Ei hyvältä näytä verouudistukset omalla kohdalla

Suomessa on paljon tilaa. Miksi sitä tilaa ei saisi käyttää hyväksi asumalla esim. okt:ssa, jos se on mukavampaa kuin bunkeerissa asuminen? Mun mielestä se on hyvä asia, että tilasta otetaan hyöty irti. Tietty tässä on aiemminkin mainittuja ongelmia asian kanssa, mutta se nyt on paskaa, että joku väittää, että Suomessa ei saa asua okt:ssa, koska Intiassakaan ei asuta.
En tiedä, viittaatko tuolla Intiakommentilla nyt minuun, mutta en todellakaan ole mitään asumismuotoa kieltämässä keneltäkään. Minusta jokainen saa Suomessa asua ihan missä haluaa. Kyse on nyt siitä, mitä asumisen muotoa valtion pitäisi verovähennyksin tukea, jos mitään.

Toistan nyt vielä kerran, että _minun mielestäni_ työmatkaliikenteen verovähennys on valtion itsensä kannalta typerä kikkare, koska se vähentää verotuloja ja kasvattaa liikenteen suoria ja epäsuoria kustannuksia, kuntien infrastruktuurimenoja ja lähitulevaisuudessa päästökaupan kautta myös ympäristökuluja. Olen satavarma, että vähennyksen haja-asutusalueilla työllistävä vaikutus on häviävän pieni, ellei nolla. Samaa mieltä olen omistusasunnon lainakorkojen verovähennyksistäkin (joita siis itsekin olen saanut). Miksi kaikkien pitää ostaa / rakentaa oma asunto, tai pikemminkin: mitä iloa siitä valtion kannalta on, että kaikki omistavat asuntonsa itse (eli siis että pankit omistavat yksityisasunnot)? Valtio on olemassa palvelemassa kansalaisia, ja olemme tulleet tilanteeseen, että meidän pitää valita, miten valtio elämäämme helpottaa. Menot ovat rakenteellisesti niin paljon isommat kuin tulot, että Oy Suomi Ab ajautuu konkurssiin ellei noita tasapainoteta. Tässä tilanteessa on mielestäni pelkästään järkevää katsoa näitä "saavutettuja etuja" ja miettiä, ketä ne oikeasti hyödyttävät.

Jos nyt halutaan käänteinen esimerkki, niin lapsilisä on valtion itsensä kannalta järkevä investointi.

Niin ja asun Intiassa omakotitalossa, vuokralla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kas-vain sanoi:
Mites muualla euroopassa tai edes pohjoismaissa on toteutettu työmatkakustannusten subventointi? Ihan mielenkiinnosta siis kyselen, jos jollain on tietoa?

Saksassa ainakin voi vähentää julkisten tai oman auton käytön verotuksessa. Omavastuuta ei ole.
 
Jos työmatkakuluja ei saa vähentää, käytännössä oman auton käyttö kun julkisten kanssa tuo usein jää omavastuun sisään, niin miksi sitten pitää maksaa yhtä paljon veroja jos ei ole järjestetty julkista liikennettä? En minäkään ymmärrä jotain +50 km suuntaansa olevia jatkuvia työmatkoja. Ja miksi hitossa pitää verovaroin tukea jonkun kakkosasuntoa toisella paikkakunnalla?

Mutta kaikenkaikkiaan tässä nyt on menty taas perse edellä puuhun. Porukat tappelee joka suunnassa, että mitä veroja nostetaan ja mitä ei nosteta. Kukaan ei nosta kissaa pöydälle, eli että paljonko vähemmällä määrällä näitä veroraporttien laatijoita tämä maa pärjäisi ja moninkokertaiset säästöt näiden leikkaamisesta tulisi?
 
Jos työmatkakuluja ei saa vähentää, käytännössä oman auton käyttö kun julkisten kanssa tuo usein jää omavastuun sisään, niin miksi sitten pitää maksaa yhtä paljon veroja jos ei ole järjestetty julkista liikennettä?
Mietimme selkeästi eri tavalla tätä asiaa. Minusta verojen maksu ja toisaalta valtion maksuttomista palveluista nauttiminen ovat kaksi täysin erillistä prosessia. Jos hyväksytään hyvinvointivaltionmalli, niin kansalaiset jakautuvat nettomaksajiin ja nettosaajiin, joista siis edellinen joukko kustantaa palveluita joita eivät itse käytä.

Maksujen tulisi ohjata käyttäytymistä yhteistä hyvää edistävään suuntaan ja olla sen verran yksinkertaisia, ettei tarvita virkamiesarmeijaa määrittämään verojen suuruutta. Tästä huonona esimerkkinä on tuontiautojen autovero, jota laskemaan palkattiin niin iso organisaatio, että verotulot juuri ja juuri kattavat sen operointikulut. Valtion palveluiden taas pitää täyttää joku yhteisesti (eli siis valittujen kansanedustajien määrittämä) normi.

Esimerkki voisi olla vaikka mainitsemasi joukkoliikenne. Kunnalliset ja valtion päättäjät määrittelevät, miten kauas periferiaan subventoidun palvelun tulee ulottua. Jos joku haluaa asua määritellyn palvelualueen ulkopuolella niin ostakoon auton tai potkukelkan. K.o. yksilön pitää silti mielestäni maksaa ihan samat verot kuin kaikkien muidenkin, joista osa siis menee tuohon joukkoliikenteen tukemiseen. Suurin valtion menoerä on sosiaalimenot, joita itsekin olen kohta 20 vuotta rahoittanut vaikken ole niistä ko. aikana päässyt nauttimaan kuin lapsilisien muodossa. Jos rahat ei riitä siihen potkukelkkaan niin siihen on jo olemassa eri tukisysteemi kuin verovähennykset.
 
Ymmärrän Dopey pointtisi. Vaan miksi sitten kaavoitetaan omakotitaloalueita ylipäätään sinne periferiaan (mikä olikaan se periferian määritelmä, montako kilsaa kaupungin keskustasta?) jos sinne ei sitten enää olekkaan järkevä kustantaa joukkoliikennettä. Eikös tuo matkakuluvähennys oman auton käytöstä ole luotu nimenomaan sentakia, ettei ole järkevää sitä julkista jonnekin järjestää? Jos julkinen toimii edes välttävästi, ei oman auton käyttöä saa vähentää. Sitten pitää kulkea vaikka sillä potkukelkalla jos ei bussissa halua istua tai autolla ajamiseen ei ole varaa...
 
No nyt on jo viisaasti otettu esille mahdollisuus että joka perähikiällä ei ole ihan kaikki palvelut samalla helppudellla käytössä. Joka haluaa serviisiä, muuttakoon keskemmälle.
Ylipäätään verovähennyksillä kansan käyttäytymisen ohjaaminen on aika kustannustehotonta. Vai mitä sanotte jos esim autoverotuksen ympäristösäätö olisi tehty niin, että vähäpäästöisen auton ostaja joutuu täyttelemään lappusia jotta saa sitten vähennettyä osan autoverosta verotuksestaan?

Itse näen esim suht järjettömänä että viereiselle kadulle kurvaa kerran viikossa kirjastoauto samalla kun kiinteä kirjastorakennus on kahden kilometrin päässä. Pitäisköhän tehdä kuntalaisaloite tuon karsimisesta... voi siihen toki olla joku syykin, kuten että kun kerta on kirjastoauto niin sitä kannattaa pitää ajossa mahdollisimman paljon... mutta hämärää silti.
 
Ymmärrän Dopey pointtisi. Vaan miksi sitten kaavoitetaan omakotitaloalueita ylipäätään sinne periferiaan (mikä olikaan se periferian määritelmä, montako kilsaa kaupungin keskustasta?) jos sinne ei sitten enää olekkaan järkevä kustantaa joukkoliikennettä. Eikös tuo matkakuluvähennys oman auton käytöstä ole luotu nimenomaan sentakia, ettei ole järkevää sitä julkista jonnekin järjestää? Jos julkinen toimii edes välttävästi, ei oman auton käyttöä saa vähentää. Sitten pitää kulkea vaikka sillä potkukelkalla jos ei bussissa halua istua tai autolla ajamiseen ei ole varaa...

Jyväskylähän on yks suomen harvempiin asuttuja kaupunkeja nyt kun liittyi nää korpilahdet yms tähän, eli sinänsä on luonnollista, ettei se julkinen liikenne toimi. Luonnotonta on sitten taas se, miten susipaskaa se toiminta on, että se ei oikeasti tippaakaan toimi. Keksin äkkiseltään kaksi asuinaluetta, joissa se toimii, mut niitä on täälläkin aika paljon enemmän. Siinäpä oikeastaan se. Asuntolainojen korkovähennysten poistaminen taas lähinnä lisäisi niitä tuloeroja. Moni ei nähtävästi täälläkään ole hoksannut, mut mikäli et oo opiskelija niin käytännössä lähes aina oma kämppä on halvempi kuin vuokrakämppä. Oli se sitten se okt-talo jossain tai pikkuyksiö/-kaksio ihan keskustassa. En tiedä kuinka paljon PK-seudulla vuokranantajalle jää rahaa välistä, mutta täällä keski-suomessa (suomen kalleimmassa kaupungissa asua <3) siinä on kyllä ilmaa. Ja kuten totesin, niin melko pienilläkin tuloilla olisi mahdollista ostaa se hyvä kämppä, eikä ne korkovähennykset koske vain niitä herroja, jotka väkipakolla ostavat sen okt-talon jostain ns. landelta. Se vähennys kun koskee myös niitä rotanloukkuja ikävissä kaupunginosissa.

Sen sijaan, jos on niitä tuloja ja varoja, niin verosuunnittelulla voi yksityinenkin ihminen kikkailla aikas paljon. Jos sit poistetaan verovähennys, joka joskus on saanut jonkun Martta-tädin ostamaan itselleen kivan pikkukolon, vaikka laina-aika oliskin ollut sen 25v, mutta asuminen huomattavasti halvempaa kuin vuokrakämpässä, niin onhan se käsittämätöntä että siitä saadaan ajatusketju, kuinka Marttatädille tulee koko ajan rahaa vaan omaan taskuun. Tulisivat ne kansanedustajat tosiaan nyt hetkeksi asumaan vaikka tänne jykylän vuokrakämppiin ja katsomaan, et olisikohan se toistepäin, ettei sillä omalla asunnolla suinkaan tienaa vaan että se vuokrakämpän hinta on vain yksinkertaisesti ihan vitun naurettava. Ehkä olisi eri asia, jos kaupungissa oikeasti olisi jotain vuokraustoimintaa. Täällä taas ne on lähinnä yksityisiltä vuokrattuja. Onhan se hienoa, et ne vuokranantajat voi itse vähennellä korkojaan tulonhankkimisvelan korkoina ja pyytää siitä 30 neliön yksiöstä huoleti päälle 500e ja siihen päälle vielä hienoa moraalittomuutta.

Joka tapauksessa hauskaa on, miten kukaan ei ole vielä maininnut kotitalousvähennystä, verovähennyksistä ehdottomasti olennaisin. En tajua mitä se edelleen tekee siellä. Ajatus ihan kaunis, mut käytännössä riistäytynyt kyllä hieman käsistä...
 
Joo, kotitalousvähennyksen tarkoitus oli vähentää harmaata taloutta. No sen se ehkä teki, mutta taitaa maksaa valtiolle enemmän kuin pimeät remppamiehet...

Itse asun nyt Puparissa vuokralla. 80 neliötä neukkukuutiota 700 euroa kuukaudessa. Varmaan tuntuu Helsinkiläisestä halvalta, mutta oikeasti tämä on ihan vitusti tällaisesta täysin tavallisesta kerrostalokämpästä jossa ei aina tiedä, että asuuko Suomessa vai Mogadishussa. Eikä saa senttiäkään vähentää missään verotuskessa, mutta JVA varmaan vähentää senkin edestä, tekeehän ne sentään näihin "remontteja".

No eipä mun työmatka niin kovin paljon pitene, että se edelleenkään siitä muuttuisi jos tuo matkakuluvähennys poistettaisiin. En ole sitä tähänkään asti saanut. Asuntolainan korkovähennys jos poistuu, sitten kikkaillaan vähäsen ja taas saa vähennyksiä.

Eniten tässä säälittää ne joilla on vanha velaton rintsikka. Ensin nousee öljylasku vitusti, sitten kiinteistövero ja kai nuo viisaat keksii oikeasti sen asuntotuloveronkin vielä päälle. Katotaa kohta on porukka mellakoimassa. Sitten kun Suomipojalla napsahtaa, niin meno voi olla pikkusen viileämpää kuin ransakassa jossa poltetaan aina auto motarilla jos jotain tapahtuu... Toivottavasti tällaista ei tarvitse nähdä, mutta suunta on vahvasti tuonneppäin.
 
Joo, kotitalousvähennyksen tarkoitus oli vähentää harmaata taloutta. No sen se ehkä teki, mutta taitaa maksaa valtiolle enemmän kuin pimeät remppamiehet...

Itse asun nyt Puparissa vuokralla. 80 neliötä neukkukuutiota 700 euroa kuukaudessa. Varmaan tuntuu Helsinkiläisestä halvalta, mutta oikeasti tämä on ihan vitusti tällaisesta täysin tavallisesta kerrostalokämpästä jossa ei aina tiedä, että asuuko Suomessa vai Mogadishussa.
Hei khamoon, me asutaan jossain, tiedät kyllä missä, aivan vitun jönsesterissä ja 65m2 ja 629e/kk. Lähin kaupunki 80km päässä.
 
Hei khamoon, me asutaan jossain, tiedät kyllä missä, aivan vitun jönsesterissä ja 65m2 ja 629e/kk. Lähin kaupunki 80km päässä.

En mä muuten ees tiiä tarkkaan missä sä asut...

Minkälainen kämppä tuo vuokrakämppä sulla muuten on? Noin niinkuin tasoltaan. Tämä meidän on näitä 70 luvun betonielementtitaloja joka on "peruskorjattu" joskus vuosituhannen alussa. Siis ihan perusperus asunto. Hyvää se että päiväkoti on tuossa vastapäätä ja muutenkin kaupat sun muut lähellä.

Tämä oli sitten käytännössä halvin tän kokonen mitä saatavilla oli...
 
Sinänsä olisi järkeä luopua verovähennys oikeuksista jos samalla vähennettäsiin veroja. Suomessa on jotenkin vammanen systeemi että ensin verotetaan kaikki asiat tappiin. Sitten huomataankin että hupsis, tuosta asiasta tulikin puolelle kansasta liian kallista. Jos elettäisiin yksinkertaisessa virkamiehittämättömässä maassa alennettaisiin verotusta tuollaisen osalta. Mutta ei Suomessa. Suomessa keksitään joku todella vaikean kaavan vähennys oikeus että virkamiehilläkin riittäisi töitä.
 
Mutta kaikenkaikkiaan tässä nyt on menty taas perse edellä puuhun. Porukat tappelee joka suunnassa, että mitä veroja nostetaan ja mitä ei nosteta. Kukaan ei nosta kissaa pöydälle, eli että paljonko vähemmällä määrällä näitä veroraporttien laatijoita tämä maa pärjäisi ja moninkokertaiset säästöt näiden leikkaamisesta tulisi?

http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2011/he_2011.html

Eduskunnan vuoden 2011 budjetti 133 milj. euroa. Jos kansanedustajien määrä puolitettaisiin, saataisiinko säästöä joku 20-50 miljoonaa, mahdotonta sanoa. Tuo säästö olisi kuitenkin vain tuhannesosa kaikista määrärahoista (50 000 000 000).
Pointtina vaan se, että tottakai säästöjäkin pitäisi tehdä, mutta samaan aikaan tarvitaan myös lisää tuloja.
Velkaakin tarvitaan lisää näköjään tuollaiset 8,5 miljardia euroa, ei hyvin mene Suomi.
 
Ymmärrän Dopey pointtisi. Vaan miksi sitten kaavoitetaan omakotitaloalueita ylipäätään sinne periferiaan (mikä olikaan se periferian määritelmä, montako kilsaa kaupungin keskustasta?) jos sinne ei sitten enää olekkaan järkevä kustantaa joukkoliikennettä. Eikös tuo matkakuluvähennys oman auton käytöstä ole luotu nimenomaan sentakia, ettei ole järkevää sitä julkista jonnekin järjestää? Jos julkinen toimii edes välttävästi, ei oman auton käyttöä saa vähentää. Sitten pitää kulkea vaikka sillä potkukelkalla jos ei bussissa halua istua tai autolla ajamiseen ei ole varaa...
Tätä Timban ja Dopeyn keskustelua on hauska seurata, koska vaikka ovatkin keskenään eri linjoilla, niin molemmat ovat järkimiehiä, jotka osaavat perustella kantansa. Ei mene siihen perinteiseen ****n kommari/***tanan kapitalisti-osastolle, johon nämä valitettavan usein johtavat.
 
700e kuussa jostain jyväskylän lähiökerrostalosta on kyllä hurjasti... en ihmettele Timban rakennusprojektia yhtään. Tolla tulet tienaamaan.


Pointtina vaan se, että tottakai säästöjäkin pitäisi tehdä, mutta samaan aikaan tarvitaan myös lisää tuloja.
Velkaakin tarvitaan lisää näköjään tuollaiset 8,5 miljardia euroa, ei hyvin mene Suomi.

Toinen pointti on se että ei verojakaan voi kupata kansasta loputtomiin. Jostain syystä muut maat ei korottele veroja alijäämää paikatakseen vaan leikkaa ja rajusti, mutta totta kai suomessa osataan kaikki parhaiten.
 
http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2011/he_2011.html

Eduskunnan vuoden 2011 budjetti 133 milj. euroa. Jos kansanedustajien määrä puolitettaisiin, saataisiinko säästöä joku 20-50 miljoonaa, mahdotonta sanoa. Tuo säästö olisi kuitenkin vain tuhannesosa kaikista määrärahoista (50 000 000 000).
Pointtina vaan se, että tottakai säästöjäkin pitäisi tehdä, mutta samaan aikaan tarvitaan myös lisää tuloja.
Velkaakin tarvitaan lisää näköjään tuollaiset 8,5 miljardia euroa, ei hyvin mene Suomi.

Sanoin että eduskunnasta voi aloittaa. Sitten kaikki muu hallinto samoin, etenkin kuntien hallinto. Saa äkkiä vähän isompia summia kasaan...

Tätä Timban ja Dopeyn keskustelua on hauska seurata, koska vaikka ovatkin keskenään eri linjoilla, niin molemmat ovat järkimiehiä, jotka osaavat perustella kantansa. Ei mene siihen perinteiseen ****n kommari/***tanan kapitalisti-osastolle, johon nämä valitettavan usein johtavat.

Ollaanko me sitten lopulta niin eri linjoilla? Mutta itse tykkään ainakin vääntää asioista jos on järkeviä kumppaneita. Monesti sitä itsekin katsoo jotain asiaa tällaisen väännön jälkeen eri kantilta. Monesti sitä on itse kovin väärässäkin ja usein taas ei ole. No näissä asioissa ei oikeastaan edes ole oikee ja väärää...
 
Itsekin lueskelin tänään aiheesta ja pisti v*tuttamaan. Työttömyys korkealla ja eläkeläisiä iso armeija ja lisää tulossa. Samaan aikaan elintarvikkeiden hinta nousee ja verotusta aiotaan kiristää. Tässä käy tosiaan niin, että suurin osa niistä jotka käyvät töissä, saavat nettotuloista maksettua tasan välttämättömyydet (asuminen, sähkö, ruoka ja liikkuminen). Aivan kuin poliitikot kuvittelisivat verojen kiristyksen olevan avain onneen ja "hyvinvointiin". Voihan sitä verottaa vaikka 80% kaikista tuloista, mutta sitten ei ole työpaikkoja ja täten tuloja mitä verottaa.

Itse ehdottaisin näin:
-Kaikki ylimääräiset rajojen ulkopuolelle menevät tuet jäihin
-Ansiotuloverotusta ALAS niin jäisi rahaa kulutukseen -> töitä
-sosiaalietuusjärjestelmän kriittinen uudelleenarviointi
-Hallintojen yhdistely ja julkisen sektorin kutistaminen

Tuosta vaikka alkuun. Ymmärrän kyllä ettei kukaan halua olla se poliitikko joka näitä ääneen ehdottaa.
En pistäisi tuon asuntolainan koron vähennysoikeuden asteittaisen lakkauttamisen lisäksi pahaksi, jos pankkien lainanantoa säädeltäisiin jotenkin, esim. 20% pakollinen käsiraha ja max 20v laina-aika.

Tommi luottaisi Niinistöön ja Sailakseen..
 
Kohta on VAALIT! Pitäisi ihan oikeasti tulla ehdokkaita jotka ajaa tuon julkisen sektorin supistamista. Oli ne sitten persuja tai mursuja tai vaikka marsuja, mulle aivan sama. Ei nää kepulit sun muut tuota tule aikaansaamaan ikinä.

Eikä niitä asuntoja saa ostettua edes tuolla 20% omarahoitusosuudella, tarvitaan 25-30% tai sitten takaajia tai joku vakuutusmuotoinen takaus. Joku on jossakin voinut saada, mutta oma pankkisuhde on pitkä ja moitteeton, eikä puhettakaan että lainaa saisi ilman vakuutta tai asuntoa ilman omarahoitusosuutta.
 
Mietin, että tulisi olla jokin tapa, jolla voisi kansalaiset voisivat kyseenalaistaa valtion virastojen päätökset suoraan. Kyseessä voisi olla jokin adressin tapainen systeemi, joka velvottaisi ottamaan asian tuomioistuimen käsittelyyn, jos tietty määrä kansalaisia sitä vaatisi.

Esimerkiksi, jos on sitä mieltä, että Case "Käymäläseura Huussi" on kusetusta, niin voisi aloittaa virallisen vetoomuksen asiasta (valtion tuki Huussille) päättänyttä virkamiesta vastaan. Kun vetoomus on saanut taakseen vaikkapa 1000 kansalaista, niin oikeus ottaa asian tutkittavakseen. Oikeus sitten päättää, että aloitetaanko asiassa oikeudenkäynti virkamiestä kohtaan.

Käytännössä tällä tavalla luodaan pelote virkamiehiä kohtaan. Kun näin olisi olemassa vaara, että rahaa löyhästi jakamalla joutuu oikeuteen, niin silloin aivan varmasti rahojen tuhlaaminen vähenisi dramaattisesti. Toki kaiken maailman hörhöt tietysti ovat vaatimassa oikeuteen vähän sitä sun tätä, mutta kun vetoomuksen tulee saada se 1000 ihmistä taakseen, niin kynnys on aika iso ennenkuin asia menee eteenpäin.

Varjopuolena olisi, että päätöksen tekeminen halvaantuu, kun virkamiehet eivät uskalla tehdä päätöksiä ollenkaan. Mutta uskoisin, että ajan kanssa asiaan totutaan ja siitä tulee osa työtä heillekin.
 
Ollaanko me sitten lopulta niin eri linjoilla? Mutta itse tykkään ainakin vääntää asioista jos on järkeviä kumppaneita. Monesti sitä itsekin katsoo jotain asiaa tällaisen väännön jälkeen eri kantilta. Monesti sitä on itse kovin väärässäkin ja usein taas ei ole. No näissä asioissa ei oikeastaan edes ole oikee ja väärää...
Nooh, kyllä te ootte näin ulkopuolisen näkulmasta olette Dopeyn kanssa aika lailla eri linjoilla. Positiivinen piirre on kuitenkin se, että tosiasioista olette samaa mieltä. Eli ainoa erimielisyys on siitä, että millaisen yhteiskunnan haluatte. Monesti nuo keskustelut menevät kuitenkin perusfaktoista jankkaamiseen, koska jompikumpi/kumpikaan osapuoli ei tajua edes sitä, että mihin mikäkin vaikuttaa. Jatkakaa vain, sillä tässä on oma katsantokanta avartunut aika tavalla. Olen viettänyt suuren osan aikuiselämästäni ulkomailla ja ollut lähellä sun kantaasi, mutta nykyään enemmän Dopeyn linjoilla.

Eikä niitä asuntoja saa ostettua edes tuolla 20% omarahoitusosuudella, tarvitaan 25-30% tai sitten takaajia tai joku vakuutusmuotoinen takaus. Joku on jossakin voinut saada, mutta oma pankkisuhde on pitkä ja moitteeton, eikä puhettakaan että lainaa saisi ilman vakuutta tai asuntoa ilman omarahoitusosuutta.
Itse olen alunperin vähävaraisesta perheestä, eikä ole ole ollut aina takaajia saatavilla, joten voin kertoa ettei todellakaan ole helppoa saada asuntoa 20% omarahoitusosuudella! Joutunut joskus jopa ottamaan kulutusluottona jonkin puuttuvan osan ja vielä siirtämään kolmen luottokortin rahat tilille asunnonostoa varten. Ei ehkä kaikista fiksuin vaihtoehto, mutta elämäntilanteesta johtuen ei ollut mitään säästöjä käytössä, ja vuokra-asunto olisi ollut pidemmällä tähtäimellä vielä huonompi vaihtoehto.
 
Back
Ylös Bottom