Olisiko joku niin ystävällinen ja voisi opasta minua. Ajattelin vuoden alussa aloittaa lihasmassan kasvatuksen ja treenaan nelijakoislla. Eli rinta-hauis-vatsat, Jalat, Selkä ja Ojentaja-Olkapäät. Mitä liikkeitä ja kuinka paljon toistoja per sarja?
Nelijakoinen ohjelma ei välttämättä ole paras mahdollinen aloittelijalle. Itse tosin aloitin myös nelijakoisella ja sain todella hyvää kehitystä, olin tuolloin plussilla. Mutta kaikki on yksilöllistä. Kannattaa siis myös kokeilla muitakin treenijakoja ainakin jossain vaiheessa.
Tässä olisi meikäläisen yksi esimerkki nelijakoisesta ohjelmasta. Jalkatreeni itselläni koostuu lähestulkoon pelkistä takakyykyistä ja maastavedoista, mutta improvisoidaan tähän nyt jotain. Oletuksena nyt että liikkeet ovat edes jokseenkin tuttuja ja liikeradat ja tekniikat kunnossa. Jos näin ei ole, toistot voivat huidella siellä osissa liikkeistä jopa 20 paikkeilla ensimmäiset viikot, jotta löydät oikean tekniikan ja tuntuman. Muista tehdä liikkeet nimenomaan hakemalla lihakseen tuntuma! Kun tämän tekee heti alussa, homma ei voi pahasti mennä metsään. Ohjelmaan olen kirjoittanut vain ns. työsarjat, eli lämmittelyjä pohjille pienemmällä painolla. Tämä ohjelma on siis tehty sillä oletuksella, että olet melko lailla uusi lajille. Itse en ole tämänlaisella jaolla koskaan tehnyt, että esim jaloille olisi pyhitetty täysin oma päivä, joten ohjelmassa on nyt myös hieman mielikuvitusta mukana;)
MA: Penkki 3x8-10
Vinopenkki kässäreillä 3x10
Ristikkäistalja: keskittyen kovaan supistukseen maltillisella painolla 3x10-15
Hauiskääntö levytangolla 3x8-10
Hauiskääntö käsipainoilla 3x10
Vatsat: ihan perus vatsoja tai jos salilta löytyy siihen tarkoitukseen penkkejä tai laitteita, niin käytä. Toistot 15-20, sarjoja 4-5
TI: Takakyykky/etukyykky 4x10
Reiden ojennus 3x10-15
Reiden koukistus 3x10-15
Pohjenylkytykset laitteessa tai improvisoiden esim. käsipainot kädessä: 2-3x20
KE: LEPOOO
TO: Maastaveto 4x8
Leuanveto niin paljon kuin menee 3x
Kulmasoutu levytangolla vastaotteella 3x8-10
Alatalja kolmiokahvalla 3x8-10
Ylätalja leveä ote 3x8-10
Alaselkä, esim jossain laitteessa tai sille tarkoitetulla penkillä 3x15
PE: Pystypunnerrus levytangolla 3x10
Ranskalainen punnerrus mutkatangolla 3x10
Pushdown taljassa 3x10
Vipunostot sivulle 3x8-10
Vipunostot eteen 3x10
LA: LEPOOO
SU: LEPOOO
Ensimmäistä kertaa jaksoin itse kirjoitella tänne mitään ohjelman tynkää:D Palaute kaikilta on siis tervetullutta. Itse en ihan tuota ohjelmaa käyttäisi, mutta jos tuollaista jakoa haluaa käyttää, niin tuo ohjelma on ihan hyvä. Joitain liikkeitä voi ohjelmassa vaihdella mielen/tuntemuksen mukaan. Esim etukyykkyä ja takakyykkyä voi tehdä vaikka vuoroviikoin. Samoin ojentajapäivänä voi tehdä esim dippiä tai kapeaa penkkiä pystypunnerruksen lisäksi/tilalla. Myös vatsoja ja alaselkää voi nylkytellä huoletta useammassa treenissä vaikka treenin lopuksi. Ohjelmassa siis vain työsarjat, eli lämmittelysarjat aina alkuun! Muista myös lihashuolto! Hyviä treenejä!