Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
OT, mutta mitenkäs tarkkaan ottaen tämä (kielletty) punnertaminen painonnostossa määritellään? Onko se siis se jos ensimmäisellä ponnistamalla ei saa tankoa tarpeeksi ylös ja joutuu työntämään käsivoimin loput? Miten tuomari erottaa sen normaalista nostosta? o_O

Painonnostossa on nostoa kohden kolme tuomaria, jotka arvioivat nostoa. Tuomareiden lisäksi kisoissa on jury, joka voi tarpeen tullen videolta tarkastella nostoja ja muuttaa tuomareiden ratkaisua. Sanomattakin selvää on, että tällä tavalla nostoista tulee huomattavasti puhtaampia, ja vaikka myös painonnostokisoissakin linja vaihtelee, ovat nostot puhtaampia ja pumppaukset yms. tangon pompottelut ovat pannassa paremmin, ja vaihtelu on huomattavasti vähäisempää.

Crossfit Gameseissa ei toki ole mahdollistakaan järjestää kolmea tuomaria, saati jurya taustalle, katsomaan jokaisen nostajan jokaista nostoa, ja tuomareiden tasokin saattaa vaihdella, en tiedä. Aiemmin joku jo hyvin kirjoittikin, että laji olisi gameseissa kannattanut nimetä esimerkiksi Ground to overheadiksi jolloin painon olisi saanut vaikka tempaista/punnertaa/työntää/näiden yhdistelmä suorille käsille, ja tässä tavoitella vaan mahdollisimman suurta kuormaa. Lajina crossfit ei olisi hävinnyt mitään tällaisella järjestelyllä, koska painon saaminen maasta pään päälle on aina tyylistä riippumatta haastava suoritus. Nyt jäi vähän hassu olo, kun katsoi joitakin pyristelyjä, jotka menivät läpi ja edelleen clean&jerk:inä. Toki seassa oli parempiakin nostoja. Liekö ensi vuonna ohjelmassa tukkipunnerrus, sen verran oli voimamieslaji-tyyppisiä suorituksia mukana jo tänäkin vuonna.

Mitä nimimerkki "mari91" juttuja lukeneena minulla on käsitys että pn harjoittelua on jo jonkun aikaa tehty ja oppia haettu nimen omaan crossfitin kautta. Silti ei vielä tiedetä perusasioita "Jalat suoristuu ennenkuin kädet on suorat" -_- ei hyvää päivää... Luulis että on ramp kurrsi ykkösellä ois jo tuo kerrottu tai level cf1 ei ollu ajan tasalla. perkele pää sulaa

Kiitos vastauksista, eiköhän asia selvinnyt. :)

Jatimatic, juu harrastan itse crossfitia ja käyn myös erillisissä painonnostotreeneissä. Kyseessä on kuntokeskuksen kerran viikossa järjestettävä tunti, joka on suunnattu lähinnä huvikseen nostelijoille, eikä ole siis todellakaan mitään kisavalmennusta. Olen kyllä lukenut painonnoston suomalaiset säännöt joskus, mutta mulle jäi siitä vähän epäselväksi miten toi punnertaminen määritellään.

Vaikka on tullut crossfittia itsekin parjattua, niin kuntopiirin tapaiset harjoitukset kunnon nostamiseksi on kyllä tuonu paljon uutta puhtia tekemiseen.
On kyllä kovia noi reenit, tuli kokeiltua vain 40 kilolla thrustereita tai 60 kilolla (mikä oli ihan liikaa suhteessa ykköseen, 90kg) 30 työntöä vääntää.

Kyllä saa sykkeen nousemaan ja itselle mielekästä puuhaa. Parasta on se keskittymiskyvyn haastaminen ja parantuminen, kun pitää huolen siitä, ettei tekniikka ala lipsumaan, vaikka väsyttää.
Tosi hyvä fiilis tulee, kun tekee nostoreenin päätteeksi jonkun "rääkin" :D

Itselleni oli intternetistä jäänyt kuva Crossfitistä lajina jossa paiskitaan painoja selkä notkolla suoritustekniikoista välittämättä ja jokaisessa treenissä vähintään yksi ihminen kuolee.

Todellisuudessa sainkin erittäin osaavaa opetusta oly-nostoihin. Itse treeneissä valmentaja ohjeistaa ja katsoo jatkuvasti vieressä, että suoritustekniikka pysyy kaikilla kasassa eikä kukaan telo itseään. Sanoisin, että treenistäni välitetään ja se tuntuu ihan hienolta. Tottakai treeneissä voit teloa itsesi ja vetää paskalla tekniikalla jos haluat, mutta näin voit tehdä myös yksin salilla. Vastuu on tietenkin myös treenaajalla itsellään. Yksin salilla olellassi ei vaan välttämättä ole kukaan huomattamassa, että nyt menee ihan metsään.

Tämä on ollut loistavaa vaihtelua normaaliin salilla puuskuttamiseen. Treenit ovat meillä hyvin laadittu, erittäin monipuolisia ja kroppa saa jatkuvasti uudenlaista rasitusta ja pääsee todella haastamaan itseään.

Treenaamassa käy ihan kaikenkuntoista porukkaa. Vaikka tehdään samaa juttua, niin jokainen pystyy vetämään omalla tasollaan ja tarvittaessa skaalaamaan liikkeet sen hetkiselle tasolleen sopiviksi.

Harmittaa että minulla oli ennakkoluuloja enkä aikaisemmin lähtenyt touhuun mukaan. Keho on pystynyt jo parin kuukauden aikana tekemään asioita joita en olisi voinut edes kuvitella joskus tekeväni.

youtuben mukaan kaikki crossfitin harrastajat on kovemmassa kunnossa kuin perus sali jamppa,no ovat valinneet vaan parhaat niitteen videoihin,mutta ite perus puntin kanssa yhdistäny jotain crossari juttuja ja saanu jopa jotain hyötyy,esim treenin loppuun sykkeen nostoo jossa etuheilautus kuulalla superina burbees,no toimii mulla. mun mitat 178cm ja 85 kg rasvat 8-9

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
youtuben mukaan kaikki crossfitin harrastajat on kovemmassa kunnossa kuin perus sali jamppa,no ovat valinneet vaan parhaat niitteen videoihin,mutta ite perus puntin kanssa yhdistäny jotain crossari juttuja ja saanu jopa jotain hyötyy,esim treenin loppuun sykkeen nostoo jossa etuheilautus kuulalla superina burbees,no toimii mulla. mun mitat 178cm ja 85 kg rasvat 8-9

Tuo just ainaki itteeni tossa Crossfitissä vituttaa eniten. Kaikki on crossfitiä. Teet intervallitreeniä? Crossfittaat. Burpees? Crossfit. On se niin hieno "laji" että ties kuinka monta ihmistä maailmasssa harrastaa sitä ihan tietämättään. Itekki taidan vähän crosfitata aina kun pulssi vähän nousee.

Mitähän ois jengi sanonu jos joskus vaikka vuoden 2000 kieppeillä joku ois avannu salin minkä mainoksena olis ollu "täällä treenaamme jopa olympianostoja liian suurilla painoilla tekniikasta piittaamatta. Ja muistakaa myös oksentaa joka treenin jälkeen, ei sitä muuten voi treeniks sanoa. Äläkä välitä treeninjälkeisestä selkäsärystä, se kuuluu asiaan, tärkeintä on että painot liikkuu".

Ois varmaan ollu kauheen suosittua. Mutta nyt? Juu kaikki tietää että crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen.

Crossfitissä on myös joitain ihan hyviä oivalluksia reenin suhteen. Esimerkiksi suuria volyymejä ei arastella. Kun nyt puhutaan selkävaivoista tms. niin osalla voi selkävaivoihin auttaa kovastikin kun tehdään suurella volyymilla mutta järkevillä painoilla tempausta tms. Tukilihakset ja liikkuvuus kehittyvät. Myös aikaa vastaan työskentely on hyvä idea. Tällöin harjoittelija itse määrittää reenin kovuuden. Ellei ole hyvä fiilis niin tekee rauhallisemmalla tahdilla mutta kuitenkin voimailee sen tietyn aikaikkunan täyteen. Kolmas saavutus on että ovat pystyneet tekemään anaerobisesta kuntopiiristä trendikkään ja halutun harjoitusmetodin. Käytännössähän tuota tehoaluetta ei tarvita oikein muualla kuin urheilussa. Peruskestävyys tai maksimivoima ovat sellaisia "arkielämässä" tarvittavia ominaisuuksia.

Jos sitten hakee jotain negatiivista, niin peruskestävyyden laistaminen on harmillista tavallisen kuntoilijan näkökulmasta. Metcon ei vaan korvaa PK1-2 tehoilla tehtävää harjoitusta.

Se että crossfit esiintyy mainosvideoissa tehokkaana tai ylivertaisena metodina on tietenkin osa markkinointia. Da. Aivan samoin PT- palvelut, superdieetit, tms. mainostavat itseään ainutlaatuisen tehokkaana tapana saavuttaa kesä-, hää-, joulu- ja lomakunto. Siinä missä kuntosali ja PT palveluita myydään enemmän ulkonäköperustaisesti niin crossfit on pitäytynyt suorituskyky ja fiilis puolella.

"täällä treenaamme jopa olympianostoja liian suurilla painoilla tekniikasta piittaamatta. Ja muistakaa myös oksentaa joka treenin jälkeen, ei sitä muuten voi treeniks sanoa. Äläkä välitä treeninjälkeisestä selkäsärystä, se kuuluu asiaan, tärkeintä on että painot liikkuu".
Mua edelleenkin hämmentää, mistä tällainen kuva on ihmisille tullut (jostain nettivideoista??). Ite oon treenannu kahdella eri "virallisella" crossfit-salilla ja molemmissa valmentaja kiersi koko ajan kyttäämässä ja korjaamassa ihmisten suoritustekniikoita. Epäilen, että harvalla perussalijampalla on yhtä hyvät kädenojennukset ja lantionasennot mitä tuolla vaadittiin. :D

Ja koska crossfitissä ei ole taustalla lajiliittoa, vaan puhtaasti yritys, tarkoittaa se tietenkin sitä että lajia brändätään moninverroin kärkkäämmin kuin mitään muuta ns. oikeaa urheilulajia.

Toinen asia mitä ei saa sekoittaa on crossfit kilpailumielessä, ja crossfit harrastusmielessä. Jälkimmäinenhän ei mitään ihmeellistä ole, eikä pitäisi perjaatteessa juurikaan erota normaalista fiksusta ja kokonaisvaltaisesta harjoittelusta.

Pakkohan tänne on kirjoittaa 15 vuoden kestävyysurheilu ja 20 vuoden salikokemuksen perusteella. Ainiin, crossfittiäkin harrastan. Eräs kaveri mainitsi joskus että ei pidä toisten lajien feilaamisesta; "imppaaminenkin on ihan hyvä harrastus, jos sen ottaa tosissaan". Tarkoittaa sitä, että miksi minäkään arvostelisin golffaajia, jos he saavat lajista itselleen jotain ja mikä tärkeintä, ovat harrastuksessaan tosissaan. Jos jotain harrastaa puolivillaisesti vain "koska se on muotia", niin se on mielestäni kaikkein tuomittavinta.

Turhan moni vertailee eri lajeja ja "mikä on rankkaa". Voin kertoa että kaikki sisälajit on ihan hiton kevyttä nannaa. Kun pitäis lähteä pimeään syksyiseen räntäsateeseen 3-4 tunnin kestävyystreeniä vetämään, alkaa se muutaman vuoden päästä tuntua jo päässä. Yhtälailla rankkaa on jättää perhe sohvalle makoilemaan ja lähteä kelillä kuin kelillä ulos tuntikausiksi vetämään treeniä.
Itse olen kulinaristi ja siksi nämä bodareiden ja muiden näyttelylajien dieetit tuntuu aivan sairailta. Ne on kovia. Sen sijaan itsensä tajunnan rajamaille, sisällä, kuntosalilla prässissä pumppaaminen, ei ole rankkaa.

Crossfitissa hienointa on mielestäni sen monipuolisuus. En kilpaile, vaan kuntoilen pysyäkseni mahdollisimman hyvässä kunnossa istumatyön vastapainoksi. En halua viettää elämästäni 25-30 tuntia viikossa treeneissä (kuten tein kestävyysurheiluaikoinani) vaan aikaa haluan löytää myös perheelleni ja muihin harrastuksiin. Siksi on mukavaa että crossfit-treenit on ohi tunnissa. Toki päälle tulee kehonhuolto, mutta sitä voi tehdä illalla telkkaria katsellessa.

Mitä tulee lajin epäpuhtaisiin tekniikoihin, niin hävetti oikein käydä tavallisella kuntosalilla pitkästä aikaa; monilla ihan karmean näköistä vemputusta. CF:ssä kippileuat on ihan selkeä tuomarointihomma; jos leuat pitäisi tehdä tiukkoina, kilpailuissa olisi tuomareilla aivan karsea tehtävä. Sen sijaan kaikissa muissa lajeissa pitäisi tekniikan pysyä puhtaana, mutta näkeehän väsyneillä urheilijoilla huonoa tekniikkaa niin juoksukilpailuissa kuin voimamieskisoisa - kun aletaan tosissaan kilpailla. Juoksijoilla kädet alkaa heilua ja voimamiehet nostaa selkä pyöreenä. Painonnostokilpailuissakin monella polvet pettää sisäänpäin. Karsean näköistä mutta hyväksytty suoritus.

Itse näen crossfitissa parhaimpina puolina sen monipuolisuutta. Haastetta eli kehitysvaraa riittää vuosikausiksi ja on hienoa huomata oma kehityksensä. Moni liike vaatii hyvää liikkuvuutta ja vaikka olin venytellyt noin 25 vuotta säännöllisesti, huomasin että syväkyykky oli lähes mahdoton. Rintaranka oli kireä ja keskivartalon syvissä lihaksissa puutteita. Tempaukset yms. ei onnistu ellei liikkuvuus ole tarpeeksi hyvä. Kyykyt tehdään aina kunnolla alas asti ja niitä toistetaan esim. 10kg pallonheitossa ja thrustereissa (hölmö liike jossa kyykyn kautta punnerretaan tanko suorille käsille).

On makeeta huomata miten esim. ne kuuluisat "helpot kippileuat" vaikuttaa vala-askelkyykkyyn. Ensimmäisillä kierroksilla askelkyykky on helppoa mutta kun kädet vähän väsyy, alkaa painojen pitäminen pään päällä olla vaikeaa. Ja tällä treenillähän kehitetään kehonhallintaa ja kestävyyttä.
Lyhyet 7-20 minuutin WOD:t on juuri sopivan pituisia arkielämän haasteisiin. Itseasiassa, pitkästä aikaa kun kävin harrastamassa kestävyyslajia - jota en ole harrastanut tänä vuonna lainkaan - huomasin pysyväni porukassa aivan mainiosti. Jotain ne lyhyet woditkin kehittää.

Ja tärkeintä; kaikki on kiinni itsestä. Voit tehdä liikkeitä ylisuurilla painoilla epäpuhtaasti, tai jos pää antaa myöten (se on muuten monille vaikeaa) tehdä suosiolla pienemmillä painoilla ja puhtaalla tekniikalla. Joskus on hyvä lastata ns. ylisuuret painot wodiin ja huomata miten ukko hyytyy. Tässäkin pitää muistaa että on omasta päästä kiinni että tekee liikkeet puhtaasti eikä hyväksy vajanaisia suorituksia.

Kritisoin hieman joidenkin teknisten liikkeiden käyttämistä wodeissa, koska jos tekniikka ei ole hyvä, ne tulee tehtyä väärällä tekniikalla. Mutta toisaalta; väsyneenä alkaa esim. tempauksia tehdä yhä taloudellisemmin liikeradoin - koska ei jaksa tehdä niitä väärin. Väsymys osaltaan opettaa esim. ettei vedetä käsillä - kun kädet on niin hapoilla ettei enää jaksa, jne...

En ole itse kovin yhteisöllinen, mutta pikkuhiljaa tutustunut muihin treenaajiin. Täytyy myöntää että kun yrittää maksimikyykkyä ja ympäriltä kuuluu "hyvä" ja "nousee" huutoja, tuntuu se hyvältä. Toinen harrastaja tunnistaa wodeissakin, milloin jollain on hankalaa ja pieni tsemppi on paikallaan. Se ei ole kuitenkaan velvollisuus tai pakko. Omalla boxilla saa älämölöidä miten paljon haluaa sekä ähistä ja puhista aivan vapaasti. Samoin tsempata. Se ei häiritse ketään ulkopuolista - ellei suoritusta videoida ja laiteta youtubeen. Onneksi meillä ei sitä harrasteta.

Netissä jänkytys on yleensä asian ytimessä ja asiat vähän sivummassa. Lajien keskinäisestä kovuudesta tai paremmuudesta jänkääminen lienee niitä kaikkein vähiten hedelmällisiä, mutta pisimpään jatkuvia keskusteluja palstoilla. Tähän ei varmaankaan ole järkevää osallistua, mutta näin Joulupäivän iltana muutaman glögin jälkeen...

Crossfit wodeja on muutama tullut tehtyä ja todettua, että kovaa treeniä ovat. Intensiteetti on erittäin korkea ja työmäärät kamalia. Niitä aivan varmasti tehdään monenlaisella takniikalla, kuten kaikkien muidenkin lajien tai treenitapojen harjoituksia. Jokaisen pitäisi tehdä sellaista treeniä, joka a) palvelee omia tavoitteita ja b) sopii omaan mielenlaatuun, fysiikkaan ja terveydentilaan. Järjettömintä on vertailla lajien tuntemattomia ominaisuuksia tai etsiä absoluuttista kovuutta, kun sitä ei ole. Crossfitin tavoitteen fyysisellä puolella muistuttavat painin tai nyrkkeilyn fyysisiä tavoitteita (ainakin 1970-luvulla). Siinä ei taatusti pyritä yhdessäkään asiassa huipulle - jos sama tyyppi tekee mavea ja 5 km juoksua, ominaisuudet ovat aavistuksen erilaiset.

Erityisesti kehonrakennuksen ja crossfitin vertailu on jokseenkin järjetöntä. Toisessa haetaan isoa lihasmassa ja hyvin kireää olemusta yhtenä päivänä. Toisessa taas yleistä suorituskykyä jokaisena päivänä. Molemmissa treeni on äärimmäisen rasittavaa, kun ollaan huipulla ja mitä sattuu, jos ollaan harrastetasolla, jossa instapostaukset ovat tärkämpiä kuin itse tekeminen. Kehoa melko harva tekee aivan tosissaan tai käy koskaan lavalla. Crossfitissä saatetaan hyvinkin leikkiä kisailua treeneissäkin. Tästäkin tulee melkoinen kulttuuriero.

Varsinaisiin suorituskykylajeihin (sori crossfittaajat) näillä on tajuttoman iso ero. Keihäänheittäjän paremmuus löytyy siitä, miten pitkälle sen kepin pystyy parhaimmillaan heittämään kauden aikana. Maratoonarilla se ratkeaa tulokseen kauden pääkisassa. Ja kerran maailmanmestari on aina maailmanmestari, kerran ME-henkilö on aina ME-henkilö, vaikkei ehkä hallitseva. Näihin voi aina palata tuloksella, mutta kehoilussa ei siihen tulokseen voi palata. Eikä oikeastaan crossfitissäkään, koska kisatehtävä on aina erilainen. Tuomarointi ei antane mahdollisuutta myöntää WOD Linda ennätystä tai mestaruutta.

Itse olen harrastanut erilaisia kamppailuja yli 37 vuotta. Perushommana on aina pohjalla ollut nyrkkeily. Kun näistä katsoo kovuutta, on aina kiusaus sanoa, että melko kovaa on, kun kaveri tulee toisesta nurkasta ja haluaa lyödä sinut pihalle. Silloin tällöin aina joku kuoleekin. Kehonrakennuslavallekin kuolee silloin tällöin joku ja epäilen, että crossfit-kisoissakin on joku koipensa oikaissut, kuten maratooneilla tapahtuu tämän tästä. Puhumattakaan jalkapallosta tai moottoriurheilusta (!). Treeniä on kamppailuissa paljon, koska pitää rakentaa a) taitoa, b) nopeutta, c) kestävyyttä ja d) voimaa. Tunteja tulee usein enemmän kuin monissa muissa lajeissa, mutta kaikkea ei tehdä veren maku suussa. Kestävyyslajeissa saa lähteä sateeseen ja muuhun paskakeliin, mutta kamppaillessa pääsee useimmiten sisälle. Kehonrakentaja vetää melkein aina happojen ääripäässä, mutta harvoin riskeeraa mitään, eikä tarvitse nopeutta. Eikä kisoissa kukaan revi päätä irti, kuten ei maratoonillakaan.

Voimanostajalla ei hapot hirveästi kropassa tunnu, mutta hermoston, nivelten ja jänteiden kanssa ollaan koko ajan äärirajoilla. Onko kovempaa treeniä tietyssä suhteessa edes olemassakaan? Seuramme päävalmentaja oli yksi ensimmäisiä Krav Maga ohjaajia Suomessa ja kävi koulutuksen Israelissa. Aamutreenit klo 5.00, varustuksena varsikengät ja maastohousut, ohjelmassa matsia ohjaajien kanssa asvaltoidulla parkkipaikalla ilman suojia. Jonkun mielestä sekin on aika kovaa, kun joutuu ottamaan lukua joka päivä palleista. Tämä lajin teeneissä olen nähnyt itse Timo Tavallisen katkaisevan pariltaan pohje- ja sääriluun ihan tavallisissa treeneissä. Toki uhrissakin oli vikaa, kun ei halunnut taputtaa.

Olisiko mitenkään mahdollista luopua ajatuksesta absoluuttisesti kovimman lajin etsimisestä ja keskittyä ihan niihin juttuihin, mitkä missäkin lajissa ovat oleellisia tai mitä ne tuottavat tai edes siihen tekemisen laatuun omassa teenissä.. Jos oma harrastus tuntuu jossain suhteessa heikommalta kuin joku muu, eikun vaihtamaan. Ja jos oma tuntuu parhaalta sitä voi tehdä ihan huutelematta vieraisiin pöytiin.

Kait omani on kans jonnin sortin crosfittiä kans kun reenit on omalla kropalla,kuulalla ja sotilaspenkkiä joka toinen viikko ja joka toinen etuunojia. Minä kun ajelen tämmäsellä möhkö enskalla myös ihan poluilla,hietikossa niin se on parempi olla sitä voima kestävyyttä niinkuin voimaakin tietty ja kait tämä räpiköinti on mennyt ihan hyvin kun suksyn tapahtunasta päivä lepoa ja takas sorvin ääreen, alla oli silloin honda transalp, märkäpainoa jotain 200 kg ja sänkipelto
Tosin on kyllä bodauksesta taustaa, vuonna 2000 sm4 alle -70kg sarjassa nuorissa ja lahden diva yö kerhon viimenen. Eikä haittaa vaikka olin viimenen. vedin homman loppuun kuten olin suunnitellut ka pistin monelle jauhot suuhun :cool:

Onkos crossfitillä vielä kova pöhinä päällä? Vai onko hype jo laantunut?

Yhdessä vaiheessa tuntui että kaikkialla tuli Crossfittiä vastaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom