Ei hyvältä näytä verouudistukset omalla kohdalla

Liityn edelliseen^. Maalle oman talon rakentaminen on tietysti riskialtista luksusta. Itse asun Helsingin keskustassa jossa ei löydy koskaan parkkipaikkaa, maksan autoilusta saman mitä maalla ja maksan moninkertaisia vuokria/neliöitä. Harrastusmahdollisuudet ovat osin rajatut. Kaupungissa on turha luulla että kunnan taksi kurvaa kymmenien kilometrien päästä omaan pihaan noukkinaan lapset kouluun, kuten maalla.

Yleisen sektorin kulurakenne on selvästi ongelma. Osin voisi tietysti karsia monista sosiaalieduista mutta on selvää että harva-asutus on valtava ja kasvava taakka kannettavaksi. En halua syyllistää ketään maalla asuvaa, mutta kunkin olisi tiedostettava mikä maksaa ja että ehkä itse on sittenkin monissa asioissa saajapuolella. Helsingistä kerätyistä veroeuroista 25% menee maalle käyttöön, *koska joku on päättänyt perustaa lapsiperheen 30km koulusta ja kunnan maksama taksi hakee lapset omasta pihasta, muutaman sadan pitäjällä pitää ylläpitää keskussairaalaa, poliisia, julkista liikennettä ja mitä lie virastoja. Mummot pitää kuskata lanssilla 200km lähimpään sairaalaan jne. Kaupungissa vanhemmat itse järjestää lapset kouluun, keskussairaalan rahoitus on käyttäjien varassa ja mummot nilkuttaa omaisten turvin terkkarille. On mielestäni monella tapaa ääretöntä tuhlausta kannustaa haja-asutusmalleja.

Helsingissä kituutellaan ahtaissa ja todella kalliissa kämpissä vailla parkkipaikkoja ja erityispalveluilla ja silti maksamamme veroäyristä viedään 25% landelle jotta siellä voidaan ylläpitää palveluita.

Itselläni olisi montakin syytä miksi mielelläni asuisin maalla, mutta toisaalta haluaisin myös oman helikopterin :). Ymmärrän hyvin että moni haluaisi jäädä synnyinseudulleen asumaan kuten esi-isät, mutta ajat muuttuu ja muutokset sattuvat. Jokainen sukupolvi joutuu tavallaan sopeutumaan. Onneksi meidän sukupolvi ei ole vielä tarvinnut sopeutua sotaan tai johonkin todella kipeään.

Ymmärrän ja samaistun aloittajan huoleen valtion holtittomista menoista sekä veronkiristysten taloutta jarruttavasta vaikutuksesta kulutuksen laskiessa. En yllä kirjoitetuin perustein kuitenkaan pysty eläytymään uuden omakotitalon ja osakesalkun haltian pohjattomaan tuskaan, varsinkaan nyt kun monella menee todella huonosti. Muistutettakoon vielä että pimeä työ on varastamista jokaiselta suomalaiselta. Jokainen veroeuro joka jää joltain maksamatta revitään muiden selkänahasta.

*varoitus, seuraa kärjekkäitä esimerkkejä
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ymmärsinkö oikein, jotta matkavähennyksistä luopumista suunnitellaan? Meinaako porukka täällä tosissaan, että kaikkien ihmisten pitäisi asua jossain ssaatanan kasvukeskuksissa? Voi vittu sanon minä. Joku sanoo, että hänellä on montakin syytä, miksi asuisi maalla. Minä sanon, että minulla ei olisi yhtään syytä, miksi asuisin etelässä tai ollenkaan kaupungissa.
 
Ymmärsinkö oikein, jotta matkavähennyksistä luopumista suunnitellaan? Meinaako porukka täällä tosissaan, että kaikkien ihmisten pitäisi asua jossain ssaatanan kasvukeskuksissa? Voi vittu sanon minä. Joku sanoo, että hänellä on montakin syytä, miksi asuisi maalla. Minä sanon, että minulla ei olisi yhtään syytä, miksi asuisin etelässä tai ollenkaan kaupungissa.

Onko oikein että Helsinkiläiset maksaa osan sinun maalla-asumisesta?

25% Helsingin veroäyristä menee verokertymätasauksena maalaiskuntiin. Valtiokin käyttää enemmän rahaa palveluiden tuottamiseen maalla. Mielestäni saa asua maalla mutta omat laskut ja palvelut olisi maksettava. Tämä oli se pointti.
 
Ymmärsinkö oikein, jotta matkavähennyksistä luopumista suunnitellaan? Meinaako porukka täällä tosissaan, että kaikkien ihmisten pitäisi asua jossain ssaatanan kasvukeskuksissa? Voi vittu sanon minä. Joku sanoo, että hänellä on montakin syytä, miksi asuisi maalla. Minä sanon, että minulla ei olisi yhtään syytä, miksi asuisin etelässä tai ollenkaan kaupungissa.

Tuskin kenelläkään on mitään sitä vastaan että sinä haluat asua maalla, tai moni muu haluaa muuttaa maalle. Toivottavasti sinullakaan ei ole mitään sitä vastaan, että te maalla-asujat mös vastaatte oman valintanne aiheuttamista kustannuksista. Eri tavalla subventoitu liikkuminen, asumine ja palvelut haja-asutusalueilla eivät voi olla pohjana kehittyvälle yhteiskunnalle varsinkaan silloin, kun kestävyysvaje on 10 miljardia euroa vuodessa ja valtio velkaantuu kovaa tahtia. Rakennemuutos (väestö ikääntyy, teollisuus muuttaa muotoaan/muuttaa kiinaan) vaatii vanhan koko suomen asuttamisen ajatusmallin purkamista. Samalla täytyy ymmärtää kuinka epäekologista ja kallista on asua hajautetusti. Ellei sitten ihmiset itse vastaa tarpeistaan. Cabien tilalla kimppakyydit, luovutaan kirjastoista ja muista palveluista. Lähetetään lapset vaikka viikoiksi kouluasuntoloihin (mikä muuten oli ilmeisesti tapana "vanhoina hyvinä aikoina"). Lanssin saaminen kestää 1-1.5 h, kyttien saapuminen samana. Energia tuotetaan itse, samoin vesi ja jäte & vesihuolto. Nettiyhteyskin on sen 1 mbs.

Valintoja valintoja. Rahansa saa käyttää vaikka mihin, mutta mun mielestä on vastuutonta ottaa se raha ylläpitämään omakotitalounelmaa meidän yhteisestä kirstusta.
 
Onko oikein että Helsinkiläiset maksaa osan sinun maalla-asumisesta?

25% Helsingin veroäyristä menee verokertymätasauksena maalaiskuntiin. Valtiokin käyttää enemmän rahaa palveluiden tuottamiseen maalla. Mielestäni saa asua maalla mutta omat laskut ja palvelut olisi maksettava. Tämä oli se pointti.

On. Maksaahan ne maalla asuvat kehäteiden remontit ja uudet moottoritiet vaikka ei ikinä näitä käyttäisikään.
 
Pakko kyllä sanoa, että näillä uudistuksilla tehdään kyllä hirveää jälkeä Suomelle. Nimittäin tällaiset leikkaukset osuvat pahiten lapsiperheisiin. Nimenomaan lapsiperheillä on suuret lainat (ollaan vielä nuoria ja tarvitaan tilaa) ja pieni pelivara tuloissa (työuran alkupuolella ja vain toinen töissä). Joten yhä harvempi päättää olla tekemättä lapsia tai tekee vain yhden tai max kaksi.

Mitä helvetin järkeä on tässä elämässä, jos sillä ei ole jatkuvuutta?

Korkmankin selitti televisiossa, että suomalaisten pitäisi vaan tehdä enemmän töitä. Mitä järkeä siinä on, jos se ylimääräinen työ menee valtion kirstuun? Minä en ole ainakaan lupautunut valtion maaorjaksi!
 
Korkmankin selitti televisiossa, että suomalaisten pitäisi vaan tehdä enemmän töitä. Mitä järkeä siinä on, jos se ylimääräinen työ menee valtion kirstuun? Minä en ole ainakaan lupautunut valtion maaorjaksi!

Pitää tehdä enemmän töitä, jotta työtä tekemättömien on hyvä olla!

Ja valtion virkamieskoneistoa ei saa pienentää, menee monelta mukava suojatyöpaikka ja sitten joutuu oikeisiin töihin.

Hyvä myös että Suomesta loppuu raskas teollisuus. Se vaan saastuttaa ja työpajatoiminta ym hiustenleikkuu on paljon mukavampaa!
 
Onko oikein että Helsinkiläiset maksaa osan sinun maalla-asumisesta?

25% Helsingin veroäyristä menee verokertymätasauksena maalaiskuntiin. Valtiokin käyttää enemmän rahaa palveluiden tuottamiseen maalla. Mielestäni saa asua maalla mutta omat laskut ja palvelut olisi maksettava. Tämä oli se pointti.

Maksetaanhan mekin täällä maalla teidän Kiasmat, Musiikkitalot, Ylen kapellimestarin palkat ja muu paska mitä emme käytä tai mitä emme tule koskaan käyttämään.
 
Tääkin keskustelu kertoo helposti sen, ettei valtion rahankäyttöön tuli mitään järkeä ennenkuin ollaan Kreikan/Irlannin/Portugalin tilanteessa. Meillä on kaksi suurta puoluetta, jotka päättävät miten asiat suomessa menee. Vastoin yleistä käsitystä nämä puolueet eivät ole Kokoomus ja Keskusta vaan Tulonsiirtojen Nettohyötyjät ja Julkishallinnon Koneisto. Ensin mainitut ovat sitä mieltä ettei mitään palveluja/etuja/hyvityksiä/tukia voi leikata ja jälkimmäinen ryhmä on sitä mieltä että julkisen sektorin työntekijät ovat kaikki täysin välttämättömiä hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen. Molemmat ryhmittymät luonnollisesti osaavat osoittaa lukemattoa kohteita joista voi leikata siten ettei se vaikuttaisi omaan lompakkoon millään tavalla. Poliitikot yrittävät mielistellä näitä valtavia ihmismassoja ==> mitään oikeita toimia ei tapahdu ennenkuin EU/IMF ilmoittavat suomelle vuonna 2019 että leikkauksia on pakko tehdä että tulee pelastuspaketti tai ettei velkaa/pelastuspakettia enää saa kun kaikki muut Euroopan maat on pelastettu.

Hiukan nurinkurista on se, että mitä enemmän meillä on jengiä pahentamassa tilannetta näissä kahdessa ihmisryhmässä sitä mahdottomampaa on edes teoriassa tehdä mitään millä oikeasti olisi merkitystä. Näin toimii demokratia.

"Emme voi leikata edes Kunnallisen Kumisten Koiranpaskojen museon yli-intendentin virkaa, koska tämä joutuisi loppuelämäkseen kortistoon ja se on hyvinvointiyhteiskunnan periaatteiden vastaista"...
 
Maksetaanhan mekin täällä maalla teidän Kiasmat, Musiikkitalot, Ylen kapellimestarin palkat ja muu paska mitä emme käytä tai mitä emme tule koskaan käyttämään.

Helsingin KUNTAVEROSTA menee 25% muihin kuntiin. Nuo yllä mainitsemasi turhakkeet tulevat valtion kassasta. Kuntaveron idea on että sillä rahoitetaan kunnan palveluita mutta Helsingissä kannetuista kuntaveroeuroista viedään 25% maalle. Jos kuntavero olisi kokonaan kustannusperusteinen olisi maalaiskuntien verot huomattasti korkeammat.
 
Itse olen tällä hetkellä muuten kunnalla töissä. Myönnän että työn organisointi täällä on perseestä. Pahinta on kuitenkin virat, eli tilanne missä sulle pysyvä työsuhde jota ei voida edes purkaa millään järkevällä metodilla. Kuitenkin julkinen sektori tekee paljon asioita jota ei muualla tehdä, kuten viranomaisvalvonta ja monet tuottamattomat mutta yhteiskunnan kannalta välttämättömät hommat. itse lähtisin uudistamaan julkista puolta juuri viroista. Eli ei yhtään uutta virkaa vaan työsuhteisiin. Kenkää sitten niille jotka. Ei duunia viitsi tehdä.
 
"Emme voi leikata edes Kunnallisen Kumisten Koiranpaskojen museon yli-intendentin virkaa, koska tämä joutuisi loppuelämäkseen kortistoon ja se on hyvinvointiyhteiskunnan periaatteiden vastaista"...

Joo, ja samaan aikaan miehille haistatetaan paskaa. Jos teollisia työpaikkoja tai inssin työpaikkojaa siirtyy ulkomaille, niin rakennemuutos sitä ja tätä. Mutta jos kunnan naisia joutus kenkimään, niin se ois tasa-arvon vastaista.
 
Maksetaanhan mekin täällä maalla teidän Kiasmat, Musiikkitalot, Ylen kapellimestarin palkat ja muu paska mitä emme käytä tai mitä emme tule koskaan käyttämään.

Tässähän on kyse keskiaikaista perua olevasta yläluokan mesenaatti velvollisuudesta, joka nykyaikana hoidetaan näppärästi verovaroin. En käsitä miksi taidetta josta kukaan ei ole kiinnostunut pitää tuottaa väkisin.
 
Onko kukaan ikinä laskenut paljon tuetaan kaiken maailman kulttuuria ja taidetta verrattuna urheiluun? Kumpikohan vie Suomea enemmän maailmankartalle, olympiakulta vai Alvar Gullishen vai miten vittuun kirjoitetaan vääntää paskat purkkiin ja Kiasmaan esille? Se johtuu siintä ku muijat ja mikki hiiret on eduskunnassa päättämässä asioista, suurin osa ihan järjellä ajatelluista asioista menee päin vittua ku ruvetaan tunteella ajattelemaan.
 
Tuskin kenelläkään on mitään sitä vastaan että sinä haluat asua maalla, tai moni muu haluaa muuttaa maalle. Toivottavasti sinullakaan ei ole mitään sitä vastaan, että te maalla-asujat mös vastaatte oman valintanne aiheuttamista kustannuksista. Eri tavalla subventoitu liikkuminen, asumine ja palvelut haja-asutusalueilla eivät voi olla pohjana kehittyvälle yhteiskunnalle varsinkaan silloin, kun kestävyysvaje on 10 miljardia euroa vuodessa ja valtio velkaantuu kovaa tahtia. Rakennemuutos (väestö ikääntyy, teollisuus muuttaa muotoaan/muuttaa kiinaan) vaatii vanhan koko suomen asuttamisen ajatusmallin purkamista. Samalla täytyy ymmärtää kuinka epäekologista ja kallista on asua hajautetusti. Ellei sitten ihmiset itse vastaa tarpeistaan. Cabien tilalla kimppakyydit, luovutaan kirjastoista ja muista palveluista. Lähetetään lapset vaikka viikoiksi kouluasuntoloihin (mikä muuten oli ilmeisesti tapana "vanhoina hyvinä aikoina"). Lanssin saaminen kestää 1-1.5 h, kyttien saapuminen samana. Energia tuotetaan itse, samoin vesi ja jäte & vesihuolto. Nettiyhteyskin on sen 1 mbs.

Valintoja valintoja. Rahansa saa käyttää vaikka mihin, mutta mun mielestä on vastuutonta ottaa se raha ylläpitämään omakotitalounelmaa meidän yhteisestä kirstusta.

Paljonko pitää olla kilsoja kaupungin keskustaan, että saa sanoa asuvansa maalla? Meillä tulee aika tarkkaan 14 km ja tuo on virallisesti jo maaseutua, vanha maaseutukaavakin siellä joka nykyään on osayleiskaava, vai miten ikinä menikään.

Mutta siis ihan oikeasti, onko se parempi että asuu kaupungin itälaidalla ja menee sieltä länsilaidalle töihin ja ajaa sitä 10 km matkaa puoli tuntia ruuhakassa, vai että alta vartin vetää motaria ja pätkän pikkutietä tuon 14 km sieltä landelta töihin? Se on täyttä utopiaa, että julkinen toimisi niin että se palvelisi kaikkia...edes siellä kaupungin keskustassa ja sen tuntumassa.

Jos matkakulusta luovutaan, pitää taata se joukkoliikenne kaikille. Meille riittäs hyvin yksi auto jos ne bussit kulkis ees jotenkin. Vaan ei, karsitaan reittejä kun ne ei tuota voittoa. Vittu julkisen mitään voittoa tartte tuottaa, ei sitä tuota kirjastokaan. Ihmiset käyttäs tänäpäivänä julkisia jos ne kulkisi...vaan kun ei kulje. No ehkä Helsingissä, mutta esim. Jyväskylässä julkinen on lähinnä vitsi. Jos nyt ei sitten ole se työmatka Huhtakeskukselta Keskustaan jonka väliä sahaa se 100 bussiareittiä päivässä. Mutta jos olet töissä muualla kuin keskustassa, joudut vaihtamaan busseja ja työmatka venyy jopa tuntiin. Jos autolla pääsee vartissa, ei tartte miettiä kauaa kumpaa tapaa ihmiset käyttää.

No mutta joo, maksatetaan työssäkäyvillä tämäkin, ei tämä ole eläkeläisten ja työttömien ongelma.
 
Kyllähän verotus korpeaa suuresti. Harmi kyllä, meillä on Suomessa vain enemmän tai vähemmän vasemmistolaisia puolueita. Mikään puolue ei aja leikkaamista, mitä enemmän vasemmalla (SDP, Persut, Vasemmisto) niin eiköhän vastustus leikkaamiseen vain kasva. Luulisin.

Todennäköisesti asumista tullaan verottamaan kovemmin, koska tätä kiinteää omaisuutta ei voi siirtää ulkomaille. Hetemäen jengin uudistukset puistattavat jo etukäteen, mitenköhän tällainen pienosakesäästäjä sitten voi siirtää osakkeet ulkomaille verottajan ikeen alta? Asuntotulo on varsin asiallisen kommunistinen ajatus, ehkä omistusasuminen on tosiaan pois sieltä Halosen "yhteisestä kassasta"... EU:n ulkopuolelta ostettavien tavaroiden tullausarvo laskee maaliskuussa 2011 50% eli yritetään estää edullisempien tavaroiden ostaminen, Internet-aikakauden protektionismia.

Vaalit tulevat olemaan todellinen dilemma itselleni, paha valita pienillä vivahde-eroilla olevista sosialistisista puolueista. Persujen kannatus huolestuttaa, mutta niitä äänestävätkin ihmiset jotka eivät katso leikkaamisen tarpeelliseksi vaan veronkorotukset ovat oikea tie. :(

Mun ei pitäisi osallistua verokeskusteluihin. Alkaa vituttamaan. :)
 
Onko kukaan ikinä laskenut paljon tuetaan kaiken maailman kulttuuria ja taidetta verrattuna urheiluun? Kumpikohan vie Suomea enemmän maailmankartalle, olympiakulta vai Alvar Gullishen vai miten vittuun kirjoitetaan vääntää paskat purkkiin ja Kiasmaan esille? Se johtuu siintä ku muijat ja mikki hiiret on eduskunnassa päättämässä asioista, suurin osa ihan järjellä ajatelluista asioista menee päin vittua ku ruvetaan tunteella ajattelemaan.

Suomen urheileminen maailmankartalle on toinen älyttömyys.
 
Suomen urheileminen maailmankartalle on toinen älyttömyys.

Samaa mieltä, mutta...

Tämä koskee tosin vain huippu-urheilua ja sekä aikuisten kulttuuria(oopperat jne). Lasten ja nuorten (laitetaan vaikka rajaksi 20v) tukemiseen (orkesterit, lätkäjengit, you name it) pitäisi mielestäni satsata sitä rahaa mikä tällä hetkellä käytetään oopperataloon. Hyväksyn myös pienet veronkorotukset jos lisälantit menee nuorisotyöhön.

Tällä hetkellä kiristetään veroja, jotta kenenkään ei tarvitse mennä töihin jos ei halua. Ne rahat pitäisi käyttää terveen nuorison kasvattamiseen joka ymmärtäisi työnteon osana elämää.

Ainiin.. Niitähän onkin niin helppo kusettaa kun eivät saa kunnolla ääntään kuulumaan, otetaan mieluummin kouluruokalasta maitokin pois..

Edit: Mulle käy sama kun Kosmonautille eli rupee vituttamaan joten:

Tää menis ehkä paremmin tuloeroketjuun mutta enivei..

Mua vituttaa, että lopetetaan työnteko, koska himassa maleksimisesta maksetaan melkein yhtä paljon. Selitys, ettei työnteko oo kannattavaa on mielestäni kuvottava. Itse olen elämäni aikana tehnyt paljon paska(a) duunia, mutta aina on ollut takaraivossa työstä tuleva työkokemus. Paskoissa hommissa ollessani olen myös hakenut jatkuvasti parempia töitä enkä koe, että ko. duunit eivät olisi loppupelistä olleet kannattavia. Luultavasti noihin duuneihin on tullut tilalle joku toinen joka haaveilee paremmasta huomisesta.

Nykyään kuvio on se, että maataan himassa koska työnteko ei kannata. Odotellaan, että joku tulee tarjoamaan 3k€/kk duunia hyvillä eduilla, pääkaupunkiseudulla toki 3,5k€. Ei kai nyt jumalauta kukaan palkkaa ihmistä joka makaa himassa ja odottelee "riittävän hyvää" duunia jos ei viimeajoilta ole näyttöä, että pystyy työnsä tekemään.
 
Back
Ylös Bottom