaikeaa yms. Myös eksaktit linkit ovat tervetulleita. Omat kokemukset ovat tietysti parhaita oppaita
Kauppatieteet ovat jo noin työtehtävien puolesta kiinnostaneet pitemmän aikaa, mutta opiskelusta ei ole vielä käytännössä mitään tietoa. Pärjääkö lyhyen matikanoppilas? Keskiarvo atm n. 8 ja se on saavutettu istumalla tunneilla silloin tällöin. Eli panostamalla se olisi varmasti korkeampi.
Eli kaikkea mahdollista tietoa otetaan vastaan. Loistavaa olisi myös nähdä esim. jonkun tentin kysymyksiä, jos jostain netin kätköistä löytyy!
Mulla on pääaineena laskentatoimi ja sivuaineena kauppaoikeus. Ehkä kuivin kokonaisuus mitä voi olla, mutta menköön nyt kun on kerta aloitettu
Mä vedin yleis- ja aineopinnot paria lipsahdusta lukuunottamatta nelosella ja vitosella läpi, enkä ole koskaan ollut kovin kova tekemään duunia koulun eteen, joten niitä en osaa kovin haastaviksi sanoa. Aloitin vasta nyt syksyllä tekemään syventäviä opinto-oikeuden myöntämisestä johtuen, joten niistä ei voi parin luennon perusteella vielä paljoa sanoa. Aineopinnot olivat ainakin melkoista pintaraapaisua. Tosin minun ajoistani kurssivalikoima on aika paljon muuttunut, ja vaikuttaa sisällöltään paljon järkevämmältä kuin aikaisemmin.
Kauppaoikeudessa joutuu jo ihan oikeasti opiskelemaan, jos meinaa saada kunnollisen arvosanan. Niissä tenteissä ei enää tullutkaan ykköstä, kakkosta enempää mun perinteisellä parin kolmen päivän lukemisella, kun luennotkin tuppasin skippaamaan. Kursseja löytyy verotuksesta, immateriaalioikeutta, viestintäoikeutta, perhe- ja jäämistöoikeutta, yhtiöoikeutta jne.
Jyväskylässä on mahdollisuus tehdä kauppatieteiden maisterin tutkinto myös informaatioteknologian laitoksella, jolloin opiskelu on sisällöltään taas ihan erilaista. Tutkintoon kuuluu pakollisena taloustieteiden laitokselta kaksi lyhyttä tai yksi pitkä sivuainekokonaisuus, mikäli tämä ei ole muuttunut. Vaikka en montaa kurssia ole informaatioteknologian puolelta tehnyt, niin pitäisin tutkintoa haastavampana puhtaaseen taloustieteilijään verrattuna.
Mitä tuohon matematiikkaan tulee, niin eipä sitä oikeastaan tarvitse suuremmin muut kuin kansantalousteteilijät. Kaikille pakollinen matematiikan peruskurssi pitää Jyväskylässä sisällään hieman todistustekniikkaa, matriisilaskentaa, kahden muuttujan funktioiden optimointia sekä lukiosta tuttua derivointia ja integrointia. Kompleksiluvuista taidettiin käydä kanssa ihan alkeita, mutta niiden sovelluksiin taloustieteissä en ole törmännyt. Lienee rahoituksen teoriassa tulee vastaan jos on tullakseen. Lyhyen matematiikan lukeneilla on mahdollista käydä johdantokurssi, jossa tavoitteena on täydentää lyhyen matematiikan tietoja, ja siten antaa valmiudet peruskurssin suorittamiseen. Peruskurssin jälkeen varsinaista matematiikka ei ole, mikäli ei tosiaan ole kansiksen lukija.
Mikäli opiskelee informaatioteknologian laitoksella, oli ainakin aikaisemmin käytävä myös pakollinen matematiikan kurssi. Kurssi oli sovellusten eri luonteesta johtuen sisällöltään aika erilainen taloustieteiden laitoksen vastaavaan verrattuna pitäen sisällään logiikkaa ja joukko-oppia, todennäköisyyslaskentaa, modulolaskentaa ja permutaatioita. Sielläkään ei tietääkseni tämän kurssin jälkeen varsinaista pakollista matematiikkaa ole, vaikka tutkinto onkin minusta tavallaan enemmän matemaattisorientoitunut.
Tuossa Jyväskylän yliopiston sivut, sieltä voi käydä katselemassa mitä mikäkin pääaine pitää sisällään, ja sieltä löytyy myös opinto-oppaat tutkintorakenteineen ja kurssikuvauksineen:
http://www.jyu.fi