Mä aloitin tämän viime vuonna keväällä ja metabolia on kehittynyt mukavasti, tyhjenen nyt jo 3000 kaloreilla kun lähdin tähän 2200kcal.
Onko muutoksia syöntikapasiteetissa tankkauspäivinä ja vieläkö on nälkä heti tankkauksen jälkeen, kuten joskus aikaisemmin raportoit? Tämä vaikuttaisi olevan melko tavallista, kun syklitystä aloitellaan, ja "kärsin" siitä itsekin alkuaikoina. Siis siitä, että on vaikeuksia saada todella isoja ruokamääriä alas tyhjyydestä ja nälästä huolimatta, jolloin onkin helposti nälkä vielä tankkauksen jälkeen. Ja tämä vaikuttaisi kehittyvän kun dieettiä alkaa olla takana kuukausia tai mieluummin vuosia.
Mitä omaan syklitykseen tulee, niin olen kevään mittaan kokeillut hyvinkin vaihtelevia tankkaustaktiikoita, eli puolesta päivästä puoleentoista kerran, tai kahdesti viikossa. Ajoitukset olen katsonut täysin tarpeen ja aikatulun mukaan. Kenties parhaimmaksi omalle kohdalle alkaa vuosien jälkeen muodostua hieman epätavanomainen tyyli, eli tankkauspäivä joka alkaa illalla ja jatkuu seuraavalle päivälle. Tämä resonoi selkeästi parhaiten oman luontaisen rytmin kanssa (yökukkuja), joka ilmenee mm. siinä, että nälkä, ruokahalu ja syömiskapasiteetti (kaikki eri asioita) ovat koholla juuri iltaisin. Silloin on tehokkainta ja hauskinta aloittaa syöminen. Ruokaa uppoaa enemmän, tarvittaessa liki 10000 yhdellä istumalla, jolloin superkompensaatiovastekin on paras mahdollinen. Ravinnon prosessointi on iltaisin nopeaa, joten suurikaan määrä ei jää mahaan pyörimään ja vie siten yöunia, kuten on usein ongelmana aamusta-iltaan -tankkauksissa, kun syöminen tahtoo venyä melko myöhään. Seuraavana päivänä jatkan siihen asti, kunnes kropanpalaute alkaa kertoa täyttymisestä. Ellei sitten ole luvassa mitään sosiaalista tarvetta, joka hoituu helposti pienellä säveltämisellä.
Aamulla alkavan tankkauksen kesto-ongelma on ollut myös edellisen yön unien kärsiminen ihan puhtaasta odotuksesta. Kun tietää, että tankkauspäiväkin alkaa kauravalkuaisilla ja jatkuu good ol' chikenillä parin aterian verran, niin aivoilla ei ole tarvetta herättää systeemiä Abel-rytmin mukaisesti puoli viideltä syömään silmät ristissä cornflakeseja. Toki on ihan mielenkiintoista haukata ohimennen 5000kcal ilman, että olisi varsinaisesti nälkä, kuten mulla ei aamuisin juuri koskaan ole.
Treeneihin homma sopii siten, että teen voimapainotteiset jutut, lähinnä PN-kyykyn ja kässäripenkin 1-2 päivän sisällä tankkausesta ja loppuviikkoa ja seuraavaa tankkausta kohti enemmän ja enemmän pumppaillen. Tämä vaikuttaa toimivan jälleen hyvin ja kyykky lähestyy ennätyskondista hiljalleen. Jotain marginalista bodykehitystäkin reisissä, luultavasti kiitos alkuvuoden tiukan spesialisointijakson.
Oheen helvetin huonot kuvat tältä päivältä! Aamun treenikondis tyhjänä 74,2kg. Tankkaus alkoi kello 17.30 lahtelaisessa nepalilaisessa, ja heti perään Lidlin paistopisteeltä 10 KP:a, 5 suklaadonitsia, pekonijuustosämpylä, pretzel, kinkkupizza, irtosäkki sekä pari jälkkärikahvijuomaa. Suurin osa tuhoutui ennen Turun motaria. Harmitti etten ostanut enempää donitseja ja kolmatta kahvijuomaa, oli sikses maistuva combo. Kotona olen jatkanut vielä puolikkaalla leipäpaketilla, hummuksella ja parilla oluella. Nyt vielä hiukan jätskiä ja nukkumaan. Huomenna jatkuu kunnes vähintään pieni hiki ja kokovartalopumppi.