Body-lehti: 10 lihasten hankkimiseen vaikuttavaa tekijää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepi80
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
44
Miten moni on lukenut uusimman Body-lehtensä ja kyseisen artikkelin?
Eli tuo artikkeli pähkinänkuoressa:

1. Tekniikka: Treenaa aina hyvällä tekniikalla
2. Painot: Aina mahdollisimman suuret painot
3. ja 4. Nopeus: Suorita sekä positiivinen että negatiivinen vaihe nopeasti
5. Lepo: Pitkät palautukset sarjojen välillä
6. Toistojen määrä: lihasten kasvuun 6-12 toistoa
7. Jako: 2 treeniä, yksi lepo. Siis täytyy muistaa pitää lepopäivä
8. Järjestys: Ensin liike jossa liikuttelet suurimpia painoja
9. Vaihtelu: Älä vaihtele ohjelmaa kovinkaan paljoa, lähinnä perusliikkeitä pienillä muutoksilla
10. Vapaa-aika: 6-8 viikkoa reeniä, yksi täysin lepoviikko.

Pääasiassahan nuo nyt on ihan yleistä juttua, jotka tiesin ennenkin. Uutta oli oikeastaan tuo ajatus: Tee kaikki niin että jaksat tehdä mahdollisimman monta toistoa mahdollisimman raskailla painoilla-->nopeat positiiviset ja negatiiviset vaiheet, pitkät palautukset yms. Ajatuksena siis aktivoida mahdollisimman monta lihassolua näillä tekniikoilla, puhutaan 2A ja 2B lihassoluista?

Tästä siis päättelen, että nykyisellä treenityylilläni väsytän niitä samoja soluparkojani mitkä koettavat kasvaa, mutta kasvua tapahtuisi enemmän jos saisin loputkin solut mukaan.

Artikkelin lukeneet: mitä ajatuksia tuo teissä herätti ja kenelle tuo on teidän mielestänne suunnattu? Jos tuossa on hiukankaan järkeä niin minä ainakin sain tuosta hiukan uutta näkökulmaa.

Edit: Siis ehkä noita kaikkia kohtia ei määritelty noin mustavalkoisesti siinä artikkelissa..

Onhan nuita artikkeleita jos jonkinlaisia.Jos tätä kattelee suoraan "bodarin" näkövinkkelistä,ni itse vähän kyseenalaistan kohdat 2,3,4, ja 5.
Puhtaasti voimanhankinta on eri asia.
Mitäs muut on asiasta mieltä?

Tuolla mahdollisimman suuret painot kohdalla ei ilmeisesti tarkoiteta, toisin kuin voisi luulla, pelkkiä maksiminostoja, vaan mahdollisimman suuria painoja toistomääriin nähden...

Aikalailla samoilla linjoilla olen, paitsi noita lepo ja taukojuttuja en aivan täysin allekirjoita. Mielestäni erityisesti tuota negatiivisen vaiheen hitautta korostetaan "nykyään" liikaa, omasta kokemuksesta voin väittää että riittää hyvin kun sen tekee kontrolloidusti, eikä rämpsäytä kerralla alas.

Aleley sanoi:
Tuolla mahdollisimman suuret painot kohdalla ei ilmeisesti tarkoiteta, toisin kuin voisi luulla, pelkkiä maksiminostoja, vaan mahdollisimman suuria painoja toistomääriin nähden...
Yes yes.I know.Mutta natikkana ei vaan aina voi treenata "mahdollisimman isoilla painoilla"Mut olihan nuo aika kärjistetyt 10 kohtaa.Ja eihän "roinaajatkaan" treenaa aina mahd.Suurilla painoilla.Tarttuu sitä pihviä,vaikka ottaa välillä vähän pienemmillä romuilla ja lyhyemmillä palautuksilla ym.Variaatioilla.
Esim.Itse en varmasti pysty tuota 6-8 vkoa treenaamaan putkeen ns.Isoilla painoilla kovaa ja nousujohteisesti.ois kroppa tukossa varmasti tuossa viim.4vkon kohdalla,jos sarjat tehdään loppuun asti ja toistot on n.6.Että näin.

Aleley sanoi:

Juu, aivan, ei maksimeja. Kirjotin vähän lyhyesti tuon jutun enkä ajatellut sanamuotoja kovin tarkasti.

Hmm, ei mainita ruoasta mitään... Muutenkaan en oikeen allekirjoita, tai ainakin vaihtaisin järjestystä.

Aleley sanoi:

Itse ymmärtäisin, että noilla mahdollisimman suurilla painoilla tarkoitetaan sitä, ettei tehdä varmistelusarjoja vaan se esim. 8 toistoa on ko. painoilla juuri se, mikä ilman apuja menee. Eli laitetaan kaikki peliin. Vähän ympäripyöreältähän tuo kuulostaa. Hyvät kohtalotoverit. Body-lehti keksi pyörän uudelleen ja kertoi, että sen sisällä tulee olla 4 puolaa, ilman muita mahdollisuuksia. :)

Sepi80 sanoi:
1. Tekniikka: Treenaa aina hyvällä tekniikalla
2. Painot: Aina mahdollisimman suuret painot
3. ja 4. Nopeus: Suorita sekä positiivinen että negatiivinen vaihe nopeasti
5. Lepo: Pitkät palautukset sarjojen välillä
6. Toistojen määrä: lihasten kasvuun 6-12 toistoa
7. Jako: 2 treeniä, yksi lepo. Siis täytyy muistaa pitää lepopäivä
8. Järjestys: Ensin liike jossa liikuttelet suurimpia painoja
9. Vaihtelu: Älä vaihtele ohjelmaa kovinkaan paljoa, lähinnä perusliikkeitä pienillä muutoksilla
10. Vapaa-aika: 6-8 viikkoa reeniä, yksi täysin lepoviikko.
En mä kyllä tuollaisinaan allekirjoittaisi kuin kohdan yksi, se nyt on tosin aika itsestäänselvyys. Muita ei ole ollenkaan pakko noudattaa noin tiukasti. Ei kai sitä lepoviikkoakaan tarvitse täysin pitää; riittää että välillä pitää kevyemmän viikon. Mulla tulee ainakin täyslevon jälkeen lihakset pirun kipeiksi pitkäksi aikaa. Kohdan 8 korjaisin niin, että ensin tehdään liike, jossa rasitetaan suurinta määrää lihaksia ja lopuksi tehdään yksittäisille lihaksille suunnatut liikkeet. Ja tosiaan, ravinnosta ei sanaakaan :eek:

Järkevämmätkin 10 käskyä voisi kirjoittaa. Esim. käskyt 3,4 ja osin 5 eivät ole sopusoinnussa sen kanssa, mitä voimavalmennustiede on havainnut tehokkaimmaksi tarkkailtuaan tuhansia ihmisiä. Käskyt 7, 9 ja 10 kaipaisivat täsmennyksiä ja näitä asioita voi toteuttaa menestyksellisesti muillakin tavoin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
PunttiOskari sanoi:
Kohdan 8 korjaisin niin, että ensin tehdään liike, jossa rasitetaan suurinta määrää lihaksia ja lopuksi tehdään yksittäisille lihaksille suunnatut liikkeet.

No eikös tuo loppujen lopuksi ole melkein sama asia ainakin yleistettynä: luultavasti liikkeessä, jossa käsitellään suurimpia rautoja, rasitetaan suurinta määrää lihaksiakin, tai ainakin isoimpia lihaksia?

Sepi80 sanoi:
4. Nopeus: Suorita sekä positiivinen että negatiivinen vaihe nopeasti
Tuota mitä ihmettä, mä oon aina luullut, että negatiivinen vaihe hitaasti.:confused:
Siis tänäänkin Koukari sanoi, mitä ikinä teetkin niin negatiivinen vaihe hitaasti, ja Bodylehti väittää toisin, kumpaa uskon? En tiiä, oon aina tottunut vetämään negatiivisen vaiheen hitaasti. .:rolleyes:

NGV sanoi:
Tuota mitä ihmettä, mä oon aina luullut, että negatiivinen vaihe hitaasti.:confused:
Siis tänäänkin Koukari sanoi, mitä ikinä teetkin niin negatiivinen vaihe hitaasti, ja Bodylehti väittää toisin, kumpaa uskon? En tiiä, oon aina tottunut vetämään negatiivisen vaiheen hitaasti. .:rolleyes:
Kannattaa opetella tekeen nopeesti mutta hallitusti

Sepi80 sanoi:
No eikös tuo loppujen lopuksi ole melkein sama asia ainakin yleistettynä: luultavasti liikkeessä, jossa käsitellään suurimpia rautoja, rasitetaan suurinta määrää lihaksiakin, tai ainakin isoimpia lihaksia?

No joo, mutta poikkeuksiakin on. Jalkaprässissä liikkuu isommat raudat kuin kyykyssä, mutta tekisin silti ensin kyykyn, koska siinä rasittuu useampi lihas. Ei ole hyvä lähteä tekemään kyykkyä, jos jaloista - varsinkin etureisistä - on jo mehut karanneet. Kyllä kyykky on se jalkapäivän ensimmäinen liike.

PunttiOskari sanoi:
No joo, mutta poikkeuksiakin on. Jalkaprässissä liikkuu isommat raudat kuin kyykyssä, mutta tekisin silti ensin kyykyn, koska siinä rasittuu useampi lihas. Ei ole hyvä lähteä tekemään kyykkyä, jos jaloista - varsinkin etureisistä - on jo mehut karanneet. Kyllä kyykky on se jalkapäivän ensimmäinen liike.

Nojoo, oot oikeessa tuossa. Taas nähtiin ettei pitäisi yleistää. Ehkä jalkatreenit eivät käyneet mulla mielessä, koska "jalathan saavat tarpeeksi treeniä kävellessäkin" ;)

Eikun tuntuma on tärkeintä, painoilla ei oo mitään merkitystä. Vain tekniikalla, pahalla tunteella lihaksessa (maitohapotus). Tuulennussimat vinkutimoteiheinät voi sanoa ihan mitä tahansa, mut painoilla ei oo oikeesti merkitystä. Jengi ei vaan tee niin hyvin liikkeitä, kuin kipabodarit, syö ja lepää niin hyvin. Okei, kilpabodareilla on ehkä vähän paremmat geenit, mut siis oikeesti isoilla painoilla vaan hajottaa paikkansa.

Eikun oikeesti :jahas: :david: Näille Bodylehtien ym bodauslehtien kirjotuksille! Ei nyt mitään kauhean väärääkään, mutta ei mitään uutta, alentuvaa ajatella tavallisen salibodaajankaan saavan mitään valaistusta näistä! Siis mitäänsanomatonta perustavaraa( jossa ei nyt mitään suurta ristiriitaa ole tutkimusten kanssa, paitsi pitkät tauot, jotka sopivat bodausta paremmin voimanostoon, sekä 6-12 toiston iänikuinen tuputtaminen "ainoina oikeina toistoina hypertrofiatreeneihin") Isoilla paoinoilla totta kai pitää tehdä, mut itelläni toistojen tekeminen loppuun asti johtaa vain hermoston jumittumiseen, ja voimien/hypertrofian ehtymiseen. On siitä lähes 10 v. kokemus, nyt oon osannu jo viisaammin treenata.

Moniin käsiartikkeleihin voisi lisätä T-Magia siteeratakseni:" 20-inch arms. Maybe in 10 years, maybe never".. eli ihan niin kuin joillain yksittäisillä käsitreeneillä kädet kasvaa sen ammattibodarin kuvien kaltaisiksi. Massive arms in just 6 weeks! Just joo.................... En oo kyllä paljoa vuosiin oppinu bodilehdistä juurikaan mitään!

ironteme sanoi:
Eikun tuntuma on tärkeintä, painoilla ei oo mitään merkitystä. Vain tekniikalla, pahalla tunteella lihaksessa (maitohapotus). Tuulennussimat vinkutimoteiheinät voi sanoa ihan mitä tahansa, mut painoilla ei oo oikeesti merkitystä.
Sarkasmia, kärjistystä vai täyttä tuubaa? Täälläkin on todettu vaikka monta kertaa, että pelkän tuntuman tuijottaminen ei johda mihinkään. Voisin mäkin tehdä penkkipunnerrusta 50kg:lla koko loppu elämäni keskittyen pelkkään tuntumaan, enkä edes pyri nostamaan painojen määrää. Sitten ihmetellään kun pala ei kasva. Eli painoilla on todellakin merkitystä. Sanoisin jopa, että suurempi merkitys kuin tuntumalla jos jompikumpi pitää valita. Vaikka molemmilla titysti on paikkansa treenissä.

4. Nopeus: Suorita sekä positiivinen että negatiivinen vaihe nopeasti

Tuota minäkin ihmettelin. Eli jos vaikka tekee penkkiä, niin nopeasti alas ja nopeasti ylös? Voisiko joku guru hieman selostaa tarkemmin? whats the point?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom