Carnivore Diet

Ihan virkistävää, että pelkän LDL:n kaverina puhutaan jo kohonneista triglyistä, kun on sydäntaudin riskitekijöistä kyse. Nimenomaan korkea LDL ja korkea trigly.

 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis onhan noita tutkittu aiemminkin mutta ei karnivore tyylillä vaan low carb alle 40% kaloreista (niissäkin tosin todettu jo triglyjen aleminen) tms. mikä ei mitenkään vastaa karnivoren metaboliaa. Baker kerää edelleen rahoitusta karnivoretutkimukseen, mutta eipä siinäkään suoraan sanota miten tai mitä tutkitaan ja on tussahtanut tuohon alle 500000 usd rajaan
https://www.gofundme.com/f/carnivore-research
 
Tilasin paketin
 
Oho, täällähän on ketju vielä hyvässä hapessa parin vuoden poissaolon jälkeen.

Jätin punaisen lihan pois ruokavaliosta 2020 alussa, tarkoituksena selvittää miten sen poisjättäminen vaikuttaa terveyteeni ja yleisesti vointiini. Kävin heti tammikuun alussa verikokeissa ja olen nyt kolmesti käynyt vielä sen jälkeen.

Selkeitä muutoksia on huomattavissa punaisen lihan poisjäännin seurauksena.

jos ei videota jaksa katsoa..


Muutama asia on hieman yllättänyt tässä kohta vuoden aikana. Eniten ihmettelin miten HDL kolesteroli putosi alkuun aika vikkelään ja LDL pysyi aika pitkälti samoissa lukemissa.

Tuloksia katsoessa pitää huomioida myös että olen pudottanut painoa tämän vuoden aikana. Toisaalta, vuonna 2018 kun kävin verikokeissa carnivore kokeilun jälkeen niin painoin suunnilleen saman verran mitä nyt, mutta veriarvot olivat aika karseita verrattuna nykyiseen. Jatkan toistaiseksi ainakin ilman punaista lihaa (poislukien erityistilaisuudet) ja jatkan veriarvojen seurailua.
 
Tuloksia katsoessa pitää huomioida myös että olen pudottanut painoa tämän vuoden aikana.
Eihän noista tuloksista sitten ihan oikeaa kuvaa saa. Testosteroninkin näen hitusen ongelmallisena omien mittausteni perusteella. Se voi mittausten välillä jostain syystä heitellä paljonkin. Tarkoittaa siis sitä, että jos siitä haluaa todellisen kuvan, niin aloitusmittauksiakin pitäisi olla useita.
 
Anyway, kävin siis heti 16.5 verikokeissa kun 15.5 tuli se 30 päivää täyteen. Tosiaan niistähän ei voi ihan liikaa johtopäätöksiä vetää suuntaan tai toiseen kun vertailukohdat olivat niin vähissä, ainakin näiden mielenkiintoisten suhteen. Silmäänpistävää oli korkea kolesteroli, 6.9. LDL kolesteroli oli 5.0.

Kaikki muu näytti minun silmääni hyvältä, triglyseridit 0.79 (viitearvo 1.7), CRP 3.05, glukoosi 4.4 (viitearvo 4.0-6.0).

S- Testosteroni 26.2 (8.0-29.0 viitearvot).
Tuossa on mitä olen 2018 saanut mittauksissa kuukauden carnivore kokeilun jälkeen, kehonpaino sama mitä nyt.

Ennen tuota 2.1.2020 mittausta olin jo ainakin edeltävän syksyn ajan vähentänyt reippaasti punaisen lihan käyttöä.
Eihän noista tuloksista sitten ihan oikeaa kuvaa saa. Testosteroninkin näen hitusen ongelmallisena omien mittausteni perusteella. Se voi mittausten välillä jostain syystä heitellä paljonkin. Tarkoittaa siis sitä, että jos siitä haluaa todellisen kuvan, niin aloitusmittauksiakin pitäisi olla useita.
Joo en kyllä pysty omaa elämääni järjestämään sellaisella tavalla että saisin täysin vertailukelpoisia ja aukottomia tutkimuksia tehtyä. Ei se tässä ole tarkoituskaan, en minä yritä ketään vakuuttaa mistään suuntaan tai toiseen. Jaan vain omia kokemuksia kun hieman kokeiluluontoisesti yritän selvittää mikä olisi itselleni terveellisin tapa syödä. :giggle:

Käyn verikokeissa Terveystalossa, joten en oikein tämän enempää raaski maksaa että saisin tuota testosteronia tarkemmin seurailtua. Minulla on ollut sama kaava käytössä jokaisella mittauksella (myös 2018), en treenaa laisinkaan päivää ennen, pyrin nukkumaan mahdollisimman hyvät yöunet ja paastoan 12-14h ennen.
 
Hyvin @M4RC mm. kolet, crp ja testot muuttunu. Toki.. no fakta on että testot noussu skaalan yläpäähän. On ne luotettavat tai ei.
 
Tuossa on mitä olen 2018 saanut mittauksissa kuukauden carnivore kokeilun jälkeen, kehonpaino sama mitä nyt.

Ennen tuota 2.1.2020 mittausta olin jo ainakin edeltävän syksyn ajan vähentänyt reippaasti punaisen lihan käyttöä.

Joo en kyllä pysty omaa elämääni järjestämään sellaisella tavalla että saisin täysin vertailukelpoisia ja aukottomia tutkimuksia tehtyä. Ei se tässä ole tarkoituskaan, en minä yritä ketään vakuuttaa mistään suuntaan tai toiseen. Jaan vain omia kokemuksia kun hieman kokeiluluontoisesti yritän selvittää mikä olisi itselleni terveellisin tapa syödä. :giggle:

Käyn verikokeissa Terveystalossa, joten en oikein tämän enempää raaski maksaa että saisin tuota testosteronia tarkemmin seurailtua. Minulla on ollut sama kaava käytössä jokaisella mittauksella (myös 2018), en treenaa laisinkaan päivää ennen, pyrin nukkumaan mahdollisimman hyvät yöunet ja paastoan 12-14h ennen.

Mielenkiintoista. Minkälainen on esimerkki sun päivän syömisistä nykyään?
 
Mielenkiintoista. Minkälainen on esimerkki sun päivän syömisistä nykyään?
Perusjuttuja. Aamulla mysliä/kaurahiutaleita, raejuustoa, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä. Päivällä pari kertaa kanaa/kalaa, riisiä/pastaa ja kasviksia. Lopuksi vielä kananmunia, mysliä, pähkinöitä ja jogurttia.
 
Perusjuttuja. Aamulla mysliä/kaurahiutaleita, raejuustoa, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä. Päivällä pari kertaa kanaa/kalaa, riisiä/pastaa ja kasviksia. Lopuksi vielä kananmunia, mysliä, pähkinöitä ja jogurttia.

Okei. Oliko sulla joku erityinen syy miksi jätit punaisen lihan pois?
 
Mitä kaloja tulee syötyä?
Lähinnä pelkästään lohta, sitäkin nykyään harvemmin kun ei raaski hinnan puolesta enää jatkuvasti ostaa.
Okei. Oliko sulla joku erityinen syy miksi jätit punaisen lihan pois?
Katsoin huikean dokumentin Game Changersin, joka mullisti elämäni... no ei.

Kun on synnynnäinen sydänvika jo valmiiksi, niin pyrin sitten asioilla mihin pystyn itse vaikuttamaan, pitämään itseni hyvässä hapessa. Lähinnä sen takia pyrin löytämään itselleni optimaalisen tavan syödä.
 

Luontoäiti palkitsi parhaat poikansa taas.
Nyt voi ehkä jo pitää parin kuukauden carnivorekauden pelkällä luomulihalla.
Luomuahan se ei kylläkään ole, kun ei ole tietoa onko eläin syönyt vain luomurehua. Luomun järjettömyydestä saisi kyllä tehtyä ihan oman keskustelunsakin. Halusin nyt kuitenkin vain briljeerata ja kertoa kuriositeettina.
 
Joo eihän tuo toki virallista luomua ole vaikka onkin elänyt luonnossa ja luonnonmukaisesti.
Kekkoslovakiassahan tunnetusti järjen käyttö on kielletty.

Minulle tuo on kyllä enemmän luomua kuin mikään kaupassa myytävä elintarvike.
Niin, mutta jospa onkin hakenut ruokansa viljapelloilta, jotka eivät ole luomua. :unsure:
 
Screenshot_20201204_110025_com.instagram.android.jpg
 
Kyseisen tutkimuksen tekstistä:

"It is important to emphasize that no matter how LDL-C is measured or calculated, it remains a validated risk predictor and target of therapy, irrespective of its bio-chemical composition."

Kaverin tulkinta:

"LDL:lla ei ole väliä, kun tätä ja tuota."
 
Back
Ylös Bottom