Eduskuntavaalit 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jami2003
  • Aloitettu Aloitettu
Katainen ei johtanut hallitusta niin kuin pääministerin pitäisi johtaa. Hänen substanssiosaamisensa vaikutti välillä kovin ulkoa opitulta. Hänhän on sosiaalisesti hirveen taitava, mutta jos yritti hänen kanssaan keskustella jostain asiasta, hän ei voinut antautua keskusteluun, vaan heti tarvittiin avustajat paikalle.
Tarja Halonen pohtii uutuuskirjassa: ?Stubb olisi hyvä kakkonen? - Ilta-Sanomat

Ja avustajatkin on aika nuorta vastavalmistunutta kaveria. Voi voi:D Naurattais, jos en Suomessa asuisi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kehitettävää ja parannettavaa riittää varmasti aina. Viittasin vain viestilläni tämän ketjun parin ekan sivun ilmapiiriin missä Suomen poliittiset päättäjät rinnastetaan mielisairaisiin ja eduskuntavaalit pellearpajaisiin, kaikki on paskaa, kukaan päättäjistä ei muka tiedä mistään mitään jne. Hehe, huvittavaahan tuollaista on lukea. Todellisia politiikan asiantuntijoita ja ammattilaisia ketju täynnä näköjään.

Eli pidät Suomen nykyisen hallituksen ja nykyjärjestelmän toimintaa vähintääkin kohtuullisen hyvänä? Itse en voi antaa noin hyvää arvosanaa. Itse pidän järjestelmää lähinnä toimintakyvyttömänä. Tärkeissä kysymyksissä ollaan toimintakyvyttömiä ja sen vastapainoksi puuhastellaan ennätysmääriä tarpeettomia ja haitalisia lakeja tulkintoineen. Ongelmat jäävät siis ratkaisematta ja niitä vain pahennetaan tarpeettomalla byrokratialla. Soininvaaraa pitänet sinäkin edes jonkintasoisena politiikan ammattilaisena.

Muuten Soininvaara on sitä mieltä, että nykyhallitus on ”Suomen historian huonoin”.

Itse olen tässäkin Osmon kanssa samaa mieltä. Ainakaan itse en ole yhtä sekaisin olevaa lamaantunutta hallitusta nähnyt.
 
Muuten Soininvaara on sitä mieltä, että nykyhallitus on ”Suomen historian huonoin”.
... ja ennenkuin joku älähtää happamista pihlajanmarjoista: Osmo oli tätä mieltä jo silloin, kun Vihreätkin vielä olivat mukana.
 
Suomesta puuttuu tällä hetkellä viisas karismaattinen johtaja joka uskaltaisi vetää radikaalin ohjelman läpi. Hallituksen toiminta muistuttaa laumaa keskijohtoa jotka käsittää että hommat menee päin persettä mutta heillä ei ole kykyä eikä visiota muuttaa kurssia. Karismaattinen johtajan pitäisi olla siksi että demokratiassa on muunlaisten johtajien mahdotonta menestyä.
 
Ensin keskiolut-gate ja nyt Sampsa Katajan möläytykset. Taitaa olla kovat ajat edessä, kun omaa vaalivoittoa koitetaan vesittää keinolla millä hyvänsä. Neljän vuoden päästä voidaankin taas tyytyä osoittelemaan muita puolueita sormella, kun mikään ei toimi.
 
Ainiin, sitten tietysti se perimmäinen syy, miksi etuuskunnan uurnajuhlat keväällä tulevat taas menemään vituiksi :D

Tutkimus: Demokratia ei toimi, koska ihmiset ovat liian tyhmiä - Tiedeuutiset - Ilta-Sanomat
Otetaanpa tuon jutun alku ja loppu käsittelyyn. Tästä lähdetään liikkeelle:
Demokratiassa on yksi virhe: äänestäjien älyllinen suorituskyky ei riitä parhaan ehdokkaan valintaan.
Nyt puhutaan edustuksellisesta demokratiasta, joka on yksi demokratiasta erkautuva sivujuonne. Toisaalta sopisi miettiä, että mikä on parempi tapa jakaa mandaatti edustuksellisessa demokratiassa.

Tässä ei nyt ole mitään järkeä:
Diktatuurin etu on siis se, että se estää tehokkaasti keskimääräistä huonompien ehdokkaiden johtajiksi tulon. Muita hyviä puolia sopiikin etsiä.
Mistä lähtien diktatuuri on asettanut laatuvaatimuksia johtajalle? Diktaattoriksi voi ajautua vaikka sillä perusteella, että on syntynyt hallitsevaan sukuun. Toinen normaali tapa on se, että pystyy väkivallalla ottamaan valtion omaan hallintaan.
 
Suomesta selkeästi puuttuu Liberaalipuolue. Tein tämän Liberan testin ja olen sen mukaan erittäin selvästi liberaali. Mietin hetken, keitä konservatiiviset sosialistit suomalaisessa poliittisessa kartassa ovat, mutta hehän ovat tietysti Perussuomalaisia. Jos maassa olisi puolue, joka edustaisi Nolanin kartan pohjoista kärkeä, äänestäisin heitä.
 
Tarkoittaako tuossa testissä sana uskonnollinen jotain muuta kuin uskontoa sellaisena kuin se normaalista käsitetään. Saan tuloksen "olet todennäköisesti uskonnollinen liberaali". Ja ihan sama laittaako kysymyksen valtion ja kirkon suhteesta täysin samaa tai täysin eri mieltä. Muut kysymykset ei mielestäni uskontoon viittaa mitenkään.
 
Suomesta selkeästi puuttuu Liberaalipuolue. Tein tämän Liberan testin ja olen sen mukaan erittäin selvästi liberaali. Mietin hetken, keitä konservatiiviset sosialistit suomalaisessa poliittisessa kartassa ovat, mutta hehän ovat tietysti Perussuomalaisia. Jos maassa olisi puolue, joka edustaisi Nolanin kartan pohjoista kärkeä, äänestäisin heitä.
Eikös tuo piraattipuolue ole siihen suuntaan? Keskustahan kokee olevansa liberaali myös. :D
 
Indican vaalitoiveet:
......2: näiden vaalien tärkein asia: MAAHANMUUTTO.

Mitä vähemmän sitä vähemmän, ruotsin tien ei tarvitse olla meidän tie. Maailman ongelmat EI ratkea rahtaamalla puolen afrikan kulttuurin rikastuttajat tänne raiskaamaan naisia ja lorvimaan Sossun rahoilla. Tässä aktiivisuus on tärkeää, ja ajattelinkin äänestää jälleen kerran vaalipiirini ehdokasta jota Jussi Halla-Aho suosittelee.
Ja suosittelen minäkin.

Erittäin pitkälti samoilla linjoilla ja samoin perustein. Tein tommosen videon, missä kerrotaan Ruotsin tilanteesta. Moni on totaalisen tietämätön, mitä länsirajan takana tapahtuu, kiitos suvakkimedian. Äänestä nuivaa, tai opettele uimaan.

Ps. Olin ite Mestarin suosituslistalla viime vaaleissa, tällä kertaa en (henkilökohtaisista syistä) lähtenyt ehdolle.


 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eikös tuo piraattipuolue ole siihen suuntaan? Keskustahan kokee olevansa liberaali myös. :D
Tein piraattipuolueen sivuilla olevan testin (oletko piraatti?) myös - puolue vaikuttaisi olevan liberaali lähinnä suhteessaan tekijänoikeuslakiin. Mitään talouden liberalisoinnin teemoja en heidän sivuiltaan löytänyt, paitsi epämääräisen viittauksen yrittämisen säännöstelyn vähentämiseen.

Muistelen Keskustan menneen Suomen osalta ensimmäisellä eurovaalikaudella liberaalien ryhmään. Voi vaan kuvitella ensinäkemistä, kun Suomen liberaalia siipeä edustaa Paavo "Pave" Väyrynen.
 
Ensimmäinen Halla-ahon kirjoitus, jonka olen lukenut loppuun asti. Tervetulleen suoraa ja selkeätä tekstiä, minkä tietysti mahdollistaa se, ettei ole vaaleissa ehdolla. Halla-aholla on maahanmuuttokriittisten joukossa vahva kannatus, vaikka veikkaisin että kannattajajoukosta iso osa kuuluu kirjoituksessa mainitulle "tuottamattomien" puolelle nettomaksamisen/saamisen rajalinjaa.

Persujen äänestämisestä tekee hankalan suhteellinen vaalitapa. Demareista ja Vasemmistoliiton ehdokkaista tietää, ettei kenelläkään ole kuin bensaa tarjolla palavan kansantalouden liekkeihin. Persuista taas puolet on vasemmalla ja puolet oikealla, joten samalla äänellä voi kätevästi tukea sekä Halla-ahon kaltaista oikeistorealismia että rikkaiden veronkorotuksilla kaiken ratkaisevaa vasemmistoideologia. Mitä sitten saadaan eduskuntaan ja mahdollisesti hallitukseen on ihan arpapeliä.

Tota noin... Pitäisiköhän Sinun vaikkapa vilkaista Persujen sivuja tai muuta infoa siitä? Puolueen vaali- ja muut ohjelmat määräävät aika pitkälle ehdokkaiden linjan. He ovat joutuneet (ymmärtääkseni) sitoutumaan persujen yhteiseen meininkiin asettuessaan ehdolle.

Itse en ajattele, olen v ä s y n y t ajattelemaan poliitikkoja tai politiikkaa akselilla vittumaisia työläisiä ruoskiva sankariyrittäjä - stalinistikommari. Stalinistit ovat vihervasemmistossa ja maan yliturvonneessa humanistitoimistovirastomaisteriarmeijassa. Olen seurannut ex-valtiotilintarkastaja Pauli Vahteran juttuja jo vuosia. Minuun vetoaa vain kylmä fakta ja kylmät luvut. Nii, olen vähän saman alan mies, l. tylsä... ;)
 
Tein piraattipuolueen sivuilla olevan testin (oletko piraatti?) myös - puolue vaikuttaisi olevan liberaali lähinnä suhteessaan tekijänoikeuslakiin. Mitään talouden liberalisoinnin teemoja en heidän sivuiltaan löytänyt, paitsi epämääräisen viittauksen yrittämisen säännöstelyn vähentämiseen.
Oli siellä ainakin tällainen maininta http://piraattipuolue.fi/agenda/yksilonvapaudet/, mikä mielestäni vaikuttaa aika yleisesti liberaalilta. Taloudesta tuolla ei tosiaan ole paljoakaan puhetta, mutta vaikea kuvitella että esim yritysten aukioloaikojen kontrollointi, yleissitovat työehtosopimukset jne voisi kuulua tuohon yksilönvapauksia korostavaan agendaan. Mutta tietysti konkreettiset tavoitteet olisi syytä olla esillä.

Edit: olihan siellä puolueohjelmassa ihan erikseenkin maininta muunmuassa liikkeiden aukioloaikojen vapauttamisesta ja elinkeinolupien (taksit ja apteekit) vapauttamisesta.
 
Mitä tarkoitin on liberaali ajattelu suhteessa valtiovaltaan, tulonsiirtoihin, yritystukiin jne. Noista ainoa löytämäni maininta oli kansalaispalkan ajaminen. Piraattipuolueen ajamat asiat näyttäisivät keskittyvän yksilön oikeuksiin, mutta isompiin kysymyksiin valtion ja talouden suhteen on aika vähän sanottavaa. Tästä taas syntyy vaikutelma, että puolueessa on vähän prioriteetit hukassa, ja/tai sellaiset ihmiset puuttuvat, jotka osaisivat muodostaa kantaa asioihin, jotka eivät suoraan itseä kosketa.

Lisäksi puolueen nimi on typerä, mikä on todellinen saavutus Suomen puoluekartassa.
 
Juu vähän samanlaisen kuvan olen itsekin saanut, että puolue on ideologian ohjaama, ja tämä ideologia sinänsä on mielestäni aika oikeanlainen. Mutta käytännön poliittista osaamista ja kokonaisuuksien hahmottamista luultavasti puuttuu, mikä tietysti on yleensäkin pienpuolueiden ongelma.

Ja nimi todellakin on typerä, ja antaa mielikuvan että puolue keskittyisi yksinomaan näihin melko mitättömiin kysymyksiin tekijänoikeuksista jne.

Joka tapauksessa aion itse mitä luultavimmin äänestää tätä puoluetta, koska ainakin se edustaa jonkinlaista muutosta nykyisten pääpuolueiden ajamaan politiikkaan.
 
Vihreiden vaaliohjelma on kyllä aikamoista maailmanhalailua.

Nykyään työ- ja elinkeinoministeriö harkitsee EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta tulevien työntekijöiden kohdalla, olisiko työpaikkaan tarjolla Suomessa asuvia työttömiä. Jos ammattitaitoisia työttömiä on tarjolla kotimaassa, ei ulkomaalaiselle anneta työlupaa ja siten oleskelulupaa. Yritykset ovat valittaneet, että käytäntö vaikeuttaa sopivan työvoiman palkkaamista.

Lisäksi vihreät esittää Suomeen opiskeluluvalla tulleille maahanmuuttajille kielikoulutusta sekä mahdollisuutta pysyvään oleskelulupaan, jotta he voivat valmistumisensa jälkeen jäädä Suomeen töihin.

Käytännössä nuo tarkoittavat sitä, että Suomen rajat avattaisiin kaikille.

Niinistö piti porvaripuolueiden puheita pöhöttyneestä julkisesta sektorista terveydenhoitajien ja opettajien työtä mollaavana. Niinistön mukaan vihreät ei halua olla porvaripuolueiden tapaan leikkaajapuolue.

Mistään ei haluta luopuakaan. Mistä rahat oikein hankitaan tähän kaikkeen? Vihreät on julkistaa parin viikon päästä oman talousohjelmansa jolla valtion budjetti saadaan tasapainoon ja odotan innolla kyllä tuota. Mitä muut veikkaavat tuon olevan? Uskon itse, että kiristetään autoilun verotusta ja kulutusveroja ja teeskennellään, että ne eivät leikkaa kulutusta.

Vihreät päästäisi ulkomaalaiset Suomeen töihin ilman tarveharkintaa - Vihreät - Politiikka - Helsingin Sanomat
 
Suomesta selkeästi puuttuu Liberaalipuolue. Tein tämän Liberan testin ja olen sen mukaan erittäin selvästi liberaali. Mietin hetken, keitä konservatiiviset sosialistit suomalaisessa poliittisessa kartassa ovat, mutta hehän ovat tietysti Perussuomalaisia. Jos maassa olisi puolue, joka edustaisi Nolanin kartan pohjoista kärkeä, äänestäisin heitä.

Olen testin mukaan liberaali. Monessa asiassa se pitää paikkansa, mutta maanpuolustuksessa, maahanmuutossa ja liittovaltiokehityksessä en ole. Itse ajattelen niin että yritän etsiä puolueen joka vetää isoissa linjoissa suurin piirtein samaa linjaa kuin minä. Sitten etsin ehdokkaan joka edustaa liberaalia linjaa puolueen sisällä (poislukien mainitsemani kohdat) ja äänestän häntä. Uskon siihen että eduskuntaan voidaan saada muutosta, mutta se vaatii sen että ihmiset ottavat asioista selvää ja äänestävät uusia naamoja sisään vanhojen partojen tilalle. Valitettavasti liian usein samat ketkut pääsevät läpi.

Mulle on vastattu muun muassa seuraavasti kun olen jutellut ihmisten kanssa äänestyskäyttäymisestä: "se Stubb on niin söpö", "meidän perhe äänestää aina Kokoomusta" ja "äänestin Tarja Halosta koska se on nainen".


'Nuff said

- - - Updated - - -

Vihreiden vaaliohjelma on kyllä aikamoista maailmanhalailua.





Käytännössä nuo tarkoittavat sitä, että Suomen rajat avattaisiin kaikille.



Mistään ei haluta luopuakaan. Mistä rahat oikein hankitaan tähän kaikkeen? Vihreät on julkistaa parin viikon päästä oman talousohjelmansa jolla valtion budjetti saadaan tasapainoon ja odotan innolla kyllä tuota. Mitä muut veikkaavat tuon olevan? Uskon itse, että kiristetään autoilun verotusta ja kulutusveroja ja teeskennellään, että ne eivät leikkaa kulutusta.

Vihreät päästäisi ulkomaalaiset Suomeen töihin ilman tarveharkintaa - Vihreät - Politiikka - Helsingin Sanomat


Lisää rahaa maailmanparantamiseen ja paperittomille siirtolaisille. Sivussa rankaistaan yksityisautoilijaa. Siinä vihreiden keinot lamasta selviämiseen.
 
Mietin mihin ketjuun tämä sopisi parhaiten, ja päädyin tänne. Vaikka ensikädeltä ei ole ehkä itsestäänselvää, miten Aasia liittyy eduskuntavaaleihin, kirjoituksen loppupuolella on hyvää analyysia siitä, miten Aasian maissa hallinto toimii omaamme huomattavasti aktiivisemmin: Aasian haaste demokratialle : Soininvaara
 
Back
Ylös Bottom