Eduskuntavaalit 2007

:eek: Onko tosiaan näin? En usko ennen kuin näen faktaa.

Kyllä vain. Niin paljon minulla ei nyt ole tästä asiasta aikaa vääntää, että lähtisin etsimään sinulle tiedot. Maalaisjärjelläkin ajateltuna Suomi pohjolan peräkammarimaana tuottaa kaikista eniten (siis suhteellisesti väkilukuun verrattuna) hiilidioksidipäästöjä. Tämä johtuu puhtaasti mm. korkeista lämmitys ym. kustannuksista. Suomessa on varmasti eniten maailmassa (taas
suhteellisesti väkilukuun verrattuna) eniten takkoja, saunoja, lattialämmityksiä jne. Eikä tälle asialle luonnollisesti juuri mitään voida.

Itse olen tässä joukossa mukana saastuttamassa ja valitettavasti joudun ikäväkseni toteamaan sen, ettei mitään ole enää tehtävissä. Yhdellä ihmisellä ja hänen ideologiallaan ei maailmaa muuteta. Edes päästörajoitukset eivät enää auta, niitä olisi pitänyt asettaa 20 vuotta sitten.

Toki tiedostan, että Suomen hiilidioksidipäästöt eivät ole lähellekään tuhoisimpia ilmastonmuutokselle jos ajatellaan koko maailman mittakaavassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tehtyjen kansantalouden kokonaistyötuntien määrän kasvattamisessa olennaisinta on mahdollisimman alhainen työttömyysprosentti.

....jota vastaan minä potkin kuin kiimainen hirvi tekemällä 70-tuntisia työviikkoja! Teen tämän siksi, että olen oikeistolaisilta tuttaviltani oppinut, että rahaa pitää olla paljon ja ihmisen on oltava itsekäs!
 
Otokset eivät koskaan anna 100% luotettavaa kuvaa koko tarkastelujoukosta, joka tässä tapauksessa on kaikki suomalaiset äänioikeutetut (~4.000.000).

Eivät tietysti annakaan. Sen takia tuleekin ottaa huomioon virhemarginaali, gallupin teettäjä, kysymyksenasettelu jne.

Ainakaan minä en näe kokoomuksen vaalivoitossa mitään erikoisen mystistä tai salaliittoa takana

En minäkään mistään mystiikasta tai salaliitoista puhunut. Oikeistolaiset arvot ovat nousussa, ja demarit arvioivat ajan hengen väärin vetämällä tarkoituksella vasemmalle siinä toivossa, että hajaannuksessa olevan vasemmistoliiton kannattajakunnasta irtoaisi ääniä. Seuraus: vasemmistoäänestäjät eivät moista nielleet, vaan jäivät joukolla kotiin, ja äänestysprosenttikin jäi matalaksi.
 
Tuli tässä vaan mieleen että Leena Luhtasen mies ei taida saada vähään aikaan pesää (ainakaan vaimoltaan) :)
 
Niin paljon minulla ei nyt ole tästä asiasta aikaa vääntää, että lähtisin etsimään sinulle tiedot.

Asiastahan uutisoitiin hiljattain varsin laajasti. Eli neljä maapalloa tarvittaisiin, jos kaikki eläisivät kuten suomalaiset. Ja suomalaiset olivat tosiaan kärkipäässä.

Tämä johtuu puhtaasti mm. korkeista lämmitys ym. kustannuksista. Suomessa on varmasti eniten maailmassa (taas
suhteellisesti väkilukuun verrattuna) eniten takkoja, saunoja, lattialämmityksiä jne. Eikä tälle asialle luonnollisesti juuri mitään voida.

Lämmityskustannukset, välimatkat jne. vaikuttavat toki, mutta eivät selitä läheskään kaikkea. Elintasosta ja kulutuksesta olisi mielestäni hyvinkin mahdollista tinkiä elämänlaadun kärsimättä. Uskon, että kulutuksen vähentäminen voisi jopa parantaa ihmisten elämänlaatua, kun elämään olisi keksittävä muutakin sisältöä kuin materian perässä juokseminen. Ja kirsikkana kakun päällä tietysti puhtaampi ja turvallisempi ympäristö jälkipolville.

Itse olen tässä joukossa mukana saastuttamassa ja valitettavasti joudun ikäväkseni toteamaan sen, ettei mitään ole enää tehtävissä. Yhdellä ihmisellä ja hänen ideologiallaan ei maailmaa muuteta. Edes päästörajoitukset eivät enää auta, niitä olisi pitänyt asettaa 20 vuotta sitten.

Toki tiedostan, että Suomen hiilidioksidipäästöt eivät ole lähellekään tuhoisimpia ilmastonmuutokselle jos ajatellaan koko maailman mittakaavassa.

Minä näen maapallon kokonaisuutena, jossa mikään valtio ei voi pakoilla kollektiivista vastuuta maapallon tulevaisuudesta. Jokaisella yksilöllä ja kansakunnalla on moraalinen velvollisuus yrittää vaikuttaa asioihin, eikä tuota velvollisuutta voi pakoilla sysäämällä vastuuta muille. "Kyllä mekin, kunhan muut ensin" -ajattelu johtaa väistämättä katastrofiin. Pessimismisi on kyllä perusteltua, mutta onneksi jotain (ilmeisesti paljonkin, mikäli asiantuntijoihin on uskominen) on oikeasti vielä tehtävissä.
 
Kyllä vain. Niin paljon minulla ei nyt ole tästä asiasta aikaa vääntää, että lähtisin etsimään sinulle tiedot. Maalaisjärjelläkin ajateltuna Suomi pohjolan peräkammarimaana tuottaa kaikista eniten (siis suhteellisesti väkilukuun verrattuna) hiilidioksidipäästöjä. Tämä johtuu puhtaasti mm. korkeista lämmitys ym. kustannuksista. Suomessa on varmasti eniten maailmassa (taas
suhteellisesti väkilukuun verrattuna) eniten takkoja, saunoja, lattialämmityksiä jne. Eikä tälle asialle luonnollisesti juuri mitään voida.

Itse olen tässä joukossa mukana saastuttamassa ja valitettavasti joudun ikäväkseni toteamaan sen, ettei mitään ole enää tehtävissä. Yhdellä ihmisellä ja hänen ideologiallaan ei maailmaa muuteta. Edes päästörajoitukset eivät enää auta, niitä olisi pitänyt asettaa 20 vuotta sitten.

Toki tiedostan, että Suomen hiilidioksidipäästöt eivät ole lähellekään tuhoisimpia ilmastonmuutokselle jos ajatellaan koko maailman mittakaavassa.

Suomen kannattaisikin käyttää uusiutuvia luonnonvaroja mahdollisimmaan paljon. Kaikki mikä tulee maan humuskerroksesta ja sen yläpuolelta ei kasvata maapallon ilmaston hiilidioksidiarvoja, jos se hoidetaan kunnolla. Esim suomalainen metsä on todella hyvä uusiutuva luonnonvara, joka imee sitä hiilidioksidia itseensä. Fossiiliset polttoaineet taas ovat ihan eri asia. Ne poltetaan ilmakehään ja ne huonontavat tasapainoa.

Eli jos lasketaan suhteellista päästöarvoa, niin pitää laskea myös luonnonvarojen tasapainoittava ominaisuus mukaan. Näin laskien Suomi ei ole kärkimaita päästöissä, koska metsäpinta-ala suhteutettuna asukasmäärään on suuri. Lisäksi metsänhoito on esimerkillistä.
 
Meni vaalit kyllä siis tosi hyvin. Salaa toivoin että voiku kokoomuksesta tulisi suurin puolue, mutta eihän tommosta haihattelua viittinyt ääneen laukoa. JEEJEE. Ja vihreidenkin kannatus nousi.
Suuri vääryys oli että ps. paransi sijoitustaan mutta hopeareunuksena että frederik ei tonne päässyt. Tai pula-aho.. :lol2:
Kyllähän vanhasen hallituskin hommia hyvin hoiti, mutta toiveena olisi että nyt kääntyisi kelkka kohti tulevaisuuteen investointia. HYVÄ JYRKI HYVÄ SAULI :rock:
 
Asiastahan uutisoitiin hiljattain varsin laajasti. Eli neljä maapalloa tarvittaisiin, jos kaikki eläisivät kuten suomalaiset. Ja suomalaiset olivat tosiaan kärkipäässä.

Jep ja jos kaikki eläis kuten afrikkalaiset niin ei tarvittas yhtään maapalloa kun ihmiset tappais ja söis toisensa :rock:
 
Minä näen maapallon kokonaisuutena, jossa mikään valtio ei voi pakoilla kollektiivista vastuuta maapallon tulevaisuudesta.

Erilaiset päästösopimukset ja varsinkin päästöpörssit ovat erittäin hyvä keino ilmastomuutoksia vastaan taistelemisessa, mutta käytännössä niiden toimivuus edellyttää sitä, että kaikki merkittävät pelurit saadaan mukaan niihin. Esim. USA ei käsittääkseni ole lupautunut lähtemään mukaan sopimuksiin, jotka heikentävät väistämättä sen teollisuuden kilpailukykyä. Sama pätee varmasti Kiinaan. Ja Venäjä mukaan luettuna näillä mailla on esim. maailman suurimmat kivihiilivarannot. Kiinassa rakennetaan arvioiden mukaan keskimäärin yksi uusi kivihiilivoimala viikossa ja nykyisten varantojen arvioidaan riittävän takaamaan maan talouskasvu seuraaviksi sadaksi vuodeksi = kusessa ollaan. Ainakin itse näen tilanteen aika toivottomana, koska vaihtoehtoisten korvaavien energiamuotojen käyttöönotto ei tule olemaan nopeaa ja halpaa = Suomeenkin odotettavissa tulevina vuosikymmeninä kuumia kesiä ja lauhoja talvia? Kuinka innokkaita esim. suomalaiset sitten ovat tinkimään omasta hyvinvoinnistaan noudattamalla tiukkoja päästösopimuksia, joita kansainvälisesti ei noudateta? Itse olen samoilla linjoilla edellä esitetyn näkemyksen kanssa sen suhteen, että Suomen tai EU:n ei tule marssia näissä asioissa etunenässä mikäli se vaatii merkittäviä investointeja, veronkorotuksia ja kansainvälisen kilpailukyvyn heikkenemistä.

edit: oman käsitykseni mukaan esim. USA:lla ja Kiinalla kuitenkin on vielä pitkä matka niihin päästömääriin/rajoihin, jotka esim. Suomessa tai EU:ssa keskimäärin tällä hetkellä toteutuvat.
 
Idänkaupan romahtaminen ei ole keskeisin lamaa selittävä tekijä, mutta se kyllä vaikeutti Suomen tukalaa tilannetta (lamahan ei suinkaan koskettanut ainoastaan idänkaupasta riippuvaista Suomea). Laman siemen kylvettiin alun perin 80-luvun puolivälissä kansainvälisten valuuttamarkkinoiden deregulaation myötä.

Laman aikana velallisten ahdinkoa Suomessa syvensi Ahon porvarihallituksen säälimätön (ja taitamaton) politiikka, joka johti lopulta pankkikriisiin ja kymmenien miljardien pankkitukiin. Sen sijaan, että vaikeuksissa olevia yrityksiä olisi tuettu taloudellisesti (kuten vaikkapa Ruotsissa), yritysten annettiin tarkoituksellisesti ajautua konkurssiin. Insinööri-Viinanenhan totesi suoraan, ettei kannattamatonta bisnestä pidä keinoteikoisesti tukea. Kuitenkin pankeille oli lopulta pakko syytää miljardiluokan tuet siinä vaiheessa, kun kakka oli jo housussa! Laman ja konkurssien seurauksena omistus keskittyi, tuloerot alkoivat kasvaa ja Suomeen syntyi entistä syvempi kahtiajako hyvinvoivien ja köyhien välillä. Samalla tiellä ollaan edelleen.

Ei, et voi olla tosissasi. Ahon porvarihallitus ei ollut syynä pankkikriisiin! :wall: Kuten lama, pankkikriisinkin syy oli SYVEMMÄLLÄ vuosien takana 80-luvun alussa mainitsemassasi rahoitusmarkkinoiden vapauttamisessa, josta vastasi mm. eräs demari Suomen Pankin johtajana, myöhemmin presidenttinä.
 
Laman ja konkurssien seurauksena omistus keskittyi, tuloerot alkoivat kasvaa ja Suomeen syntyi entistä syvempi kahtiajako hyvinvoivien ja köyhien välillä. Samalla tiellä ollaan edelleen.
Ja kerrotko nyt sitten mitä haittaa tuosta on? Onko se köyhältä pois jos toinen tienaa? Tai onko se rikkaalta pois jos köyhä tienaa? Mikä ihmeen kommunismi täällä nostaa välillä päätään? Mitä pahaa on siis tuloeroissa kun meillä on kuitenkin perusturva hoidettu? Valittaako se työtön että vittu tuokaan ei saa tienata kun minäkään en tienaa?
 
Laman ja konkurssien seurauksena omistus keskittyi, tuloerot alkoivat kasvaa ja Suomeen syntyi entistä syvempi kahtiajako hyvinvoivien ja köyhien välillä. Samalla tiellä ollaan edelleen.

Täh? Missään maailmassa ei ole niin pientä hajurakoa köyhien ja parempiosaisten välissä kuin Suomessa (poislukien Pohjois-Korea). Paljonko tässä vielä pitäis tasapäistää??


Edit: Tulipas sitten melkein 1:1 kopio Miken tekstistä...
 
Minä näen maapallon kokonaisuutena, jossa mikään valtio ei voi pakoilla kollektiivista vastuuta maapallon tulevaisuudesta. Jokaisella yksilöllä ja kansakunnalla on moraalinen velvollisuus yrittää vaikuttaa asioihin, eikä tuota velvollisuutta voi pakoilla sysäämällä vastuuta muille. "Kyllä mekin, kunhan muut ensin" -ajattelu johtaa väistämättä katastrofiin. Pessimismisi on kyllä perusteltua, mutta onneksi jotain (ilmeisesti paljonkin, mikäli asiantuntijoihin on uskominen) on oikeasti vielä tehtävissä.

Tässä olet aivan oikeassa. Kuten jo sanoit, olen kuitenkin sen verran pessimisti, etten usko tämän kollektiivisen vaikuttamisen tapahtuvan ajoissa. "Ajoissa" on väärä termi, sillä olemme jo nyt myöhässä. Ei silti, hyvä että sentään on ryhdytty ajattelemaan kyseistä asiaa.

Kunkin individualistit teot eivät enää ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen voi johtaa, mutta oman itsensä vuoksi niitäkin kannattaa tehdä. Itse pyrin kierrättämään jätettä niin paljon kuin mahdollista ja välttämään kulutushysteriaa sekä vaihtolentoja. Siitä huolimatta, että ajattelen tätä asiaa varmasti keskivertoihmistä enemmän, tiedän olevani SUURI SAASTUTTAJA sillä saunon paljon, poltan takkaa ja oma autokin on minulle täysin välttämätön. :(
 
Voi hyvät hyssykät ja ideologiat sentään!

Pääosin vässykät jurnuttaa tuloerojen kasvusta. Aina on ja tulee olemaan yksittäistapauksia, joilla olo on todella heikkoa. Tämä koko asia tuntuu aika hullulta, missä ne syrjäytyneet, kelkasta tippuneet ja heikosti voivat nuoret ovat? Voisiko joku nuori täältä ilmottautua nyt sitten ja kertoa, kuinka kurjaa elo on? Täällähän on todella toimiva suojaverkko ja ihan hyvä niin.

On todella kumma, jos suomessa peruskoulun läpikäynyt ihminen ei millään pysty tulemaan toimeen, vaikka kuinka paiskii töitä. En ole itse törmännyt vielä yhteenkään henkilöön, joka ei sitä syrjäytymistä olisi itse valinnut. (valintasyitä: huumeet, viina, rikokset jne...)

Tunteeko täällä joku jonkun omaa syyttä pahasti syrjäytyneen henkilön? Minä en kyllä tunne.

Haluaisin tunnustella tämän ongelman konkreettista tasoa. Jotenkin tuntuu, että täällä ideologiat kiistelevät silmät kiinni.
 
Miten kukaan ihmisolento voi mennä tommoiseen lätinään? Se on yksi hailee miten paljon Suomen kokoinen maa täällä saastuttaa, ei mitään merkitystä mihinkään.
Yhden suomalaisen "ekologinen jalanjälki" on suurempi kuin kymmennen afrikkalaisen. Suomalaisten saastuttamisella on ikävä kyllä merkitystä täällä. Jos ajatellaan koko maailman mittapuulla meidän osuus ei kovin suuri ole mutta ei tämä tosiasia anna suomalaisille mitään etuoikeutta saastuttaa niin paljon kuin lystää. Jos saasteet kunnioittaisivat maiden rajoja, niin ei välttämättä vituttaisi niin nopeasti mutta mun käsityksen mukaan me ihmiset ollaan kuitenkin yhteisiä matkustajia täällä maapallolla ja meillä vastuu tästä kivipallosta on yhtäläinen.

Itseasiassa tästä koko asiasta on menossa laajamittainen tutkimus, jossa pyritään arvioimaan saastuttamisen aiheuttamat taloudelliset menetykset, kun ihmiset tuntuu tajuavan vain tällä tavalla tehtyjä vertailuja.

Tottahan se on, että ilmastonmuutosta ei voi enää pysäyttää. Ihan sama mitä päästörajoituksia tehdään ja sopimuksia solmitaan. Ainoa keino, jolla lopulta olisi jotain merkitystä, olisi väestönkasvun pysäyttäminen ja siirtyminen vuosisadan alun aikaisiin menetelmiin mm. teollisuudessa.
Vittu mitä paskaa. Ensin täällä jyristään, ettei mitään ilmastomuutosta tapahdu edes ja sitten kun siitä laitetaan faktaa tiskiin niin ääni muuttuu kellossa 180 astetta ja kuuluu itkua: "Ei me mitään enää mahdeta antaa olla vaan". Päästörajoituksilla, energiatekniikan kehityksellä, energian säästötoimilla, kierrätyksellä ja monilla muilla asioilla saadaan muutoksia aikaan.


Mutta jotkut vihreät ja vastaavat ihan oikeasti luulevat, että Suomen teollisuuden ja liikenteen alasajaminen vaikuttaisi jotenkin merkittävän positiivisesti maailman päästöihin. Ruvetaan vain kehitysmaaksi ja syödään käpyjä, muut jatkaa saastuttamista.
Vaikka eduskunnassa olisi 200 vihreää niin ei suomen teollisuutta ketään ole ajamassa alas. Sulla on aika vääristynyt kuva Vihreistä ja luonnonsuojelusta noin yleensäkin. Suomalaisten luonnonsuojelijoiden asenne on lähinnä: "Näytetään maailmalle esimerkkiä, että ympäristöystävällinen teollisuus ja tekniikkaa voidaan kehittää ja siitä voidaan saada toimivaa." Maksaako se rahaa? Totta helvetissä mutta jälleen voin kysyä, että onko talouskasvu ainoa asia millä on merkitystä? Koita katsoa asioita pidemmällä tähtäimellä kuin 10 vuotta.



IMO ydinvoimaa pystyyn ja piipusta paskat pihalle, 5 miljoonaa immeistä ei voi saastuttaa ikinä enempää kuin megaisot teollisuusmaat, eikä meidän panos ole maailman mittakaavassa minkään arvoinen.
Mä olen itseasiassa ydinvoiman kannalla, koska se on ympäristöystävällisempää kuin hiilivoimalat ja uraanikaivoksien ympäristövaikutukset eivät ole mitenkään suhteessa hiilikaivoksiin ja hiilipäästöihin.

Tämä yksi vatipää edustaja on siis valmis uhraamaan nykyisen hektisen kehityksen aikana Suomen kilpailukykyä, jotta saataisiin marginaalinen henkinen etulyöntiasema päästöjä rajusti vähentävänä valtiona.
Onko sun mielestä päästöjen vähentäminen huono asia? Olisiko huono asia kehittää ympäristöystävällisempää tekniikkaa?

Jotain perspektiiviä ilmastonmuutos keskusteluun voi ottaa siitä faktasta, että koko Euroopan osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on n. 14%. Suomen osuus jotain 0,X%, jossa X on selvästi alle 5.
Vastaa sinäkin, että oikeuttaako meidän maamme pieni väkiluku vähät välittämään ympäristöstä? Koita kattoa joskus ikkunasta ulos ja tajuta missä sä elät.

Mun mielestä kaikki suurten puolueiden johtajat vastas kohtuu hyvin Greenpeacin hipille yhdessä vaaliväittelyssä, miten Suomen tulee ilmastonmuutoksen torjumiseksi toimia. Pyöreästi tiivistäen niin, että ollaan eturintamassa, mutta ei kuitenkaan edelläkävijänä siinä suhteessa että aiheutettais kohtuutonta haittaa Suomen kilpailukyvylle.
Päästöjen suhteuttaminen väkilukuun osottaa kyllä melkoista älyllistä epärehellisyyttä.
Mun mielestä tämä on helvetin hyvin vastattu. Ei meidän tarvitse suomessa mitenkään pyrkiä olemaan se kaikkein vähiten saastuttava maa koska se ei oikein edes onnistu mutta eturintamassa näkisin mieluusti suomen.

Näinhän juuri Euroopassa tehdään. Aika reippaastikin ja nöyrästi kun ottaa huomioon sen, että 86% prosenttia päästöistä tulee jostain ihan muualta, eikä niiden vähentämiseksi ole kummoisia takeita.
Tämän takia olisi kiva nähdä niitä päteviä poliitikkoja eduskunnassa näiden julkkispellejen sijaan, jotta saataisiin jotain painoarvoa myös kansainvälisissä asioissa.

"Euroopan unionin jäsenmaat lupautuivat tiistaina vähentämään kasvihuonekaasujaan 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä, vaikka muut maailman maat eivät leikkauksiin suostuisikaan."
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/EU+lupautui+yksipuolisiin+päästövähennyksiin/1135225247370
Niin jonkun pitää ottaa se eka askel? Tästäkö suomi ja eurooppa nyt sortuu kun talous ei kestä tätä ja sillee?

Niih ja kannattaa muistaa, että ilmastonmuutoksesta tulee tulevaisuudessa melko varmasti iso business. Siinä mielessä kannattaisi olla etunenässä kehittelemässä ympäristöystävällisiä energiantuotantomuotoja.
Kyllä varmasti. Vinkumisen sijaan nämä talouskasvusta toitottavat ihmiset voisivat avata niitä silmiään ja miettiä markkinointimahdollisuuksia.

joo no ei se ilmastonmuutos sillä pysähdy sillä että suomi lopettaa täysin saastuttamisen liikenteen, teollisuuden, ym ja rupeaa alasti juoksemaan metsässä.. mun mielestä pitäis tukea sitä että päästöt ei ihan kauheesti nouse nykyisestä

tulee vaan mieleen että etitäänköhän syyllisiä nyt pari tuhatta kilsaa väärästä paikasta?
Ajattelu on aika lapsentarhatasolla jos joku nyt kuvittelee, että saastuttaminen saataisiin loppumaan kuin kananlento. Ei tämmöisistä edes luonnonsuojelijat näe märkiä unia. Realiteetit on hyvä muistaa ja miettiä onko mahdollista supistaa päästöjä vaikka koko euroopassa/jenkeissä 5-10% 10 vuoden aikana, miten tämä saataisiin aikaan ja mitä se maksaa.


Jos hiilidioksidi ei poistu ilmakehästä, niin kyllähän se aikojen saatossa täyttyy kuitenkin. Turha päästöjä on enää vähentää, mitään kun ei ole tehtävissä.
Tässä taas asioita julistetaan ilman mitään pohjatietoa ilmastosta. Ensinnäkään kukaan ei tahdo poistaa hiilidioksidia ilmakehästä, kun 0,03% hiilidioksidia ilmakehässä luo olosuhteet elämälle maapallolla. Me tahdomme kaikki säilyttää hiilidioksidin luoman luonnollisen kasvihuoneilmiön - emme tehostaa sitä järjettömästi.

Ja jälleen toi lause: "Mitään ei ole tehtävissä". Mihin sä perustat ton lauseen? Vuosikymmenien tutkimuksiin ilmastosta ja nyky-yhteiskunnan päästöistä vai päätitkö sä sen just, että asia on noin ja se on totta koska se on sun mielestä noin.



Itse olen tässä joukossa mukana saastuttamassa ja valitettavasti joudun ikäväkseni toteamaan sen, ettei mitään ole enää tehtävissä. Yhdellä ihmisellä ja hänen ideologiallaan ei maailmaa muuteta. Edes päästörajoitukset eivät enää auta, niitä olisi pitänyt asettaa 20 vuotta sitten.
Pakkotoisto näyttää olevan ilmastotieteilijöitä pullollaan, kun jälleen yksi viisas toteaa: "Mitään ei ole tehtävissä", niitä ensimmäisiä päästörajoituksia asetettiin jo muuten yli 30 vuotta sitten...

Toki tiedostan, että Suomen hiilidioksidipäästöt eivät ole lähellekään tuhoisimpia ilmastonmuutokselle jos ajatellaan koko maailman mittakaavassa.
Kai ymmärrät, että ihminen ei tuota pelkkiä hiilidioksidipäästöjä ja ympäristönsuojelu on muutakin kuin ympäristöpäästöjä. Suomella on aika merkittävä rooli Itämeren saastuttamisessa. Meillä on omat hommat ympäristönsuojelun alalla, vaikka emme ehkä tuotakaan suurimpia hiilidioksidipäästöjä maailmassa.
 
Voi hyvät hyssykät ja ideologiat sentään!

On todella kumma, jos suomessa peruskoulun läpikäynyt ihminen ei millään pysty tulemaan toimeen, vaikka kuinka paiskii töitä. En ole itse törmännyt vielä yhteenkään henkilöön, joka ei sitä syrjäytymistä olisi itse valinnut. (valintasyitä: huumeet, viina, rikokset jne...)

Pitkälti samaa mieltä. Minun mielestäni tuloerojen kasvussa ei ole mitään vikaa kunhan pidetään huoli siitä, että ne heikoimmatkin saavat osansa. Työn tekeminen on ainoita keinoja hyvinvoinnin lisäämiseen ja ne jotka tienaavat enemmän maksavat luonnollisesti myös veroja enemmän. Näistä veroista ne hyvinvointipalvelut tuotetaan.
 
Ei, et voi olla tosissasi. Ahon porvarihallitus ei ollut syynä pankkikriisiin!

Niin, jos luet viestini uudestaan, huomaat, että mainitsen 80-luvun puolivälissä alkaneen deregulaation laman keskeisenä syynä, ja demarithan olivat tietysti karkeloissa iloisesti mukana. En suinkaan syytä yksin Ahon hallitusta pankkikriisistä, mutta hallituksen toimet vaikuttivat pankkikriisin syvyyteen. Vaikeuksissa olevien yritysten annettiin tietoisesti ajautua konkursiin - eikä tämä ole edes mielipidekysymys, sillä Viinanen itse tällaisia lausuntoja suustaan päästeli (kuten aiemmin kirjoitin).

Suomi laittoi laman aikana täydellisen säästöliekin päälle (kuten täällä aina laskusuhdanteessa tehdään), toisin kuin esim. Ruotsi, missä ahdinkoon joutuneita yritettiin tukea aktiivisesti. Toki Suomessa lama olisi muutenkin ollut syvempi kuin länsinaapurissa johtuen esim. idänkaupan romahtamisesta ja elinkeinoelämän rakenteesta, mutta toisenlaisella politiikalla olisi ollut mahdollista lieventää pankkikriisiä, ehkäistä ainakin jonkin verran konkursseja ja ennen kaikkea täten vähentää ihmisten henkilökohtaista kärsimystä. Vaan mitäpä teki Vilunki-Viinanen? Väänsi veistä haavassa syyttämällä tavallista kansaa kulutusjuhlasta...

Lama-ajan oikeistolaisella politiikalla oli myös pitkän linjan tavoitteet: omistuksen keskittäminen, tuloerojen kasvattaminen, työttömien määrän kasvattaminen (paitsi työvoimareserviksi ja suhdannepuskuriksi myös pelotteeksi ja työnteon motivaattoriksi), julkisen talouden supistaminen jne.

Tässä mielessä Ahon hallitus onnistui loistavasti, ja sama linjahan on jatkunut myös demareiden ollessa vallan kahvassa. Eli eipä se paljon asioita taida muuttaa, vaikka kokkarit nyt puskivat demareiden ohi (ja mitä ilmeisimmin seuraavaan hallitukseen). Demareiden vaalilupaukset olivat joka tapauksessa täysin ristiriidassa viimeisen vuosikymmenen aikana harjoitetun politiikan kanssa.
 
Saastuttaminen ei ole mikään menestyksen merkki. Koska trendi on teollisuusmaissa ilmastonmuutoksen hidastaminen, on se valtion kilpailukyvyn kannalta järkevää pysyä kehityksen kärjessä. Suomi kun ei kisaa noiden kiinojen yms kanssa tuottavuudessa, vaan laadussa ja kehittämisessä.
 
Back
Ylös Bottom