Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mjep.gif

Olen nyt kuullut kahden lääkärin ja kolmen fysioterapeutin suusta, kuinka olkapäävammojen määrä on noussut huimasti crossfitbuumin alettua. On myös omakohtaista kokemusta asiasta, joskin uudentyyppinen harjoittelu toi oikeastaan vain piilevät rakenteelliset ongelmat esiin.

Olen nyt kuullut kahden lääkärin ja kolmen fysioterapeutin suusta, kuinka olkapäävammojen määrä on noussut huimasti crossfitbuumin alettua. On myös omakohtaista kokemusta asiasta, joskin uudentyyppinen harjoittelu toi oikeastaan vain piilevät rakenteelliset ongelmat esiin.

Ja olisko se siinä että väsyneenä runttaillaan tekniikan kärsiessä rautoja ylös.
Mitä tuleee aloituspostaajan juttuun niin kehonrakennus tyylinen treenaminen ei ole yhtäkuin voimatreeniä. Niin aika selkee että painot nousee.

Uskon kyllä että crossfit on hyvää treeniä ja ei varmasti olisi pahitteeksi käydä silloin tällöin vetää. Mutta vielä on jääny se tekemättä sillä tällä hetkellä on saada kroppaan lihaa lisää.

Crossfit on hauskaa.

1. siinä saa nostella isoja painoja
2. saa reenata samanhenkisten ihmisten kanssa
3. saa kokonaisvaltaisen treenin
4. saa kilpailla omia entisiä tuloksia vastaan
5. saa oppia uusia liikkeitä ja tekniikoita, paremmilta ohjaajilta kun keskivertosalikäyvä (joka siis oppii joltain kaverilta)
6. saa näyttää ihan pelleltä salilla, siis niissä liikkeissä joita ei osaa
7. saa itsensä hyvään kuntoon (kuhan ei telo itsensä)
8. saa voimia, kestävyyttä,nopeutta,liikkuvuutta ja hyvällä säkällä uusia reenikavereita/kavereita

Varmasti saa kaikenlaista muutakin kivaa mitä nyt en vaan keksi, kenenkään ei ole pakko crossfittailla.
Muistakaa kans se että, ensi kerralla kun kyykkäätte salilla, te ette kyykkää vaan te Crossfittaatte ;)

Minulla ei ole mitään bodareita vastaan, näyttää kyllä tosi mielenkiintoiselta sekin laji.

Oliko tuossa nyt jotain, mitä voimannostolla, painonnostolla tai bb:a ei vois saada?

Keskustelun otsikkokin on aseteltu jo niin oudosti ettei siitä oikeen saa mitään selvää.
Kävin eilen ekaa kertaa ohjatuissa crossfit treeneissä oikein crossfit salilla ja täytyy sanoa että oli kyllä kovin treeni mitä on tullut hetkeen vedettyä. Ei tosin mitään niin ihmeellistä mitä en olisi joskus tehnyt seuran kuntotreeneissä. Itselle tässä koko crossfitissa tuntuu parhaalta juuri tuo yhteisöllisyys ja se että joku on koko ajan siinä vieressä kannustamassa/ huutamassa, muuten heikko mieleni voisi helposti keskeyttää sarjat kesken ja silloin jäisi vaikutus saamatta.
Olen samaa mieltä siitä monen muun keskustelijan kanssa ettei cf ole paras laji jos maksimivoimaa kehittää eikä tästä mielestäni kannata näillä foorumeilla enää alkaa väittelemään.
Näin yhden tunnin perusteella en voi sanoa omaavani kauhean laajaa käsitystä lajista mutta kyllä jo tuo kerta toi uutta treeni intoa tulevaan.
Päälajina itsellä on amerikkalainen jalkapallo ja ainakin omasta mielestä tämän tyyppinen treeni toimii hyvänä kuntotreeninä kautta varten.
Vaikkei crossfitissä päätarkoituksena olekaan nostella hurjia maksimeita niin täytyy kuitenkin muistaa että ainakin cf saleilla tehdään aina ensin lyhyt voima osio treeni,
jonka jälkeen tehdään WOD, jossa yleensä mukana myös voimaosiossa tehty harjoitus, yhdistettynä muuhun toimintaan jotta saadaan syke kattoon ja kehitettyä anaerobista? puolta. (toivottavasti ei nyt mene ihan, aerobinen-anaerobinen keskusteluksi, josta on toisessa threadissa sivutolkulla)

Luin koko ketjun läpi. Päällimmäisenä ajatuksena, päästyäni viimeiseen postaukseen, oli: "fuck this shiiit".

Itse aion ainakin kokeilla punttitreenin ohella esim. rasvanpoltto-treeninä. Miks bb ja cf olis jotenkin toisensa poissulkevia?

Tottahan on et toi hypetys vituttaa ja cf tätä ja tota. Ja kyllä kehtaan mennä perussalille tekeen kuntopiirillä perusliikkeitä. Jokuhan voi pian kuvitella et olen muodin huipulla surffaileva bodari tekemässä giant settejä.

Mua kiinnosti jossain vaiheessa kokeilla crossfittia. Sitten käyttämälleni salille tuli joku crossfit-treenari tekemään harjoituksiaan samaan huoneeseen jossa on penkki ja kyykkyhäkki.
Kuuluuko se jotenki lajiin, että se tanko pitää oikeen vauhdin kanssa pamauttaa siihen maahan? Kiva kesken penkkisarjan saada kevyt paskahalvaus ku se sankari rämäyttää ne painot maahan. Nykyään vaan vituttaa kyseinen laji, tämän "herrasmiehen" takia. Niin sitä yksi harrastaja voi koko lajin maineen pilata...ellei se sitten tosiaan ole tuollaista paiskomista. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muistakaa kans se että, ensi kerralla kun kyykkäätte salilla, te ette kyykkää vaan te Crossfittaatte

...pitää siis vastaisuudessa tehdä vaan hackeja, prässejä ja smith-kyykkyjä ettei luulla crossfittaajaks :D

On kyllä vaikea sulattaa sitä että CF olisi hyvä kehonrakennukseen. Kyllähän silläkin varmasti jotain gaizzeja tulee mutta se mitä lajista tiedän, tuntuu siitä puuttuvan bb-hommissa tärkeä progressio – sarjapainojen, toistomäärien yms. säännöllinen kasvu. WODit on mitä on eikä niihin (kai) voi paljoa vaikuttaa, esim. priorisoida heikkoja lihasryhmiä jne. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ei siinä mitään jos toimii ja motivoi mutta itse en lajiin kajoa!

Mihin maailma on menossa? Sähly on nykyään salibandya ja kuntopiiri on crosfittiä… Samaa mikkihiiritouhua, mutta vain eri nimellä!

Itselle tässä koko crossfitissa tuntuu parhaalta juuri tuo yhteisöllisyys ja se että joku on koko ajan siinä vieressä kannustamassa/ huutamassa
Ihmiset ovat erilaisia. Mulle tuommoinen on myrkkyä, en siedä yhtään.

Lääkärit oli muuten mielissään laji nimeltä crossfit. Vastaanotolla käynnit vissii lisäänty suht hyvin. Mitä mieltä porukka on yleensä tuosta kun tehdään pitkiä sarjoja mavea? Ite oon kuullu, ettei tee hirveen hyvää selälle. Voi olla pötyäkin, mutten ite oo koskaan pitkiä kyseisessä liikkeessä oikeen tehny.

Lääkärit oli muuten mielissään laji nimeltä crossfit. Vastaanotolla käynnit vissii lisäänty suht hyvin. Mitä mieltä porukka on yleensä tuosta kun tehdään pitkiä sarjoja mavea? Ite oon kuullu, ettei tee hirveen hyvää selälle. Voi olla pötyäkin, mutten ite oo koskaan pitkiä kyseisessä liikkeessä oikeen tehny.
Voihan siinä tehdä samalla lailla kuin muissakin liikkeissä. Ainoa on vaan että jos mennään ihan maitohapoille asti niin silloin loukkantumisriski nousee ja kaikki tietää että jos selästä jotain menee niin se on pitkä loma.

Toisaalta crossfitissa maven painot ovat niin pieniä että siitä tuskin kannattaisi olla huolissaan. Ja maastavedon tekniikka on suht simppeli niin en näe itse ainakaan siinä mitään ongelmaa.

E: ''Lääkärit oli muuten mielissään kun tuli laji nimeltä crossfit.''

- - - Updated - - -

Voihan siinä tehdä samalla lailla kuin muissakin liikkeissä. Ainoa on vaan että jos mennään ihan maitohapoille asti niin silloin loukkantumisriski nousee ja kaikki tietää että jos selästä jotain menee niin se on pitkä loma.

Toisaalta crossfitissa maven painot ovat niin pieniä että siitä tuskin kannattaisi olla huolissaan. Ja maastavedon tekniikka on suht simppeli niin en näe itse ainakaan siinä mitään ongelmaa.

Yleensä mitä nähny nii tuommosella satkulla vetelee sitä mavea ja aika piippuhan ne yleensä sarjat menee kun haetaan maksimimäärät toistoja. Kuten tuossa jo joku aikaisemmin sano, että porukka crossfit porukoissa loukkaantuu aika useastikin, niin omalla yli 3v saliuralla vielä koskaan tullu minkäänlaista loukkaantumista. Varmasti suuri syy loukkaantumisessa juuri paska tekniikka liikkeissä.

Ja kun taas porukka puhuu, että crossfit huiput näyttää nii atleettisilta ja näyttäviltä kaikin puolin, niin uskon, että se lihasmassa on alunperin saatu ihan normi salireeneistä yms. Varmaan aika harvat niistäkään vain ja aina tehny crossaria ja sillä saanut huippumuotonsa :P

Klassinen demo-efekti. Jannut puhuu täällä, kuinka hapottavat mavet(ja muut selkäkillerit) saattavat olla selälle paha rasti ja samaan aikaan naisten puolustava mestari vetäytyy CF 2013 openista johtuen selkävammasta ja vamma sattui viikolla, jolloin kisassa wod 13.4:

WOMEN - includes Masters Women up to 54 years old
Complete as many reps as possible in 7 minutes following the rep scheme below:
95 pound Clean and jerk, 3 reps
3 Toes-to-bar
95 pound Clean and jerk, 6 reps
6 Toes-to-bar
95 pound Clean and jerk, 9 reps
9 Toes-to-bar
95 pound Clean and jerk, 12 reps
12 Toes-to-bar
95 pound Clean and jerk, 15 reps
15 Toes-to-bar
95 pound Clean and jerk, 18 reps
18 Toes-to-bar...
This is a timed workout. If you complete the round of 18, go on to 21. If you complete 21, go on to 24, etc.

Ei saa yleistää, yksittäistapaus, paska sattuma, mutta omasta mielestä ajoitus napsahti hyvin tähän spekuloinnin keskelle.

edit: Linkki unohtui http://games.crossfit.com/article/thorisdottir-sidelined-back-injury

joo colemanikin vois alkaa harrastaan balettitanssia ja sit olis uutisissa kuinka balettitanssija kävi tuosta vaan hakeen mr. olympiat ihan vaan sivutoimenaan, kova laji se baletti
Kyllä sillä ihan kohtuullisiin massoihin pääsee. ;)

Arnold0113.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom