Melko pieni/olematon. Jos raha ei ole ongelma, niin eipä niistä haittaakaan ole. Tehokkaampia aineita kuitenkin löytyy kuten kofeiini, efe, yohimbiini jne.
Otanpa taas sen riskin että tulee 750 erilaista lähdeviittausta ja abstraktien lainailua niskaan mutta takerrun tähän kohtaan
Totta munassa efe ja johimbiini ovat tehokkaampia rasvanpolttajia kuin vihreän teen sisältämä EGCG. Myös susta kasvattaa hauista paremmin kuin pelkkä hera. Jos kuitenkin pitäydytään ihan laillisissa lisäravinteissa niin onko tuon kofeiinin ylivertaisuus vihreään teehen osoitettu? Pikaisella artikkelihaulla näyttäisi olevan jonkin verran ristiriitaista tietoa. Minusta näyttäisi siltä että vaikka joissakin tutkimuksissa EGCG:llä ei saavuteta mainittavia hyötyjä kofeiiniin verrattuna, tulos ei ainakaan ole huonompi. Jonkin verran näyttäisi myös olevan tutkimuksia joissa EGCG:llä on saatu termogeneesiä ja rasvanpolttoa edistävää vaikutusta. Muistelen myös että Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa-kirjassa puhuttiin tämänsuuntaista. Eihän kyseessä ole mikään valtava hyöty (energiankulutuksessa muistaakseni n 4% ero) mutta kyllä se jotain pientä boostia voi antaa. Tutkimukset puhuvat myös sen puolesta että hyöty on paras kun käytetään kofeiinin kanssa samanaikaisesti.
Sitten henkilökohtainen MUTU: kyllä tuolla EGCG:llä on positiivista vaikutusta dieettiin kunhan sitä ottaa tarpeeksi. Itse olen ainakin ollut huomaavinani jonkinlaista lämmöntuoton lisääntymistä ja rasvanpolton tehostumista kun ottaa 1-2 kapselia päivässä. Perus-kahvia tulee vedettyä sellainen 2-4 (isoa) kuppia päivittäin. Epäilen myös että olen myös joskus onnistunut tehostamaan pienestä flunssasta toipumista vihreä tee-kapselien avulla.
Pitää myös muistaa että jotkut ihmiset ovat erittäin herkkiä kofeiinille eikä sen diureettinen vaikutus ainakaan paranna suorituskykyä.