Ei tuu uni treenin jälkeen, teenkö liian kovaa?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Nukkumattomuus tai univaikeudet ovat yksi ylikunnon oireista, mutta itselläni nukkuminen kärsii vain sen reenipäivän iltana.

Jotenkin jää kierrokset kroppaan päälle, eikä millään
kykene rauhoittumaan, ja sittenkin kun nukahtaa niin nukkuu levottomasti ja heräilee välillä.

Lisäksi reenipäivän jälkeisenä päivänä on sellainen kevyen flunssainen olo, mutta ei siis oikeata flunssaa iske.

Teen alakroppa/yläkroppa-jaolla, vain 10 työsarjaa/reenikerta, toistoja 10-14. Pyrin 12:een, mutta tuolle 10-14 välille se useimmiten menee.

Teen rinnalle 3 sarjaa, selälle 4, olkapäille 2 ja trapseille yks. Se siis yläkroppapäivänä.

Alakroppapäivänä etureisille 4, takareisille 2, pohkeille 2 ja lopuksi 2 sarjaa massua.

Sarjat teen pumpaten lähes loppuun asti, mutta aina vain lähes loppuun, vähintään se viimeinen toisto jää tekemättä.
Saati että yrittäisin vielä sitä toistoa jonka tietää menevän failureksi.

Ja helekkari, joka reenipäivän jälkeen on 2 päivää lepoa, eli kroppa tulee reenattua kerran kuudessa päivässä läpi.

Tällä hetkellä reeni kyllä kulkee muuten tosi mukavasti,
mutta ihmetyttää nämä vuorokauden mittaiset ylikunnonoireidenomaiset oireet. Taisin kehittää uuden sanan.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Yksi tieto tuossa jäi uupumaan, eli mihin kellonaikaan treenit tapahtuu ja mihin aikaan painutaan pehkuihin?
Tuollaista pientä ylirasitusta varmana kaikilla välillä tulee. Suosittelen kiinnittämään erityistä huomiota sapuska puoleen. Jos kalorit ovat jo korkealla niin ruoan laatu tarkkailuun. Mites kovien ja kevyiden treenien vaihtelut? Monesti tuntuu juuri katkeamispiste olevan lähellä kun treenit kulkevat parhaiten, eli voisi olla kevennyksen vuoro.

Mulla on ollut syksystä asti samanlaisia oireita. Syksyllä treenit alkoivat kasilta illalla ja uni ei tahtonut tulla millään sinä iltana. Sydän jyskytti ja useamman kerran tuli herättyä yön aikana ja aamulla sitten nuhan oireita. Taukoa tuli pidettyä pisimmillään lähes kuukausi ja lekurillakin kävin useampaan otteeseen ( selitystä ei löytynyt ). Nyt on ohjelma vaihtunut 4-jakoisesta 2-jakoiseen ja salille pyrin menemään viimeistään kuudelta. Tämä auttoi ainakin tuohon unensaantiin, vieläkin tosin joskus nuha iskee jos yöunet jäävät vähiin.

Itsellä oli kans sama vika joskus ennen. Käyn treenaamassa illalla klo 20 aikoihin ja kestää noin tunnin yleensä. Aikasemmin ei saanut unta treenin jälkeen kuin vasta aamuyöstä. Mutta nyt kun olen muuttanut ohjelmaa siten että teen vähemmän kerralla mutta useammin, niin unensaanti on helpottunut. En myöskään ole palkkaria käyttänyt, vaan treenin jälkeen vetässyt lihaa jossain muodossa masun täyteen (ja koska lihassa on paljon protskua, niin sitä ei kovin paljoa alas mene kerralla - noin 400g). Ja ruokavalio on muuttunut kokonaan anabolic dietiksi, eli arkisin maks. 30g hiilareita päivässä, viikonloppuisin niin paljon kuin napa vetää. Toisaalta viikonloppuisin sitten on kokoajan väsynyt olo, muttei saa kunnolla nukuttua.

Eiköhän tuo ole ihan yleinen ohje heikompiunisille, että välttäkää raskasta liikuntaa ennen nukkumaan menoa. Keho käy vielä treenin jälkeen pitkään korkeammilla kierroksilla, joka luonnollisesti vaikeuttaa rauhoittumista nukkumattireissuun. Olisikohan mehdollisuutta suorittaa treenit aamulla ennen duunia?

toolate sanoi:
Yksi tieto tuossa jäi uupumaan, eli mihin kellonaikaan treenit tapahtuu ja mihin aikaan painutaan pehkuihin?
Tuollaista pientä ylirasitusta varmana kaikilla välillä tulee. Suosittelen kiinnittämään erityistä huomiota sapuska puoleen. Jos kalorit ovat jo korkealla niin ruoan laatu tarkkailuun. Mites kovien ja kevyiden treenien vaihtelut? Monesti tuntuu juuri katkeamispiste olevan lähellä kun treenit kulkevat parhaiten, eli voisi olla kevennyksen vuoro.

Juu, mulla tuppaa reeniaika olemaan siinä 17:30-18:30.
Aamuun sitä on hankala siirtää, pitäs ensin mennä kotoa Espoosta Hesaan salille ja sitten takas Espooseen töihin.

Ööö, mulla ei nyt ole oikeestaan ollenkaan vaihtelua kovien ja iisien reenien välillä. Aattelin että jos ei niin tarvis kun ei kummiskaan loppuun asti tee :nolo: :nolo: :nolo:

Protskua saan mielestäni riittävästi, kiitos XL:n vähälaktoosisen heran, laktoosittoman rajejuuston, ja laktoosittoman maidon.

Hiilareista varmaan liian iso osa tulee leivästä, moniviljaleivistä ja ruisleivästä, ja aamulla jostain Weetabixista tahi myslistä.
Sellasta perinteistä riisiä/pottua ei tule vedettyä kuin lounaalla.

Palkkarin otan aina reenin päälle, noin 1.5 desiä Fastin Reco2:sta.

Hedelmiä syönen liian vähän, kun niitä ei tule useinkaan muuta kuin kaks banskua sen raejuuston kanssa per päivä.

Vihanneksia vieläkin vähemmän, marjoja ei käytännössä ollenkaan :nolo:

SerialLoser sanoi:
Juu, mulla tuppaa reeniaika olemaan siinä 17:30-18:30.
Aamuun sitä on hankala siirtää, pitäs ensin mennä kotoa Espoosta Hesaan salille ja sitten takas Espooseen töihin.
Kyllähän tuossa pitäisi sopivasti rauhoittumisaikaa olla, mikäli menet normi aikaan nukkumaan (eli siinä 22.00-23.00)
SerialLoser sanoi:
Ööö, mulla ei nyt ole oikeestaan ollenkaan vaihtelua kovien ja iisien reenien välillä. Aattelin että jos ei niin tarvis kun ei kummiskaan loppuun asti tee :nolo: :nolo: :nolo:
Tietty kovien/kevyiden jaksojen vaihtelu on kyllä tarpeellinen oikeastaan ohjelmassa kun ohjelmassa. Näiden suhde voi tietysti olla pienempi kun ei loppuun treenata, mutta jokatapuksessa hermosto ja lihaksisto (ja mielestäni pääkin) tarvitsee sitä kevyempää treeniä aina välillä.

Eli ongelma voi löytyä seuraavaista asioista:
- Ruokavaliosta. Vaikka syöt hyvännököisesti niin kalorit voivat jäädä alas. Miten paino on kehittynyt viimeaikoina?
- Kevyiden treenien puute. Mikäli edellinen kohta täyttyy niin näitä kannattaa varmaankin ottaa useammin
- Vihannesten ja hedelmien syömättömyys voi johtaa tärkeiden vitamiinien yms. puutokseen. Otatko purkeista näitä?

Sama ongelma vaivaa meikäläistä aina aika-ajoin...Ratkaisuksi - tai ainakin helpotukseksi - olen löytänyt nesteytyksen. Siis ei mitään hemohessihommia, vaan veden rauhallisen nautiskelun pitkin iltaa ennen nukkumaanmenoa. Mulla ainakin vissiin kovat reenit vie myös nestettä sen verran että tuo veden litkiminen on auttanut, jotenkin kai se toimii jäähdytysnesteenä kehossa. Jos menee liian "kuivana" nukkumaan niin sitten on koko ajan kuuma ja levotonta pyöriskelyä luvassa.

Tosin joskus vaan on hyväksyttävä treenin menneen niin kovaksi että ylikiekat jatkuvat uneenkin asti. :D

^^
Aah hyvä pointti myös tuo nesteen nauttiminen. Monet eivät edes tajua kuinka tärkeätä se on. Voisipa melkein sanoa, että tärkein palauttava asia treenin jälkeen on nestetys, sillä keho kärsii usein fyysisen harjoitteen jälkeen nestehukasta. Eli vettä tasaisesti koko päivän ja reilusti.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Liittyikö unettomuuteen säpsähdyksiä? Silloin kun vielä treenasin iltaisin, alkoivat kädet usein nykiä juuri nukahtamisvaiheessa. Siihen heilumiseen sitten aina heräsi. Kalsium-magnesium tabletit auttoivat ja ilmeisesti myös parempi venyttely olisi ollut avuksi.

Dippi sanoi:
Liittyikö unettomuuteen säpsähdyksiä? Silloin kun vielä treenasin iltaisin, alkoivat kädet usein nykiä juuri nukahtamisvaiheessa. Siihen heilumiseen sitten aina heräsi. Kalsium-magnesium tabletit auttoivat ja ilmeisesti myös parempi venyttely olisi ollut avuksi.

First things first: kiitos kaikille vastauksista.

Sitten:
Säpsähtelen normaalisti aina silloin tällöin, en joka yö, mutta itse asiassa tuntuu että reenin jälkeisinä unettomina öinä en itse asiassa sätkisi juuri ollenkaan.

Otan vitamiinia purkista, yhden Multi-Tabsin joko aamuin tai illoin, yritän muistaa ottaa sekä että.

Nesteytykseen en ole erikseen kiinnittänyt huomiota, hyvä pointti. Paitsi mitä nyt välillä olen ajatellut että töissä
tulee vedettyä vettä liian vähän. Joskus nuorna miesnä kiskoin aina vähintään sen 2 litraa päivässä.

Paino on itse asiassa pysytellyt aika samassa, mutta minussa on fläsää aika huolella, eli aina jos tulee vähänkään reenattua säännöllisemmin, niin kulutus vähän lisääntyy ja hukkapaino vähän vähenee ja kiinteä massa, toivon mukaan, kasvaa.

Sehän tässä on noloa, että olen tällä nykyisellä, toistaiseksi hyvin toimivalla ohjelmalla reenannut vasta pari kertaa kropan läpi, ja nyt jo on tuollaisia ihmeoireita.

Olen aina ollut kehnohko palautumaan, ja varsinkin lyhyet sarjat raskailla raudoilla ovat polttaneet minut hetkessä loppuun. Sillä minulla on aina ne kaksi lepopäivää, + kartan failurea. Ja SILTIKIN saattaa olla liikaa. Tällä palautumiskyvyllä saattaisi päästä jo Guinnessin ennätysten kirjaan...

Auttaisikohan jo sellainen että vetäisisi vielä, sanotaan kolmannen kerran kropan läpi, sitten yhdet ylä- ja alakropan treenit kevyesti ja hillitysti, ja sitten taas palaisi siihen missä oli ennenkevyitä treenejä?

Ja siis jatkossakin tekisi noin, elikäs kroppa 3 kertaa kovahkosti, ja väliin kerta hyssyttelyä.
Sori tyhmät kysmät, tämä intensiteetin syklittely on mulle uutta asiaa, en tiedä miten sitä oikein pitäisi harrastaa.

Dippi sanoi:

Säpsähdykset liittyvät lihastonuksen laskemiseen, joka on ihan normaalia kun ollaan menossa nukkumaan tai nukutaan.

Kuten serialloser kirjoittikin, että tätä nytkähtelyä/säpsähtelyä ei tapahdu treenin jälkeisinä unettomina öinä. Silloin käydään vielä kierroksilla. Loppuverra + kylmä suihku + ravinto ---> nukkumaan.

Itselle auttoi, kun pistää tuntia ennen toivottua unimattia telkan ja valot pois, musaa soimaan ja venyttelee ainakin sen yli puoli tuntia rauhallisia, kevyitä venyttelyjä ja keskittyy hengittelemään hitaasti. Jos ei nuku siihen lattialle, niin viimeistään pedissä.

Parempi vielä jos tätä ennen saa...:nolo:

Fat Abbott sanoi:
Säpsähdykset liittyvät lihastonuksen laskemiseen, joka on ihan normaalia kun ollaan menossa nukkumaan tai nukutaan.
Säpsähdys oli vähän huono termi, mutta en keksinyt parempaakaan. Kyse ei ollut vain sellaisesta nytkähdyksestä mitä tosiaan tulee joskus ilman iltatreeniäkin. Kyse oli ihan koko käsivarren heilahduksesta. Ei mielestäni ihan normaalia (joskin off-topiccia).

Se on ns. koiranunta :)

Kun vajoan uneen ja alan tappelemaan mörköjen tai dinosaurusten kanssa herään omaan nykimiseeni.

SerialLoser sanoi:
Nukkumattomuus tai univaikeudet ovat yksi ylikunnon oireista, mutta itselläni nukkuminen kärsii vain sen reenipäivän iltana.

kykene rauhoittumaan, ja sittenkin kun nukahtaa niin nukkuu levottomasti ja heräilee välillä.

Lisäksi reenipäivän jälkeisenä päivänä on sellainen kevyen flunssainen olo, mutta ei siis oikeata flunssaa iske.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Itsellä on myös ollut samoja oireita aiemmin. Olen huomannut seuraavaa: Minun on lopetettava treenit 5h ennen nukkumaanmenoa, muussa tapauksessa pumppu hakkaa vielä illalla liian kovilla kierroksilla ja uni ei tule. Sitten nuo flunssan oireet ovat myös tuttuja ja viittaavat kehon jonkinlaiseen ylirasittumiseen, joka voi johtua juuri niistä huonoista unista, liian huonosta syömisestä, huonosta nesteen saannista (juo vettä!), mineraalien ja vitamiinien puuteesta, huonosta yleiskunnosta tai jostain taudista. Itselläni tuo tauti oli pari vuotta poskessa kroonisesti hieman tulehtunut viisaudenhammas. Se piti yllä pientä flunssaa, joka puhkesi aina pienimmästäkin rasituksesta.

Suosittelisin seuraava: Koita treenata vielä aiemmin mikäli mahdollista ja katso auttaako tämä oireisiin. Lisäksi tarkista että syöt ja juot tarpeeksi treenin päälle. Jos et ole dietillä niin myös yötä vasten sopiva hiilaritankkaus edesauttaa unensaantia (hiilarihumala) sekä palautumista yön aikana. Voit koittaa iltaisin myös magnesium- ja sinkkinappeja, joista saat tarpeellisia mineraaleja ja näistä varsinkin magnesiumin pitäisi parantaa unen laatua. Lisäksi parempi yleiskunto auttaa palautumaan treenistä nopeammin, eli jonkunlainen aeroobinenkin voi tehdä hyvää mikäli tunnet omaavasi heikon yleiskunnon. Mahdollisesti kannataa myös selvittää lääkäriltä onko sinulla jonkunlainen tulehdus jossain päin kehoa.

Sain sellaisen kuvan että et treenaa tarpeeksi hermostoylikuntoon, mutta jos mielestäsi treenailet kovaa omaan kuntoosi (ja treenitaustaasi) nähden niin välillä (esim 6 vk välein) kannattaa pidellä kevyempiä viikkoja. Ja jos treenailet maksimivoimaa kovilla raudoilla niin silloin varsinkin kannattaa ottaa selvää treenin jaksottamisesta ja lepäillä välillä.

Sellainen heitto vielä että sinun vaivoistasi kärsivänä jättäisin kaikki ennen treeniä otettavat piristeet kahvia myöten pois, jos moisia olet ottanut.

PS. En jaksanut lukea threadia läpi vaan pistin tuon postisi perusteella vain omia ajatuksiani, sillä olen aiemmin kärsinyt juuri samaisesta vaivasta. Sori vaan jos tuli paljon vanhan kertausta muiden posteista...

Reiska79 sanoi:
Itsellä on myös ollut samoja oireita aiemmin. Olen huomannut seuraavaa: Minun on lopetettava treenit 5h ennen nukkumaanmenoa, muussa tapauksessa pumppu hakkaa vielä illalla liian kovilla kierroksilla ja uni ei tule. Sitten nuo flunssan oireet ovat myös tuttuja ja viittaavat kehon jonkinlaiseen ylirasittumiseen, joka voi johtua juuri niistä huonoista unista, liian huonosta syömisestä, huonosta nesteen saannista (juo vettä!), mineraalien ja vitamiinien puuteesta, huonosta yleiskunnosta tai jostain taudista. Itselläni tuo tauti oli pari vuotta poskessa kroonisesti hieman tulehtunut viisaudenhammas. Se piti yllä pientä flunssaa, joka puhkesi aina pienimmästäkin rasituksesta.

Suosittelisin seuraava: Koita treenata vielä aiemmin mikäli mahdollista ja katso auttaako tämä oireisiin. Lisäksi tarkista että syöt ja juot tarpeeksi treenin päälle. Jos et ole dietillä niin myös yötä vasten sopiva hiilaritankkaus edesauttaa unensaantia (hiilarihumala) sekä palautumista yön aikana. Voit koittaa iltaisin myös magnesium- ja sinkkinappeja, joista saat tarpeellisia mineraaleja ja näistä varsinkin magnesiumin pitäisi parantaa unen laatua. Lisäksi parempi yleiskunto auttaa palautumaan treenistä nopeammin, eli jonkunlainen aeroobinenkin voi tehdä hyvää mikäli tunnet omaavasi heikon yleiskunnon. Mahdollisesti kannataa myös selvittää lääkäriltä onko sinulla jonkunlainen tulehdus jossain päin kehoa.

Sain sellaisen kuvan että et treenaa tarpeeksi hermostoylikuntoon, mutta jos mielestäsi treenailet kovaa omaan kuntoosi (ja treenitaustaasi) nähden niin välillä (esim 6 vk välein) kannattaa pidellä kevyempiä viikkoja. Ja jos treenailet maksimivoimaa kovilla raudoilla niin silloin varsinkin kannattaa ottaa selvää treenin jaksottamisesta ja lepäillä välillä.

Sellainen heitto vielä että sinun vaivoistasi kärsivänä jättäisin kaikki ennen treeniä otettavat piristeet kahvia myöten pois, jos moisia olet ottanut.

PS. En jaksanut lukea threadia läpi vaan pistin tuon postisi perusteella vain omia ajatuksiani, sillä olen aiemmin kärsinyt juuri samaisesta vaivasta. Sori vaan jos tuli paljon vanhan kertausta muiden posteista...

Sinänsä hyvä pointti tulehduksista, eli minulla on koko ajan päällä paksusuolentulehdus, vedän siihen kahta lääkettä jatkuvasti. Lääkkeiden ansiosta olen oireeton, mutta käsittääkseni se tulehdus ikään kuin eliminoidu kehosta kokonaan.

Maksimivoimaa en reenaile, olen joskus yrittänyt, ja se karttaa mua kuin ruttotautista :D

Ja vuosien Heavy Dutyn jälkeen opin, että jätäs poika ne failuret poijes, eli tosiaan yritän säästellä hermostoa.

Mutta yleiskunto on kyllä niin huono, että jos sen itse asiassa sais nostettua huonoksi, niin se ois jo paljon....
tarkoitus on lisätä kävelyä nyt kun tiet sulaa, mutta tämä tarkoitus ei vielä kummasti ole nostanut kuntoa....

SerialLoser sanoi:
Sinänsä hyvä pointti tulehduksista, eli minulla on koko ajan päällä paksusuolentulehdus, vedän siihen kahta lääkettä jatkuvasti. Lääkkeiden ansiosta olen oireeton, mutta käsittääkseni se tulehdus ikään kuin eliminoidu kehosta kokonaan.

Jos vedät esim. antibioottia naamaan niin nehän laskee kehon vastustuskykyä jo niin että se yhdessä tulehduksen kanssa voi ihan hyvin aiheuttaa tuon 'miniflunssan/-ylirasituksen'. Onkos kyseessä akuutti, vai joku krooninen tulehdus? Voisi olla asiaa keventää treeniä lääkkeiden syönnin ajaksi jos niistä lääkkeistä joskus pääset eroon.

Ja voin sanoa että omalta osaltani kunnon treeni vie kyllä yöunet, jos ei ole 5h:a väliä ennen nukkumaanmenoa. Lähdenkin tästä syystä treenaamaan aina suoraan töistä ja usein jaksotan työpäiviä vielä niin (tähän pysyessäni), että lähden treenipäivinä vähän aiemmin treenaamaan ja muina päivinä teen pidempää päivää.

SerialLoser sanoi:

Tuollaisia kokemuksia itselläkin, ei tosin salitreenin jälkeen vaan juoksumisen jälkeen.
Yleensä nukun tosi sikeästi ja saan unenpäästä kiinni noin 5 minuutissa. Mutta esim. eilen pääsin juoksulenkille vasta klo 20 aikoihin ja juoksentelin tuollaisen 50 min. Nukkumaan menin noin klo 23 ja koko yön oli tuskaista tuo nukkuminen. Oli joko kuuma tai sitten kylmä ja flunssaakin tuntui pukkaavan. Aamullakin hiukan flunssainen olo, mutta nyt kun kone on kunnolla käynnissä alkaa tuo 'flunssakin' kadota ja illalla salille treenaamaan.
Tälläisiä kokemuksia ollut muutamana yönä juuri hieman myöhemmin illalla tehdyn juoksulenkin jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom