Jos ihan oikeasti kiinnostaa etkä vain huviksesi huutele, mikä kuva tosin kommenttisi sävystä jää, niin Reijo Laatikaisen Pronutritionist-blogissa on matala-asteiseen tulehdukseen liittyvä 8-osainen artikkelisarja... perustuu nimenomaan dataan ja selviää myös tuo CRP asia. Linkki ensimmäiseen osaan: Matala-asteinen tulehdus ja sen osoittimet (osa 1) - PRONUTRITIONIST
Lähinnä puhuin tuossa, kun kaveri sano, että anekdootit eivät paina, vaan data kertoo totuutta ja puhuu kuitenkin itse anekdooteista. Olen lukenut tuon artikkelin joo aiemminkin ja siinä puhutaan samasta asiasta, jota itse tarkoitin, eli tulehduksella. Kyseessä kun on lähinnä ärsyttävä kudosreaktio, eli inflammaatio, eikä tulehdus. Matala-asteisesta "tulehduksesta", ei löydy lääketieteen puolelta mitään dataa, vaan tässä oli juuri kyseessä nuo anekdootit, jotka häntä itseään ei kiinnostanut.
Muutaman tutkimuksen tuolta jos vielä kahlaa, niin noissa lihavien ihmisten sydänsairauksissa, jossa CRP on ollut koholla, on löydetty myös troponiinipäästöjä, jolloin tuo CRP ei ole itsessään markkeri siitä, että kyseessä olisi jokin metabolisen inflammaation aiheuttama nousu.