Bulkkaus ja isoilla painoilla treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fighter
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei isot painot ja bulkkaaminen ole mitenkään sama asia. Päinvastoin, sarjapainoja voi kasvatella dieetilläkin mutta pattia tulee vain bulkilla. Kannattaako bulkata ja kannattaako treenata isoilla painoilla on eri asioita. Ja nousujohteisuus myöskin, nousujohteisesti voi treenata pienilläkin painoilla.

Tää keskustelu on tullu mielenkiintoseks sillä välillä, kun olin shoppailees. Itsekin olen samoilla linjoilla kuin Orez tuon nykyvillityksen kanssa. Ja tästä keskustelusta näkee juuri sen, että pakkiskin on jakautunut hyvin kahteen leiriin. Toiset halveksuvat itsensä suht timmissä kunnossa pitäviä ja bulkkaavat oikein kunnolla ja toiset ovat juuri noita koko vuoden timmissä kunnossa olevia. Itse kuulun ainakin jälkimmäiseen, sillä en kestäisi edes katsoa itseäni läskinä ja sitten nähdä nälkää, jotta olisin taas vaihteeks hyvässä tikissä.

Tälläkin hetkellä vedän maltillisilla plussilla ja kesäkuussa ois tarkotus vähän diettailla. Se kuitenkin tapahtuu kaloreita vain hiukan laskemalla ja hiukan hiilareita rajoittamalla, koska kesäduunissa aktiivisuus kuluttaa paljon enemmän kuin koulussa istuminen. En sitten tiedä tehokkuudesta, mutta on omalle psyykkeelle paljon parempaa, kun ei tartte käyttää peili kusemiseen.

Toiset halveksuvat itsensä suht timmissä kunnossa pitäviä ja bulkkaavat oikein kunnolla....
No nyt tuli sanottua vähän turhan vahvasti ehkä ;)

Täytyy myös muistaa että on aika paljon helpompi pysyä timmissä kunnossa myös lihasta kasvattaessa, jos ei ole koskaan sitä ylimääräistä paljoa ollut. Minäkin kuulun tähän porukkaan. Eikä kaikkia edes kiinnosta mitkään 5% rasvat, monen muijankin mielestä liika kireys on turnoff :D

No kyllähän se monesti menee niin, että kun paino nousee niin nousee myös tulokset. Kovimmat sarjapainot tehdään monesti juurikin bulkilla. Niin ja ajatuksena oli että henk.koht pidän "vanhan liiton" treenejä parempina kehityksen kannalta,eli syötiin reilusti,isoilla romuilla treeniä ja kisoihin sitten -30kg painoa..:D

Monen argumenteistä voi päätellä että moni tarkoittaa "bulkilla" sitä sanan varsinaista merkitystä, johon sillä ei nykyään hirveä viitata, eli huomattavaa ylensyöntiä, jossa painoa nostetaan nopeaan tahtiin, ja läskiä melkein halutaan kroppaan. Kumminkin tämä perus +500kcal massakausi on ihan toista maata. Jos kaikki tuleva paino olisi läskiä, paino nousisi 0,5kg / viikossa, mikä silti olisi melko maltillinen tahti. Sitähän toivotaan että mahdollisimman suuri osa olisi rasvatontamassaa, jonka kasvun vaatimaa energiamäärää ei tunneta, kunhan syödään sen verran että pysytään anabolisesa tilassa.

Käsittääkseni ihan +300kcal riittää kasvattamaan pitempään treenanneelle max lihasmassaa ja siitäkin painonlisäyksestä osa tulee rasvana.

Luotettavien kalorilaskurien mukaan +300kcal kasvattaa 100kg bodarilla vuodessa 14,2kg lisää painoa, joka on kaikilla muilla kuin lahjakkailla ja supernopeasti kehittyvillä aloittelijoilla jo täys bulkkia.

Itse treenaan perusliikkeet mahdollisimman kovilla painoilla yrittäen silti pitää suoritukset puhtaina, välillä käytän myös näissä supersettejä, rest pausea ja pudotussarjoja tai etukäteisväsytystä.
Voimanostajista poiketen treenaan myös apuliikkeet mahdollisimman kovilla painoilla ja vielä puhtammalla liikeradalla panostaen myös rest pause, pudotus- ja supersetteihin joissa on mahdollista pudotussarjoja lukuunottamatta ylläpitää ihan samanlaisia sarjapainoja kuin suorissa sarjoissa.

Giant setteja olen kokeillut, mutta pidän niitä periaatteessa monen liikkeen pudotussarjoina ja hieman turhina, eivätkä ne ole mikään uusi keksintö, sillä ainakin "iron Guru" amerikkalainen ammattilais kehonrakentaja Vince Gironda(s.1917) on jo 40-luvulla käyttänyt niitä.

Ongelmana on juurikin kehon tottuminen kyseiseen treenimetodiin,isoilla painoilla treenatessa ei tottuminen on voimien kasvamista ja lihaskalvojen venymistä.

Omia kokemuksia bulkkaamisesta jos miettii, niin alussa kun veivasi säännöllisesti punttia ei paljoa mitään tapahtunut kun piti kondista liian siistinä. Sitten vedin ranttaliksi ja painoa nosteltiin aika rajusti(68-90kg, 90-110kg) pitkä aika ja treenattiin+levättiin bodymunkin tavoin, paras kehitys tuli tuolloin ja samoiten läskiäkin. Diettien jälkeen ihan ok kondis ja jotain lihaakin jäi. Nykyään tuntuu, että tulee vain läskiä jos bulkkailee reilummin, vaikka kuinka optimoisi treeniä/ravintoa/lisäravinteita.. Eli alussa potkii parhaiten. Sinkkumiehenäkään ei kauheesti innosta olla porsas kunnossa varsinkaan kesäisin, jos mielii naisia vokotella. :D Naiset kun ei pahemmin ymmärrä sikabulkkailun päälle. Toki elämä on valintoja täynnä, bodymunkkeilut on kokeiltu ja enää ei jaksa panostaa niin älyttömästi kun tulosta tulee suhteessa niukasti. Vähän siistimpi kondis ympäri vuoden ja paneskelua joka päivä = voittaa sikabulkit ja runkkailut. Parhaita puolia noissa bulkeissa on tosiaan kun voimaa tulee paljon, hurjat pumpit/kovat lihaspaineet ja muutenkin sellanen jykevä vahva olo. Niveletkään ei kipuile yleensä. Toisaalta dietin jälkeen on niin "hoikassa/pienessä" kunnossa (fiilis), että välillä tekisi mieli ahmia ittensä takaisin isoksi siaksi. :D Harvoin sitä on tyytyväinen.. Mutta diettaaminen on niin perse hommaa, että parempi pysyä hiukan siistimmässä kunnossa.

Tässä on Peter Wileniuksen kondista vähän tuhdimmassa kunnossa. Snadi pöhö päällä @ 179cm/107kg. http://www.bodylehti.fi/?cid=1357

Nimenomaan, sellaista kunnon äijäsikabulkkia kannattaa harkita just sen mukaan, onko valmis sitten dieettaamaan hirveän määrän läskiä pois. Kyllähän sikabulkit on melkeimpä se tehokkain tapa kehittää valtava määrä lihasta natuna, mutta bulkkaus merkitsee aina dieettiä. Eli jaksaako dieetata on se toinen juttu.

Nimenomaan, sellaista kunnon äijäsikabulkkia kannattaa harkita just sen mukaan, onko valmis sitten dieettaamaan hirveän määrän läskiä pois. Kyllähän sikabulkit on melkeimpä se tehokkain tapa kehittää valtava määrä lihasta natuna, mutta bulkkaus merkitsee aina dieettiä. Eli jaksaako dieetata on se toinen juttu.

Pitkät dieetit on aina pahasta, silloin varmasti palaa jonkun verran lihasta, ja maltillinen dieetti ei ole sen parempi kun dieetti pitenee entisestäänkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Härski kyllä toi Peterin kondis :D Yön yli nukuttua päädyin itse sellaiseen ratkaisuun että vedetään 12kk bulkki, jona aikana keskimäärin kilo kuukaudessa lisää painoa niin ei tartte dieettiä venyttää älyttömiin mittoihin.

Oikein.Ja sitten vaan nousujohteisesti rautaa tankoon, eikä mitään kuntopiiriä(giant settejä) salilla.Eikös colemankin,ainakin treenivideossa, treenannu 4 sarjaa,toistoja 15,12,10 ja 8. Eka oli jonkun näköinen lämmittely.

Olisiko joku niin ystävällinen ja voisi opasta minua. Ajattelin vuoden alussa aloittaa lihasmassan kasvatuksen ja treenaan nelijakoislla. Eli rinta-hauis-vatsat, Jalat, Selkä ja Ojentaja-Olkapäät. Mitä liikkeitä ja kuinka paljon toistoja per sarja?

Olisiko joku niin ystävällinen ja voisi opasta minua. Ajattelin vuoden alussa aloittaa lihasmassan kasvatuksen ja treenaan nelijakoislla. Eli rinta-hauis-vatsat, Jalat, Selkä ja Ojentaja-Olkapäät. Mitä liikkeitä ja kuinka paljon toistoja per sarja?

Nelijakoinen ohjelma ei välttämättä ole paras mahdollinen aloittelijalle. Itse tosin aloitin myös nelijakoisella ja sain todella hyvää kehitystä, olin tuolloin plussilla. Mutta kaikki on yksilöllistä. Kannattaa siis myös kokeilla muitakin treenijakoja ainakin jossain vaiheessa.

Tässä olisi meikäläisen yksi esimerkki nelijakoisesta ohjelmasta. Jalkatreeni itselläni koostuu lähestulkoon pelkistä takakyykyistä ja maastavedoista, mutta improvisoidaan tähän nyt jotain. Oletuksena nyt että liikkeet ovat edes jokseenkin tuttuja ja liikeradat ja tekniikat kunnossa. Jos näin ei ole, toistot voivat huidella siellä osissa liikkeistä jopa 20 paikkeilla ensimmäiset viikot, jotta löydät oikean tekniikan ja tuntuman. Muista tehdä liikkeet nimenomaan hakemalla lihakseen tuntuma! Kun tämän tekee heti alussa, homma ei voi pahasti mennä metsään. Ohjelmaan olen kirjoittanut vain ns. työsarjat, eli lämmittelyjä pohjille pienemmällä painolla. Tämä ohjelma on siis tehty sillä oletuksella, että olet melko lailla uusi lajille. Itse en ole tämänlaisella jaolla koskaan tehnyt, että esim jaloille olisi pyhitetty täysin oma päivä, joten ohjelmassa on nyt myös hieman mielikuvitusta mukana;)

MA: Penkki 3x8-10
Vinopenkki kässäreillä 3x10
Ristikkäistalja: keskittyen kovaan supistukseen maltillisella painolla 3x10-15
Hauiskääntö levytangolla 3x8-10
Hauiskääntö käsipainoilla 3x10
Vatsat: ihan perus vatsoja tai jos salilta löytyy siihen tarkoitukseen penkkejä tai laitteita, niin käytä. Toistot 15-20, sarjoja 4-5

TI: Takakyykky/etukyykky 4x10
Reiden ojennus 3x10-15
Reiden koukistus 3x10-15
Pohjenylkytykset laitteessa tai improvisoiden esim. käsipainot kädessä: 2-3x20

KE: LEPOOO

TO: Maastaveto 4x8
Leuanveto niin paljon kuin menee 3x
Kulmasoutu levytangolla vastaotteella 3x8-10
Alatalja kolmiokahvalla 3x8-10
Ylätalja leveä ote 3x8-10
Alaselkä, esim jossain laitteessa tai sille tarkoitetulla penkillä 3x15

PE: Pystypunnerrus levytangolla 3x10
Ranskalainen punnerrus mutkatangolla 3x10
Pushdown taljassa 3x10
Vipunostot sivulle 3x8-10
Vipunostot eteen 3x10
LA: LEPOOO
SU: LEPOOO

Ensimmäistä kertaa jaksoin itse kirjoitella tänne mitään ohjelman tynkää:D Palaute kaikilta on siis tervetullutta. Itse en ihan tuota ohjelmaa käyttäisi, mutta jos tuollaista jakoa haluaa käyttää, niin tuo ohjelma on ihan hyvä. Joitain liikkeitä voi ohjelmassa vaihdella mielen/tuntemuksen mukaan. Esim etukyykkyä ja takakyykkyä voi tehdä vaikka vuoroviikoin. Samoin ojentajapäivänä voi tehdä esim dippiä tai kapeaa penkkiä pystypunnerruksen lisäksi/tilalla. Myös vatsoja ja alaselkää voi nylkytellä huoletta useammassa treenissä vaikka treenin lopuksi. Ohjelmassa siis vain työsarjat, eli lämmittelysarjat aina alkuun! Muista myös lihashuolto! Hyviä treenejä!

Ihan vaan huomio omasta elämästä.Kova penkki ja kova vinopenkki käsipainoilla samassa treenissä vei allekirjoittaneelta aikoinaan nuoruudessa kiertäjät niin huonoon happeen,että edessä oli 8kk täydellinen tauko kaikista punnerrusliikkeistä.Jos ei ole kiire,niin suosittelisin itse jaksottamaan noita kahta,jos haluaa samassa treenissä molempia vetämään.Eli mun mielestä kannattaa ottaa vuoroviikoin kova penkki ja kässäreillä apuliike ja seuraavalla viikolla toisinpäin.Myös kiertäjiä oikeesti kannattaa jumpata ja lämmitellä ennen punnerruksia.IMO
MA: Penkki 3x8-10
Vinopenkki kässäreillä 3x10

Ihan vaan huomio omasta elämästä.Kova penkki ja kova vinopenkki käsipainoilla samassa treenissä vei allekirjoittaneelta aikoinaan nuoruudessa kiertäjät niin huonoon happeen,että edessä oli 8kk täydellinen tauko kaikista punnerrusliikkeistä.Jos ei ole kiire,niin suosittelisin itse jaksottamaan noita kahta,jos haluaa samassa treenissä molempia vetämään.Eli mun mielestä kannattaa ottaa vuoroviikoin kova penkki ja kässäreillä apuliike ja seuraavalla viikolla toisinpäin.Myös kiertäjiä oikeesti kannattaa jumpata ja lämmitellä ennen punnerruksia.IMO

Tämäkin yksilöllistä. Itse olen jo pitkään tehnyt kovan penkin ja vinopenkin käsipainoilla samassa treenissä peräkkäin eikä kiertäjäongelmia ole ollut. Kuitenkin hyvä pointti, ja lihashuoltoahan ei ole koskaan liikaa.

Kiinnosta edes lukea näitä roinajuttuja kun ei itse käytä. Roinalla kuitenkin saa ihan eri aineenvaihdunnan ja palautumisen ym.

Suositut

Back
Ylös Bottom