Luonnollisesti aion matkustaa Ämerikkään ja vetästä Greg Glassmania kuonoon jos en ole kevään koittaessa vähintään yhtä hyvässä kuosissa ku noi ukkelit.
Hyvää meininkiä videolla. Itse tykkään, että on laji, jossa ideana on olla monipuolisesti fit. Sitä kai se CF parhaimmillaan tarkoittaa. Eli ideana oikein bueno. Yleisurheilussa tällainen laji on
10-ottelu. Minulle he ovat kaikkein kovimpia urheilijoita = ihan hemmetin crossfit. Mielestäni CF-kisat mittaavat jo liikaa kestävyysominaisuuksia ollakseen tasapuolisesti crossfit. Mutta tämä on minun mielipiteeni. Ja toki 10-ottelu on kallellaan liikaa jonkun mielestä nopeuden, kimmoisuuden ja taidon puolelle... Mutta joka tapauksessa esim. Ashton Eatonin ME on sellainen, että siinä alkaa olla jo ihmisen suorituskyvyn rajat tosi lähellä...
Miten sitten tähän lopputulokseen eli monipuolisesti fit parhaiten pääsee, niin se on eri asia ja myös yksilöllistä. Kuten täällä on moneen kertaan tullut ilmi, Glassman ei ole kehittänyt mitään sellaista mitä ei oltaisi harjoittelusta ja ravinnosta tiedetty tai kokeiltu jo vuosikymmeniä. Rahantekoahan se on kuten jenkeissä lähes kaikki muukin. Mutta kuten sanoin, oikein mukavaa, että monipuolisen kondiksen tavoittelu on noussut suosioon eli minulla ei todellakaan ole mitään CF:ää vastaan, päinvastoin.
Muistakaa, että toisin kuin Glassman ehkä väittää, niin se on aina kompromissi kun yrittää treenata montaa ominaisuutta yhtä aikaa.
Concurrent training: a meta-analysis exa... [J Strength Cond Res. 2012] - PubMed - NCBI
Nopeuslajitaustaisille kavereille reenin pitää olla ihan erilaista kuin kestävyystaustaisille. Juha Väätäinen oli aikanaan 11 s satasen juoksija ja siitä sitten rakennettiin euroopan kovin kestävyysjuoksija. Mutta toki ei hänestä enää pikajuoksijaa olisi saanut tekemälläkään. Ite oon vuosia yrittänyt treenata kaikenlaista ja siksi en olekaan missään yksittäisessä asiassa kovinkaan hyvä, mutta aika monipuolisesti
melko fit. Heikkouksia (joita on todella paljon) pitäisi kuitenkin treenata vielä paljon enemmän jos voisin itsestäni sanoa olevani oikeasti "crossfit". En kuitenkaan sitä edes halua, kyllä minä haluan edelleen panostaa vahvuuksiin tai tiettyihin yksittäisiin tavoitteisiin sen sijaan, että yrittäisin tehdä kaikkea. Tämä kaikille muillekin suotakoon ihan samoin kuin tasapuolinen ominaisuuksien kehittäminen nimetään se sitten CF:ksi tai vain "monipuoliseksi harjoitteluksi", joka ei tietenkään ole yhtä seksikäs termi.