Diabetes, insuliini, lisäravinteet ja kova treeni

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Nooh, onhan tässä taudissa jotakin hyvää, saa tehtyä hypoglykemian helposti lisätäkseen kasvuhormonin eritystä :thumbs: Mutta on tässä aikamoinen säätäminen kyllä naisten oikeesti...esim. tuo hiilaritankkaus ennen treeniä ei ole mun juttu, koska olis pikkupakko pistää insuliinia malton perään, sen verran nostelis sokruja...Insuliini ja kova treeni taas ei sovi ensinkään yhteen yhtäaikaa, siinä roikahtas sokrut kahteen kesken treenin ja sais sit nostatella niitä salin lattialla :rolleyes: Ellei sit fakiirina osais pistää just oikeen verran..hmm..Mutta ei kai tuo hiilaritankkauksen poisjääminen kovin sitä treeniä pilaa? Ku sen aika on mulla sit treenin jälkeen.

Sit nuo protskuasiat on hakusessa sikäli, että sisätautilääkäri ja ravitsemusterapeutti nostivat kätensä ylös :worship: kun utelin turvallisen käytön rajoja (munuaiset saattaa tykätä kyttyrää näin diabeetikolla). Kratiinista osasivat sanoa että ei, noup :down: Mut se ei mua sureta, en ois käyttänytkään :piis: Toistaiseksi munuaiset on rokanneet täysillä :rock: Pitänee miettiä asiat uusiks jos arvoissa tapahtuu muutoksia...Turvalliset käyttörajat, tietääkö joku?

Insuliinista tuli mieleen, kun entisessä työpaikassa olin apunaisena ensiavussa. Sinne tuotiin bodipildari poika, joka oli kavereiden kertomaan mukaan pistänyt insuliinia luettuaan seiskasta kasvuhormonin ja insuliinin välisestä suhteesta...pisti pikkisen liikaa ja en tiiä selviskö teholta pois, sinne me se vietiin :jahas: Että vaarallinen aine väärissä käsissä.

Mutta vaarallinen myös osaavissa, hypoglykemiakohtauksellahan mä tän olkapään alunperin sijoiltani sainkin...nyt maksellaan hintaa huolimattomudesta...:evil: Eipä tässä muuta, satunnaisia ajatelmuksia...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nyt tulee ankara :offtopic: , mutta koen asian sen verran tärkeäksi että pliis ei herneitä.

Osaat varmaan vastata diabeetikkona, että minkälainen ero hypoglykemia- ja hyperglykemiakohtauksien oireissa on? Tai siis mistä ne erottaa toisistaan jos ei ole verensokerimittausvälineitä hollilla, vai erottaako varmaksi asti mistään? Itse olen ollut todistamassa pari kertaa diabeetikon kohtausta, mutta paikalla on onneksi aina ollut joku asian osaava henkilö. Joskus jos sattuu omalle kohdalle niin olisi ihan hyvä tietää, ettei vahingossa tule lyötyä mitään glukoosipiikkiä reiteen hyperglykemiassa.....

Insuliinisokki ja diabeteskooma

Insuliinisokissa siis sokerit ovat matalat, joka ilmenee mm. vapinana, kylmänhikisyytenä, nopeana ja heikkona pulssina ja pahimmillaan kouristeluna. Sokereiden ollessa korkealla, ilmenee kasvojen punoitusta, ärtyneisyyttä (sopii myös hypoglykemiaan toki), tuskaisuutta ja hengityksessä on haju, jota on turha kuvailla, koska sen tunnistaa kyllä. Tarpeeksi noustessaan tulee vastaan kooma, jossa hengitys käy hitaaksi, raskaaksi ja puuskuttavaksi.

Tuo sokereiden lasku on kyllä lähes aina diabeetikon kohtauksen syy, sokerit voivat laskea todella nopeasti, mutta nousu ei ole yhtä nopeaa ja vaaralliselle tasolle nouseminen vie aikaa. Kun normitasosta on vain niin lyhyt matka hypoglykemiaan...Hoito pitää olla todella pahasti laiminlyöty tai esim. insuliinikynässä on vika, jos sokerit nousee kooman partaalle. Kuitenkin on muistettava, että hypoglykemia on aivoille vaarallisinta, aivot kun eivät muuta ravintoa huoli. Ei se liikakaan sokeri hyväksi tietenkään ole, mutta vähyys on vaarallista, tuhoaa aivoja pitkälle päästessään - taitaa näkökeskus olla ensimmäisenä tuhon alla.

Niin, siis sokissa potilas on "kylmä" ja koomassa lämmin, noin yleisesti ottaen. Mutta toki siihen ei pidä luottaa, tekeehän mm. sää vaikutuksensa.

Mitä nyt edellisessä ammatissani muutaman hypoglygemia -potilaan näin, niin poikkeuksetta olivat sekavia, eräänkin kanssa meinasi tulla painiottelu....
toinen tapaus oli hieman alkoholiongelmainen nainen, jota sai kerran viikkoon käydä herättelemässä glugoosiliuoksella. Mies vain istui vieressä ja veteli norttia, ei sitten voinut itse tehdä asialle mitään, vaan soitti suoraan hätäkeskukseen...
Hyperglygemiatapauksia ei muistaakseni sattunut kohdalle kertaakaan.

Olipas se nyt hiukan :offtopic:

Spitium sanoi:
Kratiinista osasivat sanoa että ei, noup :down: Mut se ei mua sureta, en ois käyttänytkään

Mitä ne sano tosta Kreatiinista? Ite otan sitä palkkarissa ja niin tekee myös työkaveri ja meillä on diabetes.

Perusteluja(ko)?

kaakamo sanoi:
Mitä ne sano tosta Kreatiinista? Ite otan sitä palkkarissa ja niin tekee myös työkaveri ja meillä on diabetes.
Kuulemma rasittaa munuaisia se vapaan kreatiinin osuus veressä, mutta ehkä se on yksilöllistäkin, miten munuaiset jaksaa rokata. Ylimäärä poistuu luonnollisesti munuaisten kautta. Sehän tarvii maksimaalisesti imeytyäkseen hirveesti hiilareita elikkä insuliinia perään - ehkä nuo isot ja viisaat eivät katso sitä "epätasaista elämää" suopein silmin (kun eivät oikeesti ymmärrä mistään mitään). Toisaalta taas, jos sokrut pysyy hyvillä kantimilla, niin mikäs hätä siinä sitten on - samahan se mistä sitä insuliinia tulee, kunhan sitä vaan on oikea määrä ;) Mutta tossa CellTechin kreatiinivalmisteessa lukee että tuote ei sovi diabeetikoille. Mutta ei sovi moni muukaan asia, paitsi kohtuudella nautittuna :kippis1: Että yksi olut ja se on siinä :anssi: :hyper:

Itse en kreatiinia käytä, normiprotskut arginiinilisällä ja malto nimenomaan palauttavassa...ehkäpä niistäkin ne lisätehot saa ja palautuu tarpeeksi hyvin...insuliinihan on elimistön anabolisin hormoni - onhan sekin jo aika paljon :hyper:

Keskustelen itsekseni...

Ja tuli tuossa mieleen vielä tuosta "munuaisten rasittamisesta" diabeetikoilla viitaten lisäravinteisiin, että luulen vakaasti kuitenkin esim. tupakoinnin lopettamisen/tupakoimattomuuden suojelevan munuaisia ja verenkiertoa sun muuta tuhannen kertaa enemmän kuin lisäravinteiden käyttämättömyyden :rolleyes: Olipahan lause taas...mutta asia kävi kaiketi selväksi :thumbs:

Keskustelen itsekseni...

Ja tuli tuossa mieleen vielä tuosta "munuaisten rasittamisesta" diabeetikoilla viitaten lisäravinteisiin, että luulen vakaasti kuitenkin esim. tupakoinnin lopettamisen/tupakoimattomuuden suojelevan munuaisia ja verenkiertoa sun muuta tuhannen kertaa enemmän kuin lisäravinteiden käyttämättömyyden :rolleyes: Olipahan lause taas...mutta asia kävi kaiketi selväksi :thumbs:

Kai käyt kontrolli käynneissä säännöllisesti? Itseltäni valkuaisen määrä testataan kerran vuodessa virtsasta. Arvo oli viimeksi 6 ja 20 on yläraja jota ei kannattaisi kuulemma missään nimessä ylittää. Juon ainakin runsaasti vettä, helpottaakseni munuaisten taakkaa. Punttia nostan neljästi viikkon, mutta enpä pidä bodausta niin tärkeänä että olisin valmis hajottamaan munuaiseni ja käyttämään dialyysikonetta lopun elämääni.
Nimim. Diabetestä viimeiset 14 vuotta

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu toki toki, normikontrollit totta kai! Mulla oli kans se arvo 6, ei hätiä mitiä. Pitkäaikainen sokeriarvo keikkuu kuuden kantimissa edelleen, eli hoitotasapaino on hyvä. Mulla tauti ollut nelisen vuotta. Mutta eipä meillä mitään erikoisruokavaliota tänä päivänä ole, sama suositus kuin kaikille "terveillekkin" - kaikkea kohtuudella :rolleyes: En mäkään tietenkään munuaisia loppuun halua polttaa, mutta mietiskelen noita juttuja sitten, jos arvoissa tapahtuu muutoksia ;)

Aika hyvä pitkäaikaisen sokerin arvo sulla. Itselläni paras tulos Ghb:sta on 5,4 mutta se tulos saavutettiin silloin kun omaa insuliini tuotantoa oli vielä jäljellä. Johtopäätöksieni mukaan sellainen "ninja look" sopii diabeetikolle paremmin kuin kunnon kaappi bodari. Eipähän elimistö joudu niin koville. Koskaan kun ei voi mistään olla liian varma ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Vanha topikki, mutta kysytään silti. Ovatko lekurit sanoneet mitään L-arginiinin ja L-glutamiinin käytöstä diabeetikolla?

Kyllähän noista sanotaan usein, että ei suositella diabeetikoille. Ite käytän kyllä lähes kaikkea mahdollista, eikä mitään haittavaikutuksia ole ilmennyt. Toisaalta lukeehan jossain energiajuomissa, esim Mad Crockissa ettei suositella diabeetikoille. Ihan älytöntä. Luuleeko ne ettei diabeetikko saa saada yhtään sokeria elimistöön?

Osa bodareista käyttää insuliinia vaik ei niil oo ees diapetestä..insuliinilla saadaan paljon aikaan oikein käytettynä!!ite oon töissä hoitoalalla niin paljon tulee vastaan diapeetikkoja ja lähes kaikilla kohtauksen saaneilla on sokerit alhaalla..yleensä ihminen jolla sokerit on todella korkealla yli25 on fyysisesti heikko kuntoinen..eli jos salilla diapeetikko saa kohtauksen niin sillä on (yleensä)sokerit alhaalla. Mitä korkeisiin sokereihin tulee niin jos kiinnostaa niin lukekaa artikkeli diapeettinen ketoasidoosi ja siihen liittyvät jutut.ja muistakaa shokki(shokkejakin on montaa eri maillia septinen, kardiokeeninen, hypovoleeminen)on eri aisia kun tajuton potilas taikka pyötynyt potilas

se on nähty että dietti aika on pahinta diapeetikolle..verensokerin seuranta täytyy olla tiukkaa.:thumbs:

Onhan se vähän sillä lailla, että kaikesta "ylimääräisestä" varovaiset lääkärit sanovat olevan haittaa diabeetikon elimistölle. Mutta toisaalta kuolema koittaa kuitenkin eli onko sillä nyt sitten hirveästi väliä tuleeko se pari vuotta aiemmin. Itse kanssa käyttänyt kreatiinia ja noita kahta aiemmin mainittua ja veikkaan, että esim ajoittainen alkoholinkäyttö on suurempi rasite ja elämän lyhenne :kippis1:

Yksi ongelma tällä hetkellä on juuri sokereiden tarkkailu ja sellaiset omituisuudet, että reenin jälkeen sokerit eivät menekkään alas niin kuin pitäisi vaan nousevat korkealle. Mutta tähän on varmaan syynä perusinsun määrän vähyys, joten täytyy jutella asiasta lekurin kanssa...

Miten musta aina tuntuu että en kehity (esim. penkissä) läheskään yhtä nopeasti ku kaverit, vaikka omasta mielestä käyn "paremmin" salilla. Liittyykö tämä jotenkin huonoon hoitotasapainoon?

Voihan se olla, että jos sokerit on liian korkealla/alhaalla salilla niin ei sitten jaksa treenata täysillä. Toinen juttu voi olla myös, että käsittääkseni jos ei ole insuliinia tarpeeksi kehossa (sokerit liian korkealla) niin hiilarit ei pääse lihakseen palauttamaan. Tai sitten se johtuu vaan normi-ihmisten saliongelmista ;)

Muutenkin hyvä hoitotasapaino auttaa kyllä elämään, ei väsytä ja vituta niiin paljoa.

Ok. Pitää varmaan kysellä sitten ensi konrtolli käynillä lääkäreiltä enemmän näistä jutuista. Kuinka paljon käytätte lisäravinteita? Ja onko niiden käyttä hirveetä hallaa munuaisille?

Oma annostukseni on laaki MassBlastia ennen ja jälkeen treenin. Ei kai niistä muuta haittaa ole, kuin se, että niissä on paljon hiilareita jotta insua pitää sitten pistää enemmän. Ja tietenkin proskua on paljon ja jotkut lääkärit valittavat siitä että diabeetikon munuaiset eivät muka saisi saadaa liikaa proteiinia - mikä sitten on liikaa niin siihen ei oikein kukaan osaa vastata. Mutta hommahan menee niin, että se 2 grammaa per kilo on tarvittava määrä kasvua ajatellen eli tässä kohti pitää tehdä valinta lekurien ja bodauksen välillä. Eikä siitä ylimääräisestä protskusta välttämättä mitäään haittaa ole, tai sitten munuaiset poksahtaa nelikymppisenä, tiedä häntä.

Kantsii muuten kun ottaa niitä palautusjuomia reenin jälkeen tarkkailla sokereita, sillä meikäläisellä tosiaan sokerit menevät reenistä ylös, eivät alas niinkuin pitäisi. Siihen kun lataa 50 grammaa hiilaria ja pistää insua varovaisesti niin sitten onkin sokerit jo jossain kahessa viidessä. Tosta täytyy ite kysellä lekureilta että miten sen saa korjattua, nyt vain tökkään reenin jälkeen normaalia enemmän insua.

Onhan nää vähän tämmöisiä säätöjuttuja, mutta ei tämä sairaus silti mielestäni estä bodaamista ollenkaan, kunhan vaan ottaa sen huomioon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom