Deleted member 122304
Vaikka itselle crossfit ei olekkaan se "mun juttu" niin hyvähän se vaan on että jengille riittää virikkeitä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onkos crossfitillä vielä kova pöhinä päällä? Vai onko hype jo laantunut?
Yhdessä vaiheessa tuntui että kaikkialla tuli Crossfittiä vastaan.
Ei tietysti periaatteessa, jos oma treenipaikka mahdollistaa sentyylisen treenaamisen. Sali missä minä käyn ainakaan ei kovin hyvä tuollaiseen ole. Osaltaan myös jos suorittaa noita WOD:eja ym. niin ne sisältää paljon tekniikoita joita itse en ole tehnyt, ja tekniikan opetteleminen itse ei välttämättä se paras tapa aina ole.Estääkö joku treenaamasta tuolla tyylillä oma-aloitteisesti?
Videoiden perusteella ei se paras paikka ole kyllä crossfit-salikaan...Ei tietysti periaatteessa, jos oma treenipaikka mahdollistaa sentyylisen treenaamisen. Sali missä minä käyn ainakaan ei kovin hyvä tuollaiseen ole. Osaltaan myös jos suorittaa noita WOD:eja ym. niin ne sisältää paljon tekniikoita joita itse en ole tehnyt, ja tekniikan opetteleminen itse ei välttämättä se paras tapa aina ole.
No kas kummaa että juuri ne "hassunhauskimmat" videot niitä katsojia kerää eniten. Salikohtaista se on että mikä on meininki opetuksen osalta.Videoiden perusteella ei se paras paikka ole kyllä crossfit-salikaan...
Ymmärrän crossfitin vetovoiman omana lajinaan. Minulle se on ennenkaikkea tukeva, yleisfyysisiä valmiuksia (general physical preparedness) kehittävä ja ylläpitävä harjoittelumuoto. Tässä se olisi mielestäni erinomainen lisä jotain muuta päälajinaan harrastavalle, esimerkiksi kamppailijalle tai palloilulajeja harrastavalle. Itselläni on moninaisia tavoitteita liikunnan suhteen, mitä crossfit-tyylinen harjoittelu tukee todella hyvin.
Samaa mieltä, kamppailijan voimaharjoittelun pitää olla jotain muuta kuin crossfittiä. Voima voimana, lihaskunto lihaskuntona. Sen vähän mitä olen itse kamppailulajeja harrastanut tai kilpailijoiden treenejä seurannut (lähinnä lukkopaini, vapaaottelu, bjj) näkisin korkean intensiteetin lihaskuntoharjoittelun olevan erittäin hyödyllistä. Se ei tietenkään poista puhtaamman voimaharjoittelun hyötyä, eikä kumpaakaan saa tehdä niin, että itse lajinomainen harjoittelu kärsii.Kuten kirjoitin jo kamppailuosiolla, suhtaudun aika kriittisesti crossfitin sopivuuteen kamppailijan oheistreeninä. Koska kamppailulajitreeneissä tulee jo itsessään niin paljon sykkeenvaihtelua ja kuormitusta koko kropalle, olen sitä mieltä, että kamppailijan voimaharjoittelun kannattaa olla jotain muuta kuin WOD:eja. Voihan niitäkin toki joskus tehdä, mutta muuten näkisin, että kamppailijan oheisharjoittelun tulisi olla jotain muuta kuin crossfittiä. Sen mitä olen aiheesta keskustellut, en ole yksin mielipiteeni kanssa, vaikka FightSport-lehti lähtikin osittain mukaan crossfit-buumiin.
Täysin samaa mieltä. Ohjaajalla on todella suuri vaikutus. Kirjoitinkin tästä jo aiemmassa viestissä, ja erityisen huolissani olen painonnostotekniikan opettamisesta, kun tekniikkaharjoittelua tehdään harvoin ja liian suurelle joukolle kerralla. Kyselemällä paljon selviää aika nopeasti onko treenien suunnittelijalla iso kuva hallussa ja tehdäänkö salilla muutakin kuin yksittäisiä treenejä (jotka nekään eivät ole aina kovin järkeviä, kuten aiemmin kirjoitin). Kisat on kisaajille, mielestäni perusharrastajan liikevalikoima pitää olla huomattavasti rajatumpi.Niin kauan kuin crossfitin suosio jatkaa kasvua, on mielestäni todennäköisempää, ettei kaikille saleille riitä päteviä ohjaajia. Juttelin tästä viime kesänä erään lajia harrastavan kanssa, ja hän ilmaisi myös pelkonsa sitä kohtaan, että pian Level 1 -koulutetut ohjaajat opettavat saleilla (vai pitääkö sanoa boxeilla, kun pitää olla niin erilaista) liikkeitä, joita eivät vielä itsekään hallitse. Ihmettelen myös sitä, että Crossfit-kisoihin tungetaan jo ihan kaikkea. Näköjään CrossFit Gameissa on ollut uintiakin. Hienoa sinänsä, että monipuolisuutta arvostetaan ja vaaditaan, mutta koska käy niin, että ensimmäinen kilpailija hukkuu uidessa, kun sitä ennen kroppa on uuvutettu totaalisesti? Otetaanko lajiin mukaan kohta nyrkkeily ja painiminenkin?
Mitä tulee kovakuntoisiin urheilijoihin, niitä löytyy joka lajista. Sokea usko omaan paremmuuteen on ärsyttävimpiä kuviteltavissa olevia piirteitä. Juha Hulmin kirjoitus on mielestäni hyvä muistutus siitä, että maailmanluokan kilpailijalla on myös maailmanluokan fysiikka; eikä vain omaan lajiin välittömästi liittettävissä ominaisuuksissa. Pitäisin fyysisten valmiuksien kehittämisen tärkeyttä esillä myös harrastajatasolla. Mielestäni kamppailijat hyötyisivät tästä erityisesti, ja metcon-tyylisellä harjoittelulla olisi mielestäni tässä kohden selvä tilaus. Se on sitten aivan sama tapahtuuko tämä itsenäisesti, crossfit- , x-fit- tai crosstraining-salilla (yms) vai oman kamppailuvalmentajan johdolla. Kunhan tapahtuu.Minä olen hyvin kriittinen crossfitia kohtaan, vaikka tunnustakin ihan avoimesti, että monet sitä harrastavat ovat monella eri mittarilla paremmassa kunnossa kuin minä, kilpailijoista puhumattakaan. Mutta nämä Glassmanin propagandat (crossfittajaa pärjää muille urheilijoille, mutta muut eivät crossfittaajille) saavat niskakarvani pystyyn. Myös lajin harrastajien piirissä esiintyvä fundamentalistiselta vaikuttava usko lajiin, kritiikin sietämättömyys, paleodieetin tyrkyttäminen jne. ovat tehneet minusta aika kovan crossfit-kriitikon. Lisäksi amerikkalaisittain yliampuvat tittelit, kuten "Fittest Man On The Earth" pistävät ihmetettymään. Huippukuntoisia yksilöitä toki, mutta tänä kesänä käydään olympialaisina tunnetut kisat, joissa on varmasti yhtä kovakuntoista porukkaa.
Korjaa jos olen väärässä, mutta harrastajatasolla useille kamppailijoille "strength and conditioning" tuntuu olevan joko bodailutyylistä voimaharjoittelua tai peruskestävyystreeniä, mitä en ainakaan itse miellä kovin optimivalinnaksi.
Siellä on jostain 300 000 joukosta valittu parhaat 40 miestä ja naista. Kai ne nyt uida osaa ilman että pääsevät hengestään.
Toinen juttu mitä en vaan hiffaa lajissa on se, miten tuollaisessa lajissa kuvitellaan kehitystä tulevan parhaiten jollain yhteisellä ohjelmoinnilla? Ei tarvitse olla nero tajutakseen että noin monimuotoisessa ja eri osa-alueita sisällään pitävässä lajissa kilpailutasolla on yksinkertaisesti pakko olla todella yksilöity valmennus.
Yleisesti ottaen crossfitillä on ainakin suomessa vielä helvetisti tilaa kehittyä, ja ammattilaiset tulee tuolla vielä tekemään tiliä valmennuksella ja yrittäjinä jos kortit pelataan oikein. Crossfitissä nimittäin näkee vielä jopa fanaattisempaa henkeä kuin mitä näkee biksufitnesstytöissä.