Eduskuntavaalit 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jami2003
  • Aloitettu Aloitettu
Taantuma ja työttömyys johtuu siitä, että verot (ja sääntely) ovat aivan liian korkealla tasolla. Käytännössä veroja ei kuitenkaan voida laskea ilman, että menoista leikataan. Lisäksi, jos haitallisesta sääntelystä luovutaan, niin kyseessä on käytännössä väkisin leikkaus. Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että lakkautetaan vaikkapa Trafin toiminta, mutta maksetaan edelleen työntekijöille palkkaa ja palkataan uusia, mutta velvoitetaan heiltä palkan vastineeksi sitä, etteivät tee mitään.

Eli tavallaan voi sanoa, että syyt ovat siinä, että ei ole leikattu tarpeeksi, mutta se on silti jossain määrin harhaanjohtava toteamus.

EDIT: Siis verojen alentaminen parantaisi kyllä pitkällä tähtäimellä valtion tuloja ja vähentäisi menoja, mutta lyhyellä aikavälillä alijäämä kasvaisi. Ja koska suurta alijäämää ei voida hirvittävän pitkään rahoittaa velalla, niin siksikin täytyisi leikata..

Sääntely ja verot alas, niin suomessa tapahtuu mitä? täystyöllisyys ja...? Vai tarkoitatko, että tämä sääntelyjaverot-setti on laifferin käyrää noudattava(:D) ja löytyy se maaginen tasapainopiste missä potentiaalisen bkt:n kasvu toteutuu?

Oliko meillä siis pre-08 sitten verotjasääntely pienempää? Entä mitä tapahtui heti finanssikriisin jälkeen? sääntelyjaverot alas myös silloin :)..?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Verojen lasku, mikä on fiksua, varmaan torpataan kepun ja persujen toimesta. Leikkaukset hoitaa Sipilä ja Stubb. Neljän vuoden päästä Suomi näyttää mielenkiintoiselta.
 
Sääntely ja verot alas, niin suomessa tapahtuu mitä? täystyöllisyys ja...? Vai tarkoitatko, että tämä sääntelyjaverot-setti on laifferin käyrää noudattava(:D) ja löytyy se maaginen tasapainopiste missä potentiaalisen bkt:n kasvu toteutuu?

Oliko meillä siis pre-08 sitten verotjasääntely pienempää? Entä mitä tapahtui heti finanssikriisin jälkeen? sääntelyjaverot alas myös silloin :)..?

Laifferin käyrä ei varsinaisesti liity asiaan, sillä se kuvaa ainoastaan valtion tuloja. Mutta vuoden 2008 jälkeen verot ovat nousseet, kyllä. 2000-luvun alun Suomen taloutta avusti melko pitkälle Nokia, verot olivat toki tuolloinkin liian korkeita, mutta ongelmat realisoituivat toden teolla vasta, kun Nokia alkoi hyytymään ja myöhemmin finanssikriisi iski.

Mikäli olet ymmärtänyt, tai olen epähuomioissani antanut ymmärtää, että suhdennevaihteluiden merkitys on olematon, niin korjaan saman tien, että näin ei ole. Tämän huomaa hyvin vaikkapa siitä, että finanssikriisi osui myös sellaisten maiden talouksiin, joissa verotus ja sääntely on huomattavasti kevyempää kuin Suomessa. Mutta toisin kuin Suomessa, niin niissä talous kääntyi takaisin kasvuun vuoden tai parin jälkeen, Suomessa talous ei ole kääntynyt kasvuun vieläkään. Millä selität tämän?

Myös pitkäaikaisesta taantumasta kärsinyt euroalue on alkanut pääosin elpymään. En ole aivan älyttömän tarkasti asiaa seurannut, mutta käsittääkseni ongelmissa talouskasvun kanssa ovat pääasiassa Espanja, Ranska, Kreikka, Italia ja Kypros (listalta unohtui varmaan muutama), niin ja Suomi. Miksi näin? Suhdannevaihtelulla on vaikea selittää asiaa, koska muut euromaat ovat alkaneet saamaan suuntaa ylöspäin tai se on ollut sitä jo jonkin aikaa. Mikä näitä maita yhdistää? Näitä maita yhdistää se, että ne ovat kaikki taloudellisen vapauden mittarina melko alhaalla. Suomi on suht. korkealla, mutta Suomessa on poikkeuksellisen korkeat verot sekä poikkeuksellisen jäykät työmarkkinat (muut asiat ovat melko hyvin, siksi verrattain korkea sijoitus, joka tosin sekin on laskussa). Sen sijaan maat, kuten Australia, Uusi-Seelanti, Iso-Britannia, Sveitsi, Kanada, Viro,... ovat samalla listalla korkealla ja ovat selättäneet talouskriisin jo ajat sitten.

Eli kyllä, verot ja sääntely alas, niin saataisiin työllisyys varmaan samoihin lukemiin kuin maissa, joissa työmarkkinat ovat vapaat, eli 75 %:n tiennoille. Suomessahan työllisyysprosentti on jossain 66 %:n tiennoilla.

- - - Updated - - -

Verojen lasku, mikä on fiksua, varmaan torpataan kepun ja persujen toimesta. Leikkaukset hoitaa Sipilä ja Stubb. Neljän vuoden päästä Suomi näyttää mielenkiintoiselta.

Tuskin kovin erilaiselta kuin nytkään. Verotus luultavasti kiristyy entisestään tulevan hallituksen toimesta. Toki työttömyys ehtii kasvaa neljässä vuodessa vielä korkeammaksi, mutta en usko, että mitään perustavanlaatuista heikennystä taloudessa tapahtuu seuraavan neljänkään vuoden aikana. Velaksi pystyy kuitenkin vielä porskuttamaan, niin talous ei BKT-mitattuna varsinaisesti pääse laskemaankaan. Junnaa vain paikallaan.
 
Täytyy toivoa että persut saisi vapaa valintaisen kieltenopetuksen aikaan. Tytär vetää kymppejä englannista ja alottaa ensi syksynä - ruotsin. Heittämällä keksisin neljä-kuusi järkevämpää kieltä opiskeltavaksi. Ja teen sentään päivittäin töitä ruotsalaisten kanssa.

Meidän lapset ei tule tuhlaamaan yhtään hetkeä elämästään ruåttin opiskeluun. Jos sen välttämiseen vaaditaan muutto pois Suomesta, niin olkoon niin...
 
Kerros pari esimerkkiä maista, joiden taloudet ovat kääntyneet nousuun kriisien jälkeen, toimivat vieraassa valuutassa ja ovat periferiassa?^^

Tottakai me saadaa asiat näyttämään juuri siltä miltä me haluamme niiden näyttävän, mutta periferian leikkauslinja ei ole tuonut kaivattua talouskasvua missään. Työttömyyslukemat sitä vastoin on saatu komeiksi.
 
Vaikka nuo pekkaspäivät pois ja julkisen sektorin lomat normaalimmaksi, oikeasti kenen maailma tuohon kaatuu?

Kenen maailma siihen kaatuu jos rikkaampia verotetaan hieman lisää? Aika monen, kuten pekkasiinkin. Kukaan ei halua luopua mistään. Ja kummatkin on huonoja vaihtoehtoja talouden kuriin saamiseen.

Onko jossain puhuttu julkisensektorin lomien leikkaamisesta, en ole huomannut.
 
Kerros pari esimerkkiä maista, joiden taloudet ovat kääntyneet nousuun kriisien jälkeen, toimivat vieraassa valuutassa ja ovat periferiassa?^^

Tottakai me saadaa asiat näyttämään juuri siltä miltä me haluamme niiden näyttävän, mutta periferian leikkauslinja ei ole tuonut kaivattua talouskasvua missään. Työttömyyslukemat sitä vastoin on saatu komeiksi.

Euroalueelta vaikkapa Viro, Saksa ja Itävalta. Mikäli selität omalla valuutalla muut esimerkit, niin haluatko tarkentaa hieman? Katselin tässä euron kurssin kehitystä suhteessa mm. Kanadan dollariin, Australian dollariin, Sveitsin frangiin, puntaan enkä löytänyt kovinkaan selkeää toistuvuutta finanssikriisin alkamisen jälkeen. Osa valuutoista oli heikentynyt hieman euroon nähden, mutta sekin oli tapahtunut esimerkiksi 2 vuotta sen jälkeen, kun kyseisen maan talous oli jo elpynyt ja osa valuutoista oli vahvistunut suhteessa euroon.
 
Kenen maailma siihen kaatuu jos rikkaampia verotetaan hieman lisää? Aika monen, kuten pekkasiinkin. Kukaan ei halua luopua mistään. Ja kummatkin on huonoja vaihtoehtoja talouden kuriin saamiseen.

Onko jossain puhuttu julkisensektorin lomien leikkaamisesta, en ole huomannut.

Suomessa on keskusteluissa hämärtynyt pahasti rikkaan raja. 100k€/v tienaava ei vielä tuloillaan pääse rikastumaan, varallisuutta toki kertyy ihan kivasti. Maailmanlaajuisessa mittakaavassa Suomessa on todella vähän rikkaita.

Työvoiman liikkuvuutta häiritsevistä veroista poistaisin heti varallisuusveron ja jotta tulopuolta saataisiin kasvatettua laittaisin pääomaveroa vastaavan myyntivoittoveron kaikille asunnoille.
 
"Rikkaiden" ja hyvätuloisten verotusta kiristämällä saadaan parhaimmillaan jotain 100 miljoonan euron luokkaa valtion kassaan, millä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Ja tuokin on vaan teoreettista - todennäköisesti verosuunnittelu kiihtyisi entisestään.

Pekkasia en kyllä ymmärrä. Etenkin pienille firmoille lienevät aikamoinen kuluerä.
 
Pekkasia en kyllä ymmärrä. Etenkin pienille firmoille lienevät aikamoinen kuluerä.

Mitä ymmärtämistä niissä on? Töissä joissa pekkasia saa, tehdään pääsääntöisesti 40 tunnin työviikkoa 37,5 tunnin sijaan. Tästä kertyy sitten pekkasta 2,5h viikossa. Eli kaiken järjen mukaan, jos pekkaset poistetaan pitäisi myös näissä hommissa siirtyä 37,5 tunnin työviikkoon.
 
Mitä ymmärtämistä niissä on? Töissä joissa pekkasia saa, tehdään pääsääntöisesti 40 tunnin työviikkoa 37,5 tunnin sijaan. Tästä kertyy sitten pekkasta 2,5h viikossa. Eli kaiken järjen mukaan, jos pekkaset poistetaan pitäisi myös näissä hommissa siirtyä 37,5 tunnin työviikkoon.

Pekkasia saa myös jos on vuorotyö jolloin työaika on oikeasti vain tuon 37,5 tuntia ja silti pekkaset juoksee.

Itse siirtyisin palkan maksussa netto työtunteihin. Työtunnista maksetaan palkka, mistään muusta ei. Ei sairaslomista (=vakuutus), ei kesälomista, ei ylitöistä extraa, ei arkipyhistä jne. Ja aletaan sitten keskustelemaan mikä se palkka tunnilta on että se korvaa myös loma-ajan rahan tarpeen. Tulisi työntekijä puolelle ymmärrys että rahaa tulee firman kassaan vain kuin töitä tehdään ja toisaalta jos työajat vapautettaisiin niin ne jotka haluaa tehdä paljon töitä voivat tehdä nykyistä enemmän, todennäköisesti nykyistä paremmalla palkalla koska työnantaja tietää että hän maksaa vain tehdystä työstä.
 
Euroalueelta vaikkapa Viro, Saksa ja Itävalta. Mikäli selität omalla valuutalla muut esimerkit, niin haluatko tarkentaa hieman? Katselin tässä euron kurssin kehitystä suhteessa mm. Kanadan dollariin, Australian dollariin, Sveitsin frangiin, puntaan enkä löytänyt kovinkaan selkeää toistuvuutta finanssikriisin alkamisen jälkeen. Osa valuutoista oli heikentynyt hieman euroon nähden, mutta sekin oli tapahtunut esimerkiksi 2 vuotta sen jälkeen, kun kyseisen maan talous oli jo elpynyt ja osa valuutoista oli vahvistunut suhteessa euroon.

Saksa ja Itävaltahan ovatkin periferiaa? Lisäksi Viro liittyi euroon vastikään.

Kysymys on epäsymmetrisestä valuutta-alueesta.
 
Pekkasia saa myös jos on vuorotyö jolloin työaika on oikeasti vain tuon 37,5 tuntia ja silti pekkaset juoksee.

Itse siirtyisin palkan maksussa netto työtunteihin. Työtunnista maksetaan palkka, mistään muusta ei. Ei sairaslomista (=vakuutus), ei kesälomista, ei ylitöistä extraa, ei arkipyhistä jne. Ja aletaan sitten keskustelemaan mikä se palkka tunnilta on että se korvaa myös loma-ajan rahan tarpeen. Tulisi työntekijä puolelle ymmärrys että rahaa tulee firman kassaan vain kuin töitä tehdään ja toisaalta jos työajat vapautettaisiin niin ne jotka haluaa tehdä paljon töitä voivat tehdä nykyistä enemmän, todennäköisesti nykyistä paremmalla palkalla koska työnantaja tietää että hän maksaa vain tehdystä työstä.

Itse voisin helposti luopua arkipyhä extroista jos se tarkoittaisi sitä että se olisi muillekkin normipäivä, voisin vierailla virastoissa ja hoitaa asioita ihan normaalisti, ja muutenkin olisi kaikki paikat auki tms. muutkin olisivat töissä. Omassa duunissa kun tuo arkipyhä lähinnä tuplaa duunin määrän kahdelle päivälle niin tavallaan se on hyvä että siitä sitä palkkaakin saa lisää.
 
Kerros pari esimerkkiä maista, joiden taloudet ovat kääntyneet nousuun kriisien jälkeen, toimivat vieraassa valuutassa ja ovat periferiassa?^^

Tottakai me saadaa asiat näyttämään juuri siltä miltä me haluamme niiden näyttävän, mutta periferian leikkauslinja ei ole tuonut kaivattua talouskasvua missään. Työttömyyslukemat sitä vastoin on saatu komeiksi.

Montako tuollaista vieraan valuutan periferiaa ylipäätään on, kun Virokaan ei kelpaa?

Eipä kasvua seurannut vuosien 2008-2010 paisuttelulinjastakaan, vai Katainen teki enemmän kuin osuutense kokonaiskysynnän eteen.
 
Johan tässä näytetty, että finanssipolitiikka on ollut kiristävää. Jännä kun jotkut eivät suostu uskomaan.

Se on jännä että nyt vasta itketään leikkauksista vaikka on kiristelty jo vuosikausia putkeen.
 
Pekkasia saa myös jos on vuorotyö jolloin työaika on oikeasti vain tuon 37,5 tuntia ja silti pekkaset juoksee.

Tota noin ei siitä kyllä pekkasia saa jos ei vuosityöaika ylity 37,5h/vko. Eli jos vuorossa on työtunteja yli 37,5h/vko silloin pekkaset kertyy. Mutta normaalissa 5-vuorotyössä pekkasia ei kerry. Monet sekoittaa työajan lyhennyskorvauksen pekkasiin jota se ei ole. Työajanlyhennyskorvaus maksetaan siitä että 37,5h ei täyty. Jos sinulla on 5-vuorotyö sinulla on ~35h/vko ja työajanlyhennyskorvaus maksetaan vajaaksi jäävistä 2,5/vko.
 
Mitä ymmärtämistä niissä on? Töissä joissa pekkasia saa, tehdään pääsääntöisesti 40 tunnin työviikkoa 37,5 tunnin sijaan. Tästä kertyy sitten pekkasta 2,5h viikossa. Eli kaiken järjen mukaan, jos pekkaset poistetaan pitäisi myös näissä hommissa siirtyä 37,5 tunnin työviikkoon.

Mm. Saksassa duunarit painaa 40h tai 42h työviikkoa ilman pekkasia, joten sen vois ihan hyvin ottaa käyttöön Suomessakin. Lyhyempi työaika on KSE.
 
...Itse siirtyisin palkan maksussa netto työtunteihin. Työtunnista maksetaan palkka, mistään muusta ei. Ei sairaslomista (=vakuutus), ei kesälomista, ei ylitöistä extraa, ei arkipyhistä jne....

Minusta tämä olisi erittäin hyvä lähtökohta työelämän kehittämiselle. Varmasti tuohon ajatukseen pitäisi lisätä jonkinlainen vakuutus sairasajan palkkaa varten ja sille esim. päivän omavastuu. Eläkkeiden kertymä pitäisi miettiä uudelleen jne. Itse ehdottaisin, että eläkettä kertyisi vain tehdyiltä työtunneilta.

Jamin ajatus saattaa ensipureskelulta kuulostaa jotenkin kylmältä. Nykyinen järjestelmä on sillä tavalla tyhmä, että työnantajan tulopuoli on usein suoraan riippuvainen tehdystä työstä. Menopuoli vuorostaan heiluu ihan sen mukaan montako arkipyhää vuodelle sattuu tulemaan, millainen on flunssavirustilanne ja muistiko jonkun lapsi pestä päiväkodissa kädet vai saiko vatsataudin. Tällaisten asioiden arvaaminen on ainakin pienelle työnantajalle vaikeaa.

Tuntipalkat pitäisi tietysti laskeskella uusiksi, mutta kovin vaikeaa se tuskin olisi.
 
Back
Ylös Bottom