Bodaamisen typeryys harrastuksena

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
Lukematta sen kummemmin muita postauksia: onneksi tämä radiossa esiintyneen vanhan jantterin kaltaisen kansan rivit ovat harvenemassa. Isovanhempien ja vanhempien sukupolvet ovat juuri näitä läpi aivopestyjä vihaajia, joiden mukaan kreatiinit ja proteiinit ovat pahasta, jos ne löytyvät kannusta. Kunnon kotiruoalla sitä pitää pärjätä ja bodaus: dont even talk about it. Voima pitää tulla normaalista työn teosta. Jos treenailet ja lopetat, lihakset surkastuvat ja sitten nahat vain roikkuvat jne... urbaaneja myyttejä.

Meidän sukupolvemme ja meidän jäljessä tulevat tietävät jo enemmän asioista ja ovat itse innokkaita jumppaajia, bodaajia ja treenaajia ylipäätänsä. Joten tulevaisuudessa tuskin enää tarvitsee tämän tyyppisiä keskusteluja edes käydä, sillä boodailu ja muu vastaava urheilu on jo arkipäivää ja "soveliasta".

Just my two cents...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aamen. Hyvin sanottu... vaikka en itseäni puhtaaksi bodariksi (mikä sitten onkaan puhdas bodari??) laskekkaan, niin juuri vastaavaan törmännyt. Mistä ne ennakkoluulot ovat tulleet?! Jos jostain .

En nyt ainakaan nähnyt, että joku tuohon kysymykseen olisi tässä ketjussa vastannut. Joskus itseäkin mietityttää tuo homma.

Miksi bodailun pariin hakeutuu 10x enemmän tyhmempiä ihmisiä kuin esim. suunnistuksen?

Harmi vain, että Perihikiän amiksessa saa rispektit kovalla penkkituloksella, funktiohan on kutakuinkin kasvaa vain isoksi. Ei ehkä se terveydellinen seikka, edistää teveyttä. Ja ku oot iso, "mulle ei vittuilla".

Taisin vastatakin omaan kysymykseen. Oikeestaan ajatukset karkaili jo liikaa.

Lihaskunnon ylläpitäminen on kansanterveydenkin kannalta erittäin hyödyllistä esi vanhukset ja kuntoutus.

Mutta varsinainen lihasmassan kasvatus on yhtä järkevää kuin kaikki muukin kehonmuokkaus.

Kehonrakennus on siitä vähän tyhmä laji kun siinä kilpaileminen vaatii jo aikamoisen askeleen ja itseni mielestä kilpailemalla jossain lajissa siitä saadaan paljon enemmän irti.

Vaikka ruokavalio, treenit, tarpeelliset hormoonit olisi kunnossa niin menestys ei olisi edes taattu jos fysiikka vaan on esim huono.

Anteeksi, mutta oli pakko kopioida tämä seuraava teksti, kun liittynee sentään jotenkin aiheeseen:

Sitten on vielä nämä bodarit. Ei hohhoijaa, raukat menevät salille nostelemaan rautakasoja tuntikausiksi, päivittäin! Ei siinäkään voisi keinotekoisempaa urheilulajia olla. Mitä lie nappeja ottavat päivät pitkät ja hakkaavat vaimojaan. Lisäksi te bodarit muuten näytätte aivan uskomattoman typeriltä isoine lihaksinenne, mutta eipä taida niistä paljoa voimaa löytyä. Menisitte tekemään kunnon työtä, että saisitte jauholihaksiinne edes hieman aitoa voimaa. Ei ne salitulokset taida paljoa painaa kunnon metsätöissä!

Tämä siis sivulta: http://tunnustuksien.luola.net/

Onhan se mielipide tämäkin... :lol2: Mutta niin se vain on, että aivan sama mitä harrastaa, kunhan siitä tulee hyvä mieli, oli se sitten podaus tai yleisurheilu. :piis:

Kertoisiko joku mulle missä menee bodarin ja kuntosalilla kävijän eron? Tai siis millon voin ruveta sanomaan itseäni bodariksi? =D Oli jo tuolla ekalla sivulla hieman asiasta puhetta niin rupesin miettimään... Kumma kyllä miten paljon kehonrakennusta dissataan (toki roinaaminen vaikuttaa mutta missäpä lajissa ei piikitys-rinki pyörisi?), ei tämä harrastus mielestäni tunnu ainakaan kuviokelluntaa tyhmemmältä..

Vaikka ruokavalio, treenit, tarpeelliset hormoonit olisi kunnossa niin menestys ei olisi edes taattu jos fysiikka vaan on esim huono.

Näinhän se on kaikissa lajeissa. Jos lajissa vaadittavien fyysisten ominaisuuksien suhteen ei ole lahjakas, niin pärjääminen on vaikeeta (tai jos harjoittelun, ravinnon tai muun vastaavan suhteen on puutteita). Ei kai siinä ole mitään ihmeellistä.

Tytöt tykkää ja joskus erittäin vahvalla kropalla voi jossain tilanteessa pelastaa henkensä/toisen hengen. Hieno harrastus, jossa on näiden lisäksi paljon muitakin hyviä puolia. :kippis1:

Kertoisiko joku mulle missä menee bodarin ja kuntosalilla kävijän eron?

Mun mielestä se menee siinä kun on kalsarit jalassa seisonut siellä lavalla. Silloin on bodari. Muuten vaikka ottaisi kuinka vakavasti yms. niin "tippuu" mun kategoriassa reenailijaksi. Ei mun mielestä nyrkkeilijäkään ole oikea nyrkkeilijä ennen ekaa matsia. Ihan sama kuinka kovaa reenaa, mutta harrastelijoitten joukkoon lasken.

e: Yleisessä puheessa bodari on varmaan aika paljon laajemmin käsitetty asia.

Lisätään vielä aiheeseen. Kyllä mä oon samoilla linjoilla suurimman osan kanssa eli ei se sen typerämpi harrastus ole kuin mikään muukaan. Bodareita haukutaan yleisesti, mutta joskus sopii katsoa peiliin miten täälläkin "taviksille" nauretaan ja säbähemmot ne vasta typeriä onkin.. Monta kertaa se metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan ja toisten lajien ilkkumisella ei ainakaan bodauksen statusta nosteta. No marginaalilaji ja sellaisena tulee pysymään.

Miksi bodailun pariin hakeutuu 10x enemmän tyhmempiä ihmisiä kuin esim. suunnistuksen?
No kaikkihan salilla "käy", joten niitä tyhmiäkin on enemmän. :D Suurin osa ihmisistä on vitun tyhmiä. (<-- :david: x 100) Uskallan veikata että jos katsotaan niitä, jotka ovat "käyneet" salilla viimeiset 5-10v, syöneet ja jossain määrin eläneet salin ehdoilla (joku roti dokauksessa yms.) ovat varmasti "keskiverto" ihmistä "fiksumpia". Heidän on ollut pakko olla, sillä "tyhmät" ihmiset eivät jaksakaan kiinnostua pitkää pinnaa vaativasta toiminnasta, ja kun tuloksia ei puolen vuoden jälkeen ihmeellisesti tulekaan, he lopettavat. Heavyharrastajat ovat siis pitkäjänteisiä, nöyriä, hienoja ihmisiä. Yli-ihmisiä suorastaan. Geenipuulien parhaimmiston kristallisoitumia. :lol2: :jahas:

Jakob sanoi:
Piko sanoi:
Kertoisiko joku mulle missä menee bodarin ja kuntosalilla kävijän eron?
Mun mielestä se menee siinä kun on kalsarit jalassa seisonut siellä lavalla. Silloin on bodari. Muuten vaikka ottaisi kuinka vakavasti yms. niin "tippuu" mun kategoriassa reenailijaksi. Ei mun mielestä nyrkkeilijäkään ole oikea nyrkkeilijä ennen ekaa matsia. Ihan sama kuinka kovaa reenaa, mutta harrastelijoitten joukkoon lasken.

e: Yleisessä puheessa bodari on varmaan aika paljon laajemmin käsitetty asia.
Näin kyllä on. Harva on, ja haluaisikaan tällä kriteerillä olla bodari. Itse en ainakaan. Suurin osa kuuluu varmaan T-Nationin kategoriaan "ordinary weekend warrior wanting to look good nekkid". :D Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia, ja loppujen lopuksi sillä lavalle kaipaavalla ja meikäläisellä on suhteellisen samat tavoitteet. Vaikka onhan se siistiä sanoa kun lähtee salille että mennääx vähäc bodailee? :rolleyes: :jahas: :piis:

No, otetaan jalkapallo. Mitä teet arkielämässä sillä taidolla, että osaat potkia jotain palloa ja pomputtaa sitä 100 kertaa? Et välttämättä juuri mitään. Teet sitä, koska se on mukavaa ja itsetunto kasvaa.

Minusta ei haittaa, jos harrastus ei ole sama kuin elämä, mutta joku harrastus voi olla hyvin elämäntapa. Saat siitä sen vaihtelun arkielämään.

Urheilu lajeista yleensä nopeasti huomioidaan vain itse suoritus, esim. kuten tässä pallon potkiminen. Itse harrastan viidettä vuotta koripalloa joukkueessa, harrastus on tuonut muutakin kuin pelitaitoa. Harrastukseen liittyy olennaisesti muutakin kuin itse peli. Kaikki kaverit ja ystävät, joita joukkue ja laji yhdistää. Koko elämäntyyli ja -tapa on erilainen. Kehittyminen tapahtuu sekä yksilönä, että joukkueena.
Joukkueurheilussa sosiaalinen puoli on todnäk laajempi kuin yksilölajeissa, mutta vertailu on jälleen vaikeaa. Bodailukin on varmasti mukavampaa siihen suht tosissaan ja omistautuvasti suhtautuvalla kaveriporukalla tai kaverin kanssa, kuin aina yksin vääntönä. Toki löytyy poikkeuksia. Ja tottakai harrastus kun harrastus voi tuottaa tuloksia sekä lajissa, että sen ulkopuolella. En pidä kehonrakennusta harrastuksena tai vakavamminkin yhtään sen tyhmempänä kuin mitään muutakaan säännöllisesti tehtävää asiaa elämässä.

Siinä muutama ajatus, toivottavasti saadaan keskustelu pysymään käynnissä.

No joo, kyllä itsekin pidän kehonrakennusta melko typeränä touhuna, mikäli ei kyseisessä lajissa kilpaile. Mutta kuntosalilla käymistä ja siellä kovaa treenaamista sekä ruokavalion siistimistä en laskekaan kehonrakennukseksi vaan terveelliseksi harrastukseksi ja elämäntavaksi.

Ja se mikä nämä erottaa toisistaan, on mielestäni se, että ensiksi mainitun tavoitteena on vain lihasten kasvattaminen ja esteettisen ulkonäön saavuttaminen, kun taas jälkimmäiseksi mainitun tarkoitus on huolehtia lihaskunnostaan ja terveydestään hyvän harrastuksen ja terveellisen ruokavalion avulla. Ensiksi mainittu menee mielestäni samaan kategoriaan kuin kauneusleikkaukset ym. tarkoituksellinen kehon muokkaus.

Kehonrakennusta kilpaurheiluna en taas pidä sen typerämpänä kuin nahkapallon perässä juoksemista tai kepin kentälle heittelyäkään. Mikään nuista edellä mainituista ei mielestäni täytä järkevän toiminnan merkkejä, mutta ymmärrän kyllä että kilpailuvieti saa ihmiset tekemään mitä typerämpiä asioita.

Niin, mikä sitten on järkevää? Enpä tiedä... Sen vuoksi varmaan itsekkin tulee välillä vapaaehtoisesti syötyä nyrkkiä, kolisteltua rautatankoa ja venkoiltua jos vaikka ja minkälaisia vailla järkeä olevia suorituksia.

Sitten vielä sellanen että mikä minä sitten olen jos en bodari koska en lavalle ole noussut ja toivottavasti sitä ei koskaan tapahdukkaan ? :D Millä termillä voin sanoa ihmistä joka treenaa tosissaan mutta ei kisaa? Kuntosaliharjoittelija? Tyhmiä juttuja, sori :piis:

Yritän kirjoittaa jotain järkevää, mutta siltä varalta että yritykseni osoittautuu flopiksi, kehun heti alkuun threadia ja sen aloittajaa - erittäin hyvä ketju! No niin, nyt tämä ei ole ollut ihan turha postaus...

Mielestäni bodaus ei ole sen huonompi harrastus kuin mikään muukaan. Reenaaminen antaa harrastajalleen hyvän olon endorfiinien virratessa ja kehityksen tapahtuessa. Treenaaminen auttaa yksilöä löytämään omaa identiteettiänsä jossain määrin, esim. kertoo itselle luonteen lujuudesta, sitkeydestä.. no, ihminen oppii tuntemaan itsensä paremmin. Tämä on kuitenkin tärkeää elämässä, imo. Bodaus on äärimmilleen viety laji jossa kehitytään ihmisenä. Laji kehittää kuitenkin myös henkisiä ominaisuuksia.
Varjopuolena voisi mainita ehkä narsismin ja itsekeskeisyyden, klassisen peiliin tuijottamisen, mutta valtaosa bodareista ei kuitenkaan näihin ihmisryhmiin taida kuulua, päin vastoin (paitsi peiliin tuijottaminen yms..). Suurin osa nähnee itsensä aina liian pienenä/läskinä, mutta tämä kuulunee ihmisen perimmäiseen tyytymättömyyteen + tarpeeseen kehittyä.
Ja tuloksista.. no, verrataan nyt vaikka ammuntaan, shakkiin, autourheiluun.. kaikissa pyritään parantamaan omaa tulosta, kuten bodauksessakin. Miten bodaus on huonompi harrastus kuin vaikkapa go tai shakki? Tokihan kyse on aivan erilaisista harrastuksista, mutta molemmat pitävät mielen virkeänä.

Vittu mitä paskaa mä suollankaan.. huoh, bare with me.

No, kuka harrastaa ammuntaa tai joukkuekelluntaa helpon rahan toivossa? Ja käytetty aika, kurinalaisuus.. se on yksilössä. Voihan sitä vaikka vittu kutoa villapaitoja 2 tuntia päivässä, onko se parempi kuin uhrata se aika salilla? Ei. Onko se huonompi? Ei. Onko pakko antaa kaikkensa että voi kehittyä? Ei. Onko pakko herätä ottamaan pro-slowta yöllä ettei proteiinin saanti keskeydy, onko pakko olla ryyppäämättä ja vetämättä norttia.. no vittu ei. Se on harrastus. Se kehittää meitä monella eri tavalla, se yhdistää esim. meitä pakkislaisia, se antaa monille tarkoitusta elämään..

Ja onhan noita kateellisia sitten joka harrastukselle ja ajatukselle.

"Miks kukaan ostaa vittu jotain Lamborghinia Suomeen, eihän sillä voi täällä ajaa..." Pera 56v, karaoke-juontaja ja poikamies (ei millään pahalla Peroja tai karaoke-isäntiä kohtaan).

Anteeksi pitkä ja turha purkautumiseni. Itse en koe itseäni bodarina, koska en mielestäni täytä vielä "kriteereitä". Kuitenkin tämä harrastus merkitsee mulle erittäin paljon, esim. mielenterveyden kannalta.. voin paljon paremmin, fyysisesti ja psyykkisesti. Eikös harrastus ole silloin tehnyt tehtävänsä?

Ugh, olen puhunut (paljon ja paskaa).

Kertoisiko joku mulle missä menee bodarin ja kuntosalilla kävijän eron? Tai siis millon voin ruveta sanomaan itseäni bodariksi?

No minä olen bodari ( bodybuilder ). Suomeksi kehonrakentaja. Rakennan kehoani, vaikka se kovin huonosti muille näkyykin. Käyn nimenomaan kuntosalilla rakentamassa kehoani.

Tosin joskus on kausia, jolloin yritän parantaa vaan tuloksiani, kropan muutoksilla ei väliä. Silloin en ole bodari, vaan voimanoston harrastaja.

Sitten kilpailevat bodarit on eri juttu.

Ihan helvetin :offtopic: , mutta tää on paras (tunnustustenluola.net):
"Masturboin tänään solariumissa. Onko kukaan muu syyllistynyt moiseen riettauteen"?

Haluaisin saada palautetta!

:rock: :david: :rock: :david: :rock: :david: :kippis1: :worship: :worship:

Juu ja tuli mieleen miksi itse harrastan purkuloiden nostelua. Ensinnäkin taidan jossain määrin olla masokisti, kun tykkään repiä tiukkoja sarjoja loppuun. Tykkään myös hakata vanhaa vissiin kivillä täytettyä siannahkasäkkiä pelkillä siteillä rystyset verillä. Ei näissä edellämainituissa välttämättä mitään järkeä ole, mutta sen verran tätä teen, koska ulkonäkö on edes vähän tärkeä (ei ne ruhjotut rystyset kuitenkaan) ja punttaus on sitäpaitsi miltei ylivoimaisesti paras stressinpoistolääke.

Ei

Minun mielestäni mikään laji ei ole tyhmä/turha: jotkut tykkäävät löydä palloa, jotkut tykkäävät potkia sitä, jotkut taas heittää. Ja sitten on niitä, jotka haluavat olla isoja ja nostella puntteja. Ihan sama mistä pitää, se tekee siitä järkevää, että siitä pitää.

Ja ei minun sukupolveni ainakaan näin peräkylissä ole päässyt yli stereotypioista (prode = hormonia, olet iso, olet siis tyhmä [tämä ei ehkä minun kohdallani:D ] ja muista samankaltaisista) Ja ei ne isommat oo tyhmempiä kuin muutkaan, minusta joskus jopa päinvastoin; näiden asioiden ymmärtämiseen tarvitsee älyä.

End of the story

Reenaminen painoilla on mielestäni niin kauan järkevää, kun kilpaillaan itseään vastaan. Eli tarkoituksena parantaa/säilyttää vartalon voimaa ja miksei ulkonäköäkin. Siinä vaiheessa kun paiskotaan pokaalia pitkin kilpailupaikan takahuonetta bodykisan jälkeen, on ehkä syytä tarkastella asioita uudelleen.
Onneksi näitä:david: taitaa kuitenkin olla aika vähän.

Itse puhun sunnuntai-harrastajista (jotka haluu voimaa ja kokoa) nimellä bodari. Nää jätkät, jotka ovat tosissaan homman kanssa, eikä elvistele baarissa lihaksilla, ovat sitten näitä kehonrakentajia, joille kyllä rispektiä täältä suunnasta löytyy.

Ei vieläkään ole avautunut mulle, miksi salilla treenavia kohtaan on niin paljon stereotypiota/inhoa?
Vaustakseksi ei nyt riitä "kateellisuus". Vaikka itsekkin käyn ja hiukkasen kokoa saisi vielä tulla, esteettisyys on monessa sarjassa mielestäni kaukana. CBB miellyttää minun silmää.

No minä tykkään mansikasta, sinä et..

Ei vieläkään ole avautunut mulle, miksi salilla treenavia kohtaan on niin paljon stereotypiota/inhoa?
Vaustakseksi ei nyt riitä "kateellisuus".
Kateellisuus + tiedon puute. Jengi luulee salilla jyllääviä ääliöiksi, jotka haluavat isot lihakset/voimat siksi että voisivat niillä pullistella ja vetää kaikkia turpaan jotka käyvät tielle. Varmasti jos jossain näkyy iso kaveri, niin joku heittää "tolle ei kyl kannata rueta vittuileen".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom