Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Videon olis voinut otsikoida "Weightlifting snatch fail". Tempaus on vaativa nosto.

Crossfit on helvetin hieno ilmiö joka on ohessa vetänyt myös voimanostoa ja painonostoa eteenpäin.

Onkos crossfitillä vielä kova pöhinä päällä? Vai onko hype jo laantunut?

Yhdessä vaiheessa tuntui että kaikkialla tuli Crossfittiä vastaan.

Joku vuosi sitten hypetys oli kovaa, sitten tuntui että tosi moni meidän boxilta lopettaa. Parilta hemmolta kysyin miksi. Toinen oli ollut mukana boxin perustamisesta asti ja alkoi väsyttää kun tulokset alkoi neljän vuoden jälkeen junnata paikoillaan. Siirtyi kokeilemaan muita lajeja ja liittyi mm. painonnostoseuraan. Toinen kilpaili ja sanoi että alkoi puuduttaa kun ilmeisesti kilpailumenestystä ei tullut odotettuun tahtiin. Jatkoi samantyylistä treeniä, mutta eri paikassa ja omineen. Samoihin aikoihin boxilla reagoitiin ja perustettiin ns. kisavalmennettavien ryhmä; porukka joka treenailee perusohjelman lisäksi omiaaan - koska perusohjelma ei enää kehitä. Hyvä että reagoidaan tällaiseen.
Nyt taas peruskurssit myydään loppuun. Se voi olla että hypetys kääntyy itseään vastaan; itse en tykkää harrastaa liian "muodikasta" lajia. Itse en ole ikinä ollut sellainen joka syöksyy lajista toiseen ja kohta on kamat myynnissä. Eli hetki jaksetaan opetella uuden lajin niksejä ja kohta huomataan ettei pää kestä pitemmälle - ja vaihdetaan lajia. Muutama tuttu on tehnyt tätä kilpailulajeissa ja on mielestäni naurettavaa että jos ei menesty, vaihdetaan sisarlajiin jossa taso on Suomessa huonompi, ja haetaan sieltä pystit. Facebookissa sitten hehkutetaan kuinka taas putsattiin pöytä.

Olen yhä pohtinut mikä tekee tästä lajista sen CROSSfitin. Jotkut väittää treenaavansa normisalilla Crossfit-treenejä, mutta kun kyse ei mielestäni ole siitä että tekee kuntopiiriä hieman raskaammilla painoilla. Crossfit on mielestäni ohjattu liikuntatunti jossa ensin lämmitellään porukalla ja tehdään päivän voimalajia tukevia lämmittelyliikkeitä, tämän jälkeen lämmitellään/venytellään noin 8 minuuttia omaan tahtiin, seuraavaksi harjoitellaan voimaa/tekniikkaa ohjatusti eli valmentaja katsoo jokaisen liikkeitä ja korjaa virheet, lopuksi vedetään 6-30 minuutin "workout of the day" jossa yhdistellään keskiraskaita ja kevyitä liikesarjoja. WOD:n "hienous" on siinä että eri liikkeet vaikuttavat toisiinsa. Samalla urheilija joutuu pohtimaan vetääkö 30 leukaa yhdellä kertaa - jonka jälkeen kädet on hapoilla ja seuraava laji ei ehkä onnistukaan. Vai vetääkö leukoja 5 sarjoissa, lepäää pari sekuntia välissä ja taas viisi, jolloin seuraavana oleva esim. valakyykky sujuu paljon paremmin.
Tunnin lopuksi voi jäädä omaehtoisesti jäähdyttelemään, mobilisoimaan lihaksia ja venyttelemään. Tai voi lähteä kotiin ja hoitaa nämä operaatiot kotona.

Crossfit ei mielestäni ole siis pelkkä WOD vaan kokonaisuus. Meillä liitutaululle kirjoitetaan aina nimi ja WOD:n tulos sekä käytetyt painot tai skaalaukset. Taululta on kiva katsoa hieman minkälaisia aikoja muut on paukuttaneet ja joskus mukava vetää pohjat. Usein tulee tehtyä omaan tahtiin ja hämmästeltyä miten jotkut on voineet tehdä niin paljon/lyhyessä ajassa. Toki taululla olevan nimen perään voi laittaa tyhjää - jos ei halua kertoa tulostaan. Mutta noin puolen vuoden jälkeen, meidän boxin urheilijat on niin tiedostaneet oman kuntonsa, ettei ole mitään hävettävää laittaa oikeaa tulosta. Se vaan on niin totta, että aina löytyy se kovempi. Jopa boxin kovimmalle urheilijalle.

Ruokavaliosta käytiin alkeiskurssilla pieni maininta - ja se siitä. Jokainen saa syödä Paleo-tyyliin tai vaikka pizzaa. Se on asia jota ei tyrkytetä.

Ainut miinus, joka tulee mieleen, on jatkuvien lisäkurssien myynti. Boxilla on joka kuukausi menossa jos jonkinlaista syventävää kurssia niin painonnostosta, soutuun kuin juoksuunkin. Lisäkurssin ymmärtää jos vetäjänä on joku ulkopuolinen ammattilainen kuten menestynyt painonnostaja. Mutta jos vetäjinä ovat boxin omat valmentajat, jää mielikuva että halutaan vähän tehdä "lisämyyntiä". Toisaalta, jotkut haluavat syventävää, pienryhmässä tapahtuvaa koulutusta, mutta kyllä painonnostoliikkeiden puhtautta ja tekniikkaa pitäisi valvoa ja hioa aivan joka treenissä eikä vain erillisellä kurssilla.

Itse tulee treenailtua boksilla nykyään suurimman osan ajasta, suurin syy tähän on varmaan ne salin tyypit. On kiva treenata porukassa vaikkei samaa treeniä tekisikään, kun on tottunut viimeiset vuodet aika yksin vääntämään. Toki puitteissa monipuolisuutta verrattuna perussaleihin, joka palvelee ainakin tällä hetkellä omia intressejä. Kilpaileminenkin on vakavassa mielessä pidemmän ajan tähtäimessä mukana.

Mikä crossifitissä vituttaa? Ajatus siitä että crossfit on jotain ylivoimaista tai erinomaista, ja ne ihmiset jotka näkee asiat liian mustavalkoisesti. Crossfit on kuitenkin suurimmalle osalle harrastustasolla käytännössä vain monipuolista ryhmäliikuntaa. Jos wodilla on 10-30 osallistujaa, niin tunnissa ei hirveän henkilökohtaiseen opastukseen päästä.
Konseptina tuo idea jossa useampi osa liikunnan kentästä otetaan mukaan ohjatusti asiakkaille on toki todella loistava, niin yrittäjän kuin harrastajienkin kannalta. Suomessa ainakin vaan on ikävän sisäänpäinsuuntautunutta tuo crossfit vielä toistaiseksi, ei tajuta tukevien "bodausliikkeiden" tärkeyttä ohjelmoinnissa, ja osa fysiologisista päätelmistä on suoraan sanottuna todella jälkeenjääneitä jopa valmennustasolla. Esimerkiksi: Tee penkkiä työnnön oteleveydellä, siitä saat hyötyä työntöön.. ?????

Toinen juttu jolla voitaisiin crossfittiä lyödä eteenpäin olisi jo mainittu ravintovalmennus. Tästä voitaisiin ottaa oppia bodymaailmasta. Tuntuu oudolta että treeneissä mennään hyvinkin monimutkaisiin asioihin, mutta ravinto kuitataan parilla "syökää riittävästi hiilaria" lauseella.
Toinen juttu mitä en vaan hiffaa lajissa on se, miten tuollaisessa lajissa kuvitellaan kehitystä tulevan parhaiten jollain yhteisellä ohjelmoinnilla? Ei tarvitse olla nero tajutakseen että noin monimuotoisessa ja eri osa-alueita sisällään pitävässä lajissa kilpailutasolla on yksinkertaisesti pakko olla todella yksilöity valmennus. Tämä siis erityisesti jo mainituissa kilparyhmissä.

Nämä jutut siis yleisiä asioita, osa itse koettuja ja osa kuultu muualta, ei kohdistu yksittäisiin bokseihin.

Yleisesti ottaen crossfitillä on ainakin suomessa vielä helvetisti tilaa kehittyä, ja ammattilaiset tulee tuolla vielä tekemään tiliä valmennuksella ja yrittäjinä jos kortit pelataan oikein. Crossfitissä nimittäin näkee vielä jopa fanaattisempaa henkeä kuin mitä näkee biksufitnesstytöissä.

Viimeksi muokattu:
Tässä jo jonkun aikaa tehnyt mieli kokeilla Crossfittiä, koska se treenityylinä tukisi aika hyvin päälajiani, mutta kyllähän tuo hinta on vähän ikävä. Pelkkä kahdeksan treenikerran aloituskurssi on jo yli puolen vuoden treenimaksut nykysalilleni, ja siitä eteenpäin kuukausimaksu yli kolminkertainen nykysaliini nähden, vaikka ottaisi kahden vuoden määräaikaisen CF-jäsenyyden. Lyhyemmistä jäsenyyksistä puhumattakaan. Ei oikein työttömänä tällä hetkellä ollessa nuo hinnat houkuta.

Estääkö joku treenaamasta tuolla tyylillä oma-aloitteisesti?
Ei tietysti periaatteessa, jos oma treenipaikka mahdollistaa sentyylisen treenaamisen. Sali missä minä käyn ainakaan ei kovin hyvä tuollaiseen ole. Osaltaan myös jos suorittaa noita WOD:eja ym. niin ne sisältää paljon tekniikoita joita itse en ole tehnyt, ja tekniikan opetteleminen itse ei välttämättä se paras tapa aina ole.

Ei tietysti periaatteessa, jos oma treenipaikka mahdollistaa sentyylisen treenaamisen. Sali missä minä käyn ainakaan ei kovin hyvä tuollaiseen ole. Osaltaan myös jos suorittaa noita WOD:eja ym. niin ne sisältää paljon tekniikoita joita itse en ole tehnyt, ja tekniikan opetteleminen itse ei välttämättä se paras tapa aina ole.
Videoiden perusteella ei se paras paikka ole kyllä crossfit-salikaan...

Kävin noin vuoden ohjatuilla crossfit-tunneilla. Aiempaa salitaustaa oli, sekä myös jotain selkärangassa junnuvuosien kilpaurheilusta. Nykyisin teen itsenäisesti kaksi salitreeniä viikkoon, joihin kuuluu crossfit-tyylinen metcon-osuus. Arvioisin, että ohjatuille crossfit-tunneille osallistuminen oli erittäin hyödyllistä. Siinä näki suoritevalikoimaa, oppi asennetta ja kyselemällä myös metconien rakennusperiaatteita.

Valmentajalla ja treenien rakentajalla on suuri merkitys siihen kuinka paljon rahalle saa vastinetta. Selailemalla eri boksien WODeja huomaa, että eivät ole kaikki salit ihan veljiä keskenään. En esimerkiksi ymmärrä miten on mahdollista rakentaa harrastajalle kohtalainen painonnostotekniikka, jos hänellä ei ole työnnöstä tai tempauksesta aiempaa kokemusta ja liikkeitä tehdään kerran kahteen viikkoon. Henkilökohtaisesti myös vierastan juuri painonnostoliikkeiden tekemistä metconeissa pitkinä sarjoina tyyliin Grace tai Isabel. Räjähtävyyttä vaativaa teknistä suoritusta tehdään alunperin puutteellisella tekniikalla hapoille... Onneksi osalla saleista on herätty tekniikan parantamiseen järjestämällä erillisiä tekniikkatreenejä esimerkiksi juuri painonnostoon tai muihin vaikeampiin liikkeisiin, kuten tuplanaruhypyt, voimaveto (muscle-up) ja niin edelleen. Omissa treeneissäni käytän painonnostoa siihen missä se on parhaimmillaan, räjähtävän koko vartalon voimantuoton harjoittamiseen lyhyillä sarjoilla. Jos taas haluan metconiin koko vartalon lihaskuntoliikkeen suuremmalla toistomäärällä, teen mieluummin tempausta tai työntöä kahvakuulilla. Toinen pieni kysymysmerkki on treenien jaksotus. Osa saleista selvästi tekee tätä, toisista en tiedä. Itselleni on ollut tärkeää, että tiedän rakentavani taloa leveälle perustalle. Jos treenien suunnittelijan kanssa keskusteltaessa tulee ilmi, että makro- ja mesosyklitason jaksotusta ei oteta mitenkään huomioon vaan pusketaan samalla tavalla viikosta ja kuukaudesta toiseen, oma uskoni systeemin tuloksellisuuteen pitkällä aikavälillä kyllä kärsii.

Ymmärrän crossfitin vetovoiman omana lajinaan. Minulle se on ennenkaikkea tukeva, yleisfyysisiä valmiuksia (general physical preparedness) kehittävä ja ylläpitävä harjoittelumuoto. Tässä se olisi mielestäni erinomainen lisä jotain muuta päälajinaan harrastavalle, esimerkiksi kamppailijalle tai palloilulajeja harrastavalle. Itselläni on moninaisia tavoitteita liikunnan suhteen, mitä crossfit-tyylinen harjoittelu tukee todella hyvin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ymmärrän crossfitin vetovoiman omana lajinaan. Minulle se on ennenkaikkea tukeva, yleisfyysisiä valmiuksia (general physical preparedness) kehittävä ja ylläpitävä harjoittelumuoto. Tässä se olisi mielestäni erinomainen lisä jotain muuta päälajinaan harrastavalle, esimerkiksi kamppailijalle tai palloilulajeja harrastavalle. Itselläni on moninaisia tavoitteita liikunnan suhteen, mitä crossfit-tyylinen harjoittelu tukee todella hyvin.

Kuten kirjoitin jo kamppailuosiolla, suhtaudun aika kriittisesti crossfitin sopivuuteen kamppailijan oheistreeninä. Koska kamppailulajitreeneissä tulee jo itsessään niin paljon sykkeenvaihtelua ja kuormitusta koko kropalle, olen sitä mieltä, että kamppailijan voimaharjoittelun kannattaa olla jotain muuta kuin WOD:eja. Voihan niitäkin toki joskus tehdä, mutta muuten näkisin, että kamppailijan oheisharjoittelun tulisi olla jotain muuta kuin crossfittiä. Sen mitä olen aiheesta keskustellut, en ole yksin mielipiteeni kanssa, vaikka FightSport-lehti lähtikin osittain mukaan crossfit-buumiin.

Niin kauan kuin crossfitin suosio jatkaa kasvua, on mielestäni todennäköisempää, ettei kaikille saleille riitä päteviä ohjaajia. Juttelin tästä viime kesänä erään lajia harrastavan kanssa, ja hän ilmaisi myös pelkonsa sitä kohtaan, että pian Level 1 -koulutetut ohjaajat opettavat saleilla (vai pitääkö sanoa boxeilla, kun pitää olla niin erilaista) liikkeitä, joita eivät vielä itsekään hallitse. Ihmettelen myös sitä, että Crossfit-kisoihin tungetaan jo ihan kaikkea. Näköjään CrossFit Gameissa on ollut uintiakin. Hienoa sinänsä, että monipuolisuutta arvostetaan ja vaaditaan, mutta koska käy niin, että ensimmäinen kilpailija hukkuu uidessa, kun sitä ennen kroppa on uuvutettu totaalisesti? Otetaanko lajiin mukaan kohta nyrkkeily ja painiminenkin?

Minä olen hyvin kriittinen crossfitia kohtaan, vaikka tunnustakin ihan avoimesti, että monet sitä harrastavat ovat monella eri mittarilla paremmassa kunnossa kuin minä, kilpailijoista puhumattakaan. Mutta nämä Glassmanin propagandat (crossfittajaa pärjää muille urheilijoille, mutta muut eivät crossfittaajille) saavat niskakarvani pystyyn. Myös lajin harrastajien piirissä esiintyvä fundamentalistiselta vaikuttava usko lajiin, kritiikin sietämättömyys, paleodieetin tyrkyttäminen jne. ovat tehneet minusta aika kovan crossfit-kriitikon. Lisäksi amerikkalaisittain yliampuvat tittelit, kuten "Fittest Man On The Earth" pistävät ihmetettymään. Huippukuntoisia yksilöitä toki, mutta tänä kesänä käydään olympialaisina tunnetut kisat, joissa on varmasti yhtä kovakuntoista porukkaa.

Kannattaa lukea tämä, toki tuohonkin kriittisesti suhtautuen: http://joshsgarage.typepad.com/Crossfit_White_Papers_--_Timeline.html

Siellä on jostain 300 000 joukosta valittu parhaat 40 miestä ja naista. Kai ne nyt uida osaa ilman että pääsevät hengestään. Ihme jeesustelua sitä kaikesta keksitäänkin. Siellä on myös nippu henkilökuntaa poimimassa niitä vedestä pois jos voimat lopahtaa ja ainahan jollain onkin homma kesken jäänyt.

Joskus näin videon jostain crossfit-itsepuolustuksesta. Oli aika hirveän näköistä, mutta miksei laitettaisi kisoihin yhtenä lajina esim. paini?

Kuten kirjoitin jo kamppailuosiolla, suhtaudun aika kriittisesti crossfitin sopivuuteen kamppailijan oheistreeninä. Koska kamppailulajitreeneissä tulee jo itsessään niin paljon sykkeenvaihtelua ja kuormitusta koko kropalle, olen sitä mieltä, että kamppailijan voimaharjoittelun kannattaa olla jotain muuta kuin WOD:eja. Voihan niitäkin toki joskus tehdä, mutta muuten näkisin, että kamppailijan oheisharjoittelun tulisi olla jotain muuta kuin crossfittiä. Sen mitä olen aiheesta keskustellut, en ole yksin mielipiteeni kanssa, vaikka FightSport-lehti lähtikin osittain mukaan crossfit-buumiin.
Samaa mieltä, kamppailijan voimaharjoittelun pitää olla jotain muuta kuin crossfittiä. Voima voimana, lihaskunto lihaskuntona. Sen vähän mitä olen itse kamppailulajeja harrastanut tai kilpailijoiden treenejä seurannut (lähinnä lukkopaini, vapaaottelu, bjj) näkisin korkean intensiteetin lihaskuntoharjoittelun olevan erittäin hyödyllistä. Se ei tietenkään poista puhtaamman voimaharjoittelun hyötyä, eikä kumpaakaan saa tehdä niin, että itse lajinomainen harjoittelu kärsii.

Korjaa jos olen väärässä, mutta harrastajatasolla useille kamppailijoille "strength and conditioning" tuntuu olevan joko bodailutyylistä voimaharjoittelua tai peruskestävyystreeniä, mitä en ainakaan itse miellä kovin optimivalinnaksi. Vaikkapa Crossfit Football tarjoaa mielestäni jo kohtalaisen tasapainoista fysiikan kehittämistä (voima, lihaskestävyys, hapenotto) ilman että viikon lajitreeneistä on kaikki terä poissa. CFB:n treenit ovat myös hyvin kaukana mistään kärrynpyörä-käsilläkävely-hiihto-uimahyppy-akselista, ja liikkeet ovat pääosin helppoja perusliikkeitä.

Niin kauan kuin crossfitin suosio jatkaa kasvua, on mielestäni todennäköisempää, ettei kaikille saleille riitä päteviä ohjaajia. Juttelin tästä viime kesänä erään lajia harrastavan kanssa, ja hän ilmaisi myös pelkonsa sitä kohtaan, että pian Level 1 -koulutetut ohjaajat opettavat saleilla (vai pitääkö sanoa boxeilla, kun pitää olla niin erilaista) liikkeitä, joita eivät vielä itsekään hallitse. Ihmettelen myös sitä, että Crossfit-kisoihin tungetaan jo ihan kaikkea. Näköjään CrossFit Gameissa on ollut uintiakin. Hienoa sinänsä, että monipuolisuutta arvostetaan ja vaaditaan, mutta koska käy niin, että ensimmäinen kilpailija hukkuu uidessa, kun sitä ennen kroppa on uuvutettu totaalisesti? Otetaanko lajiin mukaan kohta nyrkkeily ja painiminenkin?
Täysin samaa mieltä. Ohjaajalla on todella suuri vaikutus. Kirjoitinkin tästä jo aiemmassa viestissä, ja erityisen huolissani olen painonnostotekniikan opettamisesta, kun tekniikkaharjoittelua tehdään harvoin ja liian suurelle joukolle kerralla. Kyselemällä paljon selviää aika nopeasti onko treenien suunnittelijalla iso kuva hallussa ja tehdäänkö salilla muutakin kuin yksittäisiä treenejä (jotka nekään eivät ole aina kovin järkeviä, kuten aiemmin kirjoitin). Kisat on kisaajille, mielestäni perusharrastajan liikevalikoima pitää olla huomattavasti rajatumpi.

Minä olen hyvin kriittinen crossfitia kohtaan, vaikka tunnustakin ihan avoimesti, että monet sitä harrastavat ovat monella eri mittarilla paremmassa kunnossa kuin minä, kilpailijoista puhumattakaan. Mutta nämä Glassmanin propagandat (crossfittajaa pärjää muille urheilijoille, mutta muut eivät crossfittaajille) saavat niskakarvani pystyyn. Myös lajin harrastajien piirissä esiintyvä fundamentalistiselta vaikuttava usko lajiin, kritiikin sietämättömyys, paleodieetin tyrkyttäminen jne. ovat tehneet minusta aika kovan crossfit-kriitikon. Lisäksi amerikkalaisittain yliampuvat tittelit, kuten "Fittest Man On The Earth" pistävät ihmetettymään. Huippukuntoisia yksilöitä toki, mutta tänä kesänä käydään olympialaisina tunnetut kisat, joissa on varmasti yhtä kovakuntoista porukkaa.
Mitä tulee kovakuntoisiin urheilijoihin, niitä löytyy joka lajista. Sokea usko omaan paremmuuteen on ärsyttävimpiä kuviteltavissa olevia piirteitä. Juha Hulmin kirjoitus on mielestäni hyvä muistutus siitä, että maailmanluokan kilpailijalla on myös maailmanluokan fysiikka; eikä vain omaan lajiin välittömästi liittettävissä ominaisuuksissa. Pitäisin fyysisten valmiuksien kehittämisen tärkeyttä esillä myös harrastajatasolla. Mielestäni kamppailijat hyötyisivät tästä erityisesti, ja metcon-tyylisellä harjoittelulla olisi mielestäni tässä kohden selvä tilaus. Se on sitten aivan sama tapahtuuko tämä itsenäisesti, crossfit- , x-fit- tai crosstraining-salilla (yms) vai oman kamppailuvalmentajan johdolla. Kunhan tapahtuu.

Propagandasta samaa mieltä. Osa pitää pystyä suodattamaan, muuten menee hyvätkin ideat ajatusten kaatopaikalle. Kaupallinen brändi on kaupallinen brändi, ja crossfittiä ainakin Jenkeissä tuntuu vaivaavan sokea auktoriteettiusko. Tai sitten nämä höyrypäät vaan huutavat koviten, joten homma vaikuttaa siltä. Uskoisin kilpailutoiminnan kuitenkin auttavan tähän, sillä eivät parhaat kilpailijat mitään crossfit.com:n treenejä vedä tai syö paleoruokavalion mukaan. Siinä sitten nähdään, että ehkä yhden auktoriteetin harjoittelufilosofia ei kuitenkaan ole Jumalan sanaa ja automaattisesti oikeaa. Ne henkilöt joiden kanssa olen henkilökohtaisesti puhunut ovat hyvin kaukana propagandalähettiläistä.

Korjaa jos olen väärässä, mutta harrastajatasolla useille kamppailijoille "strength and conditioning" tuntuu olevan joko bodailutyylistä voimaharjoittelua tai peruskestävyystreeniä, mitä en ainakaan itse miellä kovin optimivalinnaksi.

Aika monella kieltämättä menee punttitreeni hauiskäännöksi ja kestävyystreeni on vain tasavauhtista hölköttelyä. Itselläni on vuosi sitten tapahtuneen polvivamman jäljiltä edelleen päällä juuri tuollainen voimabodausjakso, josta yritän vähitellen päästä eroon. Harrastelijakisaajienkin kannattaisi mielestäni ottaa mukaan paljon spurtteja, loikkia, kuntopallon viskomisia tai sitten lajista riippuen esim. paininuken heittoa.

Jopa nämä auktoriteettisokeat jenkit alkavat vierastaa Greg Glassmanin propagandaa. Tämän huomaa aika hyvin kun selaa hieman redditin crossfit -lautaa.

Mitä itse lajiin tulee niin mistään liikunnan muodosta en ole saanut näin paljon mielihyvää. Alkuvaiheessa tässä vielä itse ollaan mutta kyllä se tuntuu helvetin hyvältä, kun tempaset 70kg kyykkyyn ja tiedät että nyt meni hyvin koska tuntui samalta kun tempaisit pelkän tangon. Samanlaisia fiiliksiä tuoneet myös kaikenlainen uusien "haastavampien" liikkeiden oppiminen kuten muscle upit tangolla ja renkailla.

Toinen juttu mitä en vaan hiffaa lajissa on se, miten tuollaisessa lajissa kuvitellaan kehitystä tulevan parhaiten jollain yhteisellä ohjelmoinnilla? Ei tarvitse olla nero tajutakseen että noin monimuotoisessa ja eri osa-alueita sisällään pitävässä lajissa kilpailutasolla on yksinkertaisesti pakko olla todella yksilöity valmennus.

Yleisesti ottaen crossfitillä on ainakin suomessa vielä helvetisti tilaa kehittyä, ja ammattilaiset tulee tuolla vielä tekemään tiliä valmennuksella ja yrittäjinä jos kortit pelataan oikein. Crossfitissä nimittäin näkee vielä jopa fanaattisempaa henkeä kuin mitä näkee biksufitnesstytöissä.

Yksilöllinen valmennus saattaisi viedä triggauksen pelossa tilit miinuksen puolelle.

Back
Ylös Bottom