Ekonomiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janpa
  • Aloitettu Aloitettu
Kyl suosittelen kauppatieteitä. Kannattaa, Tosi kivaa on ainaki eka viikko ollut.. Ei mitään valittamista. Ihan aikas jees.. Viinapäätä pitää vähän kyllä olla..:)

Ainaki Lappeenrannassa on ollu tosi hauskaa. Parhautta suorastaan.

Kursseista en osaa vielä kyllä sitte sanoa valitettavasti mitään, kun ne alkaa maanantai-aamuna. Sinänsä tosi hyvä että nyt täällä on tällänen yleisthreadi kauppatieteistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi. Hiettäkää kirveellä, jos uppiminen on pahempi juttu kuin uuen threadin aloittaminen!

Haluaisin hieman käytännöntietoa tuosta itse opiskeluvaiheesta. Oman lukion opinto-ohjaaja on mitä on, ja internet on tietolähteenä liian suuri näin pienen ihmisen kahlattavaksi. Eli kertokaapa kaikkea yleistä tuosta opiskelusta, millaisia tenttejä, miten vaikeaa yms. Myös eksaktit linkit ovat tervetulleita. Omat kokemukset ovat tietysti parhaita oppaita :)

Kauppatieteet ovat jo noin työtehtävien puolesta kiinnostaneet pitemmän aikaa, mutta opiskelusta ei ole vielä käytännössä mitään tietoa. Pärjääkö lyhyen matikanoppilas? Keskiarvo atm n. 8 ja se on saavutettu istumalla tunneilla silloin tällöin. Eli panostamalla se olisi varmasti korkeampi.

Eli kaikkea mahdollista tietoa otetaan vastaan. Loistavaa olisi myös nähdä esim. jonkun tentin kysymyksiä, jos jostain netin kätköistä löytyy!

Moi. Hiettäkää kirveellä, jos uppiminen on pahempi juttu kuin uuen threadin aloittaminen!

Haluaisin hieman käytännöntietoa tuosta itse opiskeluvaiheesta. Oman lukion opinto-ohjaaja on mitä on, ja internet on tietolähteenä liian suuri näin pienen ihmisen kahlattavaksi. Eli kertokaapa kaikkea yleistä tuosta opiskelusta, millaisia tenttejä, miten vaikeaa yms. Myös eksaktit linkit ovat tervetulleita. Omat kokemukset ovat tietysti parhaita oppaita :)

Kauppatieteet ovat jo noin työtehtävien puolesta kiinnostaneet pitemmän aikaa, mutta opiskelusta ei ole vielä käytännössä mitään tietoa. Pärjääkö lyhyen matikanoppilas? Keskiarvo atm n. 8 ja se on saavutettu istumalla tunneilla silloin tällöin. Eli panostamalla se olisi varmasti korkeampi.

Eli kaikkea mahdollista tietoa otetaan vastaan. Loistavaa olisi myös nähdä esim. jonkun tentin kysymyksiä, jos jostain netin kätköistä löytyy!

Akateeminen kymppiluokka. Ihan hyvä vaihtoehto jos ei tiedä vielä lukion jälkeen mitä tahtoo oikeasti tehdä. Opiskelu on helppoa. Lyhyellä matikalla pärjää helposti. Alalle ylikoulutetaan aika rankasti. Moni pääaine ei valmenna kovinkaan hyvin työtehtäviä varten eikä opiskelu oikeastaan kehitä ajatteluakaan juurikaan koska suurin osa tenteistä vaatii lähinnä hyvää muistia ei niinkään älyä. Suosittelen lukemaan "Kauppatieet 2008" topikkia. Kysymyksiisi on vastattu siellä.

Mä oon ekonomi. Ei oo kyllä ollut minkäänlaista käytännöllistä hyötyä niistä papereista.

Mutta kyllä kai huonompia papereita voi heittää pöydälle. Kun valmistuin 07 oli saakelin vaikeeta löytää ekonomihommia. En voi kuvitella että nyt olis paljon helpompaa :)

Ekonomiksi opiskeleminen on ainakin helppoa ja mielenkiintoista :)

Mä oon ekonomi. Ei oo kyllä ollut minkäänlaista käytännöllistä hyötyä niistä papereista.

Mutta kyllä kai huonompia papereita voi heittää pöydälle. Kun valmistuin 07 oli saakelin vaikeeta löytää ekonomihommia. En voi kuvitella että nyt olis paljon helpompaa :)

Mikä sun pääaine oli?

Akateeminen kymppiluokka. Ihan hyvä vaihtoehto jos ei tiedä vielä lukion jälkeen mitä tahtoo oikeasti tehdä. Opiskelu on helppoa. Lyhyellä matikalla pärjää helposti. Alalle ylikoulutetaan aika rankasti. Moni pääaine ei valmenna kovinkaan hyvin työtehtäviä varten eikä opiskelu oikeastaan kehitä ajatteluakaan juurikaan koska suurin osa tenteistä vaatii lähinnä hyvää muistia ei niinkään älyä. Suosittelen lukemaan "Kauppatieet 2008" topikkia. Kysymyksiisi on vastattu siellä.

Riippuu mitä opiskelee ja miten. Mitä oon juttujasi lueskellut niin vedit vissiin aika juosten kussen, mikä varmaan kyllä palvelee sun tarkoitusperiäsi.

Opiskelu ei ole niin helppoa jos lukee kansista tai laskista, niin joutuu kyllä jotain tekemäänkin. Meillä on laskiksessa kursseja, joista pitää saada kolmosen, että pääsee seuraaville kursseille ja on toi jotain ongelmia aiheuttanut. No jos ykkösillä vetäsee maiseteriks, niin ei se nyt niin paljon vaadi, mutta vaatii kuitenkin.

thetawaves: markkinoinnissa, juridiikassa ja johtamisessa et tarvitse matematiikkaa (markkinoinnissa ehkä tilastotiedettä riippuen). Lyhyellä matskulla pärjää, kansiksessa on hyötyä pitkästä, mutta alussa jutut käydään läpi aika perusjutuista. Laskiksessa laskut on yksinkertaisia, mutta ajatusrakennelmat taustalla monimutkaisempia.

Kiitos, tulikin aika paljon vastauksia.

Joo tuota Kauppikseen 2008 -threadia on tullut selailtua!

Slarti: mitä olen lukenut, niin tuo ensimmäinen työpaikka taitaa olla tämän alan se "vaikein" juttu. Ilmeisesti kuitenkin töissä olet nyt jne?

Tuo akateeminen kymppiluokka sopii omaan kuvaani aika hyvin, tosin kiinnostaa myös ihan oikeasti tuo kauppakorkea.

Heikki M.: Mitä tarkoitat tuolla että ajatusrakennelmat taustalla on monimutkaisempia? Juridiikka kiinnosti vielä joku aika sitten eniten, mutta huhujen mukaan ei ole kovin hyvä pääainevaihtoehto ja näin ollen markkinointi/laskis on noussut sinne kärkisijoille omassa päässä.

Slarti: mitä olen lukenut, niin tuo ensimmäinen työpaikka taitaa olla tämän alan se "vaikein" juttu. Ilmeisesti kuitenkin töissä olet nyt jne?

Jep. Pitää paikkaansa.

Kävi säkä ja sain projektijohtamishomman noin 3 kuukautta valmistumisen jälkeen :thumbs:

Heikki M.: Mitä tarkoitat tuolla että ajatusrakennelmat taustalla on monimutkaisempia? Juridiikka kiinnosti vielä joku aika sitten eniten, mutta huhujen mukaan ei ole kovin hyvä pääainevaihtoehto ja näin ollen markkinointi/laskis on noussut sinne kärkisijoille omassa päässä.

No eipä toi laskis nyt mitään akaateemista kymppiluokkaa ihan ole...

Laskut on usein laskentatoimessa yksinkertaisia itsessään: plus-, miinus-, kertolaskua, mutta siellä on sitten sitä abstraktia asiaa taustalla, kuten lakijuttuja ja muuta omaa logiikkaansa.

KTM auttaa kuitenkin liksassa ja tutkinto on yhtä vaikea (helppo) suorittaa kuin tradenomi, joten miksipä ei sitten menisi yliopiston puolelle..

Epäilen vahvasti.

Tradenomin opinnot on leikkikoulumeininkiä. Eiköhän noissa KTM opinnoissa kuitenkin kirjoja lueta ja tenttejä tehdä. Siinä se ero on.

:D

Riippuu tietenkin henkilöstä, mikä on helppoa ja vaikeaa..

E: vastasin vuoden wanhaan wiestiin:D

Mulla on pääaineena laskentatoimi ja sivuaineena kauppaoikeus. Ehkä kuivin kokonaisuus mitä voi olla, mutta menköön nyt kun on kerta aloitettu :) Mä vedin yleis- ja aineopinnot paria lipsahdusta lukuunottamatta nelosella ja vitosella läpi, enkä ole koskaan ollut kovin kova tekemään duunia koulun eteen, joten niitä en osaa kovin haastaviksi sanoa. Aloitin vasta nyt syksyllä tekemään syventäviä opinto-oikeuden myöntämisestä johtuen, joten niistä ei voi parin luennon perusteella vielä paljoa sanoa. Aineopinnot olivat ainakin melkoista pintaraapaisua. Tosin minun ajoistani kurssivalikoima on aika paljon muuttunut, ja vaikuttaa sisällöltään paljon järkevämmältä kuin aikaisemmin.

Kauppaoikeudessa joutuu jo ihan oikeasti opiskelemaan, jos meinaa saada kunnollisen arvosanan. Niissä tenteissä ei enää tullutkaan ykköstä, kakkosta enempää mun perinteisellä parin kolmen päivän lukemisella, kun luennotkin tuppasin skippaamaan. Kursseja löytyy verotuksesta, immateriaalioikeutta, viestintäoikeutta, perhe- ja jäämistöoikeutta, yhtiöoikeutta jne.

Jyväskylässä on mahdollisuus tehdä kauppatieteiden maisterin tutkinto myös informaatioteknologian laitoksella, jolloin opiskelu on sisällöltään taas ihan erilaista. Tutkintoon kuuluu pakollisena taloustieteiden laitokselta kaksi lyhyttä tai yksi pitkä sivuainekokonaisuus, mikäli tämä ei ole muuttunut. Vaikka en montaa kurssia ole informaatioteknologian puolelta tehnyt, niin pitäisin tutkintoa haastavampana puhtaaseen taloustieteilijään verrattuna.

Mitä tuohon matematiikkaan tulee, niin eipä sitä oikeastaan tarvitse suuremmin muut kuin kansantalousteteilijät. Kaikille pakollinen matematiikan peruskurssi pitää Jyväskylässä sisällään hieman todistustekniikkaa, matriisilaskentaa, kahden muuttujan funktioiden optimointia sekä lukiosta tuttua derivointia ja integrointia. Kompleksiluvuista taidettiin käydä kanssa ihan alkeita, mutta niiden sovelluksiin taloustieteissä en ole törmännyt. Lienee rahoituksen teoriassa tulee vastaan jos on tullakseen. Lyhyen matematiikan lukeneilla on mahdollista käydä johdantokurssi, jossa tavoitteena on täydentää lyhyen matematiikan tietoja, ja siten antaa valmiudet peruskurssin suorittamiseen. Peruskurssin jälkeen varsinaista matematiikka ei ole, mikäli ei tosiaan ole kansiksen lukija.

Mikäli opiskelee informaatioteknologian laitoksella, oli ainakin aikaisemmin käytävä myös pakollinen matematiikan kurssi. Kurssi oli sovellusten eri luonteesta johtuen sisällöltään aika erilainen taloustieteiden laitoksen vastaavaan verrattuna pitäen sisällään logiikkaa ja joukko-oppia, todennäköisyyslaskentaa, modulolaskentaa ja permutaatioita. Sielläkään ei tietääkseni tämän kurssin jälkeen varsinaista pakollista matematiikkaa ole, vaikka tutkinto onkin minusta tavallaan enemmän matemaattisorientoitunut.

Tuossa Jyväskylän yliopiston sivut, sieltä voi käydä katselemassa mitä mikäkin pääaine pitää sisällään, ja sieltä löytyy myös opinto-oppaat tutkintorakenteineen ja kurssikuvauksineen:

http://www.jyu.fi

Taas tullut hyvin vastauksia, kiitokset siitä.

Heikki M.: Omalla kohdallani tarkoitin tuolla akateemisella kymppiluokalla juuri sitä, etten oikein keksi mitä tekisin nyt lukion loputtua, mutta silti veri vetää työtehtäviin, joihin kauppakorkea valmistaa. (tai pitäisikö sanoa "antaa valmiudet") En siis ole menossa sinne katselemaan mitä koulu tuo tullessaan. Nuo mainitsemasi lakijutut yms. tuolla laskiksen laskujen taustalla ei pelota, vaan enemmänkin kiehtoo. Lähinnä tarkoitin, että onko nuo "monimutkaiset ajatusrakennelmat" nimenomaan matemaattisia, vai liittyykö siihen muitakin juttuja yms.

No-1: Siinä tulikin aika kattava vastaus, kiitos siitä! :) Täytynee lukea paremmalla ajalla ihan ajatuksen kanssa tuo teksti. Päällisin puolin näytti ainakin olevan aika täyttä asiaa!

Missä vaiheessa tuo pääainevalinta muuten tehdään, jos jätetään laskuista kohteet, joissa valinta tehdään jo ennen pääsykoetta? Omat ykkösvaihtoehdot koulun suhteen ovat tällä hetkellä juurikin Jyväskylä ja LPR.

KTM-paperit vaan käteen millä pääaineella tahansa. Saa töitä helpommin kuin tradenomi-tutkinnolla. Suurin osa pääaineista on sellaisia, että ei sen väliä lopulta mitä on opiskellut, melkein mitä vaan voi tehdä pääaineesta riippumatta.

Omakin työ on aika kaukana pääaineopinnoista. Eikä tässä työssä paljon tuo tutkinto hyödytä muuten kuin siinä, että ymmärtää mistä asiakkaat välillä puhuu ja voi vastata jotain kohtuullisen fiksua. Opiskelu nyt yleisellä tasolla on opettanut oppimaan ja tajuamaan mikä tieto on turhaa ja mikä ei, ja siitä se suurin hyöty tuleekin.

Jos olet fiksu pärjäät töissä, jos olet tyhmä niin et pärjää. Ja jos on KTM-tutkinto niin saa helpommin niitä töitä.

Näin voisin sanoa pitkällä 4 vuoden urakokemuksella.

Itsellä tutkinto pääaine tietojärjestelmätiede + sivuaineet johtaminen/organisointi ja yritysjuridiikka. Tuosta yhdistelmästä ei sinänsä ole ollut erityisesti hyötyä, joskaan ei haittaakaan, itse tutkinnolla on ollut ehkä muutamassa työnhakutilanteessa jotain merkitystä.

Mä en aliarvioisi yhtään tradenomiksi opiskelua (myös sitä kokeilleena). Moni asia on tradenomipuolella huomattavasti fiksummin ja käytännöllisemmin hoidettu, harva KTM oikeasti pystyy hyödyntämään lukemaansa teorialiibalaabaa työssään. Toki se antaa jonkinlaista ajatteluvalmiutta ja katsantokantaa.

Turussa päätös pääaineesta tehtiin muistaakseni aikoinaan ekan vuoden lopussa.

Kouluun pääsee sisään jos on vaan halua opetella asioita ulkoa. Koulussa myös pärjää (tai pääsee läpi) kun siihen on tahtoa, pientä lukemista se vaatii.

Ehkä se laskentatoimen monimutkaisuus kumpuaa kuitenkin muualta, kuin mallien ja systeemien matemaattisesta monimutkaisuudesta. Toisaalta, jos laskentatoimea ajattelee hieman löysemmin ja ottaa mukaan rahoituksen, niin edellisen lauseen voi unohtaa.

Pistetään nyt vaikka pari esimerkkiä. Ensimmäinen johdon laskentatoimen puolelta:

-http://en.wikipedia.org/wiki/Economic_value_added

Ja toinen rahoituksen puolelta. Osittaisdifferentiaaliyhtälöt rupeavat olemaan jo aika raskasta kalustoa:

-http://en.wikipedia.org/wiki/Black%E2%80%93Scholes#Black.E2.80.93Scholes_PDE

Itsellä tutkinto pääaine tietojärjestelmätiede + sivuaineet johtaminen/organisointi ja yritysjuridiikka. Tuosta yhdistelmästä ei sinänsä ole ollut erityisesti hyötyä, joskaan ei haittaakaan, itse tutkinnolla on ollut ehkä muutamassa työnhakutilanteessa jotain merkitystä.

mitä tykkäsit opiskelusta tuolla it:llä? mitä olen juttuja kuullut niin mielekästä opiskelua on. entä mitä sivuaineita voisit suositella, jos omistasi ei juurikaan hyötyä ole ollut? ts. olisiko mielestäsi jostain toisenlaisesta kombosta ollut enemmän hyötyä jälkeenpäin ajateltuna? itsellä alkaa ensi syksynä kauppatieteiden opiskelu jyväskylässä juuri tietojärjestelmätiede pääaineena.

Kouluun pääsee sisään jos on vaan halua opetella asioita ulkoa. Koulussa myös pärjää (tai pääsee läpi) kun siihen on tahtoa, pientä lukemista se vaatii.

itse pääsin sisään ainakin ilman minkäänlaista valmistautumista, tuonne jyväskylään kun ei pääsykoekirjoja ollut lainkaan :o koekin oli pelkkää logiikkaa. sisäänpääsyyn vaikutti myös vähäinen hakijamäärä (n. 300) ja ok lähtöpisteet. lopulta taisi yhteispisteitä olla 6 yli vaaditun rajan, joten suhteellisen kivuttomasti läpäisin seulan.
motivaatio opiskelua kohtaan on korkealla ja odotankin jo ensi syksyä sekä koulun alkua! saa nähdä kauan motivaatio pysyy korkealla koulun alettua. :D

Itsekin ajattelin ekonomiksi jossain vaiheessa ja sitä ehdoteltiinkin, mutta järjetön pänttääminen ja asioiden ulkoa opettelu jo pääsykokeisiin ja insinöörikieltä huomattavasti monimutkaisempi diipadaapa vaikutti kovasti. :D

[mutu]Sanoisin että kannattaa ottaa pääaineeksi jotain perinteistä "kovaa". Käsienheiluttelijoita on 10 vuoden päästä joka paikassa. [/mutu]

Riippuu mitä opiskelee ja miten. Mitä oon juttujasi lueskellut niin vedit vissiin aika juosten kussen, mikä varmaan kyllä palvelee sun tarkoitusperiäsi.

Opiskelu ei ole niin helppoa jos lukee kansista tai laskista, niin joutuu kyllä jotain tekemäänkin. Meillä on laskiksessa kursseja, joista pitää saada kolmosen, että pääsee seuraaville kursseille ja on toi jotain ongelmia aiheuttanut. No jos ykkösillä vetäsee maiseteriks, niin ei se nyt niin paljon vaadi, mutta vaatii kuitenkin.

thetawaves: markkinoinnissa, juridiikassa ja johtamisessa et tarvitse matematiikkaa (markkinoinnissa ehkä tilastotiedettä riippuen). Lyhyellä matskulla pärjää, kansiksessa on hyötyä pitkästä, mutta alussa jutut käydään läpi aika perusjutuista. Laskiksessa laskut on yksinkertaisia, mutta ajatusrakennelmat taustalla monimutkaisempia.

Minun pääaineeni on laskentatoimi, sivuaineet rahoitus ja kansantaloustiede. Keskiarvoni on n. 3,5. Myönnetään että tuosta on matkaa vitosen keskiarvoon, mutta tuskin voi pitää juosten kusten opiskeluna. En myöskään ole lukenut vain "helpoimpia" oppiaineita. Kirjoitin tahallani provoten.

Ainakaan minun valitsemat kurssit eivät vaatineet suuria älyllisiä ponnistuksia. Varsinkin laskentatoimi on oppiaineena ollut peruskurssien jälkeen lähinnä erilaisten standardien, lakien ja teoriataustojen ulkoaopettelua, tästä surullisimpana esimerkkinä tilintarkastuksen kurssit, joilla opetellaan ulkoa tilintarkastusstandardeja ja lakia. Toki luennoilla oli caseja, mutta tentit melko pitkälti essee kysymyksiä perustuen standardeihin, mikä kannustaa ulkoaopettelua. Hyvin vähän missään on päässyt tuottamaan analyyttistä tekstiä ja saanut palautetta siitä. Tekstit mitä palautat eivät yleensä tule kommentoituna takaisin, vaan sinulle annetaan numero (toki löytyy muutamia poikkeuksia case kursseista, mutta pääsääntö että et saa palautetta vain numeron).

Mielestäni kyky tuottaa omaa tekstiä laantuu radikaalisti lukion jälkeen, mikä näkyy siinä että monilla on vaikeuksia kandin tekemisessäkin saati sitten gradun. Tämä johtuu siitä että tentit testaavat sitä oletko lukenut vaaditun koealueen, eivät niinkään sitä että ymmärsitkö sen tai osaatko soveltaa sitä. Tämä johtaa siihen että tehokkain opiskelumuoto on luentojen täysi lintsaaminen, 15-50 sivun tärppilistan teko tenttiä varten ja sen tankkaaminen, sekä oksentaminen paperille tentissä.

Tässä olivat siis perustelut sille miksi kutsun ekonomiopiskelua akateemiseksi kymppiluokaksi. Voi olla että näin ei kaikkialla ole, mutta nämä ovatkin vain minun kokemuksia omasta kauppatieteellisestä tiedekunnasta.

Itse opiskelen Diplomi-insinööriksi, siinä vasta akateeminen kymppiluokka pahimmasta päästä. Tentit läpäsee sillä kun lukasee edellisen vuoden tentit läpi ja käy ulkomuistamassa tehtävät paperille. Näin niinku kärjistettynä. Luennoilla varmaan 20% kurssin osallistujista. :zzzz: - Toki niihin nelosiin ja vitosiin saa jo tehdä töitä, mutta jos puhutaan koulun läpäisemisestä puolivaloilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom