Ei lisäravinteita teineille!

"Olen huolissani lapsille tarjotuista lisäravinteista ja palautusjuomista. Kukaan ei ole selvittänyt, mihin ylimääräiset ainesosat kehossa varastoituvat. Epäilys on kuitenkin suuri, että lisäravinteet ja palautusjuomat tekevät suuria haittoja maksalla ja munuaisille. Aineosat kerääntyvät kehoon ja tuhoavat juuri kehittyviä elimiä," toteaa Hakkarainen.

Itse en tämän lauseen perusteella lähtisi tuomitsemaan nuorten ravinteiden käyttöä. Tuohan on pelkkä epäilys ja miehen oma mielipide. Olkoot Hakkarainen vaikka kuinka taitava, mutta en häntä usko, ennen kuin hän lyö kovaa faktaa pöytään. Näitä faktoja voisivat olla esimerkiksi tutkimukset nuorten lisäravinteiden käytön haitoista.

On kuitenkin totta, että lisäravinteihin voi liittyä ongelmia. Pitäisi muistaa, että nuo ovat kuitenkin pelkkiä lisäravinteita, eikä noilla voi korvata normaalia ravintoa täysin. Joillakin tuntuu tämä unohtuvan; en lähtisi esimerkiksi korvaamaan monipuolista ruokaa kuten salaatilla varustettua päivällistä tai kouluruokaa proteiinidrinkillä. Lisäravinteet ovat kuitenkin erinomaisia täydentämään ruokavaliota, enkä lähtisi niitä nuorilta kieltämään.

Karkit, sipsit, mäkkisafkan, sokerilimpan, nuuskan, tupakan, viinan, oluen, siiderin yms voisin kieltää nuorilta. Lisäravinteet on pikkujuttu näiden joukossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
..."syön heraa, voinhan siis piikittää horkkaa kankkuun, melkeen sama homma"...
Tätä ei haettu. Tiedät varmasti, että on hienompiakin lisäravinteita kuin hera ja kevyempiäkin urheilumielessä käytettyjä lääkeaineta kuin horkka.

Ei se porttiteoria nyt niin kaukaa ole haettu. Ei ne jauhot kyllä subjektiivisena käsitteenä vaikuta koko oikkuun paskan vertaa, koska käytännössä hera80:lla ja ryssänapeilla ei ole mitään fysiologista yhteyttä. Vaikutus on psyykkinen, jonka nämä lähisnägärin amikset saattaa kreatiinista saada. Siis mun pointtina on nyt se, että kun junppaaja alkaa popsimaan lisäravinteita niin tietenkin tämä vie harrastustaan systemaattisempaan ja tuloshakuisempaan suuntaan. Niillä jauhoilla ei tosin ole vitun vertaa väliä tässä yhtälössä, vaan nimenomaan se treeni on portti hormooneihin (mitäs muuta syytä hormonien käytöllä on kuin puhtaasti tuloshakuisuus)...
Tässä päästiin asiaan. Kuten aiemmassa viestissäni esitin, itse lisäravinteilla ei liene juurikaan osaa kokeiluhalujen kasvussa. Sen sijaan joidenkin lisäravinteiden mainonnassa käytettävät mielikuvat herättävät kiinnostusta.

Minä kun en osaa mitään muuta kuin kirjoitella tyhmyyksiä, niin jatkan samaa rataa:

PEDIGREE® Adult
MAXI - Isoille koirille Häränlihaa ja Vihanneksia

Isojen koirien erityistarpeisiin kehitetyn uutuustäysravinnon lihaisat herkkutyynyt sisältävät ainutlaatuisen yhdistelmän luontaisia ravintoaineita, mm. Omega 3 -rasvahappoja. Ne auttavat pitämään koirasi nivelrustot terveinä ja edistävät ison koiran liikkumista.

Eli jos kaikki proteiinit ovat samaa tavaraa niin miksi en söisi koiranruokaa? Jos jauhoissa oleva proteiini on samaa mitä saan jauhelihasta ja kreatiini myös niin eikös se sitten ole samaa proteiinia noissa koiranruoissa? Ja niissä on ravintoarvot kohdillaan sekä hinta tulee halvaksi :)

Ja asiaan. Kehityksen kannalta en ole nähny eroa siinä otanko proteiinini purkista vai parista kananmunasta ja maitorahkapurkista. Laiskuus on vain vienyt minut jauhojen tielle. :D Mieluummin söisin ruokaa enemmän kylläkin. Terveyshaitoista en myös tiedä? Eipä ole olo tässä muuttunut mihinkään näkyvästi vaikka on alkoholia ja tupaakkiakin tullut vedettyä lähes joka viikonloppu. Ja eiköhän ne ole kuitenkin suurempi uhka terveydelle kuin nuo lisäravinteet...
Mutta pedigree olisikin sitten jotain... ketsupilla... mmmmm.... sinapilla.... ;)

Eihän sillä hirveästi eroa olekkaan vedätkö proteiinit lihasta vai jauhoista, suunnilleen samaa kamaa ne kuitenki on.

Nämä lisäravinteilla pelottelujutut tuntuu olevan suositumpia mediassa, joku päivä tässä tais televisiostaki tulla dokumentti kyseisestä aiheesta, ja luonnollisesti negatiivisessa valossa esitettynä.

Taitaa nämä lisäravinnejutut kuitenki mennä sekasin useimmilta toimittajilta ku oon lukenu just jostain kuinka lisäravinteet on epäterveellisiä sillä ne on keinotekoisesti tuotettuja. En tiennytkään, että ihminen on oppinut yhteyttämään. Mitä helvettiä me niitä kasveja viljellään sitte...

Ja tosta varastoitumisjutusta... Kuten on varmaan todettukki tässäkin threadissä jo pari kertaa ni ihan samanlailla proteiini varastoituu jauhoista kuin ruuasta, koska se on ihan samaa tavaraa. Ja jos lisäravinteet vahingoittaisivat maksaa eiköhän porukoiden maksat olis poksahdellu jo vuosikymmeniä ja varmaan joku nero olis osannu vetää jo jotain johtopäätöksiä, mutta ei. Ja tosiaan useimmiten lisäravinteisiin on lisätty vähemmän lisäaineita ja jalostusvaiheitakin on vähemmän kuin esimerkiksi kauppojen valmisruuissa...

Todennäköisesti nämä hauskat alan ammattilaisten mielipiteet johtuvat yksinkertaisesti siitä että he eivät puhu samoista lisäravinteista kuin miksi me lisäravinteet miellämme.... Täytyy sanoa että mua lähinnä alkaa vituttaan aina ku mediasta tulee jotain tällästä paskaa, se on varma juttu et seuraavan kerran ku näkee vanhempia niiltä tulee tyyliin "vieläx sä tapat itteäs niillä lisäravinteilla". Juu tapanhan mä ja niin tappaa Suomen yleisurheilujoukkuekki, tyhmiä ku ovat, ne ei oo varmaan nähny televisiosta kuinka palautusjuomat tuhoaa maksan. Proteiinidrinkki on yllättävän kätevä ku mulle laktoositonta raejuustoa saa hakea 15km päästä, sitä ku menee 2-3 purkkia päivässä, riippuen muista ruokailuista. Tuskin kovin moni tälläkään foorumilla pelkillä lisäravinteilla elää, että aika kaukaa haettua toikin.

takaisin astialle ..

Elikkäs nyt on kiihkeesti puolustettu maltoa ja heraa, mutta mikäs on homma nuiden "tehonlisääjien" ja esimerkiksi kreatiinin kanssa? Juu tiiän että kreatiiinia on kalassa jne jne, mutta "puhdasta monohydraattia" kun vedät niin eikö normiarvot aika äkkiä ylitykkin? Ja mitäs tavaraa sitä tehoa on lisäämässä? Jos se nostaa testosteronin tuotantoa 740% niin voiko se olla terveellistä vielä kasvuiässä olevalle nuorelle??

Ja sitten asian toinen puoli on "yliannostukset", eli kun lisäravinteita käytetään enemmän kuin tuoteselosteessa lukee. Hyvin tavallista, olen jopa itse näin tehnyt! Mutta mitä se tekee kasvuiässä olevan nuoren elimistölle ??

Jos se nostaa testosteronin tuotantoa 740% niin voiko se olla terveellistä vielä kasvuiässä olevalle nuorelle??

Ei taida lisäravinteet tuollaisia nousuja aiheuttaa. Lääkkeillä voidaan ehkä lisätä elimistössä olevan testosteronin määrää x%, mutta ei niilläkään tuotantoa noin tappiin ruuvata. Melkoista paskaa ja kusetusta tuollaiset tuotteet.

Ja sitten asian toinen puoli on "yliannostukset", eli kun lisäravinteita käytetään enemmän kuin tuoteselosteessa lukee. Hyvin tavallista, olen jopa itse näin tehnyt! Mutta mitä se tekee kasvuiässä olevan nuoren elimistölle ??

Riippuu varmasti vähän lisäravinteesta. Ylimääräistä protskua, rasvaa ja hiilaria syödessä todennäköisesti tapahtuu lihomista (sama pätee kyllä "tavalliseen" ruokaan).

Edit: Rottafeissi, mihin sä pyrit tällä mesomisella?

takaisin astialle ..

Elikkäs nyt on kiihkeesti puolustettu maltoa ja heraa, mutta mikäs on homma nuiden "tehonlisääjien" ja esimerkiksi kreatiinin kanssa? Juu tiiän että kreatiiinia on kalassa jne jne, mutta "puhdasta monohydraattia" kun vedät niin eikö normiarvot aika äkkiä ylitykkin? Ja mitäs tavaraa sitä tehoa on lisäämässä? Jos se nostaa testosteronin tuotantoa 740% niin voiko se olla terveellistä vielä kasvuiässä olevalle nuorelle??

Ensinnäkin, eiköhän nuo helvetin testoboosterit ole 100% täyttä paskaa, mitkä ei tosiaankaan testotasoja nosta, ainoa on placebo, mutta se ei taida hirveämmin elimiä kuormittaa ;) Ja mitä saantisuosituksien ylityksiin tulee, niin eipä siihen kuole jos syö esim 1kg lihaa, mistä saa 200g proteiinia. Ja jos herapussissa sattuu lukemaan tyyliin 50g päivässä. Yms kreatiinit ja muut.

Edit: Sumu kerkesikin jo.

.. Jos se nostaa testosteronin tuotantoa 740% niin voiko se olla terveellistä vielä kasvuiässä olevalle nuorelle??

Ei tasan nosta.

Ei juuri mitään.

Tarviiko näitä edes perustella? Tottakai kovin myyntitykki lupaa vähintään 5 milj. % nousun testosteronitasoissa tuotteella, joka sisältää pelkkää sinkkiä ja sidosaineita. On aivan eri asia mitä nöxnöxeillä luvataan ja mitä ne tekee. KTV:n suosituksia ylitetään aivan_kaikessa_kaiken_aikaa. Koomisimpana esimerkkinä c-vitamiini, jonka suositus on 60mg. Jengi vetelee helposti yli 1g määriä tuotakin eikä toistaiseksi ole kuolemantapauksia raportoitu.

Toki vitamiineissa ja hiveneissa on se vesiliukoisuusaspekti, mutta eipä tolla nyt ole mitään väliä. Ei ne nuoret oikeesti niin herkässä tilassa ole, että porukka alkais kiksahtelemaan jostain lisäravinteista. Järki käteen ja kohtuus kaikessa.. voin kuvitella kuinka nää pahimmat saivartelijat pelkää varmaan ukkosta ja kulkukissojakin.

:down:

E: Tajuttoman hidas :D

Kyse ei ollutkaan siitä, etteivätkö testobuusterit olisi pelkkää sontaa. Esimerkiksi kaikki tribulushässäkät ..huoh..Mutta mitä se tavara tekee kerääntyessään elimistöön vaikka ei pala kasvaisikaan?

entä nämä "aktiivisimmat aminohapot, jotka stimuloivat kasvuhormonin eritystä"???

Kyse ei ollutkaan siitä, etteivätkö testobuusterit olisi pelkkää sontaa. Esimerkiksi kaikki tribulushässäkät ..huoh..Mutta mitä se tavara tekee kerääntyessään elimistöön vaikka ei pala kasvaisikaan??

Huoh.Entäs mitä tekee irtokarkki,sipsi,lidlin kakut jotka on tumpattu täyteen säilöntäaineita,tai ylipäätään kaikki mihin on lisätty väri ja säilöntäaineita?
Missä haloo nuista?
...ja takaisin pelin pariin...

Eiköhän se oo jo nähty että kasvuikäisilläkin se ylimääränen kertyy tohon vyötärölle, esimerkkinä tästä ylipainoiset nuoret... Ei niillä ne rasvat, proteiinit, hiilarit minnekkään maksaan kasaannu. Tietysti heillä epäterveellin ja liiallinen ruokavalio aiheuttaa terveysriskejä, joita ei kuitenkaan voi mitenkään verrata bodariin joka kuitenkin kuluttaa suurimman osan syömästä ravinnostaan ja ravinto on muutenkin todennäköisesti parempilaatuista.

Muutenkin sanoisin että kehonrakennusta harrastavilla ihmisillä noin yleensä on varsin terve suhde ruokaan, ja sen kautta myös omaan terveyteen. Lajin aloittaessani olen omatoimisesti alkanut syömään monipuolisemmin, huolehtinut vitamiinien saannista, kalanmaksaöljyt jne. Tämä verrattuna tavalliseen henkilöön joka vetää mitä käteen sattuu ja sitte laihdutetaan tyyliin syömällä joku 1 salaatti päivässä. Jos lisäravinteilla nyt oliskin jotain haittavaikutuksia tän lajin suhde mun terveyteeni olisi varmaan siltikin positiivinen. Niin paljon oon oppinu pitämään omasta kehosta paremmin huolta.

Teoriassahan esim. kreatiinin vetämisellä tyyliin 500g päivä saadaan ne maksa-arvot ylemmäs varmaan roimastikin, mutta kuten jo jossain edellisessä ketjussa todettiin se vaan lisää niitä kreatinidi arvoja, joita käytetään maksasairauden ilmaisemiseen. Eli nämä kasvaneet arvot eivät edes ole haitallisia millään tavalla, ja sitten kun otetaan huomioon että suositus on tyyliin 10g päivässä...

Aika epätodennäköistä on että mikään lisäravinne "kasaantuu" maksaan, ajatteleppa alkoholiakin joka on käytännössä myrkyllistä. Silti maksa polttaa senkin pois kohtuu helposti... Mikään lisäravinne tai niiden sisältämä väriaine tms. tuskin on mitenkään verrannollinen alkoholiin.

Edit: "kreatinidi" sana oli sitte puhdas arvaus, joku viisaampi korjatkoon mitä arvoja veressä se nosti.

Edit: "kreatinidi" sana oli sitte puhdas arvaus, joku viisaampi korjatkoon mitä arvoja veressä se nosti.

Eikös se ollut niin, että häröilevät munuaiset diagnosoitiin korkeista kreatiniiniarvoista. Tästä sitten päätellään (virhellisesti), että kreatiini tekis munuaisille pahaa. Nokkelimmat pokkelimmat varmaan huomaa, että kreatiini ja kreatiniini kirjoitetaan hituC eri tavalla :D Tossa on 2 ainesta, joilla ei ole minkäänlaista yhteyttä toisiinsa. Jokin elimistön liian korkea aineenvaihdunnan tuotos, josta diagnosoidaan munuaissairaus, ei meinaa sitä, että saman kuuloinen aine olisi haitallinen.

PS. Sanokaas nyt joku, että mitä kroppaan kertyvää lisäainetta/yhdistettä/whateva ne jauhot sisältää? Mikä on se aine jota kannattaa varoa?

No onhan onhan.. Vittu sillä oo mitään väliä vaikka aiheuttaiski jotain.. Kuolen kumminki.. Mutta kun ei ole aiheuttanut. Lelutohtorien keksimiä juttuja sanon minä. Taidankin alkaa juomaan viinaa kerta tai kaksi alkuun ja polttelemaan kessua jos ei lisäravinteita saa kerran käyttää. Eiköhän ne ylimääräset mitkä ei muuhun kelpaa pullahtele jotain kauttaa pois eikä jää munuaisiin ja maksaan. NIIN JA SITTEN VIELÄ rottanaamalle tästä tällänen huomio että leivässä on hiilareita mitä on lisäravinteissakin, lihassa on proteiinia mitä on lisäravinteissa. APUA!! et voi syödä mitään..

No onhan onhan.. Vittu sillä oo mitään väliä vaikka aiheuttaiski jotain.. Kuolen kumminki.. Mutta kun ei ole aiheuttanut. Lelutohtorien keksimiä juttuja sanon minä.

Tai eiköhän kyse oo kuitenki siitä, ettei ne lisäravinteet ny kuiteskaa normi ruoka-aineita kummempia ole. Tai no samapa se on antaa voimalinjaa palleille. Kuollaanhan me kuiteski ja eiks se oo ihan jees kaatua karvattomana.

Nää on taas näitä "älä syö tai kuolet" juttuja.
Lelutohtorit kirjottelee ku ei muuta keksi.
Pitäs varmaan lakata syömästä kokonaan.:david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom