Bodaamisen typeryys harrastuksena

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
Kateus. Kateus on se syy, miksi kehonrakennus aiheuttaa niin negatiivisia mielikuvia. Asiaan sisältyy jännä paradoksi, että kaikki miehet & naiset kuitenkin haluaisivat olla esim. rantakunnossa kesällä. Tähän ei ilmeisesti saisi pyrkiä liian systemaattisesti tai jotain??:)

Kateus nimenomaan. Ne vittuilevat mielipiteet ja pahat katseet mitä olen elämäni aikana kuullut ja nähnyt ovat 99.5 %:sti miehiltä.

Ammattilaistaso on sitten asia erikseen, mutta omalta kohdaltani voin sanoa, että ei ne minunkaan silmään ole hyvältä näyttäneet enää moneen vuoteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Henk.koht en ainakaan koe salitouhuja, bodaamistakaan typeränä harrastuksena, mikäli tämä tieto nyt ketään kiinnostaa. Omalla kohdalla kilpatason urheilun lopettamisen jälkeen iskenyt masennus ei oikein muilla konsteilla lähtenyt pois kuin aeroobisella treenillä ja kovalla punttaamisella.

Hieno vastapaino myös omille taipumuksilleni, kuten filosofian ja muun hömpän harrastamiselle. Pitää paikat myös kunnossa (siis kun puhutaan natu meiningistä)

Jokainen tallaa tavallaan. Niin kuin monta kertaa jo on mainittukin, nii jos vaan ite löytää sen järjen bodailuun, ni kaipa se on sit iha OK :)

Siksi, kun ne raukat luulee että isoilla lihaksilla saa paremmin pimpettiä. :D

// ShoGun

Itse oon kyl tän varmaan aiemmin sanonu että mitä kireemmässä kunnossa oot niin sitä vähemmän saat pimpettiä. Enkä nyt tarkota mitään skelejä jotka ei oo salia nähnykkää. Sitäpaitsi naiset leimaa nämä bodarit aina pukeiksi. Itteeniki ärsyttää se ku monet naiset on sanonu mulle(siis en oo bodari mutta ehkä tavallista kireemmissä lihoissa) päin naamaa, että "sä haluut kuitenkin vaan sitä multa" ku oon kysyny et näytänkö mä joltain pelimieheltä niin vastaukseksi on aina tullu vaan "kyllä" :wall: eli siis ennakkoluuloja :(

Jos tässä maassa stressaantuneet ja masentuneet ihmiset vaihtais vitutuksen hoitoon viinan sijasta salilla käymisen, niin täällä tallustelisi paljon paremmin voivia ihmisiä.

Voisihan sitä harrastaa mitä vain lajia kunnon kohottamiseen ja itsestä huolehtimiseen. Mutta kunnon punttitreeni on tehokkain laji, mikä mun kokemuksesta mulla auttaa mielenterveyden ylläpitämiseen. Siinä on pakko kuunnella omaa kroppaa ja tulla sinuiks sen kanssa. Aivotyötä tekevällä on suuri riski sairastua maailmantuskaan, itse mieluummin mavetan kuin juon sen pois. (Vaikka joskus toi viisaus iteltäkin unohtuu...)

Kunnioitan hyvin treenattua kroppaa, koska siinä näkyy työn jälki. Kun treenaa, tietää itsekin miten paljon vaivaa se vie. Mutta siihen se jääkin; kropan takia en miestä (enää) valitse. Hyvä seurustelukumppani on mulla useimmiten löytynyt ei-treenaajasta, jolla ne sisäiset arvot on enempi kohdallaan. Kurjaa, mutta älkää vetäkö herneitä. Mieluiten haluisin kaikki samassa paketissa mutta kun ne eivät mun kohdalle ole sattuneet. En tiedä onko lajin vai yksilöiden vai mun vika. Vai kaikkien.

Kai mä peräänkuulutan tiettyä nöyryyden etiikkaa tässä kehoilun vartalokeskeisyydessä:ei noi oo parempia ihmisiä siks, että ne on paremmassa kunnossa kuin mä. Enkä mä ole muita parempi ihminen siks, että mul on hyvä perse. :rolleyes:

Luin jostain lehdestä kirjailija Sofi Oksasen haastattelun, jossa hän sanoi, että nykyajan naisella korsetin on korvannut lihaskorsetti, eikä 'luonnollisia' muotoja enää pidetä kauniina. Öööö, ite ainakin mieluummin kannattelen itseäni 'luonnollisesti' omin tukilihaksin kuin survon kroppani johonkin korsettiin. Mutta kukin kuten haluaa. Suvaitsevaista on just havaita maailman erot ja kohauttaa niille olkapäitään. Mä teen sen ainakin mieluummin painot kädessä.

Bodaus/Voimailu on fiksu ja hieno urheilulaji oikein toteutunettuna!
Mutta mielestäni valitettavan usein se menee siihen ,että käydään vaan salilla,syödään helvetisti,käytetään roinaa ja kerätään massaa!Peruskunto on aivan paska kun ei tehdä mitään aerobista.Äijät kulkee hiki päässä ja läähättää lepopulssi on korkee ja verenpaineet katossa!
Huonosta peruskunnosta johtuen ollaan alttiita loukkaantumisille,vastustuskyky heikkenee ja saadaan kaikki flunssat sun muut ja pahimmassa tapauksessa sairastutaan vakavasti!

kyllähän niitä ennakkoluuloja ja paheksuvan kummaksuvia katseita tulee varsinki sukulaisten puolelta.. koomisimman kommentin kuulin faijalta joskus aikanaan:"bodaus pehmentää aivot!":thumbs: .
Puhumattakaan lisäravinteiden käytöstä, jonka vaarallisuudesta muistutti mutsini, joka rupes valistaan mua steroidien sivuvaikutuksista!! olin vähä niinku silleen että HÄH!?!, mites noi nyt liittyy toisiinsa.. piti kai mua tyhmänä..
Nykyään salilla käynnistä kuittailee tyttöystävä, ku se ei haluu että mun lihakset kasvaa enempää, saati sitten sellaset kaverit jotka ei bodaa..
Kaikkein ikävintä tietysti on se ku lihaisasta kaverista puhutaan heti että "tuo vetää iha varmaan jotain nappeja ja piikittelee!" ei se muuten ois noin iso! Tietty roinaamine on kaikkien oma asia enkä tuomitse heitäkään, mutta ei mennä siihen nyt vaan takasi asiaan: Itseäni nykyään vaan naurattaa nuo ihmisten kuvitelmat, saavat jotenki jopa hyvälle mielelle ku tietää ettei tuo tiedä mistään mitään....

Jos nyt näin kärjistetään, niin ihmisten mielestä bodarit ovat vain jumalattomia sheivattuja lihaskasoja, jotka keikistelevät peilin edessä kuin balleriinat, nauravat Brad Pittin kaltaisille kynäniskoille ja pitävät itseään seksikkäinä ja haluttavina. Samalla he vetävät niskaansa sitä Gold's Gymin naurettavaa bodaripaitaa, niitä naurettavia salihousuja ja kruunaavat kokonaisuuden niillä tennissukilla. Ja eihän tuo monesti ole kovinkaan kaukana totuudesta, joten ihmekös tuo jos naurattaa.

Unohdinko kultaketjut?

Oma osansa on sitten tietenkin tämä roinaaminen. Osa selän takana mulkoilevista miehistä on aidosti kateellisia ja osa taas pyörittelee päätään sille Seppo Steroidille, joka tallustelee rinta kaarella ja esittelee kuurittelunsa tuloksia. Huiput ovat nykyään lähinnä epäesteettisiä lihasmöykkyjä ja yhä useampi ei-niin-fiksu ja muutaman vuoden treenannut jantteri vetää muutakin kuin pulkkaa jotta haba kasvaisi. Tuo aiheuttaa sen että roinaaminen pysyy otsikoissa ja vähänkään isommat kaverit saavat aina sen leiman otsaansa. Tuohon kun lisää sen, että bodarit eivät välttämättä pidä (tai pysty pitämään) kovinkaan matalaa profiilia, niin tuleehan siinä se "kukkoile siinä vaan niillä tekolihaksillasi" -ilmiö.

Mutta vaikka jotkut toitottavatkin bodauksen idioottimaisuutta ja kritisoivat sen hyödyttömyyttä, koska siinä yritetään vain rakentaa jumalatonta lihasmassaa jolla ei yksinkertaisesti tee yhtään mitään, niin silti he itse käyvät salilla siitä samasta syystä. Näyttääksen hyvältä. Tai vielä pahempaa, eivät urheile ollenkaan.

Homo sapiensin perustarpeisiin kuuluu syöminen, juominen ja seksi, eli suvunjatkaminen. Lisäksi miehillä tuntuu olevan tarve pönkittää sosiaalista asemaansa mitä kummallisimmilla keinoilla, lähtien rehvastelevasta omien saavutusten kertomisesta ja päätyen äärimmäisyyksiin, kuten lihasmassankasvatukseen vastusharjoittelun avulla. Syy tähän lienee lauman sisäisen hierarkian hakemisessa, sekä miesten lisääntymisstrategiassa, jossa omaa perimää pyritään levittämään mahdollisimman laajelle.
Näin voimme sanoa, että harva asia on tärkeämpää kuin kehonrakennus, sillä se täyttää sekä sosiaalisen statuksen kohotuspyrkimyksen, että mahdollisesti myös suvunjatkamisen edistämisen tarkoituksen. (Tähän jokainen voi makunsa mukaan kuvitella sopivan hymiön tai pari.)

Onko olemassa miestä, joka ei haluaisi olla lihaksikas ja hyvä kroppainen. On naiivia väittää, että miehen ihanne minäkuva näyttäisi läskiltä tai ruipelolta. Se on sitä samanlaista sössötystä kun, että en mä tykkää hyväkroppaisista naisista.

On vaan niin vaikeaa myöntää suomalaisen itsetuntoheikon ihmisen, että olispa mukavaa olla lihaksikas ja hyvässä kunnossa. Sellaista on helpompi arvostella ja vakuutella puolisolleen, että kyllä minäkin jos ja jos...

Tietysti se lihaksikkuuden raja jossain kulkee ja mitä sen eteen on valmis uhraamaan. Mutta aina on niitä ääriesimerkkejä, jotka eivät sitten enää kaikkia miellytäkkään.

On naiivia väittää että miehen ihanneminäkuva olisi kaikkien mielestä sama.
Eli kyllä, on olemassa miehiä, jotka eivät halua olla lihaksikkaita. Hyväkroppaisuus kun ei ole lihaksikkuuden synonyymi läheskään kaikilla.

Joo.

Aiheeseen ei voi sanoa muuta kuin sen, että saatanan tyhmää edes yrittää aina rationalisoinnin kautta kyseenalaistaa mitään, tunteella kun ihmislapsi tahtoo kaikkia päätöksiään punnita.

Jos elettäisiin puhtaasti järkiperusteisten ja maksimihyötyä tavoittelevien valintojen muotoilemassa yhteiskunnassa, ei erään leffan malli olisi kaukana. Ah, kuinka ihanuutta kun minunkin nimeni olisi THX1138...:evil:

No jaa. Eikö rationaalisella ajattelulla juuri pyritä oman, sanotaanko nyt vaikka mielihyvän, maksimointiin? Eli toisinsanoen hyvään fiilikseen.

Eli kyllä, on olemassa miehiä, jotka eivät halua olla lihaksikkaita.

Mutta en usko että olisi miehiä jotka haluavat olla läskejä tai sairaan ruipeloita.

Salilla käynti on mitä mainioin harrastus. Ja siinä sivussa saa vielä voimaa ja kuntoakin. Oli harrastus mikä tahansa ni voittaa se aina telkkarin edessä istumisen.

Kaikkia lukematta laitan tähän silti oman viisi senttiäni..
Eli mielestäni ihmisten kykenemättömyys tarkastella asiaa hieman ulkopuolisena on hirvittävän yleistä, ja nimenomaan tuo esille näitä esim. bodauksen vastaisia mielipiteitä tai tokaisuja "mitä hyötyä siitä on?". Loppupeleissä kaikki meistä väsäävät hyvin paljon selviämisen kannalta turhaa ja keskittyvät hyvinkin epäolennaisiin asioihin.
Harrastukset, kun niitä nyt löytyy tuhansia erilaisia, ovat ENSISIJAISESTI yksilön OMAN KIINNOSTUKSEN KOHTEITA, ts. antavat harrastajalle itselleen tietyn oman hyvän olon tunteensa, ja sen tunteen voimakkuus on kiinni vain ja ainoastaan yksilön itsestään. Ja tuon hyvän olon tunteen tähden niitä asioita tehdään. Harrastuksia harrastetaan sen tähden että ne antavat jotain harrastajalle itselleen, eivät muille. eikä niiden tarvitse olla yhteiskunnallisesti muita ihmisiä tukevia. Kuten joku sanoi, bodaajalla voisi olla voimaa toimia tehokkaasti hätätilanteissa. Tottahan tuo, mutta ei sen tarvitse olla syy mihinkään. Joten mielestäni turha vertailla ja mittailla tahi puntaroida onko missään mitään järkeä. Jos palataan ihan ruohonjuuritasolle, varmasti 95% asioista joita teemme eivät ole selviytymisen kannalta tärkeitä, ts. "niissä ei ole mitään järkeä".

Toiset pyydystävät perhosia, toiset nostavat rautaa. Samaa porukkaa kaikki tyynni, eri mielenkiinnon kohteilla varustettuna vain.
edit. Ja periaatteessa television katselukin on ihan yhtä käypä ja hyvä harrastus kuin bodailu, jos se vaan antaa harrastajalleen jotain.

p.s. ja mitä tulee futikseen kuningaslaijna (pisti jostain silmään), enpä nyt löydä futikselle sen parempia oikeutuksia kuin bodaamisellekaan. Futis on vaan jostain syystä päässyt yleistymään rankasti aikanaan. IMO.

Moni harrastaa pallopelejä kunnon kasvatukseen. Miten tämä eroaa punttailusta? Tai lenkkeily. Olen itse huomannut että yleensä poikkeuksetta puhuu kateus.

Vaparin treenauksesta vielä enemmän kuulee tuota itkemistä. Milloin kostetaan lapsuuden traumoja, joskus ollaan piilohomoja, jonkun mielestä taas fight club kolahti liikaa. Yhteistä näille kaikille on kännissä avautuminen siitä miten itsekin tahtoisi mennä salille nostelee puntteja tai painiskelemaan.

Kateus nimenomaan. Ne vittuilevat mielipiteet ja pahat katseet mitä olen elämäni aikana kuullut ja nähnyt ovat 99.5 %:sti miehiltä.

Jep. En oikein ymmärrä miten jotkut yrittävät sulkea kateuden kokonaan pois tästä hommasta. Tuskin on sattumaa, että vain sitä hienointa autoa parkkipaikalla on naarmutettu. Miksi ladan omistaja haukkuu bemaria paskaksi tai ruma nainen kaunista tyhmäksi? Samaa tapahtuu myös joskus toisinpäin, mutta se on paljon pahempi, koska "vahvempi" ei saa kiusata heikompaa. Toisaalta harvemmin "vahvemmilla" osapuolilla on tarvetta mennä haukkumaan "heikompia" tämän ominaisuuksista, etenkään ryhmässä ja julkisesti. Tällä hetkellä iso osa ihmisistä pitää vielä kuntosalilla käyntiä tyhmänä, koska suurin osa ihmisistä on vielä sitä mieltä, lisäksi heiltä puuttuu asiasta omakohtainen kokemus. Lauman mukana on helppo kulkea ja näin ei voi ainakaan joutua itse kritiikin kohteeksi. Suhtautuminen "bodaukseen" on kuitenkin jo paljon positiivisempaa kuin 20 vuotta sitten ja ajan myötä se tulee muuttumaan koko ajan positiivisemmaksi. Ehkä kymmenen vuoden päästä ihmiset uskaltavat sanoa äänen: "Minäkin käyn kuntosalilla, koska haluan saada lisää lihaksia ja näyttävän kropan. Kyllä, juon myös palautumisjuoman treenin jälkeen, sekä käytän kreatiinia." ilman pelkoa julkisesta ristiinnaulitsemisesta ja hormoonihirviön-statuksesta. Vielä kun ihmiset ymmärtäisivät, että lenkkeilijä on yhtä paljon yleisurheilija, kuin mitä kuntoilija/bodari on kehonrakentaja.

Salibandy jutut taitaa johtua siitä, että aloittelevat "bodarit" ovat saanneet traumoja yläaste-ikäisinä, kun nämä "puuhelmi"-pojat veivät kaikki parhaat tytöt. Aikuisiässä taas "bodarit" ovat alkaneet pistää kampoihin ja useasti treenatut kropat lähtevät juhlista kotiin parhaat kissat kainalossa. Tämä taas saattaa herättää katkeruutta tietyssä porukassa. Pelko siitä, että toinen saa pillua paremmin kuin itse, on usealle miehelle riittävä syy tehdä lähes mitä tahansa. Naisilla taas on omat juttunsa ja niistä tuskin ottaa kukaan selvää.

"Järkeviä" asioita on maailmassa loppujen lopuksi melko vähän. Syöminen, nukkuminen ja suvunjatkaminen ovat tällaisia, tärkeimpiä mainitakseni.

suvunjatkaminen on vitun tyhmää.meitä idiootteja on nyt jo viis miljardia liikaa.

Ei bodaus omasta mielestäni ole mitenkään ala-arvoisempi liikuntalaji kuin muutkaan. Bodausta ehkä vierastetaan, mutta samalla tuo bodaus "kerää" varsinkin syksyisin ympärilleen paljon ihan normijantteria, joka tulee salille vain kuntoilemaan tai pitämään lihaskuntoa yllä.Bodaus ei vain ole oikein se kunkku laji, koska se toimii monen lajin "varjossa" oheisharjoitteluna. Itselle bodaus on elämäntapa ja saan siitä hyvän, terveen ja rennon olon, siksi bodaan ja se riittää minulle.
Urheiluna bodaus on kyllä visainen, koska siinä ei oikein maksava penkkiurheilija saa samanlaista tunnetta kun tulee kulttuuritalolle katsomaan kisaa, kuin esim. jalkapallossa. Futisfani saa käydä kannattamassa monessa pelissä kauden aikana kun bodauskisoissa käydään katselemassa kehoja vain kerran pari vuodessa. Bodauskisa houkuttaa paikalle vain kovasti lajille uskoutuneet kun tasen jääkiekkoa moni käy jopa katsomassa huvinvuoksi silloni tällöin.

Viimeksi muokattu:
Urheiluna bodaus on kyllä visainen, koska siinä ei oikein maksava penkkiurheilija saa samanlaista tunnetta kun tulee kulttuuritalolle katsomaan kisaa, kuin esim. jalkapallossa. Futisfani saa käydä kannattamassa monessa pelissä kauden aikana kun bodauskisoissa käydään katselemassa kehoja vain kerran pari vuodessa. Bodauskisa houkuttaa paikalle vain kovasti lajille uskoutuneet kun tasen jääkiekkoa moni käy jopa katsomassa huvinvuoksi silloni tällöin.
Heh, tuo riippuu kyllä täysin yksilöstä. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että kehonrakennuskisoissa katsojille nimenomaan tarjoillaan kunnon showta, toisin kuin esimerkiksi jossain jääkiekossa tai jalkapallossa (molemmat mielestäni äärimmäisen tylsiä yleisölajeja, hyvällä tuurilla matsit loppuvat kummankaan joukkueen tekemättä yhtään ainutta maalia). Eli itse olen aina pitänyt kehonrakennuskisoja jännittävämpänä yleisölajina kuin esim. jääkiekkoa, jossa ei tosiaan ainakaan omaan silmääni tapahdu yhtään mitään. Tosin tiedän, että suurimmalla osalla kansasta olisi asiasta täysin päinvastainen mielipide, eli aika pitkälti yksilöstä riippuu tämäkin juttu.

Noin yleisesti ottaen on käsittääkseni varsin yksikäsitteistä, että kehonrakennustyyppinen kuntosaliharjoittelu sekä ruokavalio ovat yleisen terveyden kannalta äärimmäisen hyödyllisiä murrosiästä aina suurin piirtein kiikkutuoliin saakka. Kehonrakennuksessa toki pätee sama asia kuin missä tahansa muussakin lajissa: mitä äärimmäisemmälle tasolle lajin harjoittaminen viedään, sitä epäterveellisempää siitä tulee. Terveyden kannaltahan olisi kaikkein optimaalisinta sellainen pikkuhaastava monipuolinen liikunta, johon kuuluisi siis myös saliharjoittelu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom