Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itteä ei crosfitti haittaa millään tavalla, mutta tämä siihen liittyvä uskonnollisuus on aika hanurista. Ei Mikään laji ole parasta treeniä kaikkeen mahdolliseen. Suurin fantasiani asiaan liittyen olisi se, että Utti osallistuisi johonkin crosfit skabaan.

...pitää siis vastaisuudessa tehdä vaan hackeja, prässejä ja smith-kyykkyjä ettei luulla crossfittaajaks :D

On kyllä vaikea sulattaa sitä että CF olisi hyvä kehonrakennukseen. Kyllähän silläkin varmasti jotain gaizzeja tulee mutta se mitä lajista tiedän, tuntuu siitä puuttuvan bb-hommissa tärkeä progressio – sarjapainojen, toistomäärien yms. säännöllinen kasvu. WODit on mitä on eikä niihin (kai) voi paljoa vaikuttaa, esim. priorisoida heikkoja lihasryhmiä jne. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ei siinä mitään jos toimii ja motivoi mutta itse en lajiin kajoa!

Sen verran pakko todeta tässä vaiheessa, että crossfitissä voimaa harjoitellaan nimenomaan progressio periaattella. Tyyli on aika sama kuin Wendlerin 5/3/1, eli vko 1 3 krt 5 sarjoja, vko 2 3*3 ja viikko 3 3*1... Eli jos syyttää crossfitia progression puutteesta on kyl aika hakoteillä. Mitä crossfitin turvallisuuten tulee niin siitä loukkaantumisherkkydestä olen kyllä jokseenkin samaa mieltä. Itse aloitin crossfitin viime syksynä ja jo aikasemmin pikkasen vihoitellut olkapää tuli kyllä nopeasti aika huonoon kuntoon... Mulla siis olkapään ahtauma todettu, eikä se tykännyt siitä kaikesta punnertamisesta. Ja olen sentään käynyt salilla 20 vuotta eli pitäs olla aika hyvät pohjat joten voin kuvitella et jos joku sohvaperuna lähtee kylmiltään harrastamaan saattaa paikat helposti brakailla :)...

OK, en tiennyt tuota, luulin että koko CF on vaan niiden naruhyppelyä, juoksua ja sätkintäleukoja sisältävien WODien vääntämistä :D

OK, en tiennyt tuota, luulin että koko CF on vaan niiden naruhyppelyä, juoksua ja sätkintäleukoja sisältävien WODien vääntämistä :D

No ei nyt perkele. Mutta se on myönnettävä, että suuri osa cf-videoista on juuri kuvailemaasi toimintaa. Väärät luulot ovat siten täysin ymmärrettäviä.

On myös erilaisia cf-koulukuntia (endurance, gymnastics, powerlifting), jotka painottavat omassa harjoittelussaan nimensä mukaista toimintaa ja ominaisuuksia. Eihän voimanostossakaan ole vain yhtä treeniperiaatetta tai -koulukuntaa.

Luettuani tämän ketjun päätin koittaa tätä crossfit -lajia, ja ottaa selville mistä oikein on kyse näin kiistellyssä treenimuodossa. Taitaa tosin mennä syksyn puolelle ennen kuin ehtii tätä kokeilemaan.

Ne crossfit "leuat", jossa vempautetaan leuka tankoon, on kyllä hassun näköisiä :hyper:

Huhhuh, mihinkähän kohtaan tätä soppaa saisi lusikan mahtumaan...

Ensiksi: crossfitistä on kokemusta kuukauden mittaisen aloittelijakurssin verran. Sain tekniikat kuntoon ja nyt on pystynyt voimailu- ja bodausmielessä tekemään mm. mavea ja kyykkyä (opettelin pois lätkäkyykystä).

Joku tuolla kertoi että vihaa kyseistä lajia "rämistelijän" takia. Löytyyhän painojen pudottelijoita ihan joka salilta? Sitä paitsi joka_ikiseen lajiin mahtuu se marginaaliryhmä joka "pilaa" lajin maineen tai aiheuttaa jonkin asteen ärsytystä: esim. punttailussa rintahaukka jannut tai jääkiekossa Ruutu, Arthykin jne...

Urheilutaustaa mahtuu tähän kaveriin kymmenisen vuotta. Junnukiekkoo, säbää, judoa, salia, ym lenkkeilyä+tuo 1kk crossfittiä.

Joukkueurheilijana tykkään crossfitin yhteisöllisyydestä. Myös monipuolisuus on mielestäni hyvä asia. Itse haluan treenata mahd. monipuolisesti ja elää vain tervettä elämää. Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat keskittyä suuren lihasmassan tai maksimivoiman kehittämiseen.

Hinnoittelu ei minun mielestä ole kovin suuri. Monet kuntokeskukset maksavat saman verran kuukaudessa ja siellä kyllä käy tosissaan kehonrakennusta harrastavia. Sitä paitsi jos hinta on syy vihata lajia, voi niitä samoja kuntopiirejä tehdä missä tahansa. Monesti levytanko, leuanvetotanko ja kahvakuula riittää jo aika pitkälle.

Veikkaisin että moni epäilijä perustaa mielipiteensä "kuulemaansa" tai kaverien/yhteisön mielipiteisiin. Kokeilkaa ja kertokaa sitten miltä tuntuu.

Ai **ttu että repesin kyl niin huolella muutamassakin kohtaa:lol2:. Ihan meinas pissi tulla housuun. Mut hei nyt oikeesti ennen ku kaikki CF:n puolestapuhujat suuttuu, niin tossahan on vaan lauma urpoja, jotka tekis samat epic failit vaik olis bodareita tai voimanostajia tai vaikka kajakilla soutajia. Ei ole lajin syy, jos osa harrastajista on "hieman" vajaita :david:

Viimeksi muokattu:
Ai **ttu että repesin kyl niin huolella muutamassakin kohtaa:lol2:. Ihan meinas pissi tulla housuun. Mut hei nyt oikeesti ennen ku kaikki CF:n puolestapuhujat suuttuu, niin tossahan on vaan lauma urpoja, jotka tekis samat epic failit vaik olis bodareita tai voimanostajia tai vaikka kajakilla soutajia. Ei ole lajin syy, jos osa harrastajista on "hieman" vajaita :david:

Joo, itekin voisin sanoa lajia harrastavani, ihan omissa paikoissa, omalla tavalla. Mutta en sentään noin urposti kuin videolla :)
Pitäähän omalle lajilleen kyetä nauramaan.

Paras on kyllä se maastavetäjä; kaveri tempoo 13 minuuttia yhtä toistoa ylös ja kuvittelee, että se hyväksyttäisiin toistoksi, jos se tulee ylös. Joku vajakki tsemppaa vieressä. Ei näin!

Tossaa lisää "forging elite fitnessiä" :face: http://www.youtube.com/watch?v=wZ7Pj2EIKuw

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
maastavetäjä on dave castro,Director of the CrossFit Games

löytyy tuolta pätkältä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kun katsoo huippu painonnostajien treenejä, siellä vedetään pääasiassa esim. tempausta pelkästään alle vitosen sarjoja, keskitytään tekniikkaan, räjähtävyyteen, nopeuteen, voimantuottoon. Crosfitissä tempaillaan jotain hapotuksia paskalla tekniikalla jotain yli kympin toistoja... ei vaan käy järkeen miksi.

Ei tuossa videolla kovin hyvältä näytä nuo mavenostot, missä polvilla autetaan väkisin ylös.

Tekään mistään mitään tiedä; sehän oli maven variaatio: maastaveto polvista :)

Ei helistin, tää on pakko laittaa...en tiijä onko crossfittiä vai mitä, mutta ukko ampuu aseella ja samaan aikaan kahvakuulailee. Toinen vetää kaasunaamari päässä treeniä; cf-saleilla paskanpuhuminen on vissiin niin taajaa, että lemun takia ukko treenaa mieluummin maskin kanssa kuin ilman http://www.youtube.com/watch?v=xfSt4AdLFzE

Tämän salin valmentajat taas kuuluisivat Siperiaan sudenruoaksi; se on pieni hinta lukemattomista välilevyvaurioista ja muista komplikaatioista, joita tuo meininki tuo harjoittelijoille: http://www.youtube.com/watch?v=M8up6A4QesU

Se mikä itellä on pistäny silmään näissä CF harrastajissa, ettei ymmärretä eikä tajuta muiden tavotteita. Sanoppa jollekki CF peralle, että on varmasti tosi hyvä laji tiettyihin tarkoituksiin ja tavotteisiin nii tämä nieleskelee ja tuhisee vielä seuraavana päivänäki. Itekki tullu joskus tehtyä noita wodeja varsinki dieetillä ja on mukavaa vaihtelua.

Heh, minkänäköistä sekoilua tossa videolla. Mikähän noissa nostoissa on ideana? Mahdollisimman paljon rautaa ylös millä tyylillä tahansa. Mä en kyllä pystyis menee crosfitsalille koska eihän siellä pystyis nauramiseltaan keskittyä reenaamaan.

Heh, minkänäköistä sekoilua tossa videolla. Mikähän noissa nostoissa on ideana? Mahdollisimman paljon rautaa ylös millä tyylillä tahansa. Mä en kyllä pystyis menee crosfitsalille koska eihän siellä pystyis nauramiseltaan keskittyä reenaamaan.

Joo mutta voitko sanoa, etteivät olisi kovia nostajia. Crossfistarit eivät nosta vain mahdollisimman paljon rautaa - he nostavat myös mahdollisimman vaikeasti > kaikki osa-alueet kehittyy > forging elite madn...eiku fitness....

Siitähän se nimikin, crossfit, tulee: ristiotteella rinnallevetoa ja päälle kiroilua "Foi fittu!"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom