Puhuin ajasta jolloin trakorina toimi hevonen ja apulantana karjanlanta, ihan niin vanha parta et taida kuitenkaan olla. Traktorien määrää perustuu silmämääräiseen arviointiin mitä olen tiloilla pyöriny, en ole kovin moneen taloon tervetullut joten kovin monen tilan perusteella käsitykseni ei ole muodostunut
Traktorien ostosta minulle on ilmeisesti huijattu sellaista että kaluston ahkera päivittäminen olisi jotenki taloudellisesti kannattavampaa kuin talousmatematiikkalla äkkinäisen laskutikku osoittaisi jonkin asteisten tukien vuoksi.
Herran kalusto muuten vaikuttaa juuri sellaiselta miltä osto tuettomalla tilalla voisin olettaa olevan, omaan silmään vaan vaikuttaa että hivenen peltotilkkua pienemmillä uusilla raksoilla siellä myllätään (OBS. ei siis kirjaimellisesti ihan niin isoja).
Laitetaan muuten vielä tuosta biodiesel ajatuksesta joka mulla oli olevinaan johtotähtenä että sen voisi kuvitella parantavan myös ruokaomavaraisuutta. Suomessakun ei paljon öljyä ole, eikä ilman sitä ruoka tänäpänä kasva. Tästä huolestuneena olenkin seurannut öljyn loppumista, töihin pääsee vaikka fillarilla mutta ilman sitä perunan mokomat ei enää.