Niin että IF:llä voi kyllä treenata ja bulkata, mutta lihas ei kasva? :face:Tämä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin että IF:llä voi kyllä treenata ja bulkata, mutta lihas ei kasva? :face:Tämä.
Jos lähden sixpack-kunnosta lisäämään painoa niin kyllä se paino aika vauhdilla nousee vaikka yrittää kuinka jarrutella. Sanoisin, että paino nousee ekan kuukauden aikana 2-4kg (osa tietty nestettä). Tässä ajassa sixpack ei katoa, mutta kunto hieman pehmenee.
Tulee hiukan mutuilua, mutta uskoisin, että kun siirryn dieetiltä bulkille niin viskeraalisen rasvan suhteellinen kertyminen on suurempaa. Tästä seuraa mielikuva, että lihas olisi kasvanut vauhdilla, koska ihonalainen rasvakerros ei juurikaan muutu. Näiden ensimmäisten kilojen jälkeen bulkkaaminen alkaa myös kasvattaa ihonalaista rasvakerrosta. Koska viskeraalinen rasva on ns. nopeasti käyttöön otettavaa energiaa, se myös lähtee ensimmäisenä kun aletaan kaloreita vähentämään.
Tästä seuraa hassu efekti: Jos bulkkaan sixpack-kunnosta esim. 80kg -> 84kg, kunto on edelleen ihan mukava (iso osa bulkatusta painosta on viskeraalista rasvaa ja nestettä). Sen sijaan jos olen bulkannut itseni 90-kiloiseksi ja laihdutan tästä kunnosta 84 kiloon (viskeraalinen rasva ja nesteet ovat lähteneet jo heti alussa), kunto ei olekaan yhtä hyvännäköinen kuin tuossa aiemmassa 84 kilossa.
Olen vajaat 10v bulkannut talvet ja dietannut keväät. (ihan reilusti 7-8kk plussaa ja 3-4kk dieettiä ja 2-3kk painon pitämistä samoissa). Alkuvuosien jälkeen voin sanoa, että aika vähän tuommoisista sykleistä jää käteen. Bulkatessa sarjapainot kasvavat nykyään kohtuullisen hitaasti ja tulevat kyllä dietatessa alas. Samoin käy lihaksille. Jos 10 kilon painonnousu tuo vaikka 3kg lihasta niin kyllä ne valitettavasti (suurimmaksi osaksi) lähtevät dietatessa pois. :(
Tarkoitus on jatkossa pitää rasvat minimissä ja ehkä taikoa lihaa pätkäpaasto tyyliin ajoittamalla reilusti kaloreita treenin ympärille. Voi olla, että tulosta tulee yhtä huonosti kuin bulkki/dieetti -sykleillä, mutta eipähän tarvitse "kärsiä" hyljevaihetta lainkaan.
Se mikä ei onnistu sulta, ei tarkoita ettei onnistu keltään.on ihan pirun hankalaa vetää 4000kcal alas...
No kuvia yhdestäkin ison lihasmassan omaavasta if heebosta? Ei taida löytyä...
Entäpä jos vika onkin itse treenissä ja riittämättömässä stimulaation antamisessa lihaskasvua varten eikä itse painonnostamisessa ylös ja alas? Varsinkin jos oot kymmenen vuotta tehny samaa niin varmasti keho kaipaa jotain uudenlaista rääkkäystä jatkuvasti kehittyäkseen. Muuten siinä helposti tulee semmonen hyvin yleinen tasannevaihe jolloin vain ollaan, käydään salilla ja toivotaan parasta, että jos joskus jotain tulosta tulisi. Jos tulosta tulee yhtä huonosti mitä ikinä sitten teetkin niin eikö kannattaisi alkaa paikallistaa vikaa? Vaikea kuvitella tilannetta, jossa treeni viedään äärimmilleen, syödään oikein ja sitten kun tulee dieetti niin koko kehitys tapetaan saman tien heti samaan lähtötilanteeseen. Tuskin ne lihat paastoamisellakaan pyrähtää kasvuun.
Olen vajaat 10v bulkannut talvet ja dietannut keväät. (ihan reilusti 7-8kk plussaa ja 3-4kk dieettiä ja 2-3kk painon pitämistä samoissa). Alkuvuosien jälkeen voin sanoa, että aika vähän tuommoisista sykleistä jää käteen. Bulkatessa sarjapainot kasvavat nykyään kohtuullisen hitaasti ja tulevat kyllä dietatessa alas. Samoin käy lihaksille. Jos 10 kilon painonnousu tuo vaikka 3kg lihasta niin kyllä ne valitettavasti (suurimmaksi osaksi) lähtevät dietatessa pois. :(
Nykyisinhän on ns. muotia olla läpivuoden kireässä kunnossa. Itse en näe tätä kuitenkaan ratkaisuna jos halutaan oikeasti kehittyä. Se plussalla oleminen juuri ja juuri yli kulutuksen on riksipeliä koska päivittäiset toiminnot voivat vaihdella ja kuluskin vaihtelee päivittäin aktiviteettien muuttuessa.. Mutta onhan se hienoa olla urheilijan näköinen ympärivuoden.
Minä laskin kun oli työttömänä, ja kulutus päivä- ja viikkotasolla lähes vakio. Nyt ei pysty, kun on aika vaihtelevaa työtä.SItä itsekin olen ihmetellyt. 200kcal on niin pieni haarukka energiaa, että laskeeko moni täällä joka päivän kulutuksen ja sisääntulevan energian erikseen riippuen kaikesta liikunnasta.
Tuohonhan riittää, että aamupainon viikkokeskiarvo nousee 200g viikossa, tällöin on syöty keskimäärin 200kcal yli kulutuksen. Muutaman viikon kokeiluilla pitäisi tuohon jo päästä.SItä itsekin olen ihmetellyt. 200kcal on niin pieni haarukka energiaa, että laskeeko moni täällä joka päivän kulutuksen ja sisääntulevan energian erikseen riippuen kaikesta liikunnasta.
Minä laskin kun oli työttömänä, ja kulutus päivä- ja viikkotasolla lähes vakio. Nyt ei pysty, kun on aika vaihtelevaa työtä.
Threadin otsikkoon liittyen voisi todeta, että bulkkauksen hyötyjä on lihaskasvu, haittoja rasvakudoksen lisääntyminen.
Tuohonhan riittää, että aamupainon viikkokeskiarvo nousee 200g viikossa, tällöin on syöty keskimäärin 200kcal yli kulutuksen. Muutaman viikon kokeiluilla pitäisi tuohon jo päästä.
Tuo on ihan totta, että dieetillä voi olla vaikea pitää yllä sitä rakennettua lihasmassaa. Se on varmasti kaikille yhtä haasteellista. Mielestäni dieetillä ei saa olla kiire ja jos paino putoaa liian nopeasti niin tällöin pitää pysähtyä miettimään missä menee pieleen. Mitä muutoksia pitää dieettiin tehdä jne. Nykyisin on lisäksi In-Body mittaukset joilla voi kehon kuntoa analysoida jatkuvasti dieetilläkin ollessa. Tällä pystyy tarkkailemaan sitten palaako lihas vai rasva vai mahd. molemmat ja tekemään sitä kautta sitten muutoksia dieettiin.
SItä itsekin olen ihmetellyt. 200kcal on niin pieni haarukka energiaa, että laskeeko moni täällä joka päivän kulutuksen ja sisääntulevan energian erikseen riippuen kaikesta liikunnasta.
Myös palautumisessa auttaa lievä plussakaloreilla olo, ns. varmuuden vuoksi. Kirjoitan aiheesta blogiin jossain vaiheessa, mutta tässä jutussa on jo palautumisesta ja kovempaa reenaamisesta kun protskuja on riittävästi dieetillä.
http://lihastohtori.wordpress.com/2...it-lihaskasvussa-mika-on-tieteellinen-naytto/
Mutta liikaa bulkkia hidastaa palautumista ja suorituskapasiteettia...
Eli erittäin kovaa ja usein treenatessa myös maksimivoimaa prioritoitaessa kannattaa pitää huolta ettei energiansaanti ole vähäisempää kuin kulutus. +-0 on hieman siinä rajalla...
Entäpä jos vika onkin itse treenissä ja riittämättömässä stimulaation antamisessa lihaskasvua varten eikä itse painonnostamisessa ylös ja alas? Varsinkin jos oot kymmenen vuotta tehny samaa niin varmasti keho kaipaa jotain uudenlaista rääkkäystä jatkuvasti kehittyäkseen. Muuten siinä helposti tulee semmonen hyvin yleinen tasannevaihe jolloin vain ollaan, käydään salilla ja toivotaan parasta, että jos joskus jotain tulosta tulisi. Jos tulosta tulee yhtä huonosti mitä ikinä sitten teetkin niin eikö kannattaisi alkaa paikallistaa vikaa? Vaikea kuvitella tilannetta, jossa treeni viedään äärimmilleen, syödään oikein ja sitten kun tulee dieetti niin koko kehitys tapetaan saman tien heti samaan lähtötilanteeseen. Tuskin ne lihat paastoamisellakaan pyrähtää kasvuun.
Samaa mieltä, ongelma on usein siellä treenissä...Kannattaa kokeilla jotain uutta siellä puolella myös ;)
No kuvia yhdestäkin ison lihasmassan omaavasta if heebosta? Ei taida löytyä...
Se, että isoja lihasmassoja ei löydy IF:n noudattajista johtuu siitä, että isoja lihasmassoja on ylipäätänsä aika harvalla naturaalitreenaajalla.
... Sumopainijatkin syö vain kahdesti päivässä á 10000 kcal/ateria ja aika isot on lihasmassatkin
SItä itsekin olen ihmetellyt. 200kcal on niin pieni haarukka energiaa, että laskeeko moni täällä joka päivän kulutuksen ja sisääntulevan energian erikseen riippuen kaikesta liikunnasta.
Näköjään lihasglykogeenista voi olla hyötyä tai sitten ei. Turvallisempi valinta lienee kuitenkin hiilihydraattien käyttäminen treenin ympärillä.Mä kirjoittelen blogiin vähähiilihydraattisen vaikutusta lihaskasvuun. Voin paljastaa, että lihasglygoneenista puhutaan. Lukaise:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22628371
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15879168
Kuten huomaat, vähän ristiriitaista näyttöä.
En ole tehnyt noin pientä syklittelyä, mutta suunnitteilla on.Oletko kokeillut, että pitäisi kalorit korkealla vaikkapa 24 h reenin jälkeen ja muulloin näläntunteen mukaan?
Oletko kokeillut esim. 2:1 kova viikko-kevyt viikko jakoja? 2x päivässä reeniä?
Iskemiareeniä?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22802591