Eduskuntavaalit 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jami2003
  • Aloitettu Aloitettu
Paitsi, että Portugali voi lainoittaa Englantia, jolloin tilanne voi jatkua hyvinkin pitkään vertaa. Kiina / USA.
Jos suhteellisen edun periaate toimisi pätkän vertaa, meidän ei tarvitsisi koko ajan lukea mediaa, jossa joka toinen sana on kilpailukyky

Velaksi pystyy kyllä elämään tietyn aikaa, mutta ei kovin pitkään. Mutta mitä tekemistä kilpailukyvyllä ja suhteellisen edun periaatteen toimimisella? Jos esimerkiksi otetaan taas 2 maata, jotka käyvät kauppaa keskenään, niin vaikka vapaakauppa hyödyttää molempia, niin silti työn tuottavuudelta parempi maa, eli "kilpailukykyisempi", pärjää paremmin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Velaksi pystyy kyllä elämään tietyn aikaa, mutta ei kovin pitkään. Mutta mitä tekemistä kilpailukyvyllä ja suhteellisen edun periaatteen toimimisella? Jos esimerkiksi otetaan taas 2 maata, jotka käyvät kauppaa keskenään, niin vaikka vapaakauppa hyödyttää molempia, niin silti työn tuottavuudelta parempi maa, eli "kilpailukykyisempi", pärjää paremmin.

Jos velaksi ei pysty elämään niin kapitalismi ei voi toimia :)
 
Eikös sipilå ole näitä pohjanmaan lestoja joka vie kyllä viimeisenkin kannatuksen mun silmissä.

Tai jos ei lesta niin joku uskis kuitenkin.
 
Sipilä perustelee tuota sillä, että öljyn markkinahinta on tällä hetkellä alhainen, mutta eikös tuo bensan hinta ala olla jo lähes samalla tasolla kuin ennen hinnan laskua?

Muutenkin autoilusta kerättäviä veroja pitäisi käyttää nimenomaan teiden ylläpitoon eikä mihinkään muuhun. Jos ns. haittaveroja kerätään, olisi järkevää käyttää ne verot suoraan niiden haittojen korjaamiseen. Tällä hetkellä autoilijat ovat lähinnä rahastuksen kohteita.
 
Minä en ymmärrä tuota Sipilän fanitusta. Taas häneltä tuli tyhmä ehdotus niiden oluiden laimentamisten jne. seuraksi. Sipilän yrittäjätaustasta puhutaan, mutta kaikki ehdotukset ovat olleet sitä samaa vanhaa linjaa.
Uusimaa: Keskustan Sipilä esittää uutta lisäveroa autoilijoille ? ?väliaikaisesti? - Autot - Ilta-Sanomat

Keskustassahan vanhat ketut Väyrynen, Kääriäinen ja Vanhanen vetelee naruista kulisseissa. En yhtään ihmettelisi jos Sipilä olisi pelkkä keulakuva Kepulle.
 
Eikös sipilå ole näitä pohjanmaan lestoja joka vie kyllä viimeisenkin kannatuksen mun silmissä.

On lestadiolaisia, mutta todettakoon rehellisyyden nimissä että ei vanhoillislestadiolaisia vaan suhteellisesti liberaalimpaa siipeä.

Tätä sivuten: vaaliennusteet lupaavat KD:lle nyt 1 tai 2 paikkaa. Marginaali on kyllä niukka molempiin suuntiin, voi tulla 5 pienellä nousulla ja 0 pienellä tiputuksella. Joka tapauksessa 2 edustajalla ei hallitukseen mennä, ja koko puolue voi tipahtaa Eduskunnasta pysyvästi. Tarkoittaisiko se, että Suomi liberalisoituu, vai että ex-KD:t menevät uskonnollistamaan muita puolueita ja tulos on jopa päinvastainen?

Jos muuten ei nappaa kristitty, niin tässä toista reunaa:

Alviina Alametsä | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Alviina Alametsä, Helsinki, Vihreä liitto

Petri Karisma | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Petri Karisma, Pirkanmaa, SDP

Julius Karlsson | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Julius Karlsson, Varsinais-Suomi, Vasemmistoliitto

Joona Christian Laaksonen | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Joona Laaksonen, Uusimaa, Piraattipuolue

Jape Lovén | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Jape Lovén, Helsinki, SDP

Mikko Merikivi | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Mikko Merikivi, Keski-Suomi, Muutos 2011

Kim Sjöström | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Kim Sjöström, Helsinki, Liberaalit
 
Pelottavaa puhetta Rinteeltä. Miten IT-kuluja voidaan leikata kun nimenomaan sen(IT järjestelmien, tiedonkeruun, automaation jne.) kehittäminen on avainasemassa haettaessa julkisen sektorin säästöjä? Päinvastoinhan sen pitäisi olla. Tietojärjestelmien kehittämiseen pitäisi nimenomaan panostaa nykyistä enemmän jotta turhia paperinpyörittäjiä ja byrokratiaa voitaisiin purkaa.

Kyllä taas mennään niin metsään kuin olla ja voi :face:

Ongelma lienee siinä että yli 80% julkisen tietojärjestelmäprojekteista epäonnistuu joko tilaajan ympäripyöreiden vaatimustenmäärittelyn vuoksi tai sitten siksi ettei toimittaja ole kysynyt niitä oikeita kysymyksiä joilla vaatimukset saadaan selville.

Suomessa ollaan kyllä onnistuttu siinä että tietojärjestelmiin on saatu hussaantumaan järjettömiä summia rahaa, niiden valmistuminen on kestänyt vuosikymmenen (jos ne ylipäätään koskaan valmistuvat), sivussa on tuotettu pirusti konsultointihommaa ja tehty selvityksiä......... ja lopputuloksena saadaan järjestelmä jota rukataan kuntoon seuraava vuosikymmen maksaen samalla sekä lisenssejä että tuotekehitystä.

Eli kyllä, se todellakin on niin että IT-järjestelmät Suomessa lisäävät menoja ja jopa huonontavat työtehoa. Eli lopputulos on täsmälleen päinvastainen kuin miksi niitä lähdettiin kehittämään.

Nyt valtio tehtailee uudelleen oman IT-viraston pystyttämistä joka toimittaisi julkisia tietojärjestelmiä muille virastoille ja kunnille.
 
Kyllä niistä voi leikata, mutta silloin kun sen aika on eli nousukaudella.

Nousukaudella leikataan ja lamassa elvytetään - tämä on selvää. Suomessa on vain tähän asti ainoastaan paisutetu budjettia vasinkin nousukausilla ja myös laskukausilla. Näillä toimilla Nokian hiiipumisen avustamana on päädytty tilanteeseen, jossa ei päästä tasapainoon edes nousukausilla. Paljonko hyödyttää laskukausina puhaltaa lisähappea hiillokseen, joka ei syty palamaan edes nousukauden huipulla?
 
Miten joku ministeri päätöksellään parantaa osaamattomuuden ministeriöiden IT-hankkeisiin liittyen? Iso osa julkishallinto-IT:n kustannuksista ja kompleksisuudesta johtuu siitä, että eduskunta säätää tarpeettoman monimutkaisia lakeja ymmärtämättä niiden toteutuksen kalleutta. Tietosuoja ja miten nuo lait säädettiin yksistään lienee maksanut vähintään satoja miljoonia.
 
Se on selvää, että hallintokoneisto hukkaa mielettömästi riihikuivaa tiedonhallintaan aivan turhaa. Kun toisinaan joutuu Suomen kanssa asioimaan, niin ei voi kuin ihmetellä, kuinka uskomattoman perseellään jotku ihan rutiininomaiset prosessit ovat. Ensinnäkin koko laki, jonka vuoksi paperinpyörittelyyn aletaan, on typerä ja tarpeeton. Ja se paperin pyörittely... Hemmetin yksinkertaisista asioista on saatu luotua uskomattoman raskas prosessi.

Suomen IT-projektit tosiaan menevät perseelleen heti alusta lähtien. Eri laitokset, ministeriöt ja muut suojatyökeskukset tuhlaavat kukin tahollaan määrärahoja miten sattuu. Projektit ovat rajusti myöhässä ja harvoin onnistuvat tehostamaan asioita. Ei voi kuin ihmetellä, että miten niin pahasti päin helvettiä olevia projekteja edes voi syntyä. Onkohan kyse siitä, että koneistossa on liian vähän ihmisiä, joilla on jotain työkokemusta hallintokoneiston ulkopuolelta? On se vaan helvetin vaarallista, kun isojen rahavirtojen päällä istuvat tahot visioivat autojen satellittikyttäystä, vanhojen metrojen automatisoimista, maailman kalleinta potilastietojärjestelmää ja paljon muuta paskaa, vaikka sähköisen henkilökortin ja asioinninkin toteuttaminen on ollut jo vuosikymmeniä työn alla. Viro lainasi Suomen ideaa ja toteutti pienin kustannuksin homman parissa vuodessa. Ironisesti Suomi yrittää oppia nyt Viron mallista.

Järkeistettävää on mielettömästi, mutta kuka sen tekeisi ja millä keinoilla se tapahtuisi? Se vaatisi mun mielestä koko hallintokoneiston totaalisen reformin. Nykyinen koneisto on yksinkertaisesti kykenemätön. Tuostalla on joku perustavanlaatuinen valuvika, joka estää järjen toiminnan.
 
Ehkä tulee pienenä yllärinä, että leikkaukset taantumassa aiheuttavat sen että eletään vielä enemmän yli varojen. Yli varojen eläminen on muutenkin typerä termi valtioiden kohdalla. Aika yksiselitteistä on näyttö, että leikkaukset huonontavat velkasuhdetta eikä paranna. Kotitalouslogiikka ei päde kansantalouden tasolla.

Entäpä millaista näyttöä on nousukauden huipulla tapahtuvasta "jakovaran" jakamisen eduista? Entäpä Suomen tilasta eli siitä, että ensin nousukaudella luodaan mahdoton yhtälö jakamalla kilpaa olematonta jakovaraa ja sen jälkeen talouden sukeltaessa pitäisi jakaa lisää? Ottiko Keynes kantaa tällaiseen tilanteeseen? Tähän kun yhdistetään Suomen riippuvaisuus tuonnista, niin mikä on sen hyödyttömän byrokratian paisuttamisen kerroinvaitus? Ja kun ensin on laskukaudella lihotettu koneistoa tarpeeksi, niin nousukaudella ei tarvitse miettiä lopettavansa elvyttämistä, koska ei sitä koneistoa sitten voida pienentää. N kertaa 5 vuoden irtisanomissuoja ja sitä rataa.
 
Niin, kyllähän jos tuo pååtan teoria pitäisi paikkaansa niin ei koskaan lamaa olisi edes tullutkaan. Kyllä nousukaudella sen verran hyvin pyrittiin julkista taloutta kasvattamalla tukemaan talouden pyörien pyörimistä.

Oleellinen kysymys ei ole budjetin loppusumma ja löysennetäänkö vai kiristetäänkö julkista taloutta. Oleellinen kysymys on miten julkisen talouden rahat käytetään - saadaanko ne rahat tuottamaan hyvinvointia ja kasvavaa taloutta vai pahoinvointia ja kasvavaa byrokratiaa. Tässä kysymyksessä kansantalous professoritkin ovat aivan uskomattoman yksinkertaisia vaikka muita syyttävätkin yksinkertaisuudesta.
 
Mä veikkaan että moni kannattaa julkisen puolen leikkaamista muistakin kuin pelkistä kansantaloudellisista syistä. Ihmisiä ärsyttää valtava byrokratiakoneisto joka vain synnyttää lisää sääntelyä ja uusia ongelmia. Samoin ihmisiä ärsyttää julkisrahalla tuotetut kaikenmaailman hömppä tasa-arvo- ja ihmisoikeustyöryhmät ja muut keskittymät jotka pitävät kovaa meteliä ongelmista, joita ei todellisuudessa ole aina edes olemassa. Jonkun mielestä kulttuuria tuetaan liikaa. Toista ärsyttää suuret tulonsiirrot jotka vähentävät yksilön vastuuta omasta elämästään. Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen tästä meldän hyvinvointivaltiosta.
 
Mun mielestä julkista sektoria voitaisiin leikata summalla x ja sitten kohdentaa hyödyllisiin hankkeisiin kuten liikenne, energia jne summa 2 kertaa x. Se olisi todellista elvyttämistä.
 
Entäpä millaista näyttöä on nousukauden huipulla tapahtuvasta "jakovaran" jakamisen eduista? Entäpä Suomen tilasta eli siitä, että ensin nousukaudella luodaan mahdoton yhtälö jakamalla kilpaa olematonta jakovaraa ja sen jälkeen talouden sukeltaessa pitäisi jakaa lisää? Ottiko Keynes kantaa tällaiseen tilanteeseen? Tähän kun yhdistetään Suomen riippuvaisuus tuonnista, niin mikä on sen hyödyttömän byrokratian paisuttamisen kerroinvaitus? Ja kun ensin on laskukaudella lihotettu koneistoa tarpeeksi, niin nousukaudella ei tarvitse miettiä lopettavansa elvyttämistä, koska ei sitä koneistoa sitten voida pienentää. N kertaa 5 vuoden irtisanomissuoja ja sitä rataa.

Julkisten investointien kerroinvaikutus on taantumassa parhaillaan 3 pintaan.
 
On lestadiolaisia, mutta todettakoon rehellisyyden nimissä että ei vanhoillislestadiolaisia vaan suhteellisesti liberaalimpaa siipeä.

Tarkoittaisiko se, että Suomi liberalisoituu, vai että ex-KD:t menevät uskonnollistamaan muita puolueita ja tulos on jopa päinvastainen?

Suhteellisesti liberaalimpi siipi on ilmeisesti sama kuin persujen nuiva siipi. Soini kykeni ottamaan "nuivat" huoletta mukaan puolueeseen, koska tietää pienimmän yhteisen nimittäjän Soinin, Sipilän ja Teemu Lahtisen välillä olevan pyhät lapsiperheiden tulonsiirrot. Tässä vielä Lahtisen maahanmuuttokriittisyys: Teemu Lahtinen (PS) | Vaalikone | Yle Uutiset | yle.fi (videosta kohta 1:25)

Kyllä nyt yrittäjä tietää, että salin lapsinurkan tilalle voitaisiin tuoda laitteita, koska lapset eivät salille kuulu. Jos taas kuuluvat, niin vaihtoehtona on muuttaa kuntosali kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin keskukseksi.
 
Julkisten investointien kerroinvaikutus on taantumassa parhaillaan 3 pintaan.

Tapasi mukaan vastailet johonkin omiin kysymyksiisi. En siis kysynyt maksimaalisesta kerroinvaikutuksesta mitään, vaan kysymykseni koski kerrointa Suomessa eli maassa, jossa on jo ennestään kestämättömän kallis julkinen, huippukorkea verotus ja suuri tuontiroinan osuus kulutuksesta.
 
Back
Ylös Bottom