@E-mies Olen lukenut Abelin Cycle Diet E-kirjan ja tämän ketjun kahlannut läpi, joten periaate on selvillä, mutta CD:lle siirtyminen on vielä vähän auki. Itsellä on nyt painoa reilu 94kg ja rasvat ehkä 13-14% tienoilla. Kaloreita menee treenipäivisin 2900 ja lepopäivisin 2700. Tulisiko minun vain kiristellä vielä jokunen kilo pois ja tiputella kalorimääriä pikkuhiljaa kunnes alkaa oloista huomaamaan, että energiatasot ovat alhaalla ja sitten alkaa ottaa tankkauksia mukaan? Vai sitten kun on suhteellisen siistissä kunnossa niin ottaa tuo Abelin laskennallinen aloitusenergiamäärä (paino paunoissa x 10-12), tiputtaa suoraan siihen ja lähteä sitten hakemaan sopivaa peruspäivien kalorimäärää ja olojen mukaan tankkaamaan? Abelhan kirjassa suositteli, että alkuun lisättäisiin cheattiateria viikkoon, sitten pikkuhiljaa puolikas päivä ja lopuksi kokonainen. Olen tällä dieetillä nyt yhden puhtaasti hiilaritankkauksen vetänyt jolloin söin 7000 kcal mistä reilu kilo hiilaria, tuolloin paino nousi 1,5kg ja tippui kolmessa päivässä alle lähtöpainon.
Tilannetta tarkemmin seuraamatta en osaa sanoa mikä olisi oikea vaihtoehto, mutta ei noissa mitään suurta rakenteellista vikaa ole missään. Ainoa mitä Minä kuitenkin välttäisin, on kaloreiden vähittäinen höylääminen, joka suurin piirtein takaa aineenvaihdunnan laiskistumisen. Eli kalorit mieluummin alas
yhden kerran, ja sen jälkeen taktikoimaan miten niitä saisi lisättyä, ei vähennettyä. Toki superkompensaatiodieetin tapauksessa joskus sopiva taktiikka on vähentää peruspäivien kaloreita,
jotta tyhjenisi nopeammin,
jotta voisi tankata useammin/enemmän,
jotta metabolia vahvistuisi.
Miten minä tämän yli vuosi sitten toteutin, oli siirtyä suoraan tuntemattomalta peruskalorimäärältä ja noin 80kg painosta suoraan dieettikaloreille, joita en enää muista (ehkä 1800 tjsp.). Aloitin tankkaukset oman historian perusteella melkein heti, alkuun ilta per viikko, ja parin kuukauden sisällä olin normaalin tankkausta edeltävän painoni (alle 75kg) piirissä ja olin jo lisännyt sekä peruskalorimäärää, että nostanut tankkausfrekvenssin yhteen täyteen päivään per viikko. Viime kuukausien aikana olen puolestaan leikannut peruspäivien kaloreita, mutta olen samalla tihentänyt tankkausfrekvenssiä niin, että parhaimmillaan viikkoon on mahtunut 1,5 päivän tankkaus sekä yksi iltatankkaus, molemmat all-out laadun ja määrän suhteen. Ei mitään hajua kaloreista, mutta esimerkiksi viime lauantai-iltana meni, jos nyt kaiken muistan:
-2 kukkurallista lautasta riisiä panerkastikkeella
-1 lidlin ciabatta voilla ja hummuksella
-4 lidlin riisipiirakkaa hummuksella
-3-4 keksijäätelöä
-pistaasipähkinöitä
-pari olutta
-pari kulhoa coco popseja ja yks kulho cornflakeseja (täysmaito)
-minisuklaapatukoita joku 5-6
-irtokarkkia joku kourallinen
En laskenut kalorieta etu- enkä jälkikäteen. Määrä oli se, millä lähti nälkä ja laatu oli se, mitä teki mieli. Enemmän olisi pystynyt, mutta ei olisi kannattanut, koska se olisi vienyt unet ja tehnyt seuraavaksi aamuksi huonon olon ja vienyt treenitehot.
Seuraavana aamuna peilissä paineisempi ja parempi kondis, painoa plus 3,5 kiloa. Tänään, eli 48h kuluttua paino -4kg ja kunto semiflätti mutta kuivahko. Huomenna illalla vastaava setti ja vappuna 1,5 päivää koska vappu, ja tässä kohtaa näköjään myös fysiologinen tarve. Kaikki tämä siis kehonpalautteen, kokemuksen ja omavalmennuksen pohjalta. Vähempi kaavoja ja kaloreita.