Eduskuntavaalit 2011

Mitä puoluetta äänestät?

  • Kokoomus

    Votes: 0 0,0%
  • Keskusta

    Votes: 0 0,0%
  • SDP

    Votes: 0 0,0%
  • Vihreät

    Votes: 0 0,0%
  • Vasemmistoliitto

    Votes: 0 0,0%
  • Perussuomalaiset

    Votes: 0 0,0%
  • RKP

    Votes: 0 0,0%
  • Muutos 2011

    Votes: 0 0,0%
  • Kristillisdemokraatit

    Votes: 0 0,0%
  • Vapauspuolue

    Votes: 0 0,0%
  • SKP

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    0
Biopolttoaineiden yms valmistaminen omista viljoista on hyvä idea mutta tällä hetkellä verottaja estää sen. Muuten valmistus ois aika yksinkertaista ja hehtaarilta sais 600-800l biodieseliä. Tosin kyllä sitä tavaraa sitten meneekin, jo pelkästään yksi iso traktori voi haukata päivässä 200l tavaraa. :D

Asiantuntevaa tosiaan, yleensä ei tiedetä edes kuinka iso ala hehtaari on. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hehtaarilta sais 600-800l biodieseliä. Tosin kyllä sitä tavaraa sitten meneekin, jo pelkästään yksi iso traktori voi haukata päivässä 200l tavaraa.

Kiitoksia, osaatko sanoa kuinka paljon "tavaraa" menee hehtaarin ryspipellon mylläämiseen (eli tuon 600-800l tuottamiseen)? Että onko tuo millään tavalla kannattavaa puuhastelua.

Älkää ny jätkät viittikö, ei kaikkia kaavoja oo tarkotettu kirjaimellisesti otettavaksi...muistaakseni täällä oli humorististen tredikin aiheesta. Se oli vaan loppu kevennys ku oon ollu huomaavinani että joka separaattoria varten on oma traktorinsa ettei niitä tarvis turhaan irrotella ja vaihdella.
 
Kiitoksia, osaatko sanoa kuinka paljon "tavaraa" menee hehtaarin ryspipellon mylläämiseen (eli tuon 600-800l tuottamiseen)? Että onko tuo millään tavalla kannattavaa puuhastelua.

Älkää ny jätkät viittikö, ei kaikkia kaavoja oo tarkotettu kirjaimellisesti otettavaksi...muistaakseni täällä oli humorististen tredikin aiheesta. Se oli vaan loppu kevennys ku oon ollu huomaavinani että joka separaattoria varten on oma traktorinsa ettei niitä tarvis turhaan irrotella ja vaihdella.

Myönnetään että mulla on jopa kolme traktoria.

Mutta...vanhoja kaikki:

1 kpl vm. 1965 papan lahjoittama
1 kpl vm. 1973
1 kpl vm. 1984. Tällä teen työt.

Toi 73-mallinen on "varatraktori" ...ette tiedäkään miten hektistä aikaa on kylvöaikakin. Kun kone laukee, on pakko olla toinen varalla. Kylvötyö on kilpajuoksua kelloa vastaan. keväällä maa kuivuu niin nopeasti, että päivänkin myöhästyminen kylvölohkolta tarkoittaa suuria sadonmenetyksiä. Huoltomiehet on niin varattuja ja kiireisiä kylvöaikana, ettei voi odottaa paria-kolmea päivää "tohtoria" paikalle koneen lauetessa.

kaikelle löytyy tarkoituksensa, kun ottaa asioista selvää eikä etene mutu-tuntumalla.Mutta sitähän varten tästäkin asiasta keskustellaan täälläkin.
 
Lupasin jo lopettaa asiasta jauhamisen, mutta vastataan nytten. En ehkä sanonut tarpeeksi selvästi, mutta tietty tuet pitäisi lopettaa myös muualta. Suomen kannattaa kuitenkin lopettaa omat tukensa, koska toisin kuin esität suvereeni valtio pystyy kyllä itse päättämään kuinka paljon se maksaa EU:lle jäsenmaksuja. Toisaalta myös Suomi tukee kyllä kansallisestikin maataloutta. Suomessa saadaan varmasti joskus tulevaisuudessa harrastettua maanviljelyä tuottavasti, mutta se tuskin hyvä argumentti harrastaa tuottamatonta toimintaa.

Kaikillahan meillä on omia harrastuksia. Toiset kuitenkin maksavat itse omansa.



Okei voin hyväksyä, ettei Suomessa pysty harrastamaan tuottavasti maanviljelyä. Ostetaan sitten ruuat toisaalta. Toisaalta jos ihmiset arvostavat niin kovasti kotimaisuutta niin he ovat valmiit maksamaan siitä jonkinverran enemmän. Tilalla pitää olla kuitenkin jonkinlainen minimikoko, että homma käy kannattavaksi. Jos hehtaari tuotta vaikka määrän x niin 10 hehtaaria tuottaa 10*x määrän voittoa. Tietty jos homma on pakollisten kulujen jälkeen pakkasen puolella niin sittenhän se miksikään muutu. Tässä tapauksessa voidaan kysyä, että miksi muiden pitää maksaa maanviljelijöiden harrastustoiminnasta?

Vituttaa kuunnella tollaista mussutusta "harrastamisesta" eli pääsit tavoitteesseesi. Maanviljely on työtä, ja kuuluu ehdottomasti 5 raskaimman ammatin joukkoon. Miten voit väittää viljelyä harrastamiseksi vaikket ole kokeillut alaa hetkeäkään? Itse en alkaisi vähättelemään vaikkapa datanomin ammattia, kun en tiedä siitä paskaakaan.

olet siis valmis siihen, että tuet lopetetaan globaalisti kaikkialta, ja alkutuottajat saavat valmistamastaan tuotteesta sellaisen hinnan, että se muodostaa viljelijälle kestävän taloudellisen pohjan ammattinsa harjoittamiseen? oletko valmis tähän, kaupan kassalla?

vai meinaatko tehdä uuden maailmanennätyksen pysymällä hengissä syömättä ruokaa?
 
Aikaisemmin maatilat ovat pyörineet suomessa vailla minkään valtakunnan tukia, tämä vaikka tilojen tuottavuus oli huomattavasti nykyistä huonompi. .

ennen EU-aikaa tilojen tuottavuus oli huomattavasti parempi. Näen tämän omista tilinpäätöksistäni. Olen ollut viljelijänä jo ennen EU:n liittymistä (olen jo vanha parta...)

Ennen EU:ta viljanviljelijä sai esim. kaurasta 1,80 markkaa/kilo. Apulanta maksoi 1,35 markkaa/kilo.
Lähes" yhdessä yössä" kun suomi liittyi EU:n (silloinen EY) hinnat teki kuperkeikan: kauran markkinahinta tipahti 1,30 markkaan/kilo ja apulanta pompsahti 1,85 markkaan/kilo.

Dokumentit ovat tallella eli tässä tapauksessa aika ei kultaa muistoja.
 
. Tosin olen siinä luulossa että jostain kumman syystä jokaisella suomalaisella tilalla on 2 traktoria/ha...tämä ilmeisesti jostain tuki syystä.

kaikkein mielenkiintoisinta olisi tietää, mistä olettamuksesi on peräisin? Luetko kenties Tiedonantajaa tms?

Vielä kerran vaikka pitäisi sen jo järjenkin kertoa: traktorin ostoon ei saa mitään tukea.
 
"ennen EU-aikaa tilojen tuottavuus oli huomattavasti parempi. Näen tämän omista tilinpäätöksistäni. Olen ollut viljelijänä jo ennen EU:n liittymistä (olen jo vanha parta...)"

"kaikkein mielenkiintoisinta olisi tietää, mistä olettamuksesi on peräisin?"

Puhuin ajasta jolloin trakorina toimi hevonen ja apulantana karjanlanta, ihan niin vanha parta et taida kuitenkaan olla. Traktorien määrää perustuu silmämääräiseen arviointiin mitä olen tiloilla pyöriny, en ole kovin moneen taloon tervetullut joten kovin monen tilan perusteella käsitykseni ei ole muodostunut :)

Traktorien ostosta minulle on ilmeisesti huijattu sellaista että kaluston ahkera päivittäminen olisi jotenki taloudellisesti kannattavampaa kuin talousmatematiikkalla äkkinäisen laskutikku osoittaisi jonkin asteisten tukien vuoksi.

Herran kalusto muuten vaikuttaa juuri sellaiselta miltä osto tuettomalla tilalla voisin olettaa olevan, omaan silmään vaan vaikuttaa että hivenen peltotilkkua pienemmillä uusilla raksoilla siellä myllätään (OBS. ei siis kirjaimellisesti ihan niin isoja).

Laitetaan muuten vielä tuosta biodiesel ajatuksesta joka mulla oli olevinaan johtotähtenä että sen voisi kuvitella parantavan myös ruokaomavaraisuutta. Suomessakun ei paljon öljyä ole, eikä ilman sitä ruoka tänäpänä kasva. Tästä huolestuneena olenkin seurannut öljyn loppumista, töihin pääsee vaikka fillarilla mutta ilman sitä perunan mokomat ei enää.
 
Vituttaa kuunnella tollaista mussutusta "harrastamisesta" eli pääsit tavoitteesseesi. Maanviljely on työtä, ja kuuluu ehdottomasti 5 raskaimman ammatin joukkoon. Miten voit väittää viljelyä harrastamiseksi vaikket ole kokeillut alaa hetkeäkään? Itse en alkaisi vähättelemään vaikkapa datanomin ammattia, kun en tiedä siitä paskaakaan.

olet siis valmis siihen, että tuet lopetetaan globaalisti kaikkialta, ja alkutuottajat saavat valmistamastaan tuotteesta sellaisen hinnan, että se muodostaa viljelijälle kestävän taloudellisen pohjan ammattinsa harjoittamiseen? oletko valmis tähän, kaupan kassalla?

vai meinaatko tehdä uuden maailmanennätyksen pysymällä hengissä syömättä ruokaa?

Harrastuksella viittasin toimintaan missä ei tavoitella taloudellista voittoa. Ehkä hieman huono sanavalinta. Uskon kyllä, että maanviljely on fyysisesti raskasta työtä.

Olen kyllä valmis maksamaan sen mitä pyydetään.
 
Puhuin ajasta jolloin trakorina toimi hevonen ja apulantana karjanlanta, ihan niin vanha parta et taida kuitenkaan olla. Traktorien määrää perustuu silmämääräiseen arviointiin mitä olen tiloilla pyöriny, en ole kovin moneen taloon tervetullut joten kovin monen tilan perusteella käsitykseni ei ole muodostunut :)

Traktorien ostosta minulle on ilmeisesti huijattu sellaista että kaluston ahkera päivittäminen olisi jotenki taloudellisesti kannattavampaa kuin talousmatematiikkalla äkkinäisen laskutikku osoittaisi jonkin asteisten tukien vuoksi.

Herran kalusto muuten vaikuttaa juuri sellaiselta miltä osto tuettomalla tilalla voisin olettaa olevan, omaan silmään vaan vaikuttaa että hivenen peltotilkkua pienemmillä uusilla raksoilla siellä myllätään (OBS. ei siis kirjaimellisesti ihan niin isoja).

Laitetaan muuten vielä tuosta biodiesel ajatuksesta joka mulla oli olevinaan johtotähtenä että sen voisi kuvitella parantavan myös ruokaomavaraisuutta. Suomessakun ei paljon öljyä ole, eikä ilman sitä ruoka tänäpänä kasva. Tästä huolestuneena olenkin seurannut öljyn loppumista, töihin pääsee vaikka fillarilla mutta ilman sitä perunan mokomat ei enää.

Juu, tulotaso oli tuolloin hevosaikaan parempi. Toki työ oli fyysisyydessäänkin... kovaa.

Meidän kylillä samankaltainen traktorikalusto/tila kun mullakin. Eli vanhoja korjataan ja niillä ajellaan.

On mulla yli 50 ha viljeltyä, eli en ihan pientilallinen ole. Nykyisillä koneilla pärjään.
 
Juu, tulotaso oli tuolloin hevosaikaan parempi.

Tulotaso oli huonompi ja muistelisin että huonompi kuin kotitalouksilla keskimäärin, mutta ainakin silloin pystyttiin tuottamaan viljaa ilman miljardien tukia. Tukien avulla maatalousyrittäjillä pyyhkivät taloudellisesti varsin hyvin:
www.stat.fi/til/tjt/2008/tjt_2008_2010-05-20_kat_003_fi.html

Eli keskimääräiset vuositulot ~30K€ kun kotitalouksilla yleisesti ~25k€, työläisillä ~24k€ ja yrittäjillä ~36k€. Ei tuo miltään kituuttamiselta ainakaan tilastojen valossa vaikuta.
 
Tulotaso oli huonompi ja muistelisin että huonompi kuin kotitalouksilla keskimäärin, mutta ainakin silloin pystyttiin tuottamaan viljaa ilman miljardien tukia. Tukien avulla maatalousyrittäjillä pyyhkivät taloudellisesti varsin hyvin:
www.stat.fi/til/tjt/2008/tjt_2008_2010-05-20_kat_003_fi.html

Eli keskimääräiset vuositulot ~30K€ kun kotitalouksilla yleisesti ~25k€, työläisillä ~24k€ ja yrittäjillä ~36k€. Ei tuo miltään kituuttamiselta ainakaan tilastojen valossa vaikuta.

Vuositulot ei kerro koko totuutta. Suomalaisen viljelijän keskituntiansio on 3 euroa, joten pitkää päivää painetaan. Tanskassa keskituntiansio oli muistaakseni 50 senttiä, vaikka maa on käytännössä yhtä isoa peltoa. Tuossa sen näkee, että tulot valuu ihan muille tahoille, kuin tuottajille. Tanskalaiset maatilat ovat keskimäärin todella suuria verrattuna suomalaisiin.
 
Keskiansiolla ~30k€, 3€/h tarkottais 10 000 tuntia töitä vuodessa. Päivää kohti se tekis 27h tuntia. Pitkä on päivä tai sitten mä laskin ihan väärin.

Joo eipä nuo luvut mitenkään täsmää. Muistelin vain, että eräässä koulutuksessa Pro Agrian edustaja tuon 3 euron tuntipalkan mainitsi. Tiedä sitten mihin tuon perusti. Yrittäjiä on laidasta laitaan tuollakin alalla...
 
Laskelmat, joissa tuntipalkoiksi on saatu esim. kolme euroa, on laskettu pääomalle tuottoa myös.

Pååtta toi mielestäni ihan hyvin esille tiettyjä pointteja. Vaikka maataloutta tuetaan monessa paikassa, niin aika järjettömältä tuntuu esim. peltojen hehtaarihintojen erot Suomessa ja Virossa. Suoraan sanottuna en usko, että tällainen tilanne voi olla kovinkaan pysyvä pitkällä aikavälillä. Ja tottakai tilakoolla on merkitystä kannattavuuden kannalta, tämä johtuu kiinteistä kustannuksista. Muuten about samaa mieltä aikaisempien (viljelijä)kirjoittajien kanssa.
 
Luulis että karjatiloilla ei päästäis yhtä hyville tuntiansioille ku viljatiloilla, mutta tää on taas mihinkään perustumaton arvaus.

Kuinka moni täällä muuten kaipailis uutta puoluetta kartalle? Jotenki tuo persujen kristilliskansallissosialismi ei oikein iske. Ja kun näyttäis että kolme suurta saa ansaitsemansa näpäyksen sormilleen ni sitä äänestäis mielellää jonka kanssa olis >50% samaa mieltä. Luulisi että suomeen edes yksi liberaali(mpikin) puolue mahtuisi (joka ei koristaudu pääkallolippuihin) kun puoluekenttä on muuten yhtä vasemmistoliittoa.

EDIT. Ei se pääomakaan voi paiskia ku 24h vuorokaudessa töitä :)
 
EDIT. Ei se pääomakaan voi paiskia ku 24h vuorokaudessa töitä :)

Jos tää oli mulle, niin et tainnut ymmärtää lukemaasi. Kolmen euron tuntipalkka saadaan, kun tuloista ensin vähennetään pääomalle laskettu tuotto, ja tämän jälkeen jäljelle jäävä summa jaetaan työtunneilla. Tästä päästäänkin siihen, että olisiko viljelijälle fiksumpaa laittaa pellot vuokralle (tai myydä ja sijoittaa rahat esim. osakkeisiin) ja mennä johonkin muualle töihin :)
 
Jos tää oli mulle, niin et tainnut ymmärtää lukemaasi. Kolmen euron tuntipalkka saadaan, kun tuloista ensin vähennetään pääomalle laskettu tuotto, ja tämän jälkeen jäljelle jäävä summa jaetaan työtunneilla. Tästä päästäänkin siihen, että olisiko viljelijälle fiksumpaa laittaa pellot vuokralle (tai myydä ja sijoittaa rahat esim. osakkeisiin) ja mennä johonkin muualle töihin :)

Se oli vaan (taas) epäonnistunut yritelmä huumoriin. EDIT: luin uudestaan ja nyt en ymmärrä miksi pääomalle laskettu tuotto vähennetään tuloista?

Luulen että jos pellot olis viksumpi viikata takataskuun niin olisi jo tapahtunut. Näissä keskusteluissa yleinen "jos maanviljely on niin kannattavaa niin siitä vaan ostat tilukset ja alat viljelemään" on sikäli huono että ~0% tiloista on ostettu ja alettu viljelemään (kaikki on syntyneet lantatalikko suussa ja työhön perehdytyskin on annettu vaikka väkisin). Tästä syystä on turhaa miettiä millaisia tuloja laskennallinen pääoma kuvitteelisena rahana mahdollisesti ehkä tuottaisi.
 
Back
Ylös Bottom