Dieettaaminen - asiat, joilla EI ole merkitystä

Ebnkö jo sanonut ettei näitä ratkaista nettifoorumeilla? Joten turha ruvata hirveän pitkiä argumentaatiota naputtelemaan.. on paljon parempaakin ajanvietettä. Viimein en kommentti: "kalori on aina kalori" -mantra on täyttä kukkua. Jos joku on erimieltä niin siinäkö olkoon.

Sanoithan sinä ja olenkin samaa mieltä. Tässä ei kuitenkaan ole tarkoitus ratkaista mitään, vaan keskustella aiheesta, vaihtaa näkemyksiä ja ennenkaikkea perustella kantansa. Sitä varten kai nämä keskustelufoorumit ovat olemassa. Sullakin on pitkä ja ansiokas ura takana niin varmasti pystyisit antamaan hyviä perusteluja väitteillesi. Jos taas on parempaakin tekemistä niin miksi ylipäätään vaivautua osallistumaan?

Hassua että mä joskus luulin, että tavan kuntoilijalle olisi jotain hyötyä lukea näitä threadejä :)
Kiitos vaan asiantuntijoille.

Lähtenyt vähän lapasesta triidi sitten alkuperäisen postauksen. Voiko tästä siivota tämän pippelimiekkailun pois vaikka asiantuntijaosiolle ja jos täällä keskustelisivat kuolevaiset kuntosaliharrastajat? Don't be hatin' :) :piis laav:

Omalta osaltani pahoittelen ketjun sotkemista :( Minäkin pidän itseäni ihan peruskuntoilijana mutta uteliaisuutta löytyy aina pieniin yksityiskohtiin saakka. Kyllä tästä edellisestä mylläkästä voi ainakin sen päätellä (menemättä siis mihinkään henkilökohtaisuuksiin), ettei tieteelisen kirjallisuuden lukeminen ole mitään yksinkertaista puuhaa.

Lisäksi voidaan varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, ettei asioista kannata tehdä liian monimutkaisia :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näitä tekstejä luettuani on jo pää niin pyörällä, ettei tiedä enää mihin pitäis uskoa, kun kummankin osapuolen näkemykset ovat niitä oikeita. Jos nyt saisi sellaisen "yksinkeraisen" vastauksen siitä, että onko siis aivan sama mistä ne kalorit tulevat? Kertokaapa rohvessorit kuinka asian laita oikeasti on?
Joskus olen miettinyt esimerkiksi rasvojen korvaamista vaikkapa hiilareilla. Olishan se kiva sulloa maha täyteen leipää yms. 500 kalorin edestä mieluummin kuin vetää pikku huikka rypsäripullosta, eikä kylläisyydestä tietoakaan. Mutta mitä itse olen ymmärtänyt lehdistä ym. luettuani niin esimerkiksi vähärasvainen ruokavalio ei palvele juurikaan rasvanpolttoa, vaan kääntyy ikään kuin itseään vastaan. Alhainen rasvansaanti mm. vähentää energiankulutusta ja edistää hiilihydraattien muuttumista rasvaksi ja rasvan varastoitumista.
 
Näitä tekstejä luettuani on jo pää niin pyörällä, ettei tiedä enää mihin pitäis uskoa, kun kummankin osapuolen näkemykset ovat niitä oikeita. Jos nyt saisi sellaisen "yksinkeraisen" vastauksen siitä, että onko siis aivan sama mistä ne kalorit tulevat? Kertokaapa rohvessorit kuinka asian laita oikeasti on?

Ei ole. ...esim. mikään muu ravintoaine ei pysty toimimaan lihasten rakennusaineena kuin proteiini.

Joskus olen miettinyt esimerkiksi rasvojen korvaamista vaikkapa hiilareilla. Olishan se kiva sulloa maha täyteen leipää yms. 500 kalorin edestä mieluummin kuin vetää pikku huikka rypsäripullosta, eikä kylläisyydestä tietoakaan. Mutta mitä itse olen ymmärtänyt lehdistä ym. luettuani niin esimerkiksi vähärasvainen ruokavalio ei palvele juurikaan rasvanpolttoa, vaan kääntyy ikään kuin itseään vastaan. Alhainen rasvansaanti mm. vähentää energiankulutusta ja edistää hiilihydraattien muuttumista rasvaksi ja rasvan varastoitumista

Ei kannata. Rasvalla on omat tärkeät tehtävänsä elimistössä. Iso merkitys mm. hormonitasoihin.
Olishan se mukavaa syödä dietillä joka päivä pullaa ja juoda kaljaa, mutta ei sekään kannata. Jos dietti olis mukavaa, niin kaikki olis 5% rasvoissa. Jos nälkä tulee niin saahan niitä rasvoja hyvin vaikka kananmunasta, avokadosta tai pähkinöistä, niin saa jotain purtavaa eikä pelkkää juotavaa.
 
Siis tuon paprun tarkoituksena oli esittää esimerkkejä, miksi "kalori ei ole aina kalori". Pähkinätutkimuksessa mielestäni syömistä kontrolloitiin ihan hyvin.

Aika huonoja esimerkkejä, kun jäi noin paljon varaa muuttuville tekijöille. Ja mitäs tarkoittaa ''ihan hyvin''.

Ja ysikymppiselle vielä yksi kommentti: älä jauha termodynaamikasta jos et siitä mitään ymmärrä. Käy hakemassa kirjastosta joku Bbologisen termodynaamikan oppikirja niin havaitset, että ihmiset voi laihtua eri kalorimäärillä eri määriä muttei se riko mitään termodynaamikan lakeja.

Tästä olen varsin tietoinen. Mutta VHH ei tätä tee identtisellä kalorivajella.

Ja itseasiassa ehkäpä sinunkin kannattaisi hakea kanssani tuollainen opus. Voisit vaikka huomata, että glukagoni ei polta ihmisillä rasvaa ja insuliini ei ole ainoa tekijä, joka kerää rasvaan kehoon. Asioita joista olet höpöttänyt jo vuosia.

Olit sitten tämäkin ymmärtänyt väärin. Esitko oikeasti tyhmää vain onko perustietämys vain niin heikko?

Eräällä foorumilla väitit, että juuri tuo tutkimus todistaa, että insuliini kerää rasvaa kehoon ilman muutoksia kalorimäärässä. Tai että hyperinsulinemia laskee energiankulutusta. Ja väititpä vielä kaupan päälle, että full-textissä sanotaan, että koehenkilöt söivät saman verran kaloreita ja niitä kontrolloitiin tarkasti. Et kuitenkaan silloinkaan tuonut sitä esille.

Kappas vaan full-text tuotiin paikalle ja huomattiin, että puhut roskaa. Niin taitaa olla tälläkin kertaa, koska et ole tuonut sitä esille. Deja vu, eh?

Laitatko omia tieteellisä artikkeleiya näytille? Ai sulla ei ole yhtään?

Tämäpä on tuttua Anssia.

Miten minun tieteellisten artikkelien määrä vaikuttaa millään tavalla ihmismetaboliaan ja siihen, että kun olet väitellyt näistä asioista eri foorumeilla vuosien ajan lukusia kertoja, olet saanut turpaasi oikeen kunnolla? Jänskää, eikö?

Ja mielummin jätän kirjoittamatta julkaisuja, kuin annan samanlaista misinformaatiota mitä sinä.
 
Toi rasvojan määrä on jo hetken aikaa mietityttäny aika paljon, tarkalleen ottaen kehonrakentajien kesken. Aika monet tuppaa vetävän vhh linjalla ihan sen takia koska rasvoja olisi heidän mielestään pakko saada reilusti yli 100g mutta taas välillä esimerkiksi kun on kattonut jotain Bullin ruokajuttuja niin niissä rasvat on pidetty kumminkin lähempänä sitä 1g/painokilo tai vähemmän. Ainakin tämän kuvan olen saanut että eroja on todella paljon rasvojen saannin välillä.
 
Lähtenyt vähän lapasesta triidi sitten alkuperäisen postauksen. Voiko tästä siivota tämän pippelimiekkailun pois vaikka asiantuntijaosiolle ja jos täällä keskustelisivat kuolevaiset kuntosaliharrastajat? Don't be hatin' :) :piis laav:

Eiköhän täällä kaikki ole kuolevaisia urheilijoita ja kuntosaliharrastajia, osa vaan innokkaampia vaihtamaan ajatuksiaan. Toisaalta talousasioista vähemmän perillä olevana minua ainakin kiinnostaa lukea talousosion keskusteluita esim. virtuaalirahasta, bondihuutokaupoista yms; ilman ajatusta siitä että siellä keskustelevat tekevät sitä vaan pätemisen tarpeesta. Osa keskustelijoista vaan pystyy perustelemaan asiansa paremmin, osa huonommin. Vai olisiko sitten keskustelun kannalta parempi että ysikymppinen siivoaa nuo aloituspostin kohdat täysin päinvastaisiksi; kaikki pitävät toisiaan kädestä kiinni ja leikitään että kaikki ovat asiasta samaa mieltä? Siitä olen kyllä samaa mieltä että henkilökohtaisuuksiin meneminen ei palvele keskustelua ollenkaan.

Tätä samaa kalorit roskaruuasta vs. kunnon ruuasta teemaa on näköjään sivuttu myös tuolla tankkauspäiväkeskustelussa. Yhtäältä se ei maailmaa kaada jos antaa luvan itselleen herkutteluun dieetin keskellä, mutta toisaalta eihän siinäkään ole juuri mitään järkeä että kostaa yhtenä päivänä ruokavalionsa pelkästä roskaruuasta ja karkeista, varsinkin jos siitä tulee sekä fyysisesti ja henkisesti huono olo. Erityisesti kannattaa kuunnella oman kropan reagointia hiilihydraatteihin. Valitettavasti vaan tällaiset karkit ja pähkinät-tutkimuksen tapaiset äärimmäisyydet kertovat hyvin vähän (jos ollenkaan) siitä, onko se kalori kalori vai ei. Osa tästä jo huomauttikin. Jos tutkimuksia haluaa tulkita miten haluaa, niin kyllähän se toki onnistuu.

Pääpiirteittäin nuo ysikymppisen esittämät asiat ketjun aloituspostissa pitävät kyllä paikkansa, ja hienoa että joku ylipäätään on innostunut näistäkin asiosta. Tässä innostuneisuudessa on varmasti yksi syy siihen, että tavallisten kuolevaisten kuntosalin harrastajien keskuuteen kerran sadassa vuodessa Hulkkeja pulpahtaa :) Yksi hyvä lisä tuonne aloituspostiin olisi varmasti jonkinlainen lista erityisesti niistä populaarikirjoittajista, joiden juttuja kannattaa seurata.
 
Toi rasvojan määrä on jo hetken aikaa mietityttäny aika paljon, tarkalleen ottaen kehonrakentajien kesken. Aika monet tuppaa vetävän vhh linjalla ihan sen takia koska rasvoja olisi heidän mielestään pakko saada reilusti yli 100g mutta taas välillä esimerkiksi kun on kattonut jotain Bullin ruokajuttuja niin niissä rasvat on pidetty kumminkin lähempänä sitä 1g/painokilo tai vähemmän. Ainakin tämän kuvan olen saanut että eroja on todella paljon rasvojen saannin välillä.

Itse olen pohtinut samaa ja olen päätellyt että naturaali treenajat tarvitsevat rasvaa pitääkseen omat hormooni tasonsa ylhäällä tai edes normaali tasolla. Kilpakehonrakentajat hoitavat tämän kemialla. Tämä on siis vain omaa mutuilua.
 
Mitä mieltä ootte tuoreista mansikoista dieetillä. Tuli syötyy niitä tänää 1 litra, onkohan enemmän huono vai hyvä juttu. Tietääkö kukaan paljon litrasssa mansikoista on kaloreita ja hiilareita?
 
kiitokset aloituspostin kirjoittajalle, ilahduttavaa lukea tuollainen tietopaketti asianmukaisilla tutkimus- ja lähdeviitteillä. :)
 
Hyvää tekstiä ysikymppiseltä, aloitusposti oli varmasti hyödyllisimpiä mitä on tullut forumilta koskaan luettua.

Mitä äkkiä viime sivuja kattelin, niin miinuksena löytyy toi erään supermiehen "keskustelu", taso on suoraan jostain ala-asteelta siinä kuin muut vastailevat asiallisesti.
 
Kiitos ysikypälle hyvästä postauksesta.
Tämä on varsinkin aloittelijoille erittäin hyvä lukea, sillä heille tuputetaan aivan liikaa turhaa nippelitietoa ja "uusinta tutkimustulosta" ja olennaisin asia unohtuu : syö vähemmän kuin kulutat + liikunta lisää kulutusta => laihtuminen.

Haluaisin myös nostaa hattua ysikymppisen argumentaatiotaidoille suhteessa moneen muuhun foorumeilla kirjoitteleviin :worship:
 
Ensinnäkin hyvää tekstiä aloittajalta!
Sitten varsinaiseesn kysymykseen laitoin jo saman kysymyksen tuonne peruskysymysten puolelle, mutta ei tullut vastausta.
Eli onko paha homma, kun dieetillä alkaa tottumaan pienempään ruokamäärään ja eikä enää edes jaksa syödä yhtäpaljoa kuin ennen? Siis alkaako tässä vaiheessa painonpudotus hidastua? siinä varsinainen kysymys, mutta kun ysikymppinen laittoi niin rautaiset vastustukset tuolle säästöliekille niin alan uskoa siihen, että sitä minulla ei ole päällä, mutta kuitenkin... vastatkaa viisaammat! Olen siis pudottanut 3-4kg tähän mennessä ja en aiokaan pudottaa enää kuin 2kg.
 
Ysikymppiselle kysymys. Kuten sanottu, bulkatessa proteiinii tarvii vähemmän kun dieetillä ja oon pitänyt sen siinä 2g per painokilo. Otan lihasta, maidosta, kanasta, kananmunista sen 160g protskuu ja sit loput 60g tulee esim täysjyvämakaronista, kauraleseistä yms sellaisista. Eroaako noitten aminohappoprofiili miten paljon liha yms. tuotteista? Tulisko noi laskee koko päivittäiseen prodemäärään, ja jos se otetaan huomioon tulis yli 220g per päivä. Eli onko optimaalista ottaa se 2g per painokilo lihasta/kanasta ja muut on vaan ylimäärästä vai kelpuuttaisitko siihen 2g per painokiloon myös viljan/kauran proteiinit. Ymmärrät varmaan mitä haen takaa.
 
Eroaako noitten aminohappoprofiili miten paljon liha yms. tuotteista?
Yleistäen voidaan sanoa että eläinproteiinit ovat täydellisiä ja kasviproteiinit epätäydellisiä, mikä tarkoittaa etteivät ne sisälllä kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja. Kasviproteiinieja sopivasti yhdistelemällä on kuitenkin mahdollista välttyä välttämättömien aminohappojen puutotaudeilta, mutta proteiininlähteenä ne eivät parhaita mahdollisia ole. Erityisesti lysiinin saanti voi kasvinsyöjillä olla vähäistä, sama koskee tauriinia, mitä ei ole lainkaan kasviperäisessä ravinnossa.
 
Vielä toinen kysymys ysikymppiselle koskien vhh bulkkausta. Monet väittävät, että vhh ruokavalio noudattaen paino nousee tasaisesti ylös, mutta pysyttäisiin kireempänä kun normaalisti hiilareiden kanssa, johtuuko tämäkin nesteiden vaikutuksesta jos oletetaan et kalorit on koko ajan vakiona ja yhtä korkeella, otti energian sit rasvasta tai hillareista. Jos kalori on kalori niin loppupeleissä kummallekkin kertyy sama määrä fläsää jos syödään vaikka 500kcal yli kulutuksen? Vai koskeeko se vaan jos ollaan miinuksilla? Miten tähän vaikuttaa henkilön insuliiniherkkyys, kerääkö insuliiniresisentti enemmän läskii hiilariruokavaliolla kun mitä se keräis jos se bulkkais vhh tyyliin?
 
Ensinnäkin hyvää tekstiä aloittajalta!
Sitten varsinaiseesn kysymykseen laitoin jo saman kysymyksen tuonne peruskysymysten puolelle, mutta ei tullut vastausta.
Eli onko paha homma, kun dieetillä alkaa tottumaan pienempään ruokamäärään ja eikä enää edes jaksa syödä yhtäpaljoa kuin ennen?


Riippuu. Dieetille hyvä, pysyy kalorit hallussa. Massalle huono, ei saa syötyä tarpeeksi.

Siis alkaako tässä vaiheessa painonpudotus hidastua?

Tuskinpa. Suoraa yhteyttä tuskin on.

siinä varsinainen kysymys, mutta kun ysikymppinen laittoi niin rautaiset vastustukset tuolle säästöliekille niin alan uskoa siihen, että sitä minulla ei ole päällä, mutta kuitenkin... vastatkaa viisaammat! Olen siis pudottanut 3-4kg tähän mennessä ja en aiokaan pudottaa enää kuin 2kg.

Helpostihan tuon pitäisi lähteä, ellei sitten ole todella kevytrakenteinen nainen.

Ysikymppiselle kysymys. Kuten sanottu, bulkatessa proteiinii tarvii vähemmän kun dieetillä ja oon pitänyt sen siinä 2g per painokilo. Otan lihasta, maidosta, kanasta, kananmunista sen 160g protskuu ja sit loput 60g tulee esim täysjyvämakaronista, kauraleseistä yms sellaisista. Eroaako noitten aminohappoprofiili miten paljon liha yms. tuotteista? Tulisko noi laskee koko päivittäiseen prodemäärään, ja jos se otetaan huomioon tulis yli 220g per päivä. Eli onko optimaalista ottaa se 2g per painokilo lihasta/kanasta ja muut on vaan ylimäärästä vai kelpuuttaisitko siihen 2g per painokiloon myös viljan/kauran proteiinit. Ymmärrät varmaan mitä haen takaa.

Hyvinhän ne voi laskea. Kunhan suurin osa proteiinista tulee lähteistä, joissa on kaikki aminot. Tietääkseni Chris Aceto on ainoa, joka ei laske ei-täydellisiä proden lähteitä, mutta hänellä proteiinin määrän suositukset ovatkin pienempiä.

Vielä toinen kysymys ysikymppiselle koskien vhh bulkkausta. Monet väittävät, että vhh ruokavalio noudattaen paino nousee tasaisesti ylös, mutta pysyttäisiin kireempänä kun normaalisti hiilareiden kanssa, johtuuko tämäkin nesteiden vaikutuksesta jos oletetaan et kalorit on koko ajan vakiona ja yhtä korkeella, otti energian sit rasvasta tai hillareista. Jos kalori on kalori niin loppupeleissä kummallekkin kertyy sama määrä fläsää jos syödään vaikka 500kcal yli kulutuksen? Vai koskeeko se vaan jos ollaan miinuksilla? Miten tähän vaikuttaa henkilön insuliiniherkkyys, kerääkö insuliiniresisentti enemmän läskii hiilariruokavaliolla kun mitä se keräis jos se bulkkais vhh tyyliin?

Erittäin hyviä kysymyksiä, erittäin.

Monet väittävät, että vhh ruokavalio noudattaen paino nousee tasaisesti ylös, mutta pysyttäisiin kireempänä kun normaalisti hiilareiden kanssa, johtuuko tämäkin nesteiden vaikutuksesta jos oletetaan et kalorit on koko ajan vakiona ja yhtä korkeella, otti energian sit rasvasta tai hillareista.

Kyllä. VHH-bulkilla pysyy kalorit paremmin hallussa. Mutta jos kalorit ovat samat, muutokset kehonkoostumuksen on samanlainen (samalla proden määrällä). VHH:lla pysyy sinänsä kireämpänä ja paino paremmin hallussa - ketoosin diureettinen vaikutus, hiilarien, glykogeenin ja suolan sekä insuliinin nestettä sitova vaikutus mm. tässä mukana

Jos kalori on kalori niin loppupeleissä kummallekkin kertyy sama määrä fläsää jos syödään vaikka 500kcal yli kulutuksen? Vai koskeeko se vaan jos ollaan miinuksilla?

Parissa tutkimuksessa on huomattu, että vhh lihottaa hieman enemmän samoilla kalorimäärillä. Hiilarit muutetaan helpommin lämmöksi, eikä energia siis imeydy niin helposti (75% hiilareiden ja 95% rasvojen energiasta imeytyi erään tutkimuksen mukaan).

Mutta sitten taas muissa on huomattu, että eroja ei ole. Ja näihin tekijöihin tulee sitten vielä muutoksia kun treenataan ja mahdollisesti käytetään horkkaa jne. Paras dieetti on se, joka antaa parhaat tulokset. Monilla vhh-bulkki toimii erinomaisesti ja varmasti on joillekin optimaalisempi kuin runsas hiilarinen.

Miten tähän vaikuttaa henkilön insuliiniherkkyys, kerääkö insuliiniresisentti enemmän läskii hiilariruokavaliolla kun mitä se keräis jos se bulkkais vhh tyyliin?

Lihomispuolta ei ole tietääkseni tutkittu. Diettaamiseen, insuliini resistentti laihtuu vähintään yhtä hyvin VHH:lla ja mahdollisesti paremmin.

Mutta insuliiniresistentin kannattaa ilman muuta noudattaa VHH tai korkeintaan kohtalaisen hiilarimäärän sisältävää dieettiä. Sekä massalla, että dieetillä.
 
Täytyy kyllä sanoa ihan omasta kokemuksesta, että dietti pelaa parhaiten jos on nälkä. Jos aineenvaihdunta on tukossa (eli rasva ei pala), palelee, väsyttää ja ei ole nälkä. Nläntunteen puuttuminenhan kertoo ruuansulatuksen hidastumisesta, mikä on elimistön tapa säästää energiaa.

Energiankulutuksen saa takaisin käyntiin esimerkiksi pitämällä välillä hiilihydraattipäivän (rasva ei auta, koska se ei stimuloi tarpeeksi insuliinin eritystä). Ainakin viime syksyn kisoihin valmistautuessani painoni putosi eniten juuri hiilihydraattipäivien jälkeen.
 
YSIKYMPPINEN (ja muutkin toki): Saako kysyä mielipidettä erääseen asiaan, mistä parin kaverin kanssa juteltu viime aikoina? Linkittäkää pois jos tähän on jo vastattu / keskusteltu... Nimittäin keinomakeutettujen mehujen/mehukeittojen/limsojen tai kahvin käyttö (kisa)dieetillä. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että keinotekoisesti makeutettuja, joskin useimmiten lähes tai täysin kalorittomia mehuja tai limsoja, ei saisi dieetillä käyttää, koska keho "luulee" saavansa sokeria tunnistaessaan makean maun ja rasvanpoltto häiriintyy. Samasta syystä käsittääkseni kaloritonta mustaa kahvia ei saisi kurkustaan kumota aterioiden välissä, koska kahvi nostaa verensokeria ja taas rasvanpoltto seisahtuu kun keho taas "luulee" saavansa ruokaa.

Itse hieman skeptisesti suhtauduin tähän ajatukseen, koska minun logiikalla tämä aspartaamilla tms huijattu keho "tajuaa" ennemmin tai myöhemmin että eihän sitä sokeria (=energiaa) oikeasti tullutkaan, vaan pelkkää pepsimaxia. Eikä aamupuuron mustikoissa oikeasti ollut sokeria ja energiaa, vaan steviaa tai hermesetasta... Ja vaikka homma menisikin kaverini kertomalla tavalla, mikä merkitys sillä kokanaisvaltaisesti dieettiin mahtaapi olla? Onko tutkittu? Kyseessä on nyt siis kisadieetti ja kireäksi toki olisi tarkoitus päästä.

Ja eri asia tietysti on, onko aspartaami yms muuten terveellistä tai suositeltavaa, mutta siitä olen jo juttua lukenutkin. Eikä käyttö minun tapauksessani ole litratolkulla päivässä, vaan sanotaan että light limsaa (0,2-3kcal per 100ml) menee viikossa ehkä 1 tai korkeintaan 2 puolentoista litran pulloa. Marjat makeutan stevialla (kaloritonta) ja sokeritonta mehukeittoa menee pari desiä päivässä (siinähän tosin huimat parikymmentä kalsua piilee). Kahvia joisin pannukaupalla mielellään varsinkin nyt kun on väsy ja muut nautintoaineet ja kaikki hyvä kielletty. Nyt menee aamulla puolisen litraa, lounaalla 2-3dl, päivällä välipalan yhteydessä 2-3dl, päivällisen yhteydessä 3dl ja satunnaisesti vielä joku kupponen välissä. Kahveihin laitettu maito silloin kun maitokahvina juon on huomioitu koknaiskaloreissa ja laskettu mukaan. (Miten niin kofeiininarkkari...?)

Tuhoutuuko / hidastuuko tämä meikäläisen rojekti tuohon kahvin ja limunjuontiin ja "huijausmakean" käyttöön? Voiko kroppa oikeasti "luulla" jotain makuaistiin perustuen ja reagoida siihen? Jos niin, tasaantuuko tilanne kropan "huomatessa" ettei se saanutkaan energiaa? Miten sitten ihmiset, joilla ei esim aivovamman seurauksena ole makuaistia? (Tiedän erään joka kolarissa kunnon päähän kohdistuneen tällin seurauksena menetti haju-ja makuaistinsa, jos joku ihmettelee.)
 
Back
Ylös Bottom