Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
...
Kolmanneksi, toi kaupallinen hype ja ylimielinen asenne on ihan totaalista myrkkyä, pistää vituttamaan niin ettei veri kierrä.
...
Tämä. Mielestäni oiva esimerkki on nähty tämän Crossfit nimen käytöstä. Senhän omistaa suomessa muistaakseni Ari Kangas. Hänen luvallaan eräs sali järjesti Crossfit valmentajakurssia muistaakseni - no eikös heti tuon ilmitulon jälkeen ollut Facebookissa jne. kommentoijia, kuinka on väärin käyttää nimeä, kun kyseinen sali ei kuulu näihin Amerikan järjestön hyväksymiin. Ja oikeusjuttuakin uhattiin kehittää. No sitten se nimi vaihdettiinkin jälkeenpäin.
No nythän on haloo syntynyt, kun tämä herra Kangas oli ilmeisesti kieltänyt Facebookissa Crossfit Finland -ryhmältä tuon nimen käytön, kun ilmeisesti hänen lupaansa siihen ollut. Ja sitten tulee kommenttia kuinka on niiiiiin pikkumaista moinen ja "Käsittämätön souvi pelkästä sanasta "crossfit" - loppukäyttäjän kannalta turhaa ja merkityksetöntä"...
Ja sitten on Kankaan infoja poisteltu jostain crossfit-aiheisista sivustoista yms. Samoin kun ilmeisesti tuota aiemmin mainittua salia aika nihkeästi katsotaan - eikä sitä esim. muiden salien sivuilta löydy, vaikka toimiva crossfitjoukkue sielläkin on.

Siistejä leuanvetoja.

Muuten oli. Ei ollut tarpeetonta pyörimistä tai heilumista vaan liike oli enimmäkseen ylös alas liikettä. Hyvällä rytmillä tehtyjä kippileukoja ilman liikettä jarruttavaa liikkeen kontrolointia. Siitä sitten itse tekemään videota missä vedetään heilurileukoja 100 yhtäkyytiä.

Muuten oli. Ei ollut tarpeetonta pyörimistä tai heilumista vaan liike oli enimmäkseen ylös alas liikettä. Hyvällä rytmillä tehtyjä kippileukoja ilman liikettä jarruttavaa liikkeen kontrolointia. Siitä sitten itse tekemään videota missä vedetään heilurileukoja 100 yhtäkyytiä.

Teen mieluummin normaaleja leuanvetoja, stopilla alhaalla. En näe syytä tuhlata aikaani tuollaiseen älyttömyyteen.

Luonnollisesti aion matkustaa Ämerikkään ja vetästä Greg Glassmania kuonoon jos en ole kevään koittaessa vähintään yhtä hyvässä kuosissa ku noi ukkelit.

Hyvää meininkiä videolla. Itse tykkään, että on laji, jossa ideana on olla monipuolisesti fit. Sitä kai se CF parhaimmillaan tarkoittaa. Eli ideana oikein bueno. Yleisurheilussa tällainen laji on 10-ottelu. Minulle he ovat kaikkein kovimpia urheilijoita = ihan hemmetin crossfit. Mielestäni CF-kisat mittaavat jo liikaa kestävyysominaisuuksia ollakseen tasapuolisesti crossfit. Mutta tämä on minun mielipiteeni. Ja toki 10-ottelu on kallellaan liikaa jonkun mielestä nopeuden, kimmoisuuden ja taidon puolelle... Mutta joka tapauksessa esim. Ashton Eatonin ME on sellainen, että siinä alkaa olla jo ihmisen suorituskyvyn rajat tosi lähellä...

Miten sitten tähän lopputulokseen eli monipuolisesti fit parhaiten pääsee, niin se on eri asia ja myös yksilöllistä. Kuten täällä on moneen kertaan tullut ilmi, Glassman ei ole kehittänyt mitään sellaista mitä ei oltaisi harjoittelusta ja ravinnosta tiedetty tai kokeiltu jo vuosikymmeniä. Rahantekoahan se on kuten jenkeissä lähes kaikki muukin. Mutta kuten sanoin, oikein mukavaa, että monipuolisen kondiksen tavoittelu on noussut suosioon eli minulla ei todellakaan ole mitään CF:ää vastaan, päinvastoin.

Muistakaa, että toisin kuin Glassman ehkä väittää, niin se on aina kompromissi kun yrittää treenata montaa ominaisuutta yhtä aikaa.
Concurrent training: a meta-analysis exa... [J Strength Cond Res. 2012] - PubMed - NCBI

Nopeuslajitaustaisille kavereille reenin pitää olla ihan erilaista kuin kestävyystaustaisille. Juha Väätäinen oli aikanaan 11 s satasen juoksija ja siitä sitten rakennettiin euroopan kovin kestävyysjuoksija. Mutta toki ei hänestä enää pikajuoksijaa olisi saanut tekemälläkään. Ite oon vuosia yrittänyt treenata kaikenlaista ja siksi en olekaan missään yksittäisessä asiassa kovinkaan hyvä, mutta aika monipuolisesti melko fit. Heikkouksia (joita on todella paljon) pitäisi kuitenkin treenata vielä paljon enemmän jos voisin itsestäni sanoa olevani oikeasti "crossfit". En kuitenkaan sitä edes halua, kyllä minä haluan edelleen panostaa vahvuuksiin tai tiettyihin yksittäisiin tavoitteisiin sen sijaan, että yrittäisin tehdä kaikkea. Tämä kaikille muillekin suotakoon ihan samoin kuin tasapuolinen ominaisuuksien kehittäminen nimetään se sitten CF:ksi tai vain "monipuoliseksi harjoitteluksi", joka ei tietenkään ole yhtä seksikäs termi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

60 kiloiselle painijalle/telinevoimistelijalle ei pitäisi olla kovin kummoinen homma, Pertti Ukkolahan teki kohtalaisen puhtaita normileukojakin varmaan 70 kpl, eli helkutin paljon kovempi suoritus.
Samoin myös se 70-vuotias papparainen teki ennätys tehtaassa paljon lähemmäs normaalileukoja ja enemmän.

Alla 12 vuotias pikkutyttö vetää 37 kippileukaa
http://www.youtube.com/watch?v=nJeIZfHXL9o

Eläkeläinen vetää 63 kippileukaa
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Qa_x0G400o8

Aaahahahahaaa kuolen nauruun! :D Vammasta sätkimistä. Jos koneen kestävyyttä haluaa kysyä niin pururata on siihen oiva väline. Leuanveto on leuanveto ja sellaisena pitäisi pitääkin. Yksi parhaista tavoista mitata yläkropan voimaa ja sitä ei tällä hetkellä crossfitissa tehdä.

Samaa mieltä...:)

Ongelma tulee CF:ssä vastaan kuten kaikessa harjoittelussa, kun all to the play intensiteetistä tulee itseisarvo ja millään muulla ei ole väliä... Ei näin:

Ilman hulluttelua erinomaista liikuntaa... niin kuin moni muukin harrastus.

Ei hitto noit 100 leukaa yms tai 60 leukaa minuutis, jos miettii normaali bodaus tyyliä liikkeis, ni itse pyrin sellaseen tahtiin et 8-16 toiston sarja kestäis n. 30s-1,5min ni sit ku joku tekee sitä tahtia leukoi 60 ni et suoritus kestää siis useamman minuutin ni annan propsit. Ku taitaa hiukan olla merkitystä sillä time under tension jutullakin ku mietitään et kui vahva on... :D

Aaahahahahaaa kuolen nauruun! :D Vammasta sätkimistä. Jos koneen kestävyyttä haluaa kysyä niin pururata on siihen oiva väline. Leuanveto on leuanveto ja sellaisena pitäisi pitääkin. Yksi parhaista tavoista mitata yläkropan voimaa ja sitä ei tällä hetkellä crossfitissa tehdä.

Ennen kuin nyt nolaat itteäs enempää tietämättömyydelläsi niin crossfitissa tehdään myös lisäpainoleukoja ja strictejä chest to bar leukoja...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ongelma tulee CF:ssä vastaan kuten kaikessa harjoittelussa, kun all to the play intensiteetistä tulee itseisarvo ja millään muulla ei ole väliä... Ei näin:

Ilman hulluttelua erinomaista liikuntaa... niin kuin moni muukin harrastus.

Vastuullinen isä kohdassa 4:18

Ennen kuin nyt nolaat itteäs enempää tietämättömyydelläsi niin crossfitissa tehdään myös lisäpainoleukoja ja strictejä chest to bar leukoja...

Noi chest to bar leuat oli täys vitsi kun viimeksi niitä näin kisoissa. Onko kisoissa edes tehty lisäpainoleukoja?

Noi chest to bar leuat oli täys vitsi kun viimeksi niitä näin kisoissa. Onko kisoissa edes tehty lisäpainoleukoja?

En minä mistään kisoista puhunut... Sun toteama oli ettei crossfitissä tehdä kunnon leukoja ja oikaisin, että tehdäänpäs. Siinä kaikki... Itse en ole edes viitsinyt opetella kippileukoja kun niistä nyt ei ole kauheasti hyötyä ellei aio kisoihin mennä. Olen siis samaa mieltä siitä ettei kippileuat oo oikeita leukoja mut pointti on se treeneissä tehdään myös oikeita leukoja.

^ joo toki tehdään, mitä crossfitissä nyt ei tehtäisi? Katso noita fail-videoita niin ne tekee jumalauta maastavetoa takaperinkin. Sama kun joku sanois että pikajuoksijat ei tee hauiskääntöä ja tulisit linkkaan videon missä joku niin tekee ja tällä kumoaisit väitteen.

Siis voi elämä mitä paskaa.. toi videon touhu.. vähän sama ku aloittais ripulipaskan vääntämisen samalla kun joku tulee ja antaa sähkölamauttimella satatuhatta volttia kyytipoikaa. Jälkihän on yhtä siistiä.

Videon alapuolella:
Kommentit on poistettu käytöstä tältä videolta.

hmm, I wonder why :D

^ joo toki tehdään, mitä crossfitissä nyt ei tehtäisi? Katso noita fail-videoita niin ne tekee jumalauta maastavetoa takaperinkin. Sama kun joku sanois että pikajuoksijat ei tee hauiskääntöä ja tulisit linkkaan videon missä joku niin tekee ja tällä kumoaisit väitteen.

Mitä spittua sä piipität? Kaveri sanoi ettei crossfitissä tehdä kunnon leukoja ja vastasin et tehdään lisäpainoleukoja jne... Sit sä vertaat tämän siihen et pikajuoksija tekis hauiskääntöa - ei hyvää päivää. :)

Mitä spittua sä piipität? Kaveri sanoi ettei crossfitissä tehdä kunnon leukoja ja vastasin et tehdään lisäpainoleukoja jne... Sit sä vertaat tämän siihen et pikajuoksija tekis hauiskääntöa - ei hyvää päivää. :)

niin se on kuin sanoisi ettei kukaan tee salilla sormenkoukistuksia, kyllä sitä joku tekee ja videokin varmaan todisteeksi löytyy. Crossfit on käsitteenä niin rönsyilevä että mitä tahansa voidaan pitää crossfittina.

Onpas erittäin loistavaa argumentaatiota. :) Tyydyn totemaan et crossfitissa tehdään oikeita leukoja ohjelmoidusti viikottain - mut saat toki vertailla crossfitissä tehtyjä leukoja sormenkoukistuksiin ja pikajuoksijan hauiskääntöihin...

Suositut

Back
Ylös Bottom