Diabetes, insuliini, lisäravinteet ja kova treeni

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No niin, tuli sitten tänään käytyä diabeteslääkärillä pitkästä aikaa. Kyselin tietysti että onko kreatiinin, larginiinin ja l-glutamiinin käytöstä haittaa diabeetikolle. Ensin lekuri totesi, ettei näistä ole mitään tarkkoja tieteellisiä tutkimuksia, joten ei voi sanoa juuri mitään faktaa aiheeseen. Mutta hyvin kuvaavaa oli se, seuraavaksi tuli tietoa kyseisesten lisien eduista puntin kannalta :rock:

En kuitenkaan siis saanut mitään tarkkaa vastausta, mutta loppupäätelmänä kierrellen tuli, että voihan niillä olla jotain negatiivisia vaikutuksia kun ei ole tarkkaa tietoa seuraamuksista ja kun diabeetikoiden elimet on muutenkin koetuksella, mutta omalla vastuulla voi käyttää. Eri asia sitten jos munuaiset on poksahtamassa niin silloin lisäravinteet ja runsaasta proteiinin käyttö on/voi olla haitaksi.

Eli omalla vastuulla lisäravinteiden kanssa :)

Aikaa ollu ku täällä jotakin kirjoitettua, mutta toista ketjua ei näytä löytyvän jossa tästä enemmän puhuittaisiin. Minulla kanssa ollut 1-tyyppi kohta 14 vuotta. Salilla käyny aina silloin tällöin jokusen kuukauden ja muuten koittanut liikkua ties milläkin tavalla. Nyt kuitenki taas pari kuukautta käyty 3-5vk salilla. Huomaan ihan saman, että treenin jälkeen/aikana sokeri nousee. Joskus mittaan ennen treeniä ja sokeri näyttä ehkä 6-8. Vaikka ei olisi hiilareita ollenkaan ottanut niin saattaa pian olla helposti yli 10. Voisiko silla olla jotakin tekemistä kehon glukogeeni varastot vai mitkä nyt olikaan..? Kehohan käsittämäni mukaan säilöö sokeria kropassa sitten kun rasitus (pumppaaminen) jonkun aikaa kestää kroppa heittää tavarat verenkiertoon ja tämä sitten nostaisi sokeria?

Toivottavasti jotakin selvää sai mitä koitin selittää :D
Joku kanssa sanoi ettei tulokset näy samalla tavalla kun toisilla? Täällä taas tuntuu ainakin tällä hetkellä ihan päinvastaiselta! Samoilta linjoilta lähtee jo koko aika tavaraa lisää kun kaveri taas empii, että mikä on.
Kai se insuliinin anabolinen vaikutus tj? Pakko kai jotakin eroa olla "normaalin" kehon toimintaan ja insuliiniin?

Moips.
Ite oon nyt heilunu pari viikkoa salilla insuliinipumpun kanssa. Loistavin esimerkki oli eilen, kun oltiin bodycompatissa. Sokerit 2.9 puol tuntia ennen jumpan alkua, siihen 2 kaurapatukkaa (vajaa 40 g hh) ja basaalit (eli perusinsuliini, jota pumppu laittaa koko ajan) 40 %. Tunnin jälkeen sitten aattelin, että saa tankata tarpeeksi hiilareita, ettei sokerit mene liian alas. Ja kilinkivekset, siinä meni yöunet kun sokerit vaan nousee ja nousee lähemmäs kahteenkymmentä ja päätä särkee ja sydän hakkaa ja nukkumisesta ei tuu yhtään mitään.
Että treenin jälkeen täälläkin ne sokerit alkaa mennä pilviin -> siihen korjausboluksia. Mutta unen aikaan sokerit alkaakin mennä liikunnan vaikutuksesta taas alas, että aamulla sitten herätäänkin mataliin.

Ja korkeilla sokereillahan ei sais mennä liikkumaan, sillä siitähän sokerit nousee entistä enemmän. Insuliinipumpun kanssa tosin se on "helppoa" mennä heilumaan korkeilla, kun nopeasti ne menee liikkuessa normaaleihin, mutta en tiiä onko se pidemmän päälle terveellistä..

Että melkoista opeteltavaa on vielä diabeteksen kanssa.
Kellään muulla käytössä insuliinipumppua?

Meikäläisellä on kans pumppu ollu nelisen vuotta käytössä ja ihan tyytyväinen olen. Kattelen että sokerin siinä 8-10 ennen reenin alkua koska mulla on tapana syödä tunti pari ennen treeniä ja pistää vähän pikaa niin että reenin aikana saattaa ja yleensä laskeekin sokerin vähäsen mutta ne nyt on ollu helppo korjailla. Tuon pumpun ainoa varjopuoli mikä on ollut niin kun kesällä liikunnan määrä lisääntyy ja hikeä valuu polulla enemmän niin en viimevuonna tajunnut jättää pikaa pois aterioilta pariksi päiväksi ja tarkkailla tuota sokeria tarkemmin. Ja kun sitten syötin normaalin määrän kamaa niin sairaalareissuhan siitä tuli kun yöllä nukkuessa sokerit vihto ykköstä :D

Onko kellään muuten samoja ongelmia pumpun kanssa kun meikäläisellä että kun pistän sen reiteen niin insuliini ei oikein tahdo imeytyä ja joudun pumppaamaan sitä tyhmät määrät että sokerit ei hivo kattoja.. Kesällä kun on kiva hengailla ilman paitaakin :P

Empäs tällaisesta lisäravinteiden mahdollisesta haittavaikutuksesta diabeetikkona edes tiennyt. Täytyykin kysyä hieman myös omalta lääkäriltä seuraavan käynnin yhteydessä.

Itsellä en ole huomannut tuollaista sokerien nousua treenin jälkeen/aikana. Ennen treeniä vedän noi 20hh ja treenin jälkeen pistän vähemmän insuliinia ettei tipu alle 4.

Hyviä dietti vinkkejä otan muuten vastaan. koska tuollainen "aamulla hillareita" dietti ei sovi ainakaan meikäläiselle.

Pistääks se pumppu teillä sitten pitkäaikasta kun ite laitatte sitä pikainsuliinia? En tiedä tosta ku oli lääkärin kanssa puhetta pikaseen jokusen kahdeksan vuotta sitten ja vieläki tuntuu siltä, ettei voisi ottaa koska tulee liikuttua sekä remuttua ja tehtyä ties mitä missä. Kompastuu tuolla jäillä niin siitäkin varmaan jo hajoaa.

Mulla taas vaihtelee joskus miten tota insuliinia menee treenin jälkeen. Palkkarissa 30 HH niin joskus joutunu Novorapidia pistää 8 yksikköä mutta joskus 2 riittää. Molemmilla kerroilla sokerit ollu 6-8.

Pioneeri sama. Aamulla ei voi hiilareita ottaa ku korkeintaan mitä rahkassa on. Sokerit nousee ja heittelee ihan miten sattuu. Itse oon nyt muutaman viikon karsinut hiilareita tosi paljon. Vointi on paljon parempi. Pari kk treenamiseen aikana ja muutenkin ruokavaliota putsaamalla fiilis ollut paljon parempi. Jaksaa koko päivän. Hba1c oli 6.3% viikko sitten :) Lueppa kirja: Antti Heikkilä - Diabeteksen hoito ruokavaliolla. Omasta mielestä oli ainakin tosi kiinnostava ja koitan nyt niitä hiilareita poistaa.

Mutta kaikki muutkin diettivinkit tänne vaan!

Pistääks se pumppu teillä sitten pitkäaikasta kun ite laitatte sitä pikainsuliinia? En tiedä tosta ku oli lääkärin kanssa puhetta pikaseen jokusen kahdeksan vuotta sitten ja vieläki tuntuu siltä, ettei voisi ottaa koska tulee liikuttua sekä remuttua ja tehtyä ties mitä missä. Kompastuu tuolla jäillä niin siitäkin varmaan jo hajoaa.

Mulla taas vaihtelee joskus miten tota insuliinia menee treenin jälkeen. Palkkarissa 30 HH niin joskus joutunu Novorapidia pistää 8 yksikköä mutta joskus 2 riittää. Molemmilla kerroilla sokerit ollu 6-8.

Pioneeri sama. Aamulla ei voi hiilareita ottaa ku korkeintaan mitä rahkassa on. Sokerit nousee ja heittelee ihan miten sattuu. Itse oon nyt muutaman viikon karsinut hiilareita tosi paljon. Vointi on paljon parempi. Pari kk treenamiseen aikana ja muutenkin ruokavaliota putsaamalla fiilis ollut paljon parempi. Jaksaa koko päivän. Hba1c oli 6.3% viikko sitten :) Lueppa kirja: Antti Heikkilä - Diabeteksen hoito ruokavaliolla. Omasta mielestä oli ainakin tosi kiinnostava ja koitan nyt niitä hiilareita poistaa.

Mutta kaikki muutkin diettivinkit tänne vaan!

Tarkotin lähinnä sitä että mulle ei sovi dietti jossa syödään VAIN aamulla hiilihydraatteja.

En jaksanut lukea koko threadiä läpi, mutta kirjoitan tänne silti jatkoksi. Itse olen sairastanut diabetesta 20 vuotta ja treeniä takana n. 6 vuotta. Kävin viimeviikolla moikkaamassa lääkäriä ja kaikki veriarvot jne olivat erinomaista luokkaa. Tosin yläpaine oli koholla, mutta luulen sen johtuvat puntti- ja intervallitreenin sekä pitkäjänteisen kehonpainon noston yhdistelmästä. Tarvitsee siellä suonissa olla vähän painetta, että saadaan niihin massiivisiin lihaksiin sitä verta ja happea, heh heh (vitsi) :)

Palautusjuomasta
Itse käytin alkuvaiheessa enemmänkin palautusjuomia ja massanlisääjäjuomia. Kokeilin todella sokerisia (100g hh) ja vähäsokerisimpia (30g hh) treenin jälkeen. Kumminkin molemmat nostivat verensokerin nopeasti treenin jälkeen korkealle ja usein 1-2h päästä verensokeri meni niin alas, että oli pakko syödä lisää sokeria/ruokaa.
--> Vaikuttivat minulla negatiivisesti verensokeritasapainoon ja palautusjuomat keräsivät myös elimistöön paljon ylimääräistä läskiä/nestettä.

Nykyisin en useimmiten käytä palautusjuomaa, vaan menen treenin jälkeen suoraan ruokapöytään (30min sisällä treenin loputtua). Jos en kumminkaan pääse heti ruokapöytään ja päätän ottaa palkkarin, niin se koostuu 0,5-1,5dl herajauheesta ja Elovena kaurahiutaleista (30-60g hh) sheikkeriin sekoitettuna. Tällä kombolla voi pistää hyvillä mielin insuliinia treenin jälkeen ilman pelkoa: verensokeritasapaino pysyy todella_paljon paremmin kunnossa kuin sokerimössöillä, eikä ylimääräistä läski-/nestekerymääkään ole tullut. (Myös naturaalikehonrakentaja Layne Norton käyttää vähän samantyyppistä (kaurahiutaleeet) palautusjuomaa treenin jälkeen, vaikkakin lisää siihen hieman sokeria ja on täysin terve mies http://www.biolayne.com/ )

Verensokeritasapainosta, silmänpohjista ja kehityksestä lihasmassan/voimien suhteen
Lukiossa treenatessani verensokeritasapainon kanssa oli ongelmia, vaikkakin yritin parhaani mukaan pitää tasapainosta huolta. Tuolloin ei tullut minkäänlaista kehitystä, vaan lihakset ja voimat lähtivät ja tilalle tuli läskiä, vaikka treenit olivat melko eläimellisiä! Verensokeritasapainolla on todella suuri merkitys lihasmassan säilyttämisen ja kehityksen suhteen. Myös entinen lääkärini (diabetekseen erikoistunut lääkäri) mainitsi, että kaksi teini-ikäikäistä potilaistaan joilla molemmilla oli suht huono verensokeritasapaino alkoivat käymään ahkerasti kuntosalilla. Molemmille tuli silmänpohjamuutoksia, eli on mahdollista, että sokeutuvat. Eli aikuisten oikeasti kannattaa pitää verensokeritasapaino kunnossa, jos haluaa treenata, kehittyä tai edes pitää näkönsä tallella!

Okei, en ymmärtänyt sitä aamuhiilari juttua sitten :)

Joo kyllä noi lääkärit sitä tasapainoa hehkuttaa. Mulla pyöri tossa lukion aikoihin jossain hba1c jossian 8-9 paikkeilla koko ajan. Oli varmaan ennen sitäkin jo jonkin aikaa. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden aikana se on tuonne kutoseen pudonnut.
Vointi on paljon parempi. Lääkärin seinällä oli lappu jossa luki, että jokainen % lasku hba1c vähentää diabeteksen aiheuttamia kuolemia 21%, silmänpohjamuutoksia ja jotakin muuta 37% ja oli vielä joku 14% mutta en vain kuollaksenikaan muista mikä.
Sokerinki multa pudonnut sieltä ysistä kutoseen niin silmänpohjariski melkein nolla. Niitä oli tullut ihan vähän muutama vuosi sitten, mutta eivät onneksi nyt ole kehittyneet ollenkaan :) Joku lääkäri jossain oli kirjoitellut, että salitreeni on paras diabeetikolle. Enemmän pattia niin vähemmän insuliinia ja saadaan ne hiilarit hävitettyä paremmin ja pienemmällä insuliinin tarpeella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom