SUPERCARB 1kg -40%

D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

Melko järjetön ketju tämäkin näkyy olevan.. Yhdestä ja samasta vitamiinista papatetaan satoja sivuja menemään. Ennen en ottanu d-vitamiinia lainkaan. Nykyään otan 50ug. Ei niin mitään vaikutusta sillä ole ollu mihinkään, niinkun ei millään muullakaan vitamiinilla. Minusta tämä ketju on loppuun käsitelty.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Melko järjetön ketju tämäkin näkyy olevan.. Yhdestä ja samasta vitamiinista papatetaan satoja sivuja menemään. Ennen en ottanu d-vitamiinia lainkaan. Nykyään otan 50ug. Ei niin mitään vaikutusta sillä ole ollu mihinkään, niinkun ei millään muullakaan vitamiinilla. Minusta tämä ketju on loppuun käsitelty.

No se ei sitten sinun auta kuin vetäistä hankkijan lippalakki päähän, nousta, nyökätä kevyesti ja poistua paikalta.

Tämä on ihan oikein. Olisi poikkeuksellista, että jonkin vitamiinin hyötyvaikutus tai mikään muukaan välillinen vaikutus "tuntuu" lyhyellä aikavälillä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (mm. B-3 niasiini joka aiheuttaa kihelmöintiä vaikka se kihelmöinti ei ole suoraan se hyötyvaikutus). Tai mikäli sulla on jokin krooninen puutostila (keripukki yms.) jonka kohenemisen voit huomata.

D-vitamiinin hyötyvaikutukset näkyvät todennäköisesti pitkällä aikavälillä hitaasti ja monet vaikutuksista on ennaltaehkäiseviä. Esim. syöt muutaman vuoden tarpeeksi (50mcg/pv ei välttämättä ole sinulle tarpeeksi) ja huomaat kummasti sairastettujen flunnssien vähentyneen, luun tiheys esim. osteoporoosin riskiryhmissä parantunut jne. Nämä ovat vasta jälkikäteen mitattavissa olevia hyötyjä jotka eivät "tunnu" missään vaan olisivat ilman d-vitamiinin syömistä voineet "tuntua" erittäin voimakkaasti.

Vitamiinin siis tukevat ja mahdollistavat (mm. joko cofactoreina tai hormoonin kaltaisina regulaattoreina) elimistön solutason normaalia toimintaa ja yleensä vasta puutoksen huomaa kropassa

Tottakait niillä kaikilla vitamiineilla on merkitystä ja D-vitamiinia on hyvä ottaa lisänä. Mutta ku menee vähän överiksi nämä höpinät. Kauanko tätä samaa papatusta sitten täytyy jatkaa. Seuraavat sata sivua vielä samaa settiä ilmeisesti, kun jokainen vuorollaan kuvailee d-vitamiinin käyttöään ja kuviteltuja vaikutuksiaan kropassaan.

Tottakait niillä kaikilla vitamiineilla on merkitystä ja D-vitamiinia on hyvä ottaa lisänä. Mutta ku menee vähän överiksi nämä höpinät. Kauanko tätä samaa papatusta sitten täytyy jatkaa. Seuraavat sata sivua vielä samaa settiä ilmeisesti, kun jokainen vuorollaan kuvailee d-vitamiinin käyttöään ja kuviteltuja vaikutuksiaan kropassaan.

D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, sydän- ja verisuonisairaudet, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

Toki pelkkä D-vitamiini ei riitä, mutta sen puutos on ikävä.

Joka päivä 2 lasta sairastuu I-tyypin diabetekseen ja näistä ainakin joka toinen olisi pelastettavissa ihan vain tällä halvalla vitamiinilla.

Meillä on lapsillakin osteoporoosia ja onhan näitä.

Nyt syöt sitä kiltisti 100µg päivässä ja kesällä olet päivällä ulkona.

Onko ketään täällä saanut oireita D-vitamiinin yliannostuksesta? Itse syön n. 10 000IU päivässä ja aloin miettimään onko tässä jotain riskejä, varsinkin kun nyt jonkin aikaa ollut heikko ja vetämätön olo.

Onko ketään täällä saanut oireita D-vitamiinin yliannostuksesta? Itse syön n. 10 000IU päivässä ja aloin miettimään onko tässä jotain riskejä, varsinkin kun nyt jonkin aikaa ollut heikko ja vetämätön olo.

Oon vetänyt 10 000iu nappeja melkeen joka päivä parin kuukauden ajan eikä oo tullut mitään oireita. Välillä jäänyt päivä tai pari ottamatta mutta noi on niin vahvoja ettei juuri haittaa.. aion käydä lähiaikoina mittaamassa minkälainen veriarvo tolla annoksella on nyt. Samoin c-vitamiinia mennyt 1-3grammaa päivässä eikä ole mitään tullut siitäkään, ei nyt d-vitamiiniin liity mutta nuo viralliset suositukset on lähes kaikissa puutostautien ehkäisyyn. Tarvii isompia annoksia että on jotain terveydellistä hyötyä.

Mullakin menny päivittäin 1kpl 10 000uin tabu, kolme omega3:sta ja yks multitabu viimeset puolivuotta, toistaiseksi ei mitään havaittuja sivareita.

Oon vetänyt 10 000iu nappeja melkeen joka päivä parin kuukauden ajan eikä oo tullut mitään oireita. Välillä jäänyt päivä tai pari ottamatta mutta noi on niin vahvoja ettei juuri haittaa.. aion käydä lähiaikoina mittaamassa minkälainen veriarvo tolla annoksella on nyt. Samoin c-vitamiinia mennyt 1-3grammaa päivässä eikä ole mitään tullut siitäkään, ei nyt d-vitamiiniin liity mutta nuo viralliset suositukset on lähes kaikissa puutostautien ehkäisyyn. Tarvii isompia annoksia että on jotain terveydellistä hyötyä.

Miksi otat C-vitamiinia 1-3g? Viimeaikaisten tietojen mukaan liian isot annokset C:tä toimivat pro-oksidanttina, eli päivastoin lisäävät hapetusta.

Miksi otat C-vitamiinia 1-3g? Viimeaikaisten tietojen mukaan liian isot annokset C:tä toimivat pro-oksidanttina, eli päivastoin lisäävät hapetusta.

Enpä oo tommosta lukenutkaan. Mulla on jonkunlaista tulehdushommaa kanssa niin otan senkin takia vähän enemmän. Otan ton useammassa osassa päivässä, on semmosta veteen sekotettavaa jauhetta tuo. En kuitenkaan usko että toi on vielä edes kovin suuri määrä. Suurin osa eläimistä pystyy tehdä itse c-vitamiinin glukoosista, ja tuottaa sitä päivässä jotakin 2000-15000mg riippuen elukan koosta. Ihmiseltä nuo entsyymit puuttuu jonkin geenivamman takia millä sitä tehdään ja elossa ollaan pysytty kun on tajuttu syödä hedelmiä ja muuta missä sitä on. Sitten tuossa enklantia aiheesta:

---

Some researchers have calculated the amount needed for an adult human to achieve similar blood serum levels as Vitamin C synthesising mammals as follows:

200 mg per day - Linus Pauling Institute and US National Institutes of Health (NIH) Recommendation.
3000 mg per day - Vitamin C Foundation's recommendation.
6000-12000 mg per day–Thomas Levy, Colorado Integrative Medical Centre recommendation.
6000-18000 mg per day - Linus Pauling's daily recommendation

---

Tuon ensimmäisen suosituksen voi suosiolla unohtaa, ihan liian vähän jos stressaavaa työtä tekee (nykyään kaikki?) ja salia harrastaa.
En nyt muutenkaan suosittele mitään mega-annoksia kellekkään mutta kokeilemalla selviää, sit kun tulee ripulia niin on vedetty selkeesti liikaa. Mulla ei oo maha mennyt mitenkään sekasin näillä vaikka tyhjään oon ottanut aamulla.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Nyt vajaa 3 vuotta (kesällä noin 3 kappaletta viikossa, talvella päivittäin) on tullut mutusteltua Now Foodsin 125µg napuja ja taso oli 160 nmol/l eli ei mitään humpuukia ainakaan nuo kapselit ole.

Syöttekö läpi kesän D-vitamiinia?

Itse lopetan sitten kun oikeesti olen auringossa keskipäivällä monta tuntia viikossa.

Nää pari hellepäivää ei riitä, joten syön vieläkin 100µg/vrk.

Veriarvo oli talvella 113 nmol/l.

Mullakin menny päivittäin 1kpl 10 000uin tabu, kolme omega3:sta ja yks multitabu viimeset puolivuotta, toistaiseksi ei mitään havaittuja sivareita.

Kannattaa mittauttaa tuo veren D-vitamiiniåitoisuus jossain vaiheessa.

10 000IU=250µg on kattoannos monenkin asiantuntijan mukaan.

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 100 µg:aan. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

Itse en ole paljon lisävitamiineja käyttänyt, miettinyt että kai niitä saa tarpeeksi. Tilasin kuitenkin ulkomailta naurettavan halvalla (suomen hintoihin verrattuna) 125ug d-vitamiinitabletteja joissa se on imeytetty öljyyn. Napannut noita yhden jokatoinen päivä ja kyllähän tässä nyt huomaa aika selvän eron. D-vitskun puutos on tainnut olla aika selkeästi.

Olo on pirteämpi ja nytkin kun on ollut melkein koko heinäkuun pilvistä ja sateista niin on väsyttänyt aikapaljon. Nyt olo on pirtsakampi, on hyvä olla. Tiedä sitten onko plaseboa, ihan sama vaikka oliskin.

itse vetelen tota iHerbin 5000iu eli 125mg tabuja. En nyt muista lähdettä mutta D-vitamiini EI-OLE-TOKSISTA kuin ihan järjettömillä pitoisuuksilla. Muistaakseni siinä tutkimuksessa minkä luin terveille aikuisille miehille syötettiin kolme kuukautta putkeen joku tuhat mg päivässä niin että niiden veren seerumit ei osoittanut mitään myrkytysoireita. Edes teoreettiset myrkytyspitoisuudet (eli että paskaa rupeaa keertymään elimistöön joka on eri asia kun että kuo-len jos syön -d-vitamiinia) tulee jos syö joku 4000mg kuukausia putkeen. Joka tapauksessa nämä suomalaisten tabujen "extra strong 20mg mini sun" herättää lähinnä itkunaurua.

:hyper:

Itse en ole paljon lisävitamiineja käyttänyt, miettinyt että kai niitä saa tarpeeksi. Tilasin kuitenkin ulkomailta naurettavan halvalla (suomen hintoihin verrattuna) 125ug d-vitamiinitabletteja joissa se on imeytetty öljyyn. Napannut noita yhden jokatoinen päivä ja kyllähän tässä nyt huomaa aika selvän eron. D-vitskun puutos on tainnut olla aika selkeästi.

Olo on pirteämpi ja nytkin kun on ollut melkein koko heinäkuun pilvistä ja sateista niin on väsyttänyt aikapaljon. Nyt olo on pirtsakampi, on hyvä olla. Tiedä sitten onko plaseboa, ihan sama vaikka oliskin.

Luuston ja lihasten lisäksi moni muukin asia kropassa tarvii D-vitamiinia.

125µg asiantuntijat suosittaa aikuiselle.

Luin jostain että tämä "kesäisin sitten ei tarvi syödä extraa D vitamiinia Suomessa" on ihan täyttä paskaa.En muista miten se meni kelloaikojen,vaatteiden ja auringon asennon kanssa mutta
pointti on se että sitä kannattaa vetää vuoden ympäri tässä synkässä maassa.5000iu /per päivä menee täällä.

ite oon syöny lisänä jo yli vuoden 150ug-270ug päivä saanilla ja mitä tulee sitte ruuasta ja kesällä auringosta(joita en oo laskenu ja enkä laske) mut äärimmäisen hyvin oon voinu eikä oo ollu mitää ongelmaa. heti ku rupes suomää vitamiineja (muitaki ku D:tä) purkista nii rupes reeniki kulkemaan paremmin. ja tolone joskus sanoo radio haastattelussa että keho sietää hetkellisesti d-vitamiinia jopa 2500ug. en tosin oo kokeillu vaikka päivä saanti arviolta meneeki kaikkinensa normaalisti yli tuan 300ug

- - - Updated - - -

Luin jostain että tämä "kesäisin sitten ei tarvi syödä extraa D vitamiinia Suomessa" on ihan täyttä paskaa.En muista miten se meni kelloaikojen,vaatteiden ja auringon asennon kanssa mutta
pointti on se että sitä kannattaa vetää vuoden ympäri tässä synkässä maassa.5000iu /per päivä menee täällä.

tolonen sanoo tuosta sellaasen nyrkki säännön että silloon saa auringosta D-vitamiinia ku varjo on lyhyempi kun ite oot eli muutaman hassun tunnin päivässä suomessa

Suositut

Back
Ylös Bottom