Ei lisäravinteita teineille!

Mulla ei kai siis enään maksa ja munuaiset kehity ku sinne on kerääntyny ylimääräset ravinteet. Alan juomaan vettä ja ottamaan ravinteet suoraan suoneen niin ei oo vaaraa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos kysyt keneltä vain ekspertiltä kannattaako juoda maitoa vastaus on kyllä. Jos kysyt saako syödä heraa vastaus on yleensä ei. Vaikka heraa saadaan maidosta. Jos kysyt kannattaako syödä raejuustoa vastaus on kyllä. Mutta raejuusto on teollisempaa kuin hera.

Hassu juttu asiaan liittyen. Eräs kaveri kerran selitti innoissaan lisäravinteiden vaaroista ja varoitteli syövästä jms. kun kuulemma juon aspertaamilla maustettuja juomia. Sama jannu poltti itse röökiä. :piis:

Noh noh, kaveri sentään luulee olevansa oikealla asialla, mikäs sinun motiivi tähän viestiin oli? Ja edelleen rotannaamalle, niinkuin moni on jo sanonut, proteiinia ja kaikkia muitakin lisäravinteita löytyy tavallisestakin ruuasta ja siinä vaiheessa kun niitä ei saa tarpeeksi turvaudutaan lisäravinteisiin. Toki moni käyttää niitä vaikkei tarvetta olisikaan, mutta ei se sitä vaaralliseksi tee. Lisäravinteet, kuten ihan mikä tahansa muukin elintarvike, kuormittaa elimistiö jos niitä liikaa ahmii.

Ottaa vaan päähän kun tänne on alkanut tulemaan tällaisia triidejä kuin sieniä sateella. Mut peace out, jokainen tyylillää :piis:

Threadin otsikkoon liittyvä lyhyt mielipide:

Lisäravinteiden syönnistä ei saa tehdä harrastamisen ja harjoittelun tärkeintä osaa, vaan se pääpaino pitää pitää siellä urheilussa. Lisäravinteita kannattaa kuitenkin käyttää mikäli niille ilmenee tarvetta, esimerkiksi suuri kalorikulutus tai palautumisen nopeampi käynnistäminen treenin jälkeen.

Tiettyjen vitamiinien ja kivennäisaineiden puutoksen hoitoon llisäravinteet ovat myös hyvä apu. Vaan kuinka moni lisäravinteita vastaan kohkaava kieltää vitamiinien syönnin? Anyone?

Nuo nuoren suomen artikkelit ovat aika pitkälti olettamuksien ja omien mielipiteiden pohjalta kirjoitettuja artikkeleita, tietyissä asioissa niiden faktapohja on aika olematon. Sietäisi herra lääketieteen kanditaatinkin hävetä kun jorisee vähän mitä sattuu.

Ja gilly muisti oikein, kyllä nämä artikkelit ovat tänne ainakin kertaalleen linkitettyjä. En vaan nyt jaksa etsiä sitä alkup. threadia.

Jos pysytään asiassa, niin kyse oli nimenomaan KASVAN NUOREN = TEININ lisäravinteiden käytöstä. Ja Gilly - en ole kirjoittanut kyseisiä artikkeleita, joten henkilökohtaisesti minun on vaikea määritellä mainittuja asioita. Artikkelin kirjoittajan (Harri Hakkarainen) itse asiassa luulisi jotain tietävän voimaharjoittelusta ja ravinnosta, sillä kirjoittaja toimii jääkiekon Suomen mestaruuden 2007 voittaneiden Oulun Kärppien voimavalmentajana.

Ohessa lyhyt esittely Harri Hakkaraisesta (lainaus Kärppien sivuilta):
"Voimavalmentaja Harri Hakkaraisella alkaa kolmas kausi valmentajana. Kärppäpestinsä aikana hän on ennättänyt harjoittaa myös lääkärin tointaan Oysissa ja toimia Suomen A-maajoukkueen lääkärinä sekä arvostettuna luennoitsijana.

Ennen liigajoukkueen tehtäviä Hakkarainen toimi muun muassa yleisurheilussa pituushypyn ja kolmiloikan maajoukkueen päävalmentajana 1994-2001, kymmenottelun olympiavoittaja (2000) Erki Noolin taustatiimissä, Suomen jääkiekkoliiton fyysisen harjoittelun konsulttina 1998 ja KalPan fysiikkavalmentajana 2000-2004. Siilinjärven Pesäpallon naisten superpesisjoukkueessa Hakkarinen oli fyysisen harjoittelun konsultti 2001-2003.

Hakkarainen asui Oulussa edellisen kerran 1987-93, jolloin hän oli Oulun Pyrinnön valmentaja ja nuorisopäällikkö. 36-vuotiaalla Hakkaraisella on urheiluvalmentajan ja lääketieteen lisensiaatin koulutus. "

Voisikohan olla, että noita lisäravinteita ei suositella nuorille niiden lisäaineiden takia? Heraa on tosiaan maidossa ja kreatiinia lihassa, eli ihan "luonnontuotteita" ovat. Mutta kun ne muutetaan jauhoksi, pistetään säilymään pari vuotta ja lisätään värit ja maut ja ties mitkä E-aineet, tuleeko niistä epäterveellisempiä? Karkeissa, eineksissä ja monissa muissa ruoka-aineissa on myös runsaasti lisäaineita, sen jokainen tietää, mutta onko noissa lisäravinteissa sitten jotenkin enemmän niitä?

Kannattaa muuten huomata, että Hakkaraisen ainoa argumentti lisäravinteiden haittojen puolesta on "Kukaan ei ole selvittänyt, mihin ylimääräiset ainesosat kehossa varastoituvat." Jep, kukaan ei ole selvittänyt, eli mitään tutkimuksia ei ole ikinä tehty, kunhan herra Hakkarainen vain pääsee mutuilemaan. Ja kyllähän olisi juu ihan mielenkiintoista tietää, mitä nämä ylimääriset aineosat ovat. :)

Jep jep, tässä on taas nää 50 kiloset yleisurheilijat asialla. Rottanaama, käy sä mulle kaupassa hakee mulle jokapäivä ruuat sellaset määrät etten tartte lisäravinteita, joku 3500 - 4000 kaloria. Siin ois matti kukkarossa ja vapaa aika piloilla, kun pitää hellalla riisiä vahtia. Se on helpompaa juoda niitä proteiinidrinkkejä, koska ne on keksitty, ja ei mulla ole kiinnostusta syödä tonnaria ja rahkaa ja riisiä ja makaroonia kilotolkulla päivittäin, ne voi syödä ketkä ei käy töissä ja on aikaa laittaa sitä saatanan pötyä kokoajan, mut ei aina 8 tunnin raskaan työpäivän jälkeen jaksa laittaa jotain vitun probodari ateriaa, vaan ottaa rennosti jauhoja. Totta on, ettei 50 kiloset juoksijat tartte lisäravinteita, kun ei voi kauheasti lihasta ollakaan, mutta niin kauan kun on anaboliaa ja bodareita, niin niin kauan on nää proteiinihormoonit.

Edit: Esim. Voimamies Magnus Samuelsson, syö päivittäin 8500 kaloria, ei suinkaan pelkkää solid foodia, vaan myös jauhoja, koska kukaan ei viitsi turhaan syödä sellasia määriä ruokaa kun samat aineet saa lisäreistä, ja Juha Matti Räsänen vetäsee kuussa 25 kiloa maltoa ja heraa, että niin, mee sanoo niille, et älkää syökö noita. Asia on sama, oli kyseessä sitten John Holmes, voimamies, 30 vuotias kokenut boadri mies tai teini.

Onkohan kukaan koskaan tehnyt tutkimusta kuinka paljon enemmän kehoa ja ruoansulatuselimiä rasittaa jos vetää 6000kcal puhtaasta sapuskasta versus 3000kcal sapuskasta ja 3000kcal juomina?

Se on kuitenkin varma, että kiinteä safka ja etenkin joku punainen liha on metabolian kannalta paljon parempi kuin karsitut jauhot, mutta kun mennään ravinnon täydentämiseen, niin silloin lisäravinteilla on kiistaton etu.

.

Esim. Voimamies Magnus Samuelsson, syö päivittäin 8500 kaloria, ei suinkaan pelkkää solid foodia, vaan myös jauhoja, koska kukaan ei viitsi turhaan syödä sellasia määriä ruokaa kun samat aineet saa lisäreistä, ja Juha Matti Räsänen vetäsee kuussa 25 kiloa maltoa ja heraa, että niin, mee sanoo niille, et älkää syökö noita. Asia on sama, oli kyseessä sitten John Holmes, voimamies, 30 vuotias kokenut boadri mies tai teini.

JepJep. Vaikka itsellä on niin lääke- kuin liikuntatieteenkin opinnot vielä vaiheessa niin voisin vaikka väittää että asia ei ihan noin mene. voimamiehellä & 30v bodarilla lisäravinteiden hyöty on ehdoton, kuten lisäravinteista voi mahdollisesti olla hyötyä myös teineille. Mutta ne haitat.. - 25 kiloa kuussa lisäravinteita 14-v kaverille ja aletaan kattomaan mistä kana pissii.
Hauskaa huomata juuri 15-18v kavereiden suu vaahdossa selittävän, että "ei mulla maksassa mitään oo vaikka oon jo vuoden verran käyttäny lisäravinteita 25kg kuussa." Niin, ei vielä.

Muutenkin LISÄravinteiden merkitys on monella jäänyt hämärän peittoon. Siis täydentävät monipuolista ja terveellistä ruokavaliota! Oikein naurattaa vanhat kaverit kun alottelee taas 2v reenitauon jälkeen bodausharrastusta ja sanoo että "nyt ollaan valmiita taas nostamaan kun on kreatiinit ja kaikki!!"
Ei ne lisäravinteet niitä painoja nosta.

JepJep. Vaikka itsellä on niin lääke- kuin liikuntatieteenkin opinnot vielä vaiheessa niin voisin vaikka väittää että asia ei ihan noin mene. voimamiehellä & 30v bodarilla lisäravinteiden hyöty on ehdoton, kuten lisäravinteista voi mahdollisesti olla hyötyä myös teineille. Mutta ne haitat.. - 25 kiloa kuussa lisäravinteita 14-v kaverille ja aletaan kattomaan mistä kana pissii.
Hauskaa huomata juuri 15-18v kavereiden suu vaahdossa selittävän, että "ei mulla maksassa mitään oo vaikka oon jo vuoden verran käyttäny lisäravinteita 25kg kuussa." Niin, ei vielä.

Muutenkin LISÄravinteiden merkitys on monella jäänyt hämärän peittoon. Siis täydentävät monipuolista ja terveellistä ruokavaliota! Oikein naurattaa vanhat kaverit kun alottelee taas 2v reenitauon jälkeen bodausharrastusta ja sanoo että "nyt ollaan valmiita taas nostamaan kun on kreatiinit ja kaikki!!"
Ei ne lisäravinteet niitä painoja nosta.

Proteiinit pilaa maksoja?

Jos punttia tosissaan harrastaa niin lisäravinteet on suht tärkeitä, tai ainakin palautusjuoma. Se riippuu ihan kotioloista, että saako sitä safkaa niin paljon laitettua ja syötyä kuin pitäisi. Sä ja noi muut konitohtorit, ette ymmärrä, että kaikki ei pysty syömään kuten pitäisi, ei mulla oo helvetti mahollisuutta tai haluja, jaksamista vääntää 4000 kalorin edestä puhdasta ruokaa joka vitun päivä, helppose on jos sä vaan istut luokassa ja käyt opiskelija ruokalassa vetää mahan täyteen. Tää on se mun pointti, ja syy miksi mun on vähän pakko syödä niitä lisäravinteita, jos et ymmärrä niin se on outoa. Meitsillä on kokemusta pulla ja kahviruokavalioista, ja perseestähän ne on, mutta elämä ei voi olla jotain helvetin ruuanlaittoa yötä päivää, ja lässytystä siitä, että miten pitää syödä.

Mene sä jatkamaan opintojasi, äläkä jaksa jauhaa tollasta ihme maailmanlopun skebeliä. En usko, että kovin moni syö 25 kiloa heraa ja maltoa kuussa, mutta toinpa esimerkin mukaan.

Juu oon tässä 2v kuurittanu heraa ja maltoa, alkaa maksa vedellä viimesiä...;)

Eikä kaikilla ole varaa ostaa aina niitä helvetin kyljyksiä ynnä muuta safkaa proteiinien ja kalori määrien saamikseksi täyteen, eikä aikaa. Kuten Bodaaja sanoi, niin helvetisti helpompi heittää jauhot sheikkeriin ja imasta kitusiin, kuin laittaa kunnollisia aterioita. Kumpihan mahtaa kuormittaa maksaa enempi, punttaajateinin 500g heraa viikossa, vai normiteinin kossupullo ja korikaljaa viikonlopussa? Itse aion syödä heraa niin kauan kunnes maksa menee piloille, eli aikas pitkään.

Mielenkiintoista keskustelua :lol2:

Tairanpa mennä ottamaan lisäravinteita...

Rottanaama nyt vaan on niin helvetin hyvä ja heittää linkit tieteellisiin tutkimuksiin lisäravinteiden haitoista. Kiitos. Toistaiseksi viestiesi tietoarvolla voi pyyhkiä esimerkiksi persettä.

Esimerkiksi näihin olisi kiva saada oikeita vastauksia, ei mitään omaa tai muiden mutuilua:

Mitä ovat nämä lisäravinteiden omituiset, ihmeelliset ja huippuvaaralliset aineet, jotka eivät mitä ilmeisimmin näy tuoteselosteessa? Voisin vaikka lyödä vetoa, että on lain vastaista jättää tuoteselosteesta pois aineita, joita oikeasti löytyy tuotteesta.

Miksi lisäravinteisiin on pistetty tällaisia huippuvaarallisia aineita? Mitä hyötyä siitä voisi olla yhtään kenellekään?

Millä tavoin lisäravinteesta saatu proteiini eroaa tavallisesta ruoasta saadusta proteiinista?

Miksi tämän edes kirjoitin? :itku:

25 kiloa kuussa lisäravinteita 14-v kaverille ja aletaan kattomaan mistä kana pissii.
14-vuotiaalle kaverilla alkaisi jo noilla määrillä ja kunnon hardcore järkevällä treenauksella tulla jo lihaa, läskiä ja nestettä jo aika paljon. Väittäisin, että nää nykyajan teinit pilaa oman maksansa sun muut elimensä sillä ryypäämisellä, bilettämisellä sun muilla kakoilla. IMO lisäravinteet kuuluvat niin teineillekin ja voivat niitä vähän vanhemmatkin ihmiset käyttää. Heitäppä jamppa niihi tutkimuksiin linkkejä. Itse olen käyttäny lisäravinteita jo about 2,5 vuotta eikä mua ole vielä noutaja hakenut. Aloitin jo 14-vuotiaana, joten ei aikanaan minuun vaikuttanut noin negatiivisesti. Ja vielä tähän täytyy sanoa, että voisitko ystävällisesti Rottanaama kertoa kuinka hyvin nykyiset teinit syövät tavallista hyvää kotiruokaa? Mitä oma näkemys on tuosta, nii vain muutama harva syö kunnolla ja muut vetää vaan karkki, cokis, roskaruoka mättöä...

Miksi tämän edes kirjoitin? :itku:
Samat sanat. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom