Carnivore Diet

Jos ihan oikeasti kiinnostaa etkä vain huviksesi huutele, mikä kuva tosin kommenttisi sävystä jää, niin Reijo Laatikaisen Pronutritionist-blogissa on matala-asteiseen tulehdukseen liittyvä 8-osainen artikkelisarja... perustuu nimenomaan dataan ja selviää myös tuo CRP asia. Linkki ensimmäiseen osaan: Matala-asteinen tulehdus ja sen osoittimet (osa 1) - PRONUTRITIONIST

Lähinnä puhuin tuossa, kun kaveri sano, että anekdootit eivät paina, vaan data kertoo totuutta ja puhuu kuitenkin itse anekdooteista. Olen lukenut tuon artikkelin joo aiemminkin ja siinä puhutaan samasta asiasta, jota itse tarkoitin, eli tulehduksella. Kyseessä kun on lähinnä ärsyttävä kudosreaktio, eli inflammaatio, eikä tulehdus. Matala-asteisesta "tulehduksesta", ei löydy lääketieteen puolelta mitään dataa, vaan tässä oli juuri kyseessä nuo anekdootit, jotka häntä itseään ei kiinnostanut.
Muutaman tutkimuksen tuolta jos vielä kahlaa, niin noissa lihavien ihmisten sydänsairauksissa, jossa CRP on ollut koholla, on löydetty myös troponiinipäästöjä, jolloin tuo CRP ei ole itsessään markkeri siitä, että kyseessä olisi jokin metabolisen inflammaation aiheuttama nousu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paul on syönyt kaksi kiloa lihaa ja kahdeksan kananmunaa päivässä jo yli vuoden ajan – yksipuolisella ruokavaliolla hurjat seuraukset
Paul on syönyt kaksi kiloa lihaa ja kahdeksan kananmunaa päivässä jo yli vuoden ajan – yksipuolisella ruokavaliolla hurjat seuraukset - MTVuutiset.fi
Näiden tarinoiden painoarvo on aika lähellä nollaa. Vastaavia uskontunnustuksia löytyy kaikista dieeteistä. Olisivat edes käyneet labratesteissä tämän äijän kanssa, että olis muutakin kuin hänen sanansa.

Perään vielä message Frostwolfin suosikilta. :ruoska:
2qb6bu8.jpg

Tuo ruotsalaismies tosiaan treenannut 6xviikossa ja ei alkoholia ollenkaan.

Varmaan norm ruualla saisi myös vähintään yhtä hurjat tulokset.

Näiden tarinoiden painoarvo on aika lähellä nollaa. Vastaavia uskontunnustuksia löytyy kaikista dieeteistä. Olisivat edes käyneet labratesteissä tämän äijän kanssa, että olis muutakin kuin hänen sanansa.

Yhdessä tai kahdessa tapauksessa painoarvo on lähellä nollaa. Kun näitä kertyy tarpeeksi, niin painoarvo ei ole enää nollassa. Lisäksi monilla ihmisillä muutos on konkreettinen. Ei mikään "energiataso", vaan iho, astma, diabetes, vatsakivut yms.

Perään vielä message Frostwolfin suosikilta. :ruoska:

:love:

Varmaan norm ruualla saisi myös vähintään yhtä hurjat tulokset.

6% rasvat normi ruualla on monille melko haastava.

6% rasvat normi ruualla on monille melko haastava.

Uskotko ihan tosissaan että vain lihaa syömällä saa paremman terveyden entä normi ruualla?

6% rasvat on merkki hyvästä treenistä ja miinuskaloreista.

Eikö noita pelkästään lihan syöjiä ole elännyt grönlannissa jo kautta aikain?
Tiede maailma ei ole vain kirjoittanut mistään grönlannin atleeteista tai ylipäätänsä että elinikä olisi lähelläkään välimeren maita tai japania.

Jotain tullut vastaan uutisia inuiittien terveydestä

-hyvät veriarvot
-heikot luut
-alhainen testotaso

Lähinnä puhuin tuossa, kun kaveri sano, että anekdootit eivät paina, vaan data kertoo totuutta ja puhuu kuitenkin itse anekdooteista. Olen lukenut tuon artikkelin joo aiemminkin ja siinä puhutaan samasta asiasta, jota itse tarkoitin, eli tulehduksella. Kyseessä kun on lähinnä ärsyttävä kudosreaktio, eli inflammaatio, eikä tulehdus. Matala-asteisesta "tulehduksesta", ei löydy lääketieteen puolelta mitään dataa, vaan tässä oli juuri kyseessä nuo anekdootit, jotka häntä itseään ei kiinnostanut.
Muutaman tutkimuksen tuolta jos vielä kahlaa, niin noissa lihavien ihmisten sydänsairauksissa, jossa CRP on ollut koholla, on löydetty myös troponiinipäästöjä, jolloin tuo CRP ei ole itsessään markkeri siitä, että kyseessä olisi jokin metabolisen inflammaation aiheuttama nousu.

Ensin sanoit, ettei lääketiede tunne koko ilmiötä. Sulle näytettiin ravitsemustieteilijän artikkelisarja aiheesta ja nyt puhut edelleen jostain tarinatodisteista, vaikka väität lukeneesi osoitetun materiaalin, joka perustuu pääosin lääketieteellisiin tutkimuksiin. Kerrotko, miten tää on anekdootti?

Mä sanoin, että matala-asteiseen tulehdukseen voi vaikuttaa ruokavaliolla. Tarkennus: energiavajeella ja ruoka-ainevalinnoilla on saatu CRP laskemaan varsinkin lihavilla ihmisillä. On eri asia, mitä tulehdus tosiasiassa aiheuttaa.

Miks siinä olis sen enempää myrkkyjä kuin muussakaan ravinnossa? Ympäristömyrkyt ei varastoidu maksaan vaan rasvakudokseen. Poron lihassa on muutenki tosi vähän rasvaa. Jos myrkkyjä haluaa syödä niin norjan rasvalohi on paras valinta.

Syö terveellistä ja eettistä lihaa – tämä on paras valinta - MTVuutiset.fi

No jos ne ei sinne maksaan sitten kerääntyis. Epäilen ettei poron maksa ole edes hyvää kun ei lihakaan ole kummoista. Hirvi parempaa vaikka jostain syystä sitä arvostetaan vähempi. Sekin melkoinen mysteeri miksi porot kelpaa huonommin ketuilla kuin vaikka hirvi :cautious: Kait se poron liha kuitenkin ihan hyvää ravintoa on. Eikö ne saamelaisetki ole pitkiä ja leveäharteisia.

Piti luoda käyttäjätunnus kun joku huuteli, että kokemuksia joltain joka ollut pidempään.

Ketolla about 5-6 vuotta aiemmin. Elokuussa 2017 carnivoreen tai zerocarbbiin, millä nimellä haluaakaan kutsua. Lähtökohtana on ollut liian kipeät nivelet jopa ketolla ja todella kipeät normaalilla ruokavaliolla. Diagnosoituna reumatauteja eli MTCD, Sjögren syndrooma ja kihti ja olen tosiaan 39-vuotias mies. Säännölliset labrat otettu vuosittain eikä carnivore ole muuttanut niitä mihinkään suuntaan, paitsi että reumatautien indikaattorit ovat osa kadonneet. Hauskaa myös että on kihti jolloin punainen liha pitäis olla pahinta ikinä, yllättäen ei näin olekaan. :D

Idea lähti siitä, että ketogeenisellä ruokavaliolla yritin parhaani mukaan vähentää tulehdusta kehossa, mutta 2017 ei ketokaan enää riittänyt. Viimeinen pisara oli kun lapsi otti sormesta kiinni ulkona tietäylittäessä ja se sattu niin piti keksiä jotain vähän extreemimpää. Käytännössä vedetty kohtuullisen vapaasti eli pyritty sellaseen 2 viikkoa ja sitten yksi cheattipäivä meininkiin kun se on riittänyt pitämään tautien aiheuttamat oireet kurissa. Samalla se on mahdollistanut illanviettoja vapaammin kavereitten kanssa. Samalla myös aika hyvin tullut esiin se että jos useamman viikon vetää vaan 5 päivää tiukasti ja sitten pari löysemmin niin tulehdusta tulee enemmän ja sitten on pakko vetää tiukemmin pari viikkoa. Vetänyt myös pari tollasta 5-6 viikon pätkää pelkällä lihalla ja oikeastaan silloin olotilat on kaikista parhaat. Se vaan käytännössä rajoittaa vähän liikaa muuten elämää ja onhan se vähän tylsää.

Ruokavalio on parasta mitä olen keksinyt. Samalla kun reumataudit yleisesti ottaen vie ihmisen sellaseen jatkuvaan tulehdukseen niin ne myös vie kaiken energian ja huolehtii hienosti siitä, että (ainakin itsellä) keuhkoissa on jatkuvasti jotain ja käytännössä minkään urheilun harrastaminen ei ole mahdollista. Tällä ruokavaliolla meni ehkä joku 6kk että uskalsin taas alkaa harrastaa maastopyöräilyä ja salilla käyntiä. Uskallus on kyse siinä että jos aloittaa ja tekee hieman liikaa niin yleensä menee monta kuukautta toipuessa, se ei oikein lapsiperhearkeen sovi. Nyt on tosiaan 12kk harrastettu säännöllistä urhelua ensimmäistä kertaa moneen vuoteen, ihan kivalta tuntuu. Suosittelen kaikille lämpimästi kokeilemista jos on jotain kropassa vikana.

Mahtava homma että löytyi apu löytyi. Oletko vetänyt luomuna vai vapaasti mitä sattuu tarjouksista löytymään? Lidukassa on suht edullista kotimaista 17% luomunaudan jauhelihaa jota itse pyrin siellä käydessä ostamaan vaikka olenkin pysynyt alle 20hh ketoilussa ja viikonloput vapaammin sosiaalisen sujuvuuden takia.

Mahtava homma että löytyi apu löytyi. Oletko vetänyt luomuna vai vapaasti mitä sattuu tarjouksista löytymään? Lidukassa on suht edullista kotimaista 17% luomunaudan jauhelihaa jota itse pyrin siellä käydessä ostamaan vaikka olenkin pysynyt alle 20hh ketoilussa ja viikonloput vapaammin sosiaalisen sujuvuuden takia.

En ole tähdännyt luomuun, tarjouksiin kyllä. Varmaankin isompi asia ostaa luomua jossain missää liha tuotetaan pääosin antibiootein ja muiden apukeinojen avulla. Vaimon kummisetä on Atrialla töissä ja se on aina välillä kertonut tarinoita siitä, kuinka ne on käynyt näyttämässä omaa tekemistään Keski-Euroopassa. Varsinkin antibioottien käytön jättäminen possun ja broilerin kohdalla on ollut todella iso asia alan sisällä ja ne on siitä kertoneet. Keski-Euroopassa possujen olot on niin paljon ahtaammat että eläimet stressaantuu ja varsinkin saparat kärsii kun eläimet taistelee tilastaan ja tämän takia joudutaan käyttämään antibiootteja. Suomalainen liha on tällöin jo lähtökohtaisesti lähempänä luomua kuin Keski-Eurooppalainen.

@pakastinhki hienoo, että oot löytäny toimivan ruokavalion. Mitä mieltä ne on polilla ollut tosta? Tollasta ruokavalioo ei tietenkään voi suositella ammattilaisten toimesta, mut onko asiasta ollut keskustelua vai sivuuttaako ne tapansa mukaan sun kokemuksen asiasta?

No jos ne ei sinne maksaan sitten kerääntyis. Epäilen ettei poron maksa ole edes hyvää kun ei lihakaan ole kummoista. Hirvi parempaa vaikka jostain syystä sitä arvostetaan vähempi. Sekin melkoinen mysteeri miksi porot kelpaa huonommin ketuilla kuin vaikka hirvi :cautious: Kait se poron liha kuitenkin ihan hyvää ravintoa on. Eikö ne saamelaisetki ole pitkiä ja leveäharteisia.
Ainakin poron vasan maksa osaavan kokin laittamana on herkkua. Pidän muutenkin poron lihasta. Hirvi tosin on vielä mieluisampi. Minulla on onnekseni mahdollisuus näin talviaikaan käydä silloin tällöin Haaparannalla (kävelymatkan päässä) ostamassa poroa ja hirveä riistarekasta. Sieltä löytyy kaikkia käyttökelpoisia poron osia: maksaa, sydäntä, kieltä..

@pakastinhki hienoo, että oot löytäny toimivan ruokavalion. Mitä mieltä ne on polilla ollut tosta? Tollasta ruokavalioo ei tietenkään voi suositella ammattilaisten toimesta, mut onko asiasta ollut keskustelua vai sivuuttaako ne tapansa mukaan sun kokemuksen asiasta?

Ei ole sanonut mitään. En mä tiedä ymmärtääkö ne jos sanoo että syö vain eläinkuntaa. Mä olen nyt pariin kertaan päässyt ton sanomaan, ei mitään kummempia kommentteja. Toisaalta se ei eroa mitenkään muutenkaan näistä polikokemuksista, kun jos valittaa että väsyttää eikä jaksa niin kysytään onko valkosormisuutta, ne haluaa vaan tehdä diagnooseja ja antaa lääkkeitä. Niitten tehtävä ei ole hoitaa ihmistä kuntoon.

Ei ole sanonut mitään. En mä tiedä ymmärtääkö ne jos sanoo että syö vain eläinkuntaa. Mä olen nyt pariin kertaan päässyt ton sanomaan, ei mitään kummempia kommentteja. Toisaalta se ei eroa mitenkään muutenkaan näistä polikokemuksista, kun jos valittaa että väsyttää eikä jaksa niin kysytään onko valkosormisuutta, ne haluaa vaan tehdä diagnooseja ja antaa lääkkeitä. Niitten tehtävä ei ole hoitaa ihmistä kuntoon.

Jotain tällasta odotinkin. Toi on harmillista potilaan näkökulmasta.

Sotilaat ketogeeniselle ruokavaliolle (tutkimus)
Sotilaat ketogeeniselle ruokavaliolle (tutkimus)

Tutkimukseen osallistui 29 tervettä aikuista Yhdysvaltain asevoimista. Joukossa oli neljä naista, ja loput olivat miehiä. Koehenkilöt olivat keskimäärin noin 26 vuoden ikäisiä ja lievästi ylipainoisia.

Koehenkilöt osallistuivat 12 viikon mittaiseen ruokavalio- ja liikuntaohjelmaan. Ohjelman ruokavalio-osan sai valita itse kahdesta vaihtoehdosta, eli tutkimus ei ollut satunnaistettu. Toinen vaihtoehto oli ketogeeninen ruokavalio eli tiukka vähähiilihydraattinen ruokavalio. Hiilihydraattien määrä rajoitettiin aluksi alle 25 grammaan ja sen jälkeen alle 50 grammaan päivässä. Toinen vaihtoehto oli jatkaminen tavanomaisella ruokavaliolla, jossa vähintään 40 prosenttia energiasta tuli hiilihydraateista. Kumpaakin ryhmää neuvottiin syömään itsensä kylläiseksi ilman energiarajoitusta.

Ohjelman liikuntaosaan sisältyi 60 minuuttia voimaharjoittelua kaksi kertaa viikossa ja niiden lisäksi vähintään 30 minuuttia kestävyysharjoittelua kerran viikossa. Liikuntaohjelman tarkoituksena oli varmistaa, että kumpikin ryhmä harrastaa liikuntaa saman verran tutkimuksen ajan.

Kaikki ketogeenistä ruokavaliota noudattaneet pysyivät ketoosissa tutkimuksen ajan. Vaikka ruokavaliolle ei ohjeistettu energiarajoitusta, he laihtuivat keskimäärin 7,7 kiloa. Heidän rasvaprosenttinsa laski 5,1 prosenttia ja sisäelinrasva 43,7 prosenttia. Ryhmän insuliiniherkkyys parantui 48 prosenttia. Tavanomaisella ruokavaliolla jatkanut ryhmä ei saavuttanut muutoksia.

Fyysinen suorituskyky on tietenkin tärkeää sotilaille, ja tutkimuksen lopussa sitä testattiin mm. aerobisella liikunnalla, voimanostoilla, hypyillä, pyrähdyksillä ja esteradalla. Suosituskyvyssä ei tullut eroja ryhmien välillä.

Tutkimus julkaistiin Military Medicine -lehdessä. Extended Ketogenic Diet and Physical Training Intervention in Military Personnel

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom