Matkakuluvähennyksellä tuetaan ihmisten muuttoa kauas duunipaikoistaan maalle, josta sitten autolla jokainen päristelee yksin joka päivä duuniin. Sen lisäksi, että vähennykset vähentävät valtion verotuloja, ko. toiminta kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja, vaatii lisäkapasiteettia tieverkkoon ja lisää tehottomuutta koulutuksen, terveydenhuollon, tms. rakenteisiin näin kasvattaen kuntien ja valtion menoja. Kaupunki on kulurakenteeltaan ja kestävän kehityksen näkökulmasta tehokkaampi asuinpaikka niille, jotka ovat kaupungissa duunissa.
Vähennyksen voi siis kärjistetysti nähdä valtion järjestelemänä tulonsiirtona kaupunkilaisilta niille, jotka ajavat arkipäiviksi kaupunkeihin kauempaa duuniin kuluttamaan infraa, mutta jotka illan tullen ajavat takaisin böndelle maksamaan kunnallisverot sinne. Jokainen saa mun puolesta muuttaa, minne haluaa, mutta vähennys nykyisellään tukee haitallista muuttoliikettä.