Pötyä. Huonosti suunniteltu ja toteutettu treeni tuhoaa liikkuvuuden, eikä sillä ole mitään tekemistä lihashypertrofian kanssa.
Niin totta. Useimmat kehonrakennusohjelmat ovat huonosti suunniteltuja.
Jaa? Keskimääräinen crossfittaaja on motorisilta kyvyiltään säälittävä verrattuna telinevoimistelijoihin, jos tälle linjalle lähdetään. Totta kai ihminen osaa sitä enemmän liikkeitä mitä enemmän niitä opettelee, mitä sitten?
Niillä liikkeillä on myös funktio niiden motoristen kykyjen kannalta. Toisin sanoen: keskimääräinen crossfittaaja on paljon paremmassa kunnossa kuin keskimääräinen bodari millä tahansa mittarilla.
Nyssölän suoritusta ei lasketa, koska hän ei ole keskiverto bodari? Ok, mutta ei sen maailmanennätyksen haltijakaan (jonka aikaan tätä verrataan) varmasti ole keskiverto crossfittaaja, joten sitäkään ei sitten lasketa.
Voimme hyvin ottaa mukaan Nyyssölän suorituksen esimerkkinä hyväkuntoisen bodarin tekemästä helposta crossfittreenistä. Johtopäätöksemme kehonrakennuksesta ei muutu tämän jälkeen mihinkään koska edelleen se keskimääräinen bodari ei pysty tekemään edes Dianea siedettävästi.
Tä on taas ihan hölynpölyä. Ensinnäkin bodarit eivät missään nimessä ole hitaita ihmisiä, jos verrataan juuri crossfit-tunnit aloittaneeseen tavikseen. Toiseksi liikkeiden oppiminen on kiinni oppijan kyvystä oppia, sekä opettajan kyvystä opettaa.
Bodarit ovat keskimäärin hitaita ihmisiä, koska he tekevät lihaksillaan työtä hitaasti ja pyrkivät laittamaan lihaksensa eri tavoilla jumiin. Räjähtävä voima ja pikavoima vaatii erilaista harjoittelua ja lihasten hermottamista. Hitaista liikkeistä ei noin vain siirrytä nopeisiin liikkeisiin, vaikka kuinka "haluaisi oppia" vaan hermoyhteyksien ohjelmoiminen vie aikaa. Tämäkin on empiirinen asia, jonka voi testata.
Jos vertaamme yhtä kauan bodausta yhtä kauan crossfittia harrastanutta "tavista", crossfittaaja vie nopeudessa aina.
1. Keskimääräinen bodari arvostaa päälimmäisenä lihasmassaa ja ehkä voimaakin.
2. Kuinka niin?
3. Suurin tähän vaikuttava tekijä on se, ettei keskimääräisellä kehonmuokkaajalla ole pätevää valmentajaa, eikä itse osaa suunnitella omia treenejään.
4. Jos sinulla ja joillain muilla on joskus kehonmuokkaus mennyt överiksi henkisellä puollella, ei se tarkoita että se kaikille aiheuttaisi samaa.
5. Mistä tiedät mitä keidenkin mittarit ovat? Tunnut heijastavan näitä vain omasta kokemuksestasi ja omista mielipiteistäsi.
Mulla ei ole mitään hyvin toteutettua crossfittiä vastaan, enkä myöskään ole itse bodari. En kuitenkaan pidä siitä kun joku fanaatikko tuputtaa omaa filosofiaansa parhaana mahdollisena jokaiselle. Ei tämä ole uskonto.
1. Koittakaa nyt päättää. Useimmat bodarit täällä sanovat arvostavansa niitä muitakin ihmiskehon yhdeksää ominaisuutta.
2. Se on yksi bodausideologian ominaisuuksista.
3. Valmentaja kertoisi saman minkä minä. Eli keskimääräinen bodari treenaa huonosti koska on bodausideologian uhri ja tarvitsee valmentajan herättämään hänet unestaan. Ok, hyväksytty.
4.Ei niin, kyse on keskimääräisyyksistä.
5. Tämä on osittain empiirinen ja osittain teoreettinen asia. Lue lehtiä ja kirjoja. Mene salille katsomaan.