Oikeastaan totesin ettei ole koulutusta, mutta kohtalainen käsitys on kyllä jo muodostunut. Minulle kyllä särähtää aika kovasti, kun aletaan puhua ravitsemuksen yhteydessä "alistumisesta kohtaloon", "valtakoneisto", "virallinen propaganda" yms. Se on minulle selvä osoitus siitä, että asioihin ei kyetä enää suhtautumaan objektiivisesti. Mikähän on muuten tuo mainitsemasi ravintotieteen koulutus?
Olen opiskellut avoimessa yliopistossa ihmisen biologiaa ja ravitsemustiedettä. Vaimoni on ollut alalla yrittäjänä yli 10 vuotta ja minä hänellä ns. palkollisena. Reilun 10 vuoden aikana olemme saaneet iloksemme huomata, kuinka ravinnolla ja liikunnalla on saatu hyviä tuloksia terveyden puolesta. Käytännössä, ei teoriassa.
Objektiivisuus ei karise pois vaikka tiedostaa ja tietää miten markkinoita ja järjestelmiä huijataan. On hyvin yleisesti tiedossa miten edellämainitut "koneistot ja propagandat" toimii alalla kuin alalla. Terveys ei ole poikkeus. Ehkä se on jopa räikeintä sillä alalla?
Suomalaisten ravitsemussuositusten takana, osittain, oleva Mikael Fogelhom on hyvä esimerkki korruptoituneesta, mutta etenkin alistuneesta asiantuntijasta, jonka kuuluu tehdä asiat tietyllä tavalla.
Samoin ympäristövaikutuksilla pyritään ohjaamaan ihmisen ravitsemuskäyttäytymistä. Tämä ei missään nimessä tarkoita että sellainen tapa johtaisi terveelliseen ruokavalioon, tai edes ympäristön vähempään kuormitukseen.
Niin kauan kun EU, WHO ja muut vastaavat tahot toimii yhteistyössä mm. pankkien, sijoitusyhtiöiden, ruoka- ja lääketehtaiden kanssa, emme juurikaan tule näkemään virallisesti muunlaisia terveys ja ravitsemussuosituksia. Onneksi käytännössä ne epäviralliset opit voidaan osoittaa toimiviksi, helpostikin.
Sen vuoksi mm. ihmisen biologian tunteminen on ensiarvoisen tärkeää, että osataan tunnistaa tutkimukset ja tutkimukset toisistaan. Tämän jälkeen on esimerkiksi hyvin helppo ymmärtää että LDL kolesteroli ei ole syypää sydän- ja verisuoniongelmiin sillä tavoin miten meille väitetään.